Nog wat meer experimentjes met Bluetooth (Toestel of techniek)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 19-10-2023, 17:44 (191 dagen geleden)

Na het experimentje met het goedkope Blutooth ontvangertje met ingebouwde luidspreker van de Action leek het me leuk om nog wat meer experimentjes te doen.

Ik kocht bij Otronic een M38 Draadloze Bluetooth Receiver met 2x5W versterker voor € 2,43 en een Bluetooth MP3 FM Inbouw Module V1.1 voor € 11,99. Daar kwam dan nog € 6,99 verzendkosten bij, maar het werd de volgende dag al prompt geleverd.

De M38 is een klein printje met aansluitingen voor de luidsprekers en een USB-ingang voor de voeding. Ik heb daar de Tivoli luidspreker op aangesloten die ik ook de vorige keer heb gebruikt. En nog een andere Tivoli luidspreker die ik ook nog had liggen. Ik was bijzonder verrast door de geweldige muziekkwaliteit die werd weergegeven! :m:

[image]

[image]

Daarna de inbouwmodule aangesloten op dezelfde luidsprekers en een 6 V accu. Ook dat leverde een verrassende geluidskwaliteit op. Maar ik vond de combinatie met de M38 toch wat beter klinken. De inbouwmodule heeft wel veel meer mogelijkheden. Via de afstandsbediening kun je allerlei dingen regelen , zoals een voorgeprogrammeerde equalizer instellen. Verder kun je een USB-stick aansluiten, een geheugenkaartje een USB-apparaat en er kan ook nog FM mee worden ontvangen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

[image]

[image]

Wat opvalt is dat er bij de M38 twee XS9971 chips zijn voor de geluidsversterking. Ik heb niet kunnen achterhalen welke klasse van versterking er wordt gebruikt. Volgens een datasheet dat ik vond kan het klasse AB zijn of klasse D, dat is instelbaar (maar ik heb geen idee hoe).

Bij de inbouwmodule wordt voor de geluidsversterking een CS86552E gebruikt, maar daar heb ik nauwelijks informatie over kunnen vinden en wat er te vinden is, is meestal in het Chinees.
Nu nog geschikte behuizingen vinden.

Hier nog een foto van het printje van de M38 en het printje uit het apparaatje van de Action.

[image]

--
Groeten,

Piet.

Nog wat meer experimentjes met Bluetooth

door gert van wee @, Achterveld, 19-10-2023, 19:25 (191 dagen geleden) @ Piet Blaas

Hoi Piet,

op de XS9971 zit een mode pin (AB of D). Zie data sheet. Je kunt met een ohm meter meten of die aan massa ligt of niet en dan weet je welke instelling is gekozen.

dat heb je waarschijnlijk al gezien?

met vriendelijke groet,
Gert

--
gert<punt>van<punt>wee<at>hccnet.nl

Nog wat meer experimentjes met Bluetooth

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 19-10-2023, 19:43 (191 dagen geleden) @ gert van wee

op de XS9971 zit een mode pin (AB of D). Zie data sheet. Je kunt met een ohm meter meten of die aan massa ligt of niet en dan weet je welke instelling is gekozen.

dat heb je waarschijnlijk al gezien?

Wel naar gekeken, maar had niet door wat het betekende.

[image]

[image]

Pin 3 dus. Als die laag is (ligt aan massa) dan is het klasse AB.
Zo niet, klasse D.

--
Groeten,

Piet.

Nog wat meer experimentjes met Bluetooth

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 19-10-2023, 20:55 (191 dagen geleden) @ Piet Blaas

Ik heb niet kunnen achterhalen welke klasse van versterking er wordt gebruikt. Volgens een datasheet dat ik vond kan het klasse AB zijn of klasse D, dat is instelbaar (maar ik heb geen idee hoe).

Een klasse A of AB versterker dissipeert minstens zoveel vermogen als er naar de luidspreker gaat. In klasse AB zouden die chipjes allang van de print gesmolten zijn! De enige manier om versterkers zo klein te krijgen als die ICtjes, is zorgen dat ze (vrijwel) geen vermogen opnemen, en dan kom je uit in klasse D. Koelplaat is dan niet meer nodig.
Dinsdag is er in Driebergen Radiocafé over Mini-, Micro- en Nanoversterkers waar dit wordt uitgelegd. Jouw versterkertjes werken ook nog eens in brugconfiguratie, dat is nodig om 3W te halen uit een voedinkje van 5V.

De omschakeling naar klasse AB is misschien bedoeld voor een koptelefoon of om de chip als lijnuitgang te gebruiken.

Nog wat meer experimentjes met Bluetooth

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 19-10-2023, 21:13 (191 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Een klasse A of AB versterker dissipeert minstens zoveel vermogen als er naar de luidspreker gaat. In klasse AB zouden die chipjes allang van de print gesmolten zijn! De enige manier om versterkers zo klein te krijgen als die ICtjes, is zorgen dat ze (vrijwel) geen vermogen opnemen, en dan kom je uit in klasse D. Koelplaat is dan niet meer nodig.

Dat idee had ik al wel, maar ik vroeg me af op welke wijze die omschakeling zou kunnen plaatsvinden. Ik heb het even nagemeten en geconstateerd dat pin3 niet aan massa ligt. Ik meet een weerstand van ongeveer 1,5 kOhm.

Dinsdag is er in Driebergen Radiocafé over Mini-, Micro- en Nanoversterkers waar dit wordt uitgelegd. Jouw versterkertjes werken ook nog eens in brugconfiguratie, dat is nodig om 3W te halen uit een voedinkje van 5V.

