Sterke FM zender ontvangt over de ganse band (Toestel of techniek)

door kristof.vdm @, Leuven, 24-10-2023, 17:08 (187 dagen geleden)

Ik heb een Grundig Party-Boy 210E die zeer mooi speelt op FM, ten minste als de zender waar ik op afstem sterk genoeg is om Studio Brussel te overstemmen...

Een zwakkere zender wordt consequent weggeduwt door Studio Brussel (normaal gezien hier op 88 MHz). Het probleem wordt groter wanneer ik de antenne volledig uittrek.

Het maakt niet uit waar ik ben op de FM band, ik ontvang overal Studio Brussel tussen de zenders in.

Kan iemand me hier uitleggen wat er hier misloopt?

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door soundman2 @, Wouw, 24-10-2023, 17:35 (187 dagen geleden) @ kristof.vdm

Dat is ook toevallig. Afgelopen week heb ik mijn Sony AIR-7 weereens van de plank gehaald en daar had ik op de FM band hetzelfde verschijnsel, een zender die over de hele FM band op de achtergrond te horen was. Ik ging even uit van een defect. Zou er een heel sterk signaal op de FM middenfrequentie in de lucht zitten? Ik woon in NL West-brabant.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-10-2023, 18:08 (187 dagen geleden) @ kristof.vdm

Lijkt me alleen te kunnen als die zender op een of andere manier het weet te presteren op die
10,7MHz uit te zenden.

Omdat principe zo is dat alle zenders in je toestel worden omgezet, na afstemming op 10,7MHz.
Kan wel eens voorkomen door een rare spiegel frequentie dat je een zender ook op een andere frequentie hoort.
Maar 1 zender op gehele band, kan alleen maar als op een of andere manier deze op die 10,7MHz terecht komt.Dus vanaf de antenne al.

Pak eens een ander toestel.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 24-10-2023, 18:14 (187 dagen geleden) @ Maurice

Misschien is het kruismodulatie bij slecht ontworpen ontvangers kan dat effect inderdaad optreden.

--
RAAF12

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door soundman2 @, Wouw, 24-10-2023, 18:26 (187 dagen geleden) @ RAAF12

Sony slecht, Grundig slecht ontworpen.... Beide hebben hun sporen toch wel verdiend dacht ik zo.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 25-10-2023, 00:57 (187 dagen geleden) @ soundman2

In bedoel meer een kwaliteits tuner zoals Revox en Sequerra met een zeer uitgebreide ingeblikte MF versterker. Daarmee vergeleken is Grundig prutsspul. Maar goed er is geen oplossing voor het fenomeen dan een beter product te gebruiken.

--
RAAF12

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door soundman2 @, Wouw, 25-10-2023, 10:19 (186 dagen geleden) @ RAAF12
Gewijzigd door soundman2, 25-10-2023, 10:28

Ik gebruik nog steeds een Revox B780 en ben daar zeer tevreden over. Helaas heeft de kabelaar de FM uitzendingen gestaakt en vervangen door digitale overdracht. Ik heb uit armoede dan maar een digitaal ontvangertje van Ziggo gekocht en op de AUX aangesloten. De aanschafprijs was 50 Euro en tot nu toe weinig klachten. Ik vraag me af hoeveel stereoradio's en stereotorentjes naar de recycling zijn gegaan, omdat ze op de normale manier via de kabel geen radioontvangst meer hebben.
Om Grundig als brak spul weg te zetten gaat mij wel erg ver. Ook Revox heeft niet alles in de hand, bij ongunstige condities kan ook Revox de mist in gaan. Zolang niet uitgezocht is wat er feitelijk aan de hand is, kun je ook geen gefundeerde uitspraken doen.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door kristof.vdm @, Leuven, 24-10-2023, 18:25 (187 dagen geleden) @ Maurice

Met mijn andere radiotoestellen in huis heb ik dat probleem niet.

En het is echt altijd, maakt niet uit welk uur van de dag. Dus volgens mij is het ook geen lekkende middenfrequentie van de buren ofzo.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-10-2023, 20:19 (187 dagen geleden) @ kristof.vdm

Dan zou in jouw toestel op een of andere rare manier er een oscillatie moeten zijn
waardoor de frequentie van die zender precies uitkomt op die 10,7MHz.

En dat dus geheel onafhankelijk van stand afstemcondensator.

Bekijk dus die afstem condensator , bij verdraaien moet je de oscillator zien veranderen
daarnaast zal er ook iets te zien zijn van een vaste oscillatie die niet veranderd.


