welke card met welke functie? (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 30-11-2023, 19:43 (151 dagen geleden)

Ik ben een card tegengekomen en heb uiteindelijk uitgevogeld dat het om een Flytech PC dual 422 card gaat, maar verder kan ik er op het internet niets over vinden.
Wie weet iets over deze kaart en de functie ervan?
mvg
Frans

[image]

welke card met welke functie?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 30-11-2023, 20:01 (151 dagen geleden) @ ffeilers

Zo aan de IC's 16C450 te zien een dubbele RS-232 kaart, één interne poort, één externe poort.

welke card met welke functie?

door Otto @, Drenthe, 30-11-2023, 20:28 (151 dagen geleden) @ Forumbeheer

Zo aan de IC's 16C450 te zien een dubbele RS-232 kaart, één interne poort, één externe poort.

Ik dacht meer aan een dubbele RS-422 (zie opschrift rechtsonder :-) )

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

welke card met welke functie?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 30-11-2023, 22:46 (151 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Forumbeheer, 30-11-2023, 23:03

RS-422 klinkt plausibel vanwege het typenummer maar heb ik nog nooit met 25 pens connectoren gezien dus in eerste instantie legde ik die link niet. Ik denk nu dat het twee kanten op kan.

De 16C450 ken ik van RS-232 kaarten, maar ik vermoed dat het UART gedeelte net zo vrolijk RS-422 kan genereren. Alleen de line drivers/receivers zijn wel compleet anders (differential signalling) en ik weet niet of die er op zitten. Misschien kan de TS de types doorgeven van de chips eromheen, ik denk vooral het rijtje dat in voetjes zit, tussen de slotplaat en de 16C450's.

EDIT: Bijvoorbeeld EIA-530 definieert een DB-25 pinout waar RS-422 signalen overheen gaan, dus dat komt inderdaad wel voor.

welke card met welke functie?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-12-2023, 00:32 (151 dagen geleden) @ Forumbeheer

Die 25 pins kan meerdere Com poorten bevatten.

Bijvoorbeeld zo de 9pins
[image]

EN hier soortgelijke als deze 8-bitter kaart.
Jumpersettings PC COM PS-422/485 I/O Card

welke card met welke functie?

door soundman2 @, Wouw, 30-11-2023, 20:02 (151 dagen geleden) @ ffeilers

Zou een spelletjes interface kunnen zijn.

welke card met welke functie?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-11-2023, 21:03 (151 dagen geleden) @ ffeilers

Is een RS422 kaart dat had je al uit gevogeld.

Zal mogelijk tbv een meet apparaat of een data aansturing, uitlezing.

Heb je de harde schijf al aan de gang?
Mogelijk dat daar de software op te vinden is.

Gooi de kaart niet weg, zijn altijd wel mensen opzoek naar dergelijke "rare"kaarten.
En als je de software gevonden hebt, direct archiveren bv op een floppy.

T apparaat gaat op E-bay in de verkoop en de kaart blijft in de computer, en dan wordt het zoeken.

RS422 is gewoon een ander soort seriële communicatie tussen apparaten en computer.
Heeft zo zijn voordelen tov de bekende RS232.

Als je eens zin en tijd hebt zoek maar eens de verschillen op.

Zo heb ik laatst op oude 8 inch floppen software gevonden voor een Philips P854,P855, P860
computer.
Die heb ik niet.
Had direct kunnen wissen, maar op de wereld was er iemand die nadat ik hem de software had
toegestuurd er super blij mee, hij mistte enkele specifieke systeem files en die stonden
op 1 van die floppen.
Inmiddels is dat toegevoegd aan een emulatie-programma.

welke card met welke functie?

door ffeilers @, Breda, 30-11-2023, 21:14 (151 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door ffeilers, 30-11-2023, 21:16

Is een RS422 kaart dat had je al uit gevogeld.

Zal mogelijk tbv een meet apparaat of een data aansturing, uitlezing.

Heb je de harde schijf al aan de gang?
Mogelijk dat daar de software op te vinden is.

Gooi de kaart niet weg, zijn altijd wel mensen opzoek naar dergelijke "rare"kaarten.
En als je de software gevonden hebt, direct archiveren bv op een floppy.

T apparaat gaat op E-bay in de verkoop en de kaart blijft in de computer, en dan wordt het zoeken.

RS422 is gewoon een ander soort seriële communicatie tussen apparaten en computer.
Heeft zo zijn voordelen tov de bekende RS232.

