OS/2 Warp 3 window inhoud tonen tijdens verplaatsen (Computertechniek)

door Roland L ⌂ @, Born, 15-12-2023, 22:09 (136 dagen geleden)

Ik ben uit nostalgische redenen eens een avondje aan het stoeien met OS/2 Warp op een Pentium III (500MHz, 384MB RAM :-D ). Het systeem is nu geheel afgeconfigureerd inclusief TCP/IP dus ik kan met WebExplorer gaan surfen - alleen jammer dat deze fantastische browser uitsluitend HTTP/1.0 begrijpt dus vrijwel geen enkele website is bereikbaar. En wat is HTTPS? :-P Dat is uiteraard te verwachten, zo'n 30 jaar na de lancering van dit fantastische besturingssysteem uit die tijd. "Better Dos than Dos, Better Windows than Windows"

Ik weet dat als je een bepaald fixpack installeert (FP26 IIRC) dan heb je de mogelijkheid om een entry toe te voegen aan de CONFIG.SYS waarmee je de inhoud van het venster blijft zien als je het venster verplaatst. Standaard wordt alleen een rechthoek getoond totdat je het venster weer los laat. Ik kan me alleen niet meer herinneren welke entry dat was; ook op Google vind ik hier niets over. Heeft hier iemand wellicht daar ooit een aantekening van gemaakt welke entry dat was?

Dus de concrete vraag is dus: hoe kan ik tijdens het slepen de vensterinhoud tonen in OS/2?

OS/2 Warp 3 window inhoud tonen tijdens verplaatsen

door Roland L ⌂ @, Born, 22-12-2023, 10:41 (130 dagen geleden) @ Roland L

Ik heb uiteindelijk het antwoord gevonden nadat ik andere zoektermen gebruikt heb :-)

De oplossing is:

SET PM_DYNAMIC_DRAG=ON

toevoegen aan de CONFIG.SYS.


Deze instelling en een aantal andere (nuttige?) opties had ik gevonden op https://komh.github.io/os2books/rxtt34/917_L3_CONFIGSYSstatementsu.html

In deze github repository staan overigens nog veel meer documenten met betrekking tot OS/2. Niet dat veel mensen dit systeem nog gebruiken, maar mocht je ooit eens iets zoeken dan kan je het daar wellicht vinden.

OS/2 Warp 3 window inhoud tonen tijdens verplaatsen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-12-2023, 17:11 (125 dagen geleden) @ Roland L

Ik heb hier ook al decennia een CD liggen met "OS/2 WARP 2e ed. 1995".

Heb me er nooit in verdiept.
Wat is voordeel van die O/S2 Warp?

Misschien eens een pc installeren daarmee.

OS/2 Warp 3 window inhoud tonen tijdens verplaatsen

door Paul Brouwer @, Haarlem, 26-12-2023, 17:53 (125 dagen geleden) @ Maurice

OS2 Warp was door IBM als tegenhanger van Windows van Microsoft op de markt gebracht.
Dat is echter alleen bij die poging gebleven.

Groeten,
Paul

--
[image]

OS/2 Warp 3 window inhoud tonen tijdens verplaatsen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-12-2023, 19:12 (125 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,
Bedankt, zo te lezen dus zo rond de Win3.1 en voor de win95.

Zou dan bedoeld zijn voor de 286?

Of zal wel die PS/2 IBM computers zijn.
Vanmiddag bezig geweest met een 286.

Zit 44MB MFM DOS HD in met WIN3.0.
Leuk.

Maar wilde een SCSI 150MB Tape er aan hangen.
Dus een WIN311 er van maken met andere IDE HD.
Dan verknoei ik niet het basis systeem.

"Even"een andere HD er in, heb vast nog een WIN311 kant en klaar.
Jaja.
Deze gaf in okt2020 al problemen.
Nu eens open geschroefd.
..ahhh zo, t werkt beter als alle 4 de kopjes op hun plek zitten.
2 stuks geheel niet meer op hun plek en draadjes afgebroken.
Let ook op die rare vlek beetje op 11uur.midden schijf,soort van schimmel vlek.
Of is de plek waar ooit kopjes vastgeplakt hebben gezeten, kan ook.
Jammer,
op naar volgende HD.Ik heb er zat.

Hoewel toch weer even leuke studie zo'n harddisk mechaniekje.
[image]

OS/2 Warp 3 window inhoud tonen tijdens verplaatsen

door Roland L ⌂ @, Born, 28-12-2023, 23:11 (123 dagen geleden) @ Maurice

OS/2 Warp was echt bedoeld voor de 386 en hoger. Het grote voordeel van Warp was dat het een betere DOS was dan DOS en een betere Windows dan Windows. Dit kwam vooral doordat OS/2 elke DOS en Windows sessie in een soort virtuele omgeving kon draaien. Dat is een feature die de 386 processor bezit.

Daardoor kon Windows, dat een cooperative multitasking systeem is, toch als pre-emptive multitasking systeem gebruikt worden. Bij cooperative multitasking moeten de programma's regelmatig de processor doorgeven aan het volgende programma. Bij pre-emptive bepaalt de kernel welk programma cpu tijd krijgt. Als een cooperative programma vast hangt, dan hangt de hele computer terwijl bij pre-emptive de overige programma's door blijven werken. Ze zijn immers niet afhankelijk van "de goedheid" van het hangende programma om cpu tijd te krijgen.

Doordat OS/2 dus Windows (3.1 !) programma's kan draaien was het voor veel software huizen niet interessant om specifieke OS/2 software te ontwikkelen. De windows versie draaide immers ook op Warp. Met de komst van Windows 95 veranderde e.e.a. Windows applicaties werden 32 bits en die konden niet op OS/2 omgevingen draaien. Tel daar bij de koppelverkoop afspraken van Microsoft met PC leveranciers en de gebrekkige marketing kwaliteiten van IBM bij op en zie daar, de ondergang van OS/2.

IBM heeft zelf nog WARP4 uitgebracht, daarna is het overgegaan naar eComStation om vervolgens jaren stil te liggen. Vanaf circa 2016/2017 is er echter wel weer wat beweging op dit vlak in de vorm van ArcaOS. Dit is eveneens een commercieel product en heeft de intentie om de oorspronkelijke OS/2 programma's te draaien op moderne hardware. Als je de website bekijkt merk je wel dat er veel invloed van Linux terug te vinden is. Niet vreemd overigens als je weet dat Arca Noae de eigenaar van Red Hat is....

Ik zelf werk er vrijwel niet meer mee, alleen op deze specifieke computer staat het nog geinstalleerd en ik vind het op zich wel leuk om me af en toe nog eens naar oude tijden "terug te keren", net zoals ik af en toe nog eens naar een zwart/wit TV toestel kijk :-)

OS/2 Warp 3 window inhoud tonen tijdens verplaatsen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-12-2023, 12:54 (122 dagen geleden) @ Roland L

Het is in de techniek soms belangrijk niet alleen de ontwikkeling maar ook de
uitrol en economische belangen.

Niet altijd komt beste product op de markt.
CP/M ook zo iets, of UNIX.

Was het niet zo jaren lang dat ge-emmer met die 640kB geheugen?

Ik ga toch eens dat OS/2 draaien.
Vandaar dus ook in die bios de setting "geen os/2"

Was vd week bezig met wat oude HD's uitzoeken.
Bleek die 386 cpu bord zelf problemen ook te geven.
Gezocht naar wat anders en een iets van 1e generatie Pentium cpu bord gevonden wat werkt en
boel ISA sloten nog heeft.

Lachen dat daar dat win 3.1 als tierelier draait.
Kan daar leuk systeempje mee gebouwd worden.

OS/2 Warp 3 window inhoud tonen tijdens verplaatsen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-12-2023, 20:16 (125 dagen geleden) @ Maurice

Van 1985 tot 1990 was OS/2 een gezamenlijke ontwikkeling van MS en IBM. Toen ging elk zijn eigen weg en werd Windows al snel populairder. OS/2 Warp werd kort voor Windows 95 uitgebracht als concurrent, maar het mocht niet baten.

powered by my little forum