Voltcraft PM 129 panelmeter (Algemeen)

door 2a3luc @, Zellik, 02-01-2024, 15:32 (117 dagen geleden)

Ik heb een digitale panelmeter 'Voltcraft PM 129' en wil de anode stroomsterkte meten van een EL84 buis (Ongv. 48mA) doch de meter gaat tussen de 36 en 50 mA schomelen. Met een batterijtje van 9V (welke ook in de handleiding wordt aangeprezen) meet ik perfekt 48mA (zonder schommelingen). Ik heb hiervoor een gestabiliseerde voeding gemaakt voor 9V met een 7809 om de batterij te vervangen doch dan verspringt de meter rond de 36 en 50mA.
(Voeding: transfo 12V - 4x4007 - 1000uF - 220nF - 7809 - 100nF = 9VDc). Heb ook geprobeerd met een gestabilisserde voedingsapparaat doch hetzelfde effect. Wat is nu het verschil met de batterij en de voeding met een 7809 ?

Voltcraft PM 129 panelmeter

door soundman2 @, Wouw, 02-01-2024, 16:09 (117 dagen geleden) @ 2a3luc
Gewijzigd door soundman2, 02-01-2024, 16:11

Is de zelfbouwvoeding electrisch geheel gescheiden van de circuits van de versterker?
Zonee, dan kan dat zomaar bijv. een aardlus opleveren. Het is ook niet zeker dat de min of plus kant van de batterijvoeding ook aan de plus of min van de testingangen van de meter liggen. Als dat allemmaal in orde is, kun je nog proberen om bijv de min van de metervoeding via een C van bijv 10nF aan aarde van de versterker te leggenm e.e.a. om eventueel brom te onderdrukken.
De condensator moet een doorslagspanning hebben die minstens gelijk of hoger is als de anodespanning van de eindbuis.
Ik neem aan dat de meting gebeurt bij afwezigheid van signaal, anders kan ik het wel verklaren. De ruststroom bij een buis verandert met het ritme van het signaal.
Zou je een gewone draaispoelmeter nemen, dan beweegt die op het ritme van het signaal.

Voltcraft PM 129 panelmeter

door 2a3luc @, Zellik, 02-01-2024, 17:36 (117 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad het is een aparte voeding en totaal gescheiden van het meetcircuit.Dank voor de reactie.

Voltcraft PM 129 panelmeter

door soundman2 @, Wouw, 02-01-2024, 18:42 (117 dagen geleden) @ 2a3luc

Inderdaad het is een aparte voeding en totaal gescheiden van het meetcircuit.Dank voor de reactie.

Zoals ik aangaf zou je de twee systemen nog wel aan elkaar kunnen " aarden"via een condensator 10 a 22nF, mocht het systeem last hebben van brom.

Voltcraft PM 129 panelmeter

door ewoud @, Amstelveen, 02-01-2024, 19:53 (117 dagen geleden) @ 2a3luc

Goedendag,

Ik heb gezien dat deze paneelmeter een DC mV meter is met een bereik van 199,9 mV en een impendantie van 100 Mohm.
Ik neem aan dat je een weerstand in serie met de buis heb staan waarover de spanning wordt gemeten om zodoende de stroom te kunnen bepalen.

En volgens mij is een condensator in serie geen optie omdat het gelijkspanning betreft.

De oorzaak van het schommelen van de uitlezing is mij ook niet helemaal dudelijk.
Je zou een voltmeter over de buis kunnen plaatsen om te kijken of ook daar het schommelen aanwezig is.

vriendelijke groet,
Ewoud

Voltcraft PM 129 panelmeter

door Gate42 @, Vlijmen, 02-01-2024, 20:23 (117 dagen geleden) @ 2a3luc

Beste 2a3luc,

Waar je bij steile buizen zoals de EL84 voor moet oppassen is oscillatie.
Als er een amperemeter in de anodeleidingnwordt geplaatst, dan voegt deze een impedantie toe.
Bij DC zal deze klein zijn, bijv. 20 milli Ohm, maar deze kan hoog zijn bij bijv. 2 MHz.

Het verschil met een batterij en een netvoeding is dat in het laatste geval er allerlei parasitaire capaciteiten met de omgeving aanwezig zijn, die samen met de buis en de eerder genoemde impedantie van de meter een oscillator kunnen vormen.

Om te checken of dit het geval is, kun je een bead /kraal in de anodeleiding aanbrengen om ervoor te zorgen dat deze voor hoge frequenties heel hoogimpedant wordt, zodat oscilleren moeilijker wordt.

Voltcraft PM 129 panelmeter

door soundman2 @, Wouw, 02-01-2024, 21:38 (117 dagen geleden) @ Gate42
Gewijzigd door soundman2, 02-01-2024, 22:01

Er is nog een andere meting mogelijk, door de gelijkstroomweerstand van de anodewikkeling te bepalen en daar over de spanningsval meten. Dat is gewoon DC. Als je die spanning uitkoppelt via een weerstand van een paar K Ohm, kun je over de meter nog een elcootje zetten, zodat je het gemiddelde meet als er signaal aanwezig is.
Om de meter een leesbare waarde aan te laten geven, zul je wellicht nog een spanningsdelertje moeten gebruiken.

[image]

Voltcraft PM 129 panelmeter

door Peter1952 @, Almere, 02-01-2024, 23:30 (117 dagen geleden) @ soundman2

Ik begrijp niet waarom iemand zijn meter met een externe voeding wil voeden. Waarom niet een 9 V. batterijtje zoals de fabrikant het bedoeld heeft? Nu moet je allerlei trucs toepassen om een juiste aanwijzing op de meter te krijgen.
Zoveel verbruikt een digitale meter niet. Ik heb zelf een Fluke en de batterij ervan gaat zeer lang mee, en dan maakt het niets uit dat ik hem per ongeluk een dag of wat aan laat staan.
De anodestroom van een eindbuis kun je zeer goed meten door de meter parallel aan de primaire van de uitgangstrafo te zetten.
Zolang de meterweerstand zeer laag is t.o.v, de weerstand van de primaire van de uitgangstrafo is de meetfout nihil. Loop je ook niet het risico dat je per ongeluk de anodestroom onderbreekt bij het meten, wat je een eindbuis kost.

Groeten,
Peter

Voltcraft PM 129 panelmeter

door 2a3luc @, Zellik, 03-01-2024, 09:33 (117 dagen geleden) @ Peter1952

Peter ik ben het volkomen eens met U, doch eigenlijk is het de bedoeling om een project van 2014 terug boven te halen, nl een buizentester zelf te bouwen, er zijn zo 8 van deze panelmeters ingebouwd, voltage voor ff, negatief, Ug2 en anode + stroommeting voor de vorige 4.De panelmeters zijn gebouwd zoals de handleiding werd voorgeschreven en voldoen aan de gewenste volt- en amperages, doch met gestabiliseerde voeding springen de led's van vb 30 naar 35mA en terug, als ik de meters voed via een 9V batterij heb ik dat probleem niet.(Ik denk ook dat de beste oplossing is om ze met batterijen te voeden zolals 'Peter 1952' aangaf.) Bij de heathers (ff) heb ik dat probleem niet (is een voeding uit electuur special 1985 en ook met de negatief (-1,5 - 19V) is er dat probleem ook niet enkel voor de 2 voedingen to 350 V.Het is niet de bedoeling om een proffecioneel apparaat te bouwen doch om eens te kijken naar de specificaties van versterlampen (EL84, El95, Ecc..., 6sl7 enz)
Is maar een hobby doch zou graag weten hoe het komt dat met een batterij goed werkt.

Voltcraft PM 129 panelmeter

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2024, 09:47 (117 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 03-01-2024, 10:09

Het meten van de anodestroom met een stroommeter parallel aan de winding van de uitgangstrafo is een bekende methode.De weerstand van de meter is veel kleiner als die van de uitgangstrafo, waardoor de meetfout acceptabel is.
Ik heb begrepen dat de meter permanent aangesloten zou blijven en dan werkt de methode niet, omdat signaal kortgesloten wordt door de meter. Er resten dan nog maar een paarmethodes.
Meten in de kathode, maar dan meet je ook de schermroosterstroom
Meten met de meter in het anodecircuit en dan methode die ik aan gaf, de dc spanningsval meten over de anodewikkeling. Dan moet je een rekensommetje maken.
Mijn methode heeft als voordeel, dat je in principe niets hoeft te nnderbreken en dat bij een defect in het meetcircuit, er weinig aan de anoodeschakeling verandert of bijv onderbreekt.

Edit:
Ik lees nu waarvoor de meting bedoeld is. Er is dus helemaal geen sprake van signalen op de anode van de te meten buis. Zeg dat dan. Het is gewoon een statische meting. In dat geval kun je veel andere maatregelen nemen om de meting rustig te maken. Je zou eerst eens met een scope kunnen meten wat er feitelijk in het anodecircuit gebeurt.

Vraag:
Kan dit artikel misschien helpen? Ik heb het niet helemaal doorgelezen...
https://www.nfor.nl/radioforumservice/pdf/Buizentester%20FC2010%20NL.pdf

Voltcraft PM 129 panelmeter

door Armand @, Belgiƫ, 03-01-2024, 13:41 (116 dagen geleden) @ Gate42
Gewijzigd door Armand, 03-01-2024, 14:15

Misschien is een galvanisch gescheiden DC/DC convertertje achter een gestabiliseerde voeding een oplossing voor het probleem.
bijv. galvanisch gescheiden 12VDC/12VDC, spanning 12VDC uit kun je omlaag brengen met enkele diodes.

Groeten, Armand

Voltcraft PM 129 panelmeter

door 2a3luc @, Zellik, 03-01-2024, 14:11 (116 dagen geleden) @ Armand

Schema is daarop ongeveer gebaseerd

powered by my little forum