Stereo Decoder R6823 (Philips Bouwpakket) plopt hinderlijk (Algemeen)

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 27-12-2023, 18:45 (123 dagen geleden)

Hallo vrienden,

Ik heb een FM14 uit de Philips bouwpakket reeks en daarmee is het volgende probleem:
Bij het afstemmen van een zender gaat het stereolampje op een gegeven moment aan als een bepaalde veldsterkte is bereikt. De stereodecoder schakelt dan om van mono op stereo, te zien aan het lampje dat aan gaat. Het aangaan van het lampje gaat gepaard met een hinderlijke schakelplop.
Als ik het lampje verwijder blijft het plopgeluid hoorbaar en is zeer hinderlijk, vooral als je over de schaal op zoek bent naar een zender.
Het stereogeluid is uitstekend. Alles normaal.

Het schema is hier te vinden: https://docplayer.nl/110143100-Philips-onderdelenpakket-stereodecoder-r-6823.html

Misschien heeft iemand met dit euvel te maken gehad en weet een oplossing.

Stereo Decoder R6823 (Philips Bouwpakket) plopt hinderlijk

door MarcelvdG @, 27-12-2023, 19:11 (123 dagen geleden) @ humfred

Zijn de elco's C22 en C23 in goede conditie? Ik heb dit model stereodecoder nog nooit gezien, maar aan het schema te zien zou het kunnen dat die elco's het aanschakelen van het links-min-rechtssignaal iets geleidelijker maken.

Stereo Decoder R6823 (Philips Bouwpakket) plopt hinderlijk

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 27-12-2023, 19:53 (123 dagen geleden) @ MarcelvdG

C23 had na meting de dubbele capaciteit. Na vervanging was het schakelploppen niet weg.
De andere C´s hebben allemaal een wat opvallend hoge meetwaarde. ESR kan ik niet meten.
Ik ga nu alle electrolieten vervangen...ik begin nu te beseffen dat in feite alle elco´s uit die tijd aan hun einde zijn. Het is wel wat werk, maar ik wil de ontvanger graag weer in stand zetten. Het is een erg goede FM ontvanger.
De ontvanger bouwde ik in 1973 dus nu alweer 50 jaar oud en ik heb er mijn hele leven plezier van gehad. :-D :-D

Stereo Decoder R6823 (Philips Bouwpakket) plopt hinderlijk

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 01-01-2024, 14:50 (118 dagen geleden) @ humfred

Zo beste mensen...een gezellige knutsel nieuwjaars weekend met m´n FM14.
Nog heb ik niet alle elko´s vervangen. Ik ben niet iemand die maar lukraak alle elko´s op verdenking vervangt.
Nu ik heb geprobeerd de (om)schakeling te begrijpen en kwam uiteindelijk na lang denken uit op C22. Deze heeft een capaciteit van 320 uF en staat parallel aan het stereolampje en dan nog een weerstand van 1k parallel hierover.
De elco had na meting de dubbele waarde. Dus ik dacht dat die aan vervanging toe was en heb er een nieuwe ingezet. Het plop-probleem was niet weg. Veemd dacht ik.
Dus verder nagedacht en ik begon me af te vragen waarom deze elco parallel over de lamp geschakeld is.
Geen idee..dus ik kwam op het idee om de elko er geheel uit te halen....en ziedaar het plopgeluid is weg. Probleem opgelost!

Mijn laatste vraag of iemand weet waarom deze elco parallel aan het stereolampje zit? Ik kan het niet verklaren.

Stereo Decoder R6823 (Philips Bouwpakket) plopt hinderlijk

door henk vdb @, Breda, 01-01-2024, 16:50 (118 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door henk vdb, 01-01-2024, 17:46

Mijn laatste vraag of iemand weet waarom deze elco parallel aan het stereolampje zit? Ik kan het niet verklaren.

Het zou bedoeld kunnen zijn om het lampje een soort softstart te geven zodat het langer meegaat (wat oudere lampjes gaan vaak stuk bij de relatief grotere inschakelstroom).
Maar of het echt zo bedoeld is.....


De elco weglaten lijkt me geen probleem (als je geen merkbare nadelen ondevnindt).

Vervangen door een iets groter of kleinere capaciteit lijkt me ook niet echt heel kritisch.

De 1K weerstand (R34) parallel eraan laat de schakeling normaal werken als het lampje stuk is.


TR6 schakelt niet alleen het lamje maar ook de bias van TR2. Zonder collectorweerstand (lampje en de 1K weerstand R34) kan TR6 zijn werk niet doen. Als het lampje stuk is blijft de schakeling normaal werken doordat de 1K weerstand dan de collectorweerstand van TR6 is.
Zonder deze weerstand kan de decoder met defect lampje niet meer naar stereo schakelen.

[image]

Heb je de juiste weerstanden gebruikt voor jouw voedingsspanning?
Zie onderstaande opmerkingen uit de montage handleiding:

[image]

Ik zie nergens de typespecificatie van het lampje maar vermoed dat het een 7121D (6V/50mA) is.
(Stroomverbruik decoder MET lampje 77mA, zonder lampje 22mA)

[image]

Stereo Decoder R6823 (Philips Bouwpakket) plopt hinderlijk

door verbeek @, Zutphen, 06-01-2024, 08:44 (114 dagen geleden) @ henk vdb

Als er i.p.v. een lampje een metertje gebruikt wordt (zie de laatste zin) i.v.m. minimaal stroomverbruik, dan zal het naald van het metertje zonder elco bij stereosignaal in de andere hoek knallen. Een elco dempt dat effect.

Gr. Paul

Stereo Decoder R6823 (Philips Bouwpakket) plopt hinderlijk

door Goldline @, Oranjedorp, 27-12-2023, 19:12 (123 dagen geleden) @ humfred

Misschien is c22 capaciteitloos is geworden.
en dan geen softstart van de transistor .

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum