Philips Pro-12 (Toestel of techniek)

door chip, 11-10-2011, 14:14 (4605 dagen geleden)

Om wat uniek materiaal te digitaliseren de Pro-12 uit de mottenballen gehaald, heeft 15 jaar niet gelopen...

FastForward en Rewind gaat zoals het hoort
maar gewoon Play werkt niet, hij wil wel, maar heeft te weinig "kracht"

(simplistisch uitgedrukt bijna het omgekeerde probleem van Laurens48711 in januari dit jaar, waar Play juist wel werkt maar de Rewind niet goed.

Wanneer ik de band buiten de koppen laat lopen (band direct van spoel naar spoel) loopt het wel (te snel en daarom? slaat ie na een tijdje af)
Met een band op de juiste manier ingelegd maar beetje te los trektie 'm aan en vervolgens... noppes
(waarna ik snel op Stop druk, bang dat er dadelijk iets doorbrand)

Enig idee? Zie ik iets over het hoofd? Het ding heeft 15 jaar niet gelopen maar het is 30 jaar geleden dat ik er voor het laatst mee werkte.

Philips Pro-12

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-10-2011, 14:24 (4605 dagen geleden) @ chip
Gewijzigd door Willem.H.N., 11-10-2011, 14:29

Als ik dat zo lees vermoed ik dat de capstanmotor niet draait.
Band/tape plakt aan de bandgeleiders , dan loopt het ook niet.
Eerst alles goed schoonmaken waar de tape langs loopt,wanneer het dan nog niet gaat dan plakt de tape en die kun je dan beter daar deponeren waar je het nooit terug ziet.:-D

Philips Pro-12

door chip, 11-10-2011, 14:44 (4605 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Jeeez, jij bent echt snel!
Maar ik heb iets meer info nodig. Alles (het gehele loopwerk) had ik reeds brandschoon gemaakt. Hoe en waar zou ik die capstanmotor kunnen controleren?
Bedankt

Philips Pro-12

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-10-2011, 14:54 (4605 dagen geleden) @ chip

Als je gewoon de tape inlegt en op play drukt draait dan de aandrukrol wel?

Philips Pro-12

door chip, 11-10-2011, 19:50 (4604 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Met aandrukrol bedoel je neem ik aan het rubberen wiel met een diameter van 28-30 mm.
maar die heeft geen aandrijving dus wanneer de tape niet beweegt draait dat wiel ook niet.

je kunt het onderste deel van de grijze behuizing openklappen waardoor die aandrukrol beter benaderbaar is.
"met de vinger aangeduwd" blijft hij redelijk ronddraaien, ook wanneer je er enige druk op uitoefent loopt het zonder weerstand.

Philips Pro-12

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-10-2011, 20:06 (4604 dagen geleden) @ chip

Met aandrukrol bedoel je neem ik aan het rubberen wiel met een diameter van 28-30 mm.
maar die heeft geen aandrijving dus wanneer de tape niet beweegt draait dat wiel ook niet.

je kunt het onderste deel van de grijze behuizing openklappen waardoor die aandrukrol beter benaderbaar is.
"met de vinger aangeduwd" blijft hij redelijk ronddraaien, ook wanneer je er enige druk op uitoefent loopt het zonder weerstand.

Als de band er inligt en je drukt op play gaat dan de rubberrol niet omhoog naar de as toe?

Philips Pro-12

door chip, 11-10-2011, 20:19 (4604 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hij komt wel omhoog, tegen de tape aan en hij duwt de tape dus tegen "een" as die daar weer achter ligt.
Die as draait niet, maar of hij ook niet draait op het moment dat ik op Play druk is moeilijk te zien.

Overigens, dank voor je snelle reacties!

Philips Pro-12

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-10-2011, 20:23 (4604 dagen geleden) @ chip

Hij komt wel omhoog, tegen de tape aan en hij duwt de tape dus tegen "een" as die daar weer achter ligt.
Die as draait niet, maar of hij ook niet draait op het moment dat ik op Play druk is moeilijk te zien.

Overigens, dank voor je snelle reacties!

Zoals je dit omschrijft draaid de capstanas niet en gaat de band dus niet draaien maar de rechter spoel trekt wel de band strak.
Dan is de aansturing van de capstanmotor niet goed of een snaar overbrenging of tussenwiel is defekt of blijft hangen van wege lang staan en mogelijk last van dik vet wat verwijdert moet worden.

Philips Pro-12

door chip, 11-10-2011, 20:35 (4604 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Dat lijkt me inderdaad een juiste omschrijving en ik hoop op het dikke vet of anderszins relatief eenvoudig schoonmaakwerk.
Heb je nog tips over het openen, bestaan er exploded views?
Thanks!

Philips Pro-12

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-10-2011, 21:07 (4604 dagen geleden) @ chip

Dat lijkt me inderdaad een juiste omschrijving en ik hoop op het dikke vet of anderszins relatief eenvoudig schoonmaakwerk.
Heb je nog tips over het openen, bestaan er exploded views?
Thanks!

Ik heb geen enkele documentatie van betr. rec. maar wel iets te vinden
via google als je het type(Philips pro 12) invoert.

Philips Pro-12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-10-2011, 00:10 (4604 dagen geleden) @ chip

Beste ??

Gewoon toestel open schroeven.
Dan vind je een groot vliegwiel.
Dat wiel is de aandrijving van je toon-as of wel Capstan.

Dat noemt men zo omdat die as de bandsnelheid bepaald.
Deze moet zeer zuiver lopen omdat iedere onrechtmatigheid hierin je direct terug hoort in je geluid.
Daar zit een snaar om heen.

Deze snaar zal heen gegaan zijn.
Staat te slap en kan dus niet meer de kracht opbrengen om het hele spul aan de gang te brengen.

Vervang direct alle snaren.

Vergeet niet de koppen netjes te reinigen.
Bandgeleiders regelmatig controleren op vuil.
Gaat de recorder dof klinken... koppen weer schoon maken.

Oude banden kunnen flink afgeven als je pech hebt.
Ook kunnen ze gaan plakken.

Tip is om de banden eerst los heen en weer te spoelen.
Pas dan gaan luisteren.

Dat de recorder afslaat zal komen omdat de buitenste bandgeleiders los staan.
Deze detecteren of er een band in zit, logisch dat de recorder dan afslaat.
Tevens controleren deze de bandspanning.
Remt bv de linker spoel bij afspelen iets af zodat de band netjes op spanning blijft.


Een 2e detectie kan zijn een metalen strip aan begin en einde band, ook deze laten de recorder afslaan.

Philips Pro-12

door Laurens48711, 12-10-2011, 07:08 (4604 dagen geleden) @ chip

Hoi Chip,

Ja dan is de snaar geknapt en dan doet de machine weinig. Het is echter wel een vervelend klusje om die te vervangen, want dan moet de halve recorder uit elkaar en daarna helemaal opnieuw afgesteld worden dus dat kost je wel een dag.

Ik weet niet waar je woont, anders wil ik het wel voor je doen. (Ik ben een hele hoop wijzer geworden over de Pro-12 sinds januari ;-) :-D )

Groeten,

Laurens.

Philips Pro-12

door chip, 13-10-2011, 17:37 (4602 dagen geleden) @ Maurice

Nogmaals dank voor alle voorgaande opmerkingen en tips.

Geweldig aanbod Laurens, ik kom er zeker op terug wanneer het me niet lukt (mijn locatie: Delft)

Zojuist de schroevendraaier gepakt en alleen de frontplaat verwijderd voor een eerste blik.

Aii... mijn oog valt op een situatie die er niet goed uitziet.
Het gaat om een as (en snaar) die zich exact tussen de spoelen bevindt, maar iets hoger.
Het lijkt erop dat een snaar aldaar zich in de knoop heeft gedraaid. Geen idee of? en hoe? dit mogelijk is.