Ik ben benieuwd.

De omschakeling naar klasse AB is misschien bedoeld voor een koptelefoon of om de chip als lijnuitgang te gebruiken.

Tja wie weet.

--
Groeten,

Piet.

Nog wat meer experimentjes met Bluetooth

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-10-2023, 12:18 (190 dagen geleden) @ Piet Blaas
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 20-10-2023, 12:29

De omschakeling naar klasse AB is misschien bedoeld voor een koptelefoon of om de chip als lijnuitgang te gebruiken.

Het is een heel leuk ICtje en ik heb nog wat in de documentatie zitten bladeren. Er staat inderdaad op diverse plaatsen dat klasse D en AB mogelijk zijn. Er staat helemaal niets over dat je in klasse AB moet zorgen voor betere koeling of minder vermogen. In de tabel staat over Pout dat de versterker met 2 Ohm belast mag worden, dan is 5W haalbaar met 5V voeding. Ook in klasse AB volgens de doc. Dan zal de dissipatie ook rond de 5W liggen en ik denk dat monteren op een koelplaat dan nodig is.
Op het blokschema staat dat het signaal altijd door de D-modulator gaat. Die zal dan wel uitschakelbaar zijn. Het voorversterkertje links bovenin zal sowieso “analoog” werken, dus in klasse AB staan.
Bij die maximale vermogens staat een vervorming van 1 of 10% vermeld, daaronder staat dat bij 1W de vervorming maar 0,12% is en dat lijkt me een behoorlijk goeie kwaliteit.

Er is nog een testje dat je kunt doen om te bevestigen dat klasse D wordt gebruikt. Je hebt immers je speaker zonder RF-filter aangesloten. De schakelfrequentie is (volgens docu) 360kHz. Met een AM ontvanger op 720, 1080 of 1440 kHz kun je dan het weergegeven geluid, weliswaar vervormd, meeluisteren. De schakelfrequentie is niet heel exact, dus misschien moet je even een stukje van de middengolfband afzoeken.

Een luidsprekerimpedantie van 2 Ohm lijkt me onrealistisch laag voor een speaker die via kabels wordt aangesloten, maar een ingebouwde speaker in een bluetooth setje kan wel 2 Ohm zijn natuurlijk. Bose gebruikte luidsprekers van een halve (!) Ohm om 25W te halen in een auto, waar het allemaal op 12V moest werken.

Ik heb een paar versterkers met de PAM8403, die is een beetje vergelijkbaar met deze XS9971 maar dan twee aan elkaar geplakt voor stereo.

Nog wat meer experimentjes met Bluetooth

door soundman2 @, Wouw, 20-10-2023, 13:58 (190 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Bose gebruikte luidsprekers van een halve (!) Ohm om 25W te halen in een auto, waar het allemaal op 12V moest werken.

Daar hoort ook een lage DC weerstand bij. In combinatie met een versterker met een zeer lage inwendige weerstand, is de dempingsfactor wel erg gunstig.
De versterker mag vrijwel geen offsetspanning hebben, wil de stroom ten gevolge daarvan niet te hoog oplopen. Hoe was dat opgelost?

Nog wat meer experimentjes met Bluetooth

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-10-2023, 16:04 (190 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 20-10-2023, 16:20

Bose gebruikte luidsprekers van een halve (!) Ohm om 25W te halen in een auto, waar het allemaal op 12V moest werken.

Daar hoort ook een lage DC weerstand bij. In combinatie met een versterker met een zeer lage inwendige weerstand, is de dempingsfactor wel erg gunstig.
De versterker mag vrijwel geen offsetspanning hebben, wil de stroom ten gevolge daarvan niet te hoog oplopen. Hoe was dat opgelost?

Kijk even naar Bose 1401 Car Stereo, blokschemaatje op p10 en 11:
https://www.manualslib.com/manual/2444160/Bose-1401-I-Series.html?page=21#manual
De vier speakerkanalen zijn aangesloten via een blokkeercondensator, en die is gemeenschappelijk voor de vier speakers!
De Right Front en Right Rear voeren exact hetzelfde signaal, maar staan in tegenfase. Daarom geven ze samen wisselstroom nul en kan de blokkeercondensator relatief klein zijn, C53 van 10uF.
Een grappig schema wel, want als je wat verbindingen weghaalt en de RF en RR speaker in serie als een enkele belasting ziet, is het eigenlijk een brugversterker geworden die 50W in de 1 Ohm load kan sturen.
Daarmee is er via de speakers natuurlijk wel een DC pad van de ene versterkeruitgang naar de andere, dus ze zullen hun DC offset alsnog goed op orde moeten hebben. Ik zag in de docu geen compleet schema, dus weet uiteindelijk niet hoe ze het doen.

Nog wat meer experimentjes met Bluetooth

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 20-10-2023, 14:57 (190 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Er is nog een testje dat je kunt doen om te bevestigen dat klasse D wordt gebruikt. Je hebt immers je speaker zonder RF-filter aangesloten. De schakelfrequentie is (volgens docu) 360kHz. Met een AM ontvanger op 720, 1080 of 1440 kHz kun je dan het weergegeven geluid, weliswaar vervormd, meeluisteren. De schakelfrequentie is niet heel exact, dus misschien moet je even een stukje van de middengolfband afzoeken.

Op de aangegeven frequenties is een enorm stoorgeluid te horen. Een soort van hakkelende hoge zoemtoon. Geen spoortje van muziek te ontdekken. Maar als ik de BT-ontvanger uitzet is het stoorgeluid verdwenen.

--
Groeten,

Piet.

powered by my little forum