Als je eens zin en tijd hebt zoek maar eens de verschillen op.

Zo heb ik laatst op oude 8 inch floppen software gevonden voor een Philips P854,P855, P860
computer.
Die heb ik niet.
Had direct kunnen wissen, maar op de wereld was er iemand die nadat ik hem de software had
toegestuurd er super blij mee, hij mistte enkele specifieke systeem files en die stonden
op 1 van die floppen.
Inmiddels is dat toegevoegd aan een emulatie-programma.

Hoi Maurice,
Deze kaart staat los van de pc die ik afgelopen week liet zien.
Deze zat bij een 8 tal kaarten die in oude pc s werden gebruikt, bij interesse kan ik wel een overzicht maken welke kaarten het zijn. Dat heeft mij de nodige moeite gekost om ze te identificeren.
In die zin hadden ze geen relatie met elkaar.
Wederom bedankt voor je reactie.
mvg
Frans

welke card met welke functie?

door Ad Zijlmans @, Made, 01-12-2023, 21:20 (150 dagen geleden) @ Maurice

Prima Maurice, zo'n bijdrage om de gedachtenis aan de Philips P800 in stand te houden.

Waren veelzijdige computers. Ik heb in mijn Philips tijd mooie projecten gedaan met deze tegenhanger van de PDP11.

Gr.
Ad

welke card met welke functie?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-12-2023, 03:32 (150 dagen geleden) @ Ad Zijlmans
Gewijzigd door Maurice, 02-12-2023, 03:34

Ad,
leuk te vernemen.
Ja als je zo door die floppen bladert , ik heb wat software op de PC om die oer oude 8 inch floppen
toch enig te kunnen lezen.

En dan lees je bv software voor een Hewlett-Packard 3437A System Voltmeter
Een of ander XYZ apparaat.
En aansturing van wat gekleurde lampen.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

welke card met welke functie?

door Ad Zijlmans @, Made, 03-12-2023, 12:34 (148 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor de screenshots Maurice,

Herinnert aan oude tijden.. zo te zien een project van Philips S&I (Science & Industry) uit begin jaren 80.
Mijn projecten waren ook in die periode bij Philips Natlab en Philips Medical Systems.
Leuk om nog eens terug te zien.

Gr.
Ad

welke card met welke functie?

door ffeilers @, Breda, 02-12-2023, 20:46 (149 dagen geleden) @ ffeilers

hier nog een aantal kaarten, waarvan ik er bij heb gezet wat de productienaam denk ik is:

[image]

Advantech PCL-743B 2-poorts rs-232

[image]

ATI GRAPHICS SOLUTION SR 168328 8-BIT ISA CGATTL VIDEO GRAPHICS ADAPTERKAART

[image]

Kaypro PC 16-2 CPU met co-processorbord

[image]

Kaypro PC 16-2 Floppy Disk Controller Board

[image]

MFM HARDE SCHIJFCONTROLLER DTC 5150CRH

[image]

oti graphic card

[image]

PCL-720 REV C402-2 Digitale IO en telkaart

welke card met welke functie?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 02-12-2023, 21:57 (149 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Forumbeheer, 02-12-2023, 21:59

Die eerste is een RS-422/RS-485 kaart. Werkt met 2 chips 16C550 dus de opvolger van de 16C450. Dat is dus in elk geval het bewijs dat je met zulke chips een RS-422 signaal kunt genereren.

De beide Kaypro-kaarten zijn denk ik bedoeld voor een passieve backplane, dus gebruik zonder moederbord.

welke card met welke functie?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-12-2023, 22:38 (149 dagen geleden) @ ffeilers

Die Harddisk MFM kaarten als je die gaat proberen weet dan dat dat niet gaat zoals heden.

Per kaart moet je de harddisk opnieuw low-level formatteren.
Low level is wat anders dan een gewone format zoals je dat kent.
Dit gaat een stapje dieper.
Dan nog zien dat de kaart de betreffende harddisk op zijn lijstje heeft staan in de bios.

Dus niet "even' een goede werkende harddisk uit een pc trekken om te testen.
Kans is dat die data na 1 schrijf bewerking de boel kwijt is, als die hem al herkent.

Kypro 16 inderdaad betreft het kaarten die op een printplaat met alleen stekkers wordt gestoken.
De verzameling kaarten vormen dan samen een geheel systeem.

powered by my little forum