(ik denk een kwestie van slechte muziek draaien, maar kan ook iets anders zijn..... :-----)

zie foto's

http://www.yousendit.com/download/T2dlL0dBYTJKV05jR05Vag

Daarnaast een geheel ander probleem, zie ook de foto's : De band raakt " in het gebied met de koppen, afgeschermd door donkergrijs plastic" eerst een lager, vervolgens de koppen (afhankelijk wat je aan het doen bent) en uiteindelijk weer een lager. Wat ik het 2e lager noem ziet er althans precies uit als het lager linkerzijde.
Indien dat laatste een lager is ziet het er nogal vastgelopen uit, sterker nog... het chroom is totaal verdwenen! (hoeveel kilometer tape heb je daar voor nodig!!!)

Belangrijke vraag: hoe kom je aan de juiste onderdelen? snaren / riempjes / lagers?

Philips Pro-12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-10-2011, 18:29 (4602 dagen geleden) @ chip

Foto's gezien.

Snaar is eenvoudig gevolg van een slappe snaar, door ouderdom.
Dat versleten wiel, eenvoudig stukje verdraaien.
Betekend dat de recorder er behoorlijk wat uurtjes op heeft zitten.

Onderdelen,
worden er geregeld aangeboden op MP, maar tja dat zal er ook wel allemaal aan toe zijn,. hoewel geluk kun je hebben.

snaren is geen punt
http://www.jvanschaikconsultancy.nl/verkoop.html

Philips Pro-12

door Laurens48711, 15-10-2011, 08:58 (4601 dagen geleden) @ Maurice

Dat van het rechter "lager" klopt want dat is een vaste bus, dus dat hoort ook niet te draaien. Je kunt er zelf weinig aan doen dan de "dikke bout" die er bovenuit steekt een klein beetje los draaien, kun je de bus inderdaad wat verdraaien zodat je weer een vers stukje chroom hebt.

Over de hoeveelheid tape die daar voor nodig is, tja afhankelijk van welke tape er gebruikt is. Tape van de omroep was er ruw in oppervlakte en slijt je koppen en bandgeleiders heel makkelijk af, dus dan is er niet veel voor nodig.

Verder is het wel interessant om de staat van de koppen even te bekijken dus als je daar nog een keer een fotootje van kunt maken.

Groeten,

Laurens.

Philips Pro-12

door chip, 16-10-2011, 16:01 (4599 dagen geleden) @ Laurens48711

Bedankt iedereen!

Foto's van de koppen? Lastig om daar goede opnames van te maken die eventuele slijtage duidelijk maken, maar toch een poging.

http://www.yousendit.com/download/T2dmV28vcGsrV3dYRHRVag

(twee foto's genomen met verkeerde witbalans)

Wat betreft het rechter lager-dat-geen-lager-blijkt-te-zijn.... ik kreeg dat vermoeden al, maar wie verzint zoiets... Kortom: ik ga 'm een beetje doordraaien (en het nieuwe stukje een beetje oppoetsen)

De riem is uit de knoop en nog heel. Blijkt een beeeetje uitgelubberd (dat is een understatement, zie foto's)
Nieuwe set riemen besteld.
Wanneer dat binnen is gaat het belangrijke werk beginnen.
Ik hoop dat nog te zien is hoe de riem moet lopen, het rubber zat nu op plekken waar het volgens mij niet hoorde...
Ik kom erop terug.

Tot slot. Er ligt een los onderdeeltje in de buurt van de teller, dat is vast niet de bedoeling. Heeft mogelijk te maken met het hefboompje dat zich met de aandrukrol naar de tape toe beweegt. Een zijde voelt ruw/korrelig aan (uitgedroogde lijm?) alsof er iets op heeft gezeten, schuimrubber o.i.d.?

Philips Pro-12

door Laurens48711, 16-10-2011, 16:09 (4599 dagen geleden) @ chip

Ja dat is het klepje dat de afspeelkop magnetisch kort sluit: dat hoort inderdaad met schuim op het armpje te zitten zodat hij goed tegen het huis van de opnamekop aandrukt.

De koppen zijn wel wat gesleten, maar nog niet door; al kun je in de onderste boog wel zien dat ze verspringen dus voor het mooie zou je ze kunnen recappen en polijsten.

powered by my little forum