Denk mogelijk dit, lees onderste regel over de grondfrequentie, deze moet kleiner zijn dan 2mV
[image]

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 25-10-2023, 00:46 (187 dagen geleden) @ Maurice

In Leuven zendt VRT radio 1 uit op 98,5 Mhz. Met hetzelfde vermogen. Verschil 10,5 Mhz.
Dat is mogelijk de oorzaak, voorals je dichtbij die mast woont. MF bijregelen kan dan helpen. Je zou denken dat VRT1 dan ook hoorbaar zou moeten zijn. Echter de HF ingang zal die frequenties nooit evenveel versterken.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door kristof.vdm @, Leuven, 25-10-2023, 08:36 (186 dagen geleden) @ Bert Jan

Bedankt iedereen voor mee helpen denken en voor de suggesties.

Ik heb het nog eens opnieuw geprobeerd, en het is inderdaad niet enkel Studio Brussel dat ik tussen de zenders door ontvang, maar ook nog wat anders dat er doorheen gemengd wordt. Door de ruis heen kan ik echter niet opmaken wat precies. Ik zal op een ander tijdstip nog eens proberen.

Mischien moet ik inderdaad eens een volledige afregeling doen van de radio en zien of dat het probleem verhelpt.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door soundman2 @, Wouw, 25-10-2023, 08:55 (186 dagen geleden) @ kristof.vdm

Misschien moet ik inderdaad eens een volledige afregeling doen van de radio en zien of dat het probleem verhelpt.

Dan zou het Sony toestelletje ook ontregeld zijn?. Wel apart dat je bij andere ontvangers het verschijnsel niet waarneemt. Werken die toestellen ook op de eigen antenne of op een kabelnet.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door kristof.vdm @, Leuven, 25-10-2023, 11:53 (186 dagen geleden) @ soundman2

De andere toestellen werken ook gewoon op antenne. Ik zal vanavond nog eens verfiëren, maar ik heb dat probleem nog nooit met een ander toestel gehad.

Het is natuurlijk niet gezegd dat omdat de symptomen gelijkaardig zijn, dat onze problemen ook dezelfde oorzaak hebben. :-)

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door soundman2 @, Wouw, 25-10-2023, 17:53 (186 dagen geleden) @ kristof.vdm
Gewijzigd door soundman2, 25-10-2023, 18:07

Als je een wobbulator kunt bemachtigen zou je de doorlaatkromme kunnen bekijken. Niet iedereen heeft zo'n instrument. Op het forum van de gloeidraad radio's is een forummer met een fraaie Leader Genescope LGO637, dat is helemaal een hebbeding. Dat lijkt overigens de enige op de hele wereld te zijn. Ik heb er nooit meer een in de aanbieding gezien.
[image]

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door kristof.vdm @, Leuven, 26-10-2023, 09:39 (185 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb een signaalgenerator met sweepfunctie en een oscilloscoop, dus ik zou die doorlaatkromme normaal gezien wel kunnen bekijken. Eens proberen zodra ik er de tijd voor heb...

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door ruudam @, Utrecht, 25-10-2023, 19:32 (186 dagen geleden) @ kristof.vdm

Het lijkt me toch instraling van een sterke zender die in de detectortrap wordt gedemoduleerd.
FM zenders kunnen zelfs in audio frequente apparaten storing veroorzaken.

Hoe ver ben je van de zender StuBru 88 MHz af, wat is het vermogen vd zender?

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door kristof.vdm @, Leuven, 26-10-2023, 09:47 (185 dagen geleden) @ ruudam

Ik heb geen idee, maar ver weg zal het niet zijn aangezien dit een specifieke frequentie is voor de stad Leuven.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 26-10-2023, 20:15 (185 dagen geleden) @ kristof.vdm

Heb diverse van deze toestellen,ze zijn er met een aparte FM-tuner of met het FM
HF gedeelte op de print.zijn ook als Record Boy op de markt geweest.
Heb de zelfde ervaring als wat jouw klacht is.De eerste trap wordt overstuurd.
Een zuigfiltertje op 88 MHz afgestemd aan de antenne aansluiting helpt deze storing
om zeep.Probeer maar eens.spoeltje van vier windingen met een trimmertje van 15pF in
serie en even afregelen op de te 'harde zender'.

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-10-2023, 20:37 (185 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Oversturing snap ik nog.

Maar hoe krijg je dan voor elkaar , afzonderlijk van de oscillator op die 10,7 uit te komen
dat doorheen tettert?

Dan toch iets met die grondfrequentie zoals in de manual staat?

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door kristof.vdm @, Leuven, 26-10-2023, 20:49 (185 dagen geleden) @ Maurice

Staat die opmerking i.v.m. de grondfrequentie in de handleiding daar niet gewoon om ervoor te zorgen dat je deze niet uitstraalt over de antenne en zo lekt naar andere radio's in de buurt?

Sterke FM zender ontvangt over de ganse band

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 26-10-2023, 21:57 (185 dagen geleden) @ kristof.vdm

Dat is de reden dat er niet meer dan 2 mV mag worden uitgestraald.
Als je een sterke piratenzender in de buurt hebt,krijg je ook dezelfde klacht.
Is al zolang aanwezig als deze radio's bestaan.
An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

powered by my little forum