AM/FM modulator met ESP32 module (Algemeen)

door Otto @, Drenthe, 31-12-2023, 13:13 (119 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 31-12-2023, 13:40

Beste lezers,

Een flink aantal jaren geleden ben ik begonnen met het ontwerp van een AM-zendertje. Dit ontwerp hebben intussen velen met plezier in gebruik voor hun oude radio's. Af en toe komen er nog aanvragen binnen voor printplaten hiervoor. Ook op andere plaatsen worden kopieën aangeboden. Ook als bouwpakketten, zodat voor ieder een passende versie te vinden is.

Intussen had ik het idee opgevat het ontwerp uit te breiden met een ingebouwde MP3 speler. Hiermee speelde ik in mijn hobbyruimte oude zeezender-opnames af, zodat de sfeer uit het buizentijdperk kon terugkeren tijdens het knutselen. Dit ontwerp draait al een poosje naar volle tevredenheid, maar is gezien de vele SMD-componenten voor velen lastig na te bouwen. Ik heb daarom het ontwerp maar privé gehouden, en ook het artikel op het web is nooit echt af gemaakt (met name de foto's ontbreken nog).

Intussen zijn we weer wat jaren verder. Regelmatig kom ik bijdragen tegen over Bluetooth inbouwen in een radio, of het aansluiten van een internetradio. Een (oud) collega attendeerde mij op de ESP32-modules, waar je hele leuke dingen mee kan doen. Na bestudering van deze mogelijkheden, kwam ik op het idee om daar een nieuwe versie van de PLL-zender mee te maken. Het voordeel is dat bijna alles gewoon met traditionele componenten te te maken is, zodat nabouwen weinig problemen zal hebben.

De specificaties zijn:

  • Gebruik van een ESP32-WROVER module, met dual core processor op 240MHz en on-board Wifi en Bluetooth
  • Afspelen MP3-files vanaf Micro SD kaart
  • Afspelen via Bluetooth (je koppelt je telefoon met de ESP32 module)
  • Afspelen van webradio-stations (je koppelt de ESP32 module via wifi aan je internetverbinding)
  • Afspelen van sinus of driehoek golfvormen, voor doormeten van je radio's
  • Naast de middengolf-modulator, kan het ontwerp ook FM-stereo uitzenden (handig voor als de FM er ooit uit gaat, maar ook te gebruiken om je eigen muziek naar FM om te zetten)
  • 128x64 pixels OLED display voor afspeelinformatie, maar ook om diverse instellingen te wijzigen
  • Vier drukknoppen voor de bediening

Dit is het uiteindelijke ontwerp geworden:

[image]

De print is op Eurokaart (160mm x 100mm) formaat. De AM-uitgang is via de gebruikelijk RCA socket. Voor de FM kun je ook een draadantenne aansluiten via een RCA socket, maar je kunt ook een telescoop antenne direct op de print schroeven zoals op de foto te zien is.

Ik zal de komende dagen wat meer informatie toevoegen...

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding)

door Otto @, Drenthe, 31-12-2023, 15:14 (119 dagen geleden) @ Otto

To nu toe had ik mijn schema's met Orcad gemaakt. Aangezien ik intussen niet meer de beschikking heb over een licentie daarvoor, moest ik op zoek naar een ander pakket. Ik ben toen uitgekomen op KiCad. Dit is geheel gratis, en heeft bovendien een geïntegreerd printlayoutpakket. Dit printlayoutpakket heeft bovendien veel meer mogelijkheden dan ik gewend was. Zo hoeft de print niet meer zuiver rechthoekig te zijn. Verder is de 3D weergave heel handig. Het was natuurlijk wel even werk om mijn oude symbolen om te zetten van Orcad naar KiCad, maar uiteindelijk is alles goed gekomen.

Voor de voeding heb ik uiteindelijk toch gekozen voor een ouderwets lineair ontwerp met een transformator. Zoals bij velen bekend is, gaan schakelende voedingen en middengolf slecht samen. Toch heb ik bij mijn prototype wat opties voor schakelende voedingen open gelaten. Ik heb er wat mee geëxperimenteerd, en het resultaat viel niet tegen. Toch hou ik het voorlopig bij het lineaire ontwerp. De PLL-modulator heeft 15 volt nodig, terwijl de rest van het ontwerp op 5 en 3,3 volt draait. De 3.3 volt wordt door de ESP32 module gemaakt, zodat enkel de 5 volt gemaakt moet worden. Voor de 15 volt is een transformator van 15 volt AC nodig. Die geeft na gelijkrichting een DC spanning van ruim 20 volt af. Om daaruit direct de 5 volt met een lineaire regelaar te maken, zal er behoorlijk wat vermogen moeten worden "opgestookt". Daarom heb ik voor een transformator met twee maal 7,5 volt gekozen. Die heb ik zo geschakeld, dat die zich als een 15 volt met middenaftakking gedraagt. Vanuit die halve DC spanning is met veel minder verlies de 5 volt te maken.

Dit geeft het volgende schema:

[image]

Aan de rechterkant staan nog wat opties voor (gedeeltelijk) gebruik van schakelende voedingsmodules. De details daarover laat ik voorlopig voor wat ze zijn.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding)

door Ericq @, 21-03-2024, 15:19 (38 dagen geleden) @ Otto

Otto, het is een heel leuk ontwerp. Chapeaux, mooi werk.

Heb een vraag. Waarom worden er twee 'onstoringscondensatoren' primair gebruikt naar ground? De voeding heeft nl. geen echte ground want het is slechts een tweepolig 230V connector. Dus ik zie niet goed wat dan de functie is.

Andere vraag, was het niet verstandig om primair (wellicht ook secundair) een fuse te gebruiken? Ben benieuwd naar je overwegingen om het te ontwerpen zoals het nu is,

Grts Ericq

AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding)

door Otto @, Drenthe, 21-03-2024, 20:43 (38 dagen geleden) @ Ericq

Otto, het is een heel leuk ontwerp. Chapeaux, mooi werk.

Dank je.

Heb een vraag. Waarom worden er twee 'onstoringscondensatoren' primair gebruikt naar ground? De voeding heeft nl. geen echte ground want het is slechts een tweepolig 230V connector. Dus ik zie niet goed wat dan de functie is.

https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=78978

Andere vraag, was het niet verstandig om primair (wellicht ook secundair) een fuse te gebruiken? Ben benieuwd naar je overwegingen om het te ontwerpen zoals het nu is,


Niet gedaan, vanwege het "apenhaar"in de trafo, dat al min of meer als zekering zou werken. Maar op een toekomstig redesign komt die er wel op.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding)

door Goldline @, Oranjedorp, 21-03-2024, 23:13 (38 dagen geleden) @ Otto

Deze printtrafo's zijn in zekere mate kortsluit vast.
Werden ook zonder zekering in Hirschmann antenne versterkers toegepast.

--
Cees PA1DBA

AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 22-03-2024, 03:15 (38 dagen geleden) @ Goldline

"deze" als in, niet dit model maar iets dat er uiterlijk op lijkt, neem ik aan? De fabrikant schrijft specifiek voor deze wel zekeringen voor, hoewel apehaar meestal wel een redelijke inherente veiligheid biedt.

AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding)

door Ericq @, 22-03-2024, 10:07 (38 dagen geleden) @ Otto

Goedemorgen Otto,
Ik lees het wat je daar stelt, maar ik begrijp het nog steeds niet. Er is geen randaarde maar wel een "aarde" (ground) van de schakeling (secundair), gemaakt door de voeding, een plus en een min. Nu worden de L en N van 230Vac primair ontkoppelt/ beveiligd door twee Y condensatoren naar de ground (min) van de schakeling. Deze ground/min zit verder nergens aan vast zit, puur alleen voor de schakeling print. Deze condensatoren zouden toch, indien ze zoals hiern aan de primaire zijde worden gebruikt, toch tussen de L en N en de randaarde moeten zitten? Maar goed, wellicht voert dit te ver om hier te bespreken, mvg Ericq

AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding)

door Goldline @, Oranjedorp, 22-03-2024, 10:18 (38 dagen geleden) @ Ericq

Vermoedelijk wordt het lichtnet zo als tegencapaciteit voor de zendantenne gebruikt.
een vorm van aarde.

--
Cees PA1DBA

AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding)

door Ericq @, 22-03-2024, 10:35 (38 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Ericq, 22-03-2024, 10:44

Goedemorgen Cees,
Daar zat ik ook al aan te denken. Eerst maar eens proberen zonder en kijken wat het resultaat gaat worden. Ben nooit zo'n fan van het mengen van primair en secundair. Het transformatortje scheidt dat mooi en dan zitten de C's "er om heen". In dit geval moet ik er niet aan denken als er een door zou slaan. Sommigen stellen dat Y condensatoren zelf vlamdovend zijn en niet kunnen doorslaan maar open blijven. Anderen geven aan dat ze wel degelijk een kortsluiting kunnen vormen bij falen. Ik heb het nooit uitgeprobeerd ;-)
Mvg Ericq

AM/FM modulator met ESP32 module (de voeding)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 22-03-2024, 11:34 (37 dagen geleden) @ Ericq
Gewijzigd door Forumbeheer, 22-03-2024, 11:37

De Y condensatoren moeten dubbelgeïsoleerd zijn (zeg maar 5kV kortstondig) voor wat de overslagspanning betreft, zijn dus niet beter of slechter dan de trafo zelf behalve dat er iets meer capacitieve lekstroom kan lopen.

Y condensatoren mogen inderdaad niet kortgesloten of met lekstroom falen, maar tegen de tijd dat je dat de firma RIFA of elke willekeurige andere oudpapierhandelaar aan het verstand gepeuterd krijgt, ben je al geëlectrocuteerd.

Hier zullen ze zoals beschreven voornamelijk dienen als ratelcondensator (bromvrij signaalpad naar "aarde"), maar ze zijn bij de meeste apparaten eigenlijk ook onmisbaar voor ontstoring. In het bijzonder bij schakelende voedingen.

AM/FM modulator met ESP32 module

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 31-12-2023, 16:35 (119 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Op de laatste dag van 2023 nog een prachtig ontwerp, ik mag rustig zeggen dat het een mooi ontwerp is wat bij vele mede forummers in de smaak zal vallen zo ook bij mij.
Je oude ontwerp is hier ook al vele jaren actief en mocht het zover komen dat er printen beschikbaar zijn zal ik zeker meedoen, met dank voor je inzet en een prettige jaarwisseling.

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

AM/FM modulator met ESP32 module

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-01-2024, 00:17 (119 dagen geleden) @ Otto

Hey Otto,

Wat een leuk ding. Lijkt me wel wat om dat te bouwen. We gaan in maart verhuizen en dan komen de klassiekertjes met AM ook weer uit de verhuisdozen. :-) Mocht je nog een bordje over hebben...

Groeten, Roland

AM/FM modulator met ESP32 module

door KarelWagema @, Beverwijk, 01-01-2024, 10:12 (119 dagen geleden) @ Otto

Beste Otto,

Wat een onwijs leuk ontwerp.
Dit is natuurlijk leuk om na te bouwen.
Natuurlijk zou het mooi zijn als jij de printjes kan leveren.
Maar als jij de gerber files wil delen en eventueel het adres waar jij ze heb laten maken is dat misschien ook een idee.
Leuk project voor het nieuwe jaar.

Groet Karel.

AM/FM modulator met ESP32 module

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 16:16 (118 dagen geleden) @ KarelWagema

Beste Otto,

Wat een onwijs leuk ontwerp.
Dit is natuurlijk leuk om na te bouwen.
Natuurlijk zou het mooi zijn als jij de printjes kan leveren.
Maar als jij de gerber files wil delen en eventueel het adres waar jij ze heb laten maken is dat misschien ook een idee.

Hallo Karel,

Het is de bedoeling dat ik het hele ontwerp volledig vrijgeef, dus ook de gerbers, zodat ieder er zelf mee aan de slag kan gaan. Ik weet nog niet hoe ik dat vrij geef. Ik zit te denken aan GitHub, maar heb nog geen ervaring met publiceren daar. Ik heb nu sowieso een vijftal kale printen over, dus die mag ieder overnemen. Ik zit te denken aan 10 euro per print. Dat kosten ze niet in China, maar ik heb ook al een aantal prototype-runs gehad, dus zo blijven de kosten een beetje binnen de perken.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module

door KarelWagema @, Beverwijk, 01-01-2024, 17:58 (118 dagen geleden) @ Otto

Heb je een pm gestuurd.
Groet Karel.

AM/FM modulator met ESP32 module

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 19:53 (118 dagen geleden) @ KarelWagema

Heb je een pm gestuurd.

Hallo Karel,

Mail gezien. Ik kom er op terug als ik hier klaar ben met de bespreking van het ontwerp.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module

door Roland Huisman @, Zwolle, 02-01-2024, 21:04 (117 dagen geleden) @ Otto

Hoi Otto,

Ik gebruik ook Github voor het delen van dit soort projecten.
https://github.com/Roland-Huisman?tab=repositories

Ook heel eenvoudige PCB only projectjes kan je daar delen. Zie mijn Philips MFB luidspreker modificatie bijvoorbeeld...
https://github.com/Roland-Huisman/Philips_MFB_585_586_587_Shut_up_modification

Je kan github gebruiken als versiebeheer systeem, maar je kan ook eenvoudig je bestanden delen. En het blijft gedeeld zonder dat jij er een website voor in de lucht moet houden.

