Reparateur gezocht. (Gezocht)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-12-2023, 10:59 (136 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik heb een waveform monitor gekregen maar na het aanvankelijk te hebben gedaan heeft ie de geest gegeven, geeft geen beeld meer. Voedingsspanningen aanwezig.

Zal wel iets met de hoogspanning zijn waar ik hufterig van ben en kan geen hoogspanning meten. Kan je aan de probe van je scoop een oppiklusje maken en bij de HV trafo houden of er oscillatie aanwezig is zonder iets aan te raken?

Dank alvast,
;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Reparateur gezocht.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-12-2023, 18:02 (136 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
zonde, maar heb je alle knoppen goed staan?
De 1485R is de PAL/NTCS Dual waveform, mogelijk sta je op NTSC?
De 1481R is alleen PAL.

Zelf heb ik de 1481R
Zie hier hoe ik de knoppen had staan toen bij een meting.

Ik zie bij jouw Sync "ext" externe sync.

En pas op met die kleine knopjes, dat ze er niet af vliegen bij omschakelen.
Ik heb al eens moeten zoeken:-P

Reparateur gezocht.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-12-2023, 19:19 (136 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 15-12-2023, 19:21

Dank je Maurice,
Waar ik hem van gekregen heb zij dat ie het ineens niet meer deed maar ik zal de instelling nalopen conform je advies.

Ik heb al met alle knoppen zitten vogelen maar geen enkel respons op beeldscherm.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Reparateur gezocht.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-12-2023, 00:09 (136 dagen geleden) @ Maurice

Zie hier hoe ik de knoppen had staan toen bij een meting.


Euhem Maurice, ik kan op jouw waveform monitor niet zien hoe de knoppen staan want je hebt alleen het schermpje gefotografeerd:-P

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Reparateur gezocht.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-12-2023, 00:43 (136 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans even de draad openen, staan er genoeg.

[image]
[image]

Reparateur gezocht.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-12-2023, 06:36 (135 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hans van Kampen, 16-12-2023, 06:40

Sorry Maurice, klopt inderdaad, ik zag bovenin alleen maar deze afbeeldingen. Had ff te veel op aan de zaak met kerstborrel denk ik:-D

[image]

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Reparateur gezocht.

door loek @, Exloo (Drenthe), 15-12-2023, 20:06 (136 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans,

Ik wil dit apparaat graag voor je repareren. In mijn werkzame periode op het moment dat ik nog met mijn handen werkte, heb ik veel van deze waveform monitoren gerepareerd voor het audio/video centrum (AVC) van PTT/KPN in Hilversum.

Stuur maar een mail hoe je het apparaat naar mij moet komen wachten op een beurs of iets anders?

Met vriendelijke groet,

Loek

Reparateur gezocht.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 15-12-2023, 22:31 (136 dagen geleden) @ loek

Perfect Loek, ik stuur je een pm.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel indrukwekkend...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-12-2023, 12:50 (135 dagen geleden) @ Hans van Kampen

om te zien hoe zo'n ''ding'' er weer van binnen uit ziet. Ik had er al eerder foto's van gemaakt en aan de probe van een scope een oppikspoeltje gemaakt om te zien of er leven in de HV trafo zat (zwarte blokje rechts van voedingstrafo eerste foto linker compartiment) maar oppikspoeltje doet niets, ik zie alleen altijd maar een 50Hz. brommetje op scope waarvan de amplitude groter of kleiner wordt afhankelijk hoe je het spoeltje houdt en of het apparaat aan staat of uit, geen verschil.

[image]

[image]

Maar goed, Loek is bereid er naar te kijken, ik heb ook geen schema en van web lukt tot op heden nog niet en ja, begin er maar aan en ik heb lang de kennis niet die Loek in huis heeft.

Hij is al een gerecapt (een grote C vervangen rechts onderin tweede foto) en opvallend een leeg IC (DIL-8 voetje bij rode pijl)

Zover even.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel indrukwekkend...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-12-2023, 13:25 (135 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Foto'uit 2019 er bij gepakt, bij mij is dat voetje ook leeg,
Kan een test voetje zijn bv.
Enfin hoef je niet verder te zoeken.
Beste is zoeken op 1480

Zie bv in rechter kader de instructie manual.
TEK 1480 Series Instruction Manual.pdf

[image]
[image]

Toch wel indrukwekkend...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-12-2023, 14:05 (135 dagen geleden) @ Maurice

Top Maurice, Ik zal kijken of ik wat kan verzamelen en uitprinten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel indrukwekkend...

door Goldline @, Oranjedorp, 17-12-2023, 16:03 (134 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Goldline, 17-12-2023, 16:13

Het zwarte blokje is de hoogspanningscascade die ik diverse malen in Tek. scoops in kortsluiting heb aangetroffen.
Je hoogspanning transformator is die ronde spoel daar achter.
Indien je de verbinding tussen beide loshaalt zou je wat kunnen oppikken bij de hsp. trafo met een scoop.
[image]

--
Cees PA1DBA

Toch wel indrukwekkend...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-12-2023, 17:43 (134 dagen geleden) @ Goldline

Ok Cees, dank voor de info.

Ik dacht eerst dat dat zwarte blok de HV trafo was maar dus de cascade, die slingert de spanning dus op tot enkele kV's.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum