Schema Stolle meßempfanger 155 (Toestel of techniek)

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 08-11-2023, 16:41 (172 dagen geleden)

Het zal wel moeilijk worden. Maar misschien heeft iemand een schema ?
Dit aardige apparaat stopte er een tijdje terug mee. Op enkele punten staat nog wel 12 a 17 volt gelijkspanning. Een koelplaatje wordt warm maar verder niets.

[image]

Schema Stolle meßempfanger 155

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 17-11-2023, 01:31 (164 dagen geleden) @ Bert Jan

Nog geen schema, maar de FM omroepband werkt nu wel weer, incl. de signaalmeter . MF 10,7 Mhz.
Het Tv gedeelte nog niet.
Er is een print met BC160 en potmeters, welke 32 volt maakt voor de varicap spanningen.
Zie foto.

Van de afbuigprint wordt de 2N4231 met koeling ca.40 graden, dit lijkt goed te zijn. Deze dient voor de horizontale afbuiging. De AU110 is in gemonteerde toestand niet bereikbaar, dus is zo niet te testen. Andere torren zijn BC en BF. Zie foto.
De laagspannings TV print voert geen spanning. Dat is niet o.k.
De prints zijn heel compact bevestigd, heb uiteindelijk deze gemonteerd.

Beeldbuis is een 230MB4.
Misschien kent iemand deze prints of heeft een idee wat kapot kan zijn ?

Bert jan

Ik zag nog dat Kathrein ook div. antennen messgeräten leverde uit ca.1975 , net als deze.
[image]
[image]

Schema Stolle meßempfanger 155

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 17-11-2023, 22:41 (163 dagen geleden) @ Bert Jan

De AU110 was defect. Toevallig had ik nog een AU113 liggen en hij doet weer wat hij moet doen. :||: [image]

Schema Stolle meßempfanger 155

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18-11-2023, 10:39 (162 dagen geleden) @ Bert Jan

Mooi gedaan Bert Jan!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Schema Stolle meßempfanger 155

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-11-2023, 11:24 (162 dagen geleden) @ Bert Jan

Bert,
Leuk dat je voor elkaar hebt.

Zonder schema is het iets langer puzzelen maar niet onmogelijk om een toestel aan de gang te krijgen.

Helaas is betreft functie om die antenne hark op dak te testen niet meer mogelijk,
maar gebruik als tv monitor natuurlijk nog altijd.

Er zal ook vast een uitstekende tuner in zitten die goed gevoelig is.

Schema Stolle meßempfanger 155

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 18-11-2023, 19:50 (162 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt voor het meedenken. Ja, gevoeligheid zit wel goed. Nu nog mijn modulator opzoeken.
Zo'n beeld met wat sneeuw hééft toch ook wel iets. Beeld is ook verder nog heel strak. Heeft geen avond aan avond aan gestaan..

Schema Stolle meßempfanger 155

door Hans van Kampen @, Voorhout, 18-11-2023, 22:53 (162 dagen geleden) @ Bert Jan

Fraai Bert Jan en mooi dat je het voor elkaar hebt gekregen.

Ik ben beeldbuisfreak en scoorde vandaag deze VHS video/mini color tv combi perfect werkend. Hier staande op een professionele SONY BVM 1410P high resolution monitor waarover later meer.

;-)

Hans[image]

--
Hans van Kampen

Schema Stolle meßempfanger 155

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 29-11-2023, 14:44 (151 dagen geleden) @ Hans van Kampen

TV deel werkt nu goed. Echter geeft de UKW (FM) geen geluid. Weet iemand of dat normaal is ? MF 10,7 Mhz is aanwezig. Print zit 'verdekt' opgesteld. Signaal volgen is lastig.

[image]

Schema Stolle meßempfanger 155

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 29-11-2023, 17:19 (151 dagen geleden) @ Bert Jan

Je gaf in een eerder geplaatst bericht aan dat de FM wel werkte,is er met repareren
van het TV gedeelte iets fout gegaan.
Je zegt de MF werkt wel,dan zal het waarschijnlijk in de tuner zitten.
Is de afstemspanning wel aanwezig en bereikt deze de tuner?
Op de tuner is geschreven,misschien eerder gerepareerd.
An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Schema Stolle meßempfanger 155

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 29-11-2023, 19:14 (151 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

FM geluid heeft nooit gewerkt, sinds ik hem kreeg. Dacht dat het wellicht zo hoorde. Ik kan FM wel afstemmen en de meter slaat ook uit, zoals het hoort.
Manual is helaas ook nergens op internet te vinden.

Schema Stolle meßempfanger 155

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 29-11-2023, 20:13 (151 dagen geleden) @ Bert Jan

Als het geluid van de TV wel in orde is zal het waarschijnlijk in de omschakeling
van de beide detector uitgangen zitten.
Zonder serv.doc wordt het dan puzzelen.
Misschien kan een Duits Forum hier wel iets betekenen.
And

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

Schema Stolle meßempfanger 155

door soundman2 @, Wouw, 29-11-2023, 21:07 (151 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Ik heb een dergelijk toestel van KATHREIN, de MFK51. Wel wat bejaard intussen, maar ik heb er veel (Centrale-)antenneproblemen mee kunnen onderzoeken bij de klanten. In het digitale kabelnetwerk kan ik er weinig meer mee. Zijn er meer toepassingen mogelijk die ik wellicht niet ken.?

Schema Stolle meßempfanger 155

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 29-11-2023, 21:34 (151 dagen geleden) @ soundman2

Dat denk ik niet. Blijft beperkt tot hoogfrequente signalen meten.Bij DVB-T slaat de meter ook uit, maar er is uiteraard geen beeld.

Schema Stolle meßempfanger 155

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 29-11-2023, 23:07 (151 dagen geleden) @ Bert Jan

Hetzelfde apparaat blijkt ook door KWS electronics gemaakt. Dát bedrijf bestaat zowaar nog.. Dus ga daar eens informeren.
https://www.radiomuseum.org/r/kws_antennen_messempfaenger_1.html

powered by my little forum