Groeten, Roland

AM/FM modulator met ESP32 module

door Otto @, Drenthe, 03-01-2024, 11:27 (116 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik gebruik ook Github voor het delen van dit soort projecten.

Hallo Roland,

Ik ben vanmorgen en even bezig geweest met die website, maar het lukt me niet om iets zinvols er op te krijgen. Ik denk dat ik een verkeerde insteek in gedachten heb. Weet jij een eenvoudige handleiding hoe ik daar files op krijg?

Wat ik heb gedaan:

  • Aanmelden als gebruiker
  • Creëren repository
  • Creëren subdrectory "production"
  • Daar wil ik de gerbers in zetten, maar dat lukt niet met de website. Heb ik daar speciale tools voor nodig?

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module

door jeroen @, 03-01-2024, 16:51 (116 dagen geleden) @ Otto

Dag Otto,

Ik begrijp dat het gelukt is om de folder te maken? Ik heb dan rechts boven de mogelijkheid om bestanden te uploaden.[image]

Jeroen

AM/FM modulator met ESP32 module

door Otto @, Drenthe, 03-01-2024, 23:33 (116 dagen geleden) @ jeroen

Hallo Jeroen,

Bij mij ontbreekt dat "Add"-veld:

[image]

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module

door jeroen @, 04-01-2024, 00:28 (116 dagen geleden) @ Otto

Otto,

Waarschijnlijk heb je een bestand gemaakt en geen map. Bij mij ziet het er zo uit:
[image]
Ik maak een map online zo: door in de root map op add file te klikken dan kom je op onderstaande scherm:
[image]
Dan kan je een bestand in subfolder maken door in typen: /MapNaam/README.md.
Tijdens het typen wordt direct de map gemaakt:
[image]
Na het klikken op commit is de map en het bestand gemaakt. Het bestandje kan je dan eventueel wissen.

Jeroen

AM/FM modulator met ESP32 module

door Otto @, Drenthe, 04-01-2024, 00:49 (116 dagen geleden) @ jeroen

Otto,

Waarschijnlijk heb je een bestand gemaakt en geen map. Bij mij ziet het er zo uit:
[image]
Ik maak een map online zo: door in de root map op add file te klikken dan kom je op onderstaande scherm:
[image]
Dan kan je een bestand in subfolder maken door in typen: /MapNaam/README.md.
Tijdens het typen wordt direct de map gemaakt:
[image]
Na het klikken op commit is de map en het bestand gemaakt. Het bestandje kan je dan eventueel wissen.

Jeroen

Dat was het! Ik had wel gezien dat je voor een map een extra / moest invullen, maar op één of andere manier is het toch fout gegaan. Dank je, Jeroen.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module

door Otto @, Drenthe, 04-01-2024, 13:03 (115 dagen geleden) @ Otto

Dat was het! Ik had wel gezien dat je voor een map een extra / moest invullen, maar op één of andere manier is het toch fout gegaan. Dank je, Jeroen.

Intussen aan aantal files ook op Github gezet:

https://github.com/Gloeidraad/AMFM-modulator-with-ESP32-module

Daar krijg je geen beveiligingsmeldingen :-)

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-01-2024, 13:56 (115 dagen geleden) @ Otto

Hoi Otto,

Super! Ik ga het eens bekijken :-)

Groeten, Roland

AM/FM modulator met ESP32 module

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-01-2024, 12:16 (118 dagen geleden) @ Otto

Otto,
Je hebt weer een leuk goed uitziend project gemaakt.
Doe graag mee met een print.

De vorige draait ook nog steeds prima en kan ik straks meerdere zenders draaien :)

AM/FM modulator met ESP32 module

door jeroen @, 01-01-2024, 13:14 (118 dagen geleden) @ Maurice

Otto,

Leuk ontwerp! Gebruik je de interne DAC? Heb er zelf ook al eens mee geëxperimenteerd maar de geluidskwaliteit was nog dat niet bij mij. Ben dus benieuwd naar het schema. Zou zeker meedoen als er mogelijkheden zijn om printjes te bestellen.

Jeroen

AM/FM modulator met ESP32 module

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 16:18 (118 dagen geleden) @ jeroen

Leuk ontwerp! Gebruik je de interne DAC? Heb er zelf ook al eens mee geëxperimenteerd maar de geluidskwaliteit was nog dat niet bij mij. Ben dus benieuwd naar het schema. Zou zeker meedoen als er mogelijkheden zijn om printjes te bestellen.

Dank je, Jeroen,

Nee, geen interne DAC. Die is echt bagger. Ik gebruik een PT8211 op de I2S bus. Zie mijn volgend deel van het schema.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module

door jeroen @, 01-01-2024, 19:11 (118 dagen geleden) @ Otto

Otto,

Ik had ik op de print niet direct een DAC gezien. Bedankt voor de vele tijd die je reeds in het project gestoken hebt!

Jeroen

AM/FM modulator met ESP32 module

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 19:48 (118 dagen geleden) @ jeroen
Gewijzigd door Otto, 01-01-2024, 19:53

Ik had ik op de print niet direct een DAC gezien.

Hallo Jeroen,

Die kun je inderdaad niet zien op de foto. Sommige componenten zitten onder de ESP32 module:

[image]

Van onder naar boven:

  • micro SD-kaart adapter
  • PT8211 DAC (dubbel geroute, voor het geval er toch een DIL-versie opduikt)
  • 24C64 EEPROM
  • KT0803L FM modulator (het enige andere SMD-component)

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module

door Ad Zijlmans @, Made, 01-01-2024, 14:34 (118 dagen geleden) @ Otto

Interessant project, Otto.

Ik wil daar zeker aan meedoen.


Met vriendelijke groet,

Ad Zijlmans

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 17:19 (118 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 01-01-2024, 17:35

Allereerst aan iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.

In het tweede deel van het schema bespreek ik de processor, het audiodeel, en de gebruiksinterface (GUI).

[image]

Het hart van de schakeling is een ESP32 WROVER CAM module van Freenove:

[image]

Ik heb deze module gekozen, omdat een WROVER extra RAM (PSRAM) heeft, en die is nodig voor een goede werking. Waarom dan één met camera? Die is natuurlijk niet nodig, maar deze bordjes zijn dan nog steeds betaalbaar (zeker als je een kloon gebruikt).

Voor de display gebruik ik een standaard 128x64 OLED module, die op vele plaatsen te koop zijn. Voor de micro SD-kaart gebruik ik ook een adapter, zodat het monteren eenvoudig blijft. Bij deze adapter moet wel een versie worden gebruikt zonder een 5 naar 3,3 volt regelaar. Eigenlijk het model zoals onder is afgebeeld:

[image]

De knopjes voor de bediening zijn de haakse versies van de standaard 6x6 mm drukknoppen.
Verder is er seriële EEPROM opgenomen voor het opslaan van allerlei instelling. Dit zou ook in het filesysteem van de ESP32 kunnen, maar aangezien ik de EEPROM routines al had, was het makkelijker om deze te handhaven.

Voor de audio gebruik ik een PT8211 DAC die op de I2S bus is aangesloten. Hoewel de datasheet vermeldt dat die ook in DIL8 verkrijgbaar zou zijn, kan ik enkel de SO8 SMD versie vinden. Dit is dus één van de uitzonderingen met SMD. Gelukkig is SO8 nog behoorlijk groot, zodat met een beetje geduld die toch soldeerbaar is. Deze 2x16 bits DAC is niet het summum van de DAC's maar voor deze toepassing prima bruikbaar. Voordeel is dat die erg goedkoop is, en een uitgang heeft geschikt voor DC koppeling. Het filter aan de uitgang van de DAC is gekopieerd uit de datasheet. deze is misschien niet echt nodig, maar gezien de kosten, zag ik geen reden om die weg te laten. De uitgangen van het filter gaat rechtstreeks naar de FM stereo modulator. Een ander deel wordt gecombineerd tot mono bij opamp U11A. Met transistor Q1 kan het signaal gehalveerd worden, zodat een keuze voor 100% of 50% AM modulatie mogelijk is. Met opamp U11B wordt het audiosignaal versterkt tot het niveau (ca. 0 - 12 volt) voor de AM modulator. Via signalen DAC1 en ADC van de processor de uitgang van U11B zo afregelen, dat die precies tussen 0 en 12 volt ligt bij 100% modulatiediepte, en tussen 6 en 12 volt bij 50% modulatiediepte. (Hierdoor zal het zendertje iets sterker zijn bij 50% modulatie, dan bij 100% modulatie, maar dat zal niet heel veel uitmaken).

Tenslotte zie je nog wat optionele componenten. Dat is een IR ontvanger, waarmee het mogelijk zou kunnen worden om ook met een standaard afstandbediening commando's te geven. En verder een rotary encoder, die een vervanging van de vier drukknoppen kan worden. Voor beiden heb ik nog geen software beschikbaar, dus blijven ze eerst nog even in de la liggen.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 01-01-2024, 17:51 (118 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Ziet er goed uit en als er een print beschikbaar is voor €10.- wil ik er graag een van over nemen.

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 19:52 (118 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Ziet er goed uit en als er een print beschikbaar is voor €10.- wil ik er graag een van over nemen.

Hallo Jan,

Mail gezien. Ik kom er op terug als ik hier klaar ben met de bespreking van het ontwerp.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door MarcelvdG @, 01-01-2024, 22:18 (118 dagen geleden) @ Otto

Ik ben nu wel erg benieuwd waarom U11 geen LM358P van Texas Instruments mag zijn...

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 22:48 (118 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Otto, 01-01-2024, 22:50

Ik ben nu wel erg benieuwd waarom U11 geen LM358P van Texas Instruments mag zijn...

Hallo Marcel,

Merkwaardigerwijs geeft die afgeplatte sinussen. Het lijkt er op dat die net iets minder naar de negatieve rail kunnen gaan. Nu moet ik wel zeggen dat ik getest heb met een aantal wat oudere TI opamps uit mijn voorraadbakjes, maar ze gaven alle hetzelfde verschijnsel. Het lijkt me dus niet aannemelijk dat het exemplarisch is. Misschien dat moderne producties van TI beter zijn, maar dat laat ik aan jullie over. Zie het als een "disclaimer". Verder heb ik getest met allerlei andere merken, ST, ONSemi, Philips, en zelfs met een aantal "el-cheapo" Chinese varianten, werken allemaal prima :-)

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door MarcelvdG @, 01-01-2024, 23:38 (118 dagen geleden) @ Otto

Heb je het probleem specifiek met U11A, omdat die als enige geen pull-downweerstand heeft?

Een LM358 heeft een uitgangstrap met een enorm dood gebied erin: drie basis-emitterspanningen. Aan de bovenkant zitten NPN's in een Darlingtonconfiguratie en aan de onderkant een PNP, allemaal als emittervolger.

Er zit echter ook een stroombronnetje van de uitgang naar aarde. Zolang de uitgang maar heel weinig stroom hoeft te trekken voorkomt die dat je crossoververvorming krijgt, en zorgt die ervoor dat de spanning lager kan worden dan met een PNP-emittervolger haalbaar zou zijn.

Als ik het me goed herinner is die stroombron nominaal 50 uA, maar minimaal maar 12 uA. Misschien zitten die van TI wat dichter tegen de minimumwaarde van de stroombron aan. In dat geval zou een pull-downweerstand het moeten kunnen oplossen.

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door Otto @, Drenthe, 02-01-2024, 00:23 (118 dagen geleden) @ MarcelvdG

Heb je het probleem specifiek met U11A, omdat die als enige geen pull-downweerstand heeft?

Ik weet niet of het specifiek U11A is, want die zit natuurlijk in hetzelfde huisje als U11B. Wat ik zie is, dat het signaal aan de uitgang van U11B afgeplat wordt aan de bovenkant. Dus dan ligt het probleem aan de onderkant bij de ingang.

Een LM358 heeft een uitgangstrap met een enorm dood gebied erin: drie basis-emitterspanningen. Aan de bovenkant zitten NPN's in een Darlingtonconfiguratie en aan de onderkant een PNP, allemaal als emittervolger.

Er zit echter ook een stroombronnetje van de uitgang naar aarde. Zolang de uitgang maar heel weinig stroom hoeft te trekken voorkomt die dat je crossoververvorming krijgt, en zorgt die ervoor dat de spanning lager kan worden dan met een PNP-emittervolger haalbaar zou zijn.

Als ik het me goed herinner is die stroombron nominaal 50 uA, maar minimaal maar 12 uA. Misschien zitten die van TI wat dichter tegen de minimumwaarde van de stroombron aan. In dat geval zou een pull-downweerstand het moeten kunnen oplossen.

OK, ik ben geen opamp expert, maar als ik het goed begrijp zal een pull-down weerstand aan de uitgang van U11A het probleem oplossen?

Dank voor de input, Marcel.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door MarcelvdG @, 02-01-2024, 10:57 (118 dagen geleden) @ Otto


OK, ik ben geen opamp expert, maar als ik het goed begrijp zal een pull-down weerstand aan de uitgang van U11A het probleem oplossen?

Dat is inderdaad mijn vermoeden.

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door electron @, eindhoven, 04-01-2024, 01:15 (116 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door electron, 04-01-2024, 01:37

Petje af, Otto. Je hebt jezelf weer eens overtroffen!
Ja- KiCad, Arduino, staan hier nog op het verlang lijstje.. maar tijd gaat zo snel.
Dat PLL-AM zendertje vond ik al heel uniek. Heb ik nog niet.
Heb met LTSpice nog vervanger gezocht voor die LM358 daarin. Wat dacht je van de LT1013?
LT1013= Outperforms LM358
Groet, Ben@
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door Otto @, Drenthe, 06-01-2024, 13:54 (113 dagen geleden) @ electron

Heb met LTSpice nog vervanger gezocht voor die LM358 daarin. Wat dacht je van de LT1013?

Dank voor het meedenken, Ben. Ik zal er eens een keer aan gaan meten.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (Processor, audio, GUI)

door MarcelvdG @, 06-01-2024, 14:01 (113 dagen geleden) @ Otto

Als het probleem is wat ik denk dat het is, zou je er met een LT1013 geen last meer van hebben.

AM/FM modulator met ESP32 module (AM-microzender)

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 20:14 (118 dagen geleden) @ Otto

We zijn nu toegekomen aan de AM-zender.

Die is direct overgenomen uit het oorspronkelijke ontwerp. De DIP-switch voor het instellen van de frequentie is vervangen door een 8-bits schuifregister. De frequentie wordt dan door de processor ingesteld. De twee transistoren dienen voor de level-conversie van 3,3 volt naar 15 volt logica.

[image]

De laatste jaren viel mij op dat de folietrimmers uit het oorspronkelijke ontwerp steeds lastiger te vinden zijn. Daarom heb ik de mogelijkheid toegevoegd om in plaats daarvan een ceramische trimmer toe te voegen, of een varco van het type 223P die heel veel op Chinese websites wordt aangeboden:

[image]

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (AM-microzender)

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 21:50 (118 dagen geleden) @ Otto

Nog even wat achtergrondinformatie. Voor de AM zender heb ik het volledige oorspronkelijke idee overgenomen. Bij de versie met een ATSAM4S8B kon de 9kHz door de processor worden opgewerkt. Ook de functie van de deler CD40103 kon door de processor worden gedaan. Dit maakte het circuit voor de PLL een stuk eenvoudiger:

[image]

Aanvankelijk wilde ik ook zoiets met de ESP32 doen. Die heeft helaas geen programmeerbare deler, met een uitgang naar een pin. Maar die heeft wel de mogelijkheid om een vaste frequentie op een pin te zetten. Dus de CD4060 met kristal zou uitgespaard kunnen worden. Dit bleek echter niet zo. Ik kan op een pin wel 9 kHz programmeren, maar in werkelijkheid blijkt die niet stabiel te zijn. Het gevolg bleek een soort zwevingsfrequentie op te leveren, wat zich uitte in een hinderlijke fluittoon in het AM signaal. Misschien was dat wel ergens op te lossen, maar ik ben toch maar voor de bewezen schakeling gegaan.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (FM zender)

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 22:14 (118 dagen geleden) @ Otto

Dan zijn we nu bij de FM zender aangekomen. Hiervoor heb ik de kant-en-klare FM-zenderchip KT0803L gebruikt. Deze zie je vaak in die FM-zendertjes die je in de auto kan gebruiken om zo muziek vanaf je telefoon te kunnen afspelen. Het zendertje wordt dan in de sigarettenaansteker geplugd, en met een audiokabel met de telefoon verbonden. Met de komst van de geïntegreerde Bluetooth boordsystemen is dat heden niet meer nodig, maar die chips zijn nog ruim voorradig. Het zendertje wordt geprogrammeerd door de processor via I2C. Het voordeel van dit soot IC's is dat de antenne niet afgeregeld hoeft te worden. Je kunt dus op elk moment probleemloos naar een andere frequentie overschakelen. Hieronder het schema:

[image]

Helaas zijn deze IC's enkel in SMD te verkrijgen, maar net als bij de PT8211 is het een SO behuizing. Die zijn voor de meer ervaren elektronici nog prima te solderen met een fijne bout.

Toch heb ik nog de mogelijkheid behouden om er een module op te plaatsen. In dit geval eentje van de firma Elechouse:

[image]

Het gaat dan wel om V2.0. Om die te kunnen toepassen moet de 3,2 mm connector verwijderd worden, en kan de module met pin-headers op de print worden geplaatst. Achteraf gezien is het "gepruts" met die connector misschien ingewikkelder dan het plaatsen van een los SO IC :-). Dus raad ik aan om gewoon voor de losse opbouw te gaan.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (de print)

door Otto @, Drenthe, 01-01-2024, 22:38 (118 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 01-01-2024, 23:28

Dan zijn we nu aangekomen bij de print. Hieronder zie een screenshot van de het ontwerp zoals die nu bij mij in KiCad staat:

[image]

Het voordeel van dit pakket is dat je niet gebonden bent aan zuiver vierkante resp. rechthoekige printplaten. Ik heb daarom de hoeken wat afgerond, wat het schuiven in printgeleiders makkelijker maakt. Ook heb ik een "inkeping" gemaakt voor het OLED-display, zodat die mooi uitgelijnd met print kan worden gemonteerd. Ook zie je, dat ik alle 8 pins IC's dubbel heb geroute. Je kunt dus voor dat type naar keuze de DIL of de SO versie gebruiken. Voor de meeste zullen dat gewoon de DIL versies zijn, maar voor de PT821 wordt het de SO versie.

Een heel mooie optie is de 3D weergave. Van de meeste componenten heeft KiCad wel een 3D-model, maar voor de "moeilijke" componenten moet je het internet afstruinen. Soms vindt een passend model. Zo niet, dan laat je die gewoon weg, of maak je die zelf. Ik heb helaas geen ervaring met mechanische ontwerppakketten, dus ik ben gedwongen om ze weg te laten. Weglaten heeft echter geen gevolg voor de print zelf. De 3D-weergave geeft een prima mogelijkheid om te controleren of alle componenten netjes geplaatst zijn.

Van boven:

[image]


En wat geroteerd:
[image]

Je ziet hier ook een aantal van de optionele componenten, maar die kun je negeren.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (de print)

door henk vdb @, Breda, 02-01-2024, 13:40 (117 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door henk vdb, 02-01-2024, 13:41

Dag Otto,

dit ziet er fantastisch uit. Het moet je heel wat tijd gekost hebben tot nu toe, onder andere ook om met het Kicad pakket te leren werken. Het prettige is wel dat je met dit pakket erg veel vrijheid hebt en dat het voor iedereen bereikbaar is. Je bent niet afhankelijk van licenties en makers van de software die "de stekker eruit" kunnen trekken. Oudere versies blijven ook in de toekomst meestal gewoon bruikbaar (zeker onder Linux). Ik wil er ook mee aan de gang gaan maar kom er wegens drukke werkzaamheden maar niet aan toe.

Mooi werk deze update en petje af dat je het projekt beschikbaar stelt voor iedereen.

Ook voor velen die het misschien NIET direct gaan bouwen een heel leerzaam project!

Respect voor alle moeite en tijd en enthousiasme die je er insteekt en al ingestoken hebt, ik blijf dit zeker volgen! :-)

AM/FM modulator met ESP32 module (de print)

door Roland Huisman @, Zwolle, 02-01-2024, 21:11 (117 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Roland Huisman, 02-01-2024, 21:15

Hoi Otto,

Ik word altijd blij als mensen Kicad gebruiken, ik zie het ook meer en meer bij onze studenten. Ik heb er inmiddels al 200+ projecten mee gemaakt zo door de jaren heen... Dat is zowel op hobby alsook professioneel vlak.

Groeten, Roland

AM/FM modulator met ESP32 module

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-01-2024, 19:48 (117 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Als er nog een print beschikbaar is dan neem ik hem graag van je over.

Verder heb ik nog een vraag over het afspelen van de MP3 op de micro kaart. Tot nu toe gebruik ik jou oude AM zender ontwerp met een schil er om heen om de frequentie in te stellen . De weergave is dan in meters of in frequentie. Dat is handig bij afregelen van zenderschalen soms staan deze in meters en soms in frequentie. Ik weet wel dat je dat kan berekenen maar het is toch handig als je dit direct kan zien.

Zit dit ook in jou nieuwe ontwerp?

Verder gebruik ik als signaal bron een MP3 speler met een audio (koptelefoon) uitgang. Ik heb lang moeten zoeken voordat je een MP3 speler had die echt random nummers speelt. Sommige spelen files die van één CD/DVD komen achter elkaar af, en zo zijn er wel meer varianten.

Weet je hoe deze MP3 speler werkt?

En als laatste vraag: Hoe wordt jou programma uiteindelijk op deze print geladen. Heb je daar een speciale programmer voor nodig. Of programmeer jij de IC's ?

Graag je reactie met vriendelijke groet,

Loek

AM/FM modulator met ESP32 module

door Otto @, Drenthe, 02-01-2024, 23:40 (117 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Otto, 02-01-2024, 23:43

Als er nog een print beschikbaar is dan neem ik hem graag van je over.

Hallo Loek,

Er zijn al een paar gegadigden, maar ik heb er nog wel eentje voor jou.

Verder heb ik nog een vraag over het afspelen van de MP3 op de micro kaart. Tot nu toe gebruik ik jou oude AM zender ontwerp met een schil er om heen om de frequentie in te stellen . De weergave is dan in meters of in frequentie. Dat is handig bij afregelen van zenderschalen soms staan deze in meters en soms in frequentie. Ik weet wel dat je dat kan berekenen maar het is toch handig als je dit direct kan zien.

Zit dit ook in jou nieuwe ontwerp?

Ja. Ik heb even een foto gemaakt van het display:

[image]

De MG-frequentie wordt zowel in kHz als in meters weergegeven. De FM-frequentie wordt zowel in MHz als met het kanaalnummer weergegeven. Het kanaalnummer staat tussen haakjes en begint met C van channel. Elk kanaal is een veelvoud van 300 kHz. De frequentie kan echter in stappen van 100 kHz worden gewijzigd. Dit wordt weergegeven door een + of - na het kanaalnummer weer te geven. Dus 96.0 MHz is kanaal 30, 96.1 MHz is kanaal 30+, 96.2 MHz is kanaal 31-, 96.3 MHz is kanaal 31, enz.

Verder gebruik ik als signaal bron een MP3 speler met een audio (koptelefoon) uitgang. Ik heb lang moeten zoeken voordat je een MP3 speler had die echt random nummers speelt. Sommige spelen files die van één CD/DVD komen achter elkaar af, en zo zijn er wel meer varianten.

Weet je hoe deze MP3 speler werkt?

De speler heb ik hergebruikt van mijn vorig ontwerp. Zoals ik al eerder heb opgemerkt, gebruik ik die vooral om oude opnames van radioprogramma's af te spelen. Dat soort opnames zijn meestal één of meerdere uren lang. De meeste MP3 spelers onthouden wel het nummer dat wordt afgespeeld, maar als je die aan- en uitzet, start dat nummer weer van voren af aan. Dat is heel vervelend als het programma al een eind onderweg was. Ik heb daardoor iets ingebouwd dat het actuele nummer verder gaat op de plaats waar die gestopt was. Alle nummers worden in volgorde op de kaart afgespeeld. Zo heb ik ooit de laatste week van Veronica op zee in zijn geheel chronologisch afgespeeld.

Er is geen mogelijkheid tot "random" afspelen, omdat ik daar geen behoefte aan had. Maar iedereen die wil, kan dat natuurlijk zelf inbouwen.

En als laatste vraag: Hoe wordt jou programma uiteindelijk op deze print geladen. Heb je daar een speciale programmer voor nodig. Of programmeer jij de IC's ?

Nee, hoor. Dat gaat met een standaard micro-USB kabel. De software word met de Arduino-omgeving gecompileerd, waarna je dit op de voor dat programma gebruikelijke manier kunt uploaden naar de ESP32-module. (Vie de seriële monitor van Arduino, kun je ook nog mijn debug-brij bekijken :-) ).

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (de software)

door Otto @, Drenthe, 02-01-2024, 23:56 (117 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 02-01-2024, 23:57

Het laatste punt van het ontwerp is de software. Die heb ik geschreven op het Arduino-platform. Het voordeel daarvan is dat er veel voorbeelden van MP3 spelers, webradio spelers, Bluetooth spelers, enz de vinden zijn. Ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt, maar veel routines voor de gebruikersinterface, en de AM/FM-zender, heb ik gewoon uit mijn oude projecten geïmporteerd. Toch was het nog een hele klus om alles fatsoenlijk aan elkaar te plakken. Er zullen vast nog wel wat foutjes inzitten, maar alles werkt verder prima.

Hieronder zie een screenshot van mijn programmeeromgeving:

[image]

De oplettende Arduino-gebruiker zal het aantal files in het project wat beperkt lijken. Dat lijkt maar zo. De c++ files voor de hardware staan in de "src"-map. Die worden wel mee gecompileerd, maar komen niet in de menubalk. Daardoor blijft die mooi overzichtelijk :-)

Het is verder ondoenlijk om de hele software te bespreken, maar als er vragen zijn, kun je ze gewoon stellen.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (de software)

door Roland Huisman @, Zwolle, 03-01-2024, 00:34 (117 dagen geleden) @ Otto

Hoi Otto,

Leuk, ik ga graag eens door de code spitten zodra het online staat. Mooi dat het geheel open source is, dan kan een ieder er ook nog aan fröbelen. Ik gok dat je ook nog wat libraries geïnstalleerd hebt?

Groeten, Roland

AM/FM modulator met ESP32 module (de software)

door KarelWagema @, Beverwijk, 03-01-2024, 09:15 (117 dagen geleden) @ Otto

Beste Otto

De Software is altijd het leukste deel.
Veel projecten gedaan in C++
Onder andere de Winamp speler na gebouwd wat enorm leerzaam was.
En het is natuurlijk leuk om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Groet Karel.

AM/FM modulator met ESP32 module (de software)

door Martin72 @, 03-01-2024, 09:28 (117 dagen geleden) @ Otto

Wat een leuk project vind ik dit! Dat wilde ik in ieder geval laten weten. De ontwikkeling van nieuwe techniek met toepassing voor de oude (buizen)radio's vind ik erg leuk. Ik heb al wat ervaring met Arduino en sensoren opgedaan, maar ik vind vooral de toepassing van de I2S bus voor het audio gedeelte wel heel interessant, dus het is denk ik voor een aantal mensen ook een leerzaam project. Heb je nog nagedacht hoe je de gerber files en firmware beschikbaar wilt maken? Ook voor mij geldt dat ik dit wil nabouwen!

AM/FM modulator met ESP32 module (de software)

door Otto @, Drenthe, 07-01-2024, 13:29 (112 dagen geleden) @ Otto

Ik heb de software toegevoegd op Github:

https://github.com/Gloeidraad/AMFM-modulator-with-ESP32-module/tree/main

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (de software)

door KarelWagema @, Beverwijk, 07-01-2024, 14:34 (112 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door KarelWagema, 07-01-2024, 14:41

Remark: I needed to update a someting in the program, because some of
the libraries were not compatible anymore with my libraries. (I hadn't
updated mine for al long time.) So, please report if you encounter any problems with the libraries.

Beste Otto,

Heb de software gecompiled en in de esp rover module geschoten.
Dat gaat allemaal zonder problemen.
En lijkt goed te werken.

[image]

Tot zover mijn dank.

Groet karel.

AM/FM modulator met ESP32 module (de software)

door Otto @, Drenthe, 07-01-2024, 17:24 (112 dagen geleden) @ KarelWagema

Heb de software gecompiled en in de esp rover module geschoten.
Dat gaat allemaal zonder problemen.
En lijkt goed te werken.

Dank je, Karel,

Ik had de software als aangepast, zodat het door de compiler kwam. Nog niet getest of het ook werkt. De aanpassing komt wel goed, maar soms gaat het op andere plekken mis bij een wijziging van de libraries. Het verbeteren van code introduceert soms ook weer nieuwe fouten.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (de software)

door Otto @, Drenthe, 14-01-2024, 11:43 (105 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 14-01-2024, 11:44

Ik heb nog geen beschrijving van de bediening gemaakt, en kom daar ook nog even niet aan toe. Maar de menustructuur is hergebruikt van de testbeeldgenerator:

http://gloeidraad.nl/index.php?p=artikelen&sub=artikel-tvbeeldgen#USAGE

Uiteraard ontbreken de twee videoknoppen, maar de rest werkt hetzelfde. Een beetje mee spelen, en je hebt het onder de knie.

Otto

P.S. De laatste entry in met menu is een soort "service/setup mode". Daar kun je nog wat specifieke dingen wijzigen, die bij noraal gebruik niet nodig of zelfs onwenselijk zijn. Het wijzigen van de AM frequentie valt daar ook onder. Je moet immers daarna de antennekrijg opnieuw afregelen.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (design files)

door Otto @, Drenthe, 03-01-2024, 13:06 (116 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 03-01-2024, 13:15

Het is mij nog niet gelukt om iets op Github te krijgen. Daarom ook even op mijn website geparkeerd:

Schema: http://gloeidraad.nl/projects/ESP32-FM-AM-player/PLL_AM_OSC_1_5a_sch.pdf
Gerbers: http://gloeidraad.nl/projects/ESP32-FM-AM-player/PLL_AM_OSC_1_5a_gerbers.zip
Kicad project: http://gloeidraad.nl/projects/ESP32-FM-AM-player/PLL_AM_OSC_1_5a_kicad_project.zip

Het KiCad project komt niet helemaal meer overeen met de gerbers. Ik heb later nog wat optimalisaties in de libraries gemaakt, waardoor je fouten een waarschuwingen krijgt in de DRC.

In het schema krijg je een melding over een onaangesloten pin aan de netschakelaar (SW5), die kun je negeren (rechter muisknop => exclude this violation)

In het printontwerp:

  • Een hele zooi clearance violations bij het 230V gedeelte. Die kun je ook negeren. Mail mij eventueel om die tijdelijk kwijt te raken.
  • Een aantal clearance violations bij de soldeerjumpers. Die kun je veilig "excluden"
  • Een aantal warnings over courtyards overlap. Ook die kun je veilig "excluden".
  • Er staan al een aantal violations in de Exclusions lijst. Uiteraard kun je die veilig laten staan
  • Een hoop geklaag over overlappende silkscreens. Zijn ook niet erg, negeren dus...

Verder zullen er flink wat meldingen komen of missende libraries. Die kun je ook negeren. Wil je zelf aan de slag, dan kun je ze uit het ontwerp kopiëren naar je eigen libraries. En dan weer toevoegen. Ook zullen sommige 3D modellen missen. Dat is voor het ontwerp niet belangrijk. Wil je ze toch gebruiken, mail me dan even.

Software volgt later...

Otto

P.S. indien je browser een veiligheidsissue aangeeft, dan kun je die negeren. Mijn website is nog http.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (design files)

door Otto @, Drenthe, 04-01-2024, 12:34 (115 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 04-01-2024, 13:00

Schema: http://gloeidraad.nl/projects/ESP32-FM-AM-player/PLL_AM_OSC_1_5a_sch.pdf
Gerbers: http://gloeidraad.nl/projects/ESP32-FM-AM-player/PLL_AM_OSC_1_5a_gerbers.zip
Kicad project: http://gloeidraad.nl/projects/ESP32-FM-AM-player/PLL_AM_OSC_1_5a_kicad_project.zip

Stuklijst: http://gloeidraad.nl/projects/ESP32-FM-AM-player/PLL_AM_OSC_1_5a_BOM.xlsx

Ik heb die uit het pakket gegenereerd, en verder met de hand bewerkt. Daarom typefouten voorbehouden.

Let vooral bij de condensatoren op de grootte en de pen afstand (pin pitch).

Let bij de spoelen op de kwaliteit. Hoe groter de spoelen, hoe hogere de Q. Probeer dus de grootste te vinden die nog op de print passen.

Stuur mij maar evenals je de "moeilijke" componenten niet kan vinden.

EDIT: Let bij de drukknoppen ook de lengte van de schacht. Die kun je in allerlei lengtes krijgen. Kies er één die goed past bij de plaatdikte van je eventueel te bouwen behuizing. Over behuizing gesproken, let er op dat je geen volledig gesloten metalen behuizing gebruikt. Want dan kun je de Bluetooth en wifi vergeten. Aan de voorkant dus geschikt kunststof gebruiken. Misschien een idee voor een 3D-printer?

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (alternatief display)

door Otto @, Drenthe, 06-01-2024, 12:30 (113 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 06-01-2024, 12:34

Ik heb de print ontworpen voor een 0.96 inch 128x64 OLED display. Voor de toepassing is dat ruim voldoende, maar als je wat achteruitgaande ogen hebt is het toch wel even goed kijken. Nu zag ik dat ze er ook zijn in een 1.3 inch versie. Dat is toch 1,35 maal zo groot, en maakt voor sommigen een flink verschil uit.

Ik heb een paar van die dingen besteld om mee te spelen. Helaas bleken die aanvankelijk niet te werken. Na onderzoek was de oorzaak, dat er een andere controller op zit. Hoewel op internet wordt beweerd dat die onderling uitwisselbaar zijn, is dat niet het geval. Ik heb daarom even een print er bij gepakt, om alleen het display te kunnen testen. Om het verschil te laten zien, heb ik een afbeelding gemaakt van de print met beide types:

[image]

Hier zit het display naar voren geschoven op een connector, zodat ik makkelijk de twee displays kan verwisselen.

Intussen de software aangepast, zodat die met beide controllers overweg kan. Dit type past ook op de print, maar dan moet je wel op twee dingen letten. Ten eerste past het display niet in de uitsparing op de print. Dit kun je passend maken door de hoekjes van het display af te knippen:

[image]

Dat kan zonder problemen, omdat er in de hoekjes geen componenten of sporen zitten.

Ten tweede, moet je opletten op de aansluiting van de plus- en minvoeding op het display. Die is net omgekeerd als bij de meeste 0.96 inch displays. Dit kun je corrigeren met de soldeerjumpers op de print, maar in mijn geval zaten er ook soldeerjumpers (in de vorm van 0 ohm weerstanden) op de displayprint.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (schema module)

door Otto @, Drenthe, 03-04-2024, 18:10 (25 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 03-04-2024, 18:12

Er liep de afgelopen dagen een discussie over de beschikbaarheid van het schema van de Freenove WROVER module. Ik kan de discussie echter niet terugvinden, en denk dat die dan ook verwijderd is. Uiteraard wil ik de discussie niet heropenen, maar geef even aan dat je het schema gewoon kunt downloaden van de Freenove repository. Je moet dan echter de "commit" downloaden, van net voordat het schema er uit verwijderd is.

  • Ga naar https://github.com/Freenove/Freenove_ESP32_WROVER_Board
  • Klik op commits bij het "klokje"
    [image]
  • Scrol in de lijst tot net vóórdat het schema verwijderd was (titel: update the codes)
  • Klik aan het eind van de regel op <> (Browse the repository at this point)
  • Klik op map "Datasheet"
  • Daar vind je het schema "ESP32_Schematic.pdf" terug. Is misschien niet de allerlaatste, maar goed bruikbaar

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

AM/FM modulator met ESP32 module (schema module)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 03-04-2024, 19:06 (25 dagen geleden) @ Otto

Ik heb dat topic op verzoek van de TS verwijderd. Liever had ik het even met de hand bijgewerkt maar omdat de legaliteit niet duidelijk was en ik aan het werk was, heb ik het even snel buiten beeld gezet om later naar te kijken.

Ik denk dat met jouw bericht dat topic ook verder achterhaald is. Er stond wel nog 1 andere nuttige link in, dus misschien dat ik toch nog iets terugzet of hieronder aanvul.

AM/FM modulator met ESP32 module (schema module)

door Ericq @, 03-04-2024, 20:11 (25 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door Ericq, 03-04-2024, 20:17

Heb het idee dat we een beetje aan het verdwalen zijn. Freenove is een van de vele fabrikanten en heeft zeker geen alleenrecht op het produceren van de ESP-32. Het design is open-source. Kortom, laat ons geen zand in de ogen strooien (of hoe zeg je dat) dat Freenove de enige juiste ESP-32 Wrover is. Ik heb een andere en die werkt ook prima.
En het schema is gewoon beschikbaar. Hier is de datasheet incl. schema:

https://www.espressif.com/sites/default/files/documentation/esp32-wrover-e_esp32-wrover-ie_datash...

Grts Ericq

AM/FM modulator met ESP32 module (schema module)

door Otto @, Drenthe, 05-04-2024, 10:03 (24 dagen geleden) @ Ericq

Heb het idee dat we een beetje aan het verdwalen zijn. Freenove is een van de vele fabrikanten en heeft zeker geen alleenrecht op het produceren van de ESP-32. Het design is open-source. Kortom, laat ons geen zand in de ogen strooien (of hoe zeg je dat) dat Freenove de enige juiste ESP-32 Wrover is. Ik heb een andere en die werkt ook prima.
En het schema is gewoon beschikbaar. Hier is de datasheet incl. schema:

https://www.espressif.com/sites/default/files/documentation/esp32-wrover-e_esp32-wrover-ie_datash...

Je haalt twee dingen door elkaar. Van Espressif is enkel een "ingeblikte" module (zie type 1 in onderstaande afbeelding):

[image]

Dat een een soort "reference design" van de ESP32 processor met extra PSRAM, Je hebt ook de WROOM reference design, maar die heeft geen PSRAM. Beide zijn openbaar, want het gaat er natuurlijk om chips te verkopen.

De (vaak met breadboard geschikte pinout) printjes met daarop zo'n losse module gesoldeerd, worden door derde partijen gemaakt, en zijn in principe ontwerpen van de betreffende fabrikant. Daarmee wordt driftig mee gekloond, ook omdat van vele de schema's beschikbaar zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan ook maar vrij te gebruiken is. Ik ben zeker geen copyright expert, dus als iemand mij kan corrigeren, dan hoor ik het graag.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

powered by my little forum