Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek (Algemeen)

door robbie ⌂ @, Blaricum, 03-01-2024, 20:06 (116 dagen geleden)

Dit "music" stereoloopwerk liep altijd prima, dat is nog steeds het geval, maar vanmiddag kon ik met de "knop" geen andere sporen meer kiezen!
Hij draait gewoon los rond.....
Bij uitbouwen vond ik de helft van een klein kunstof tandwiel.....waarschijnlijk is dit het euvel.

Mijn vragen;
WAAR bevindt zich dit tandwiel normaal?
Ken iemand dit probleem en hoe op te lossen. (nieuwe tandwiel printen met 3d printer?)
Is ergens een bouwtekening te vinden van dit mechanisch gedeelte van de speler?
(documentatie van electronische gedeeltje is in mijn bezit)


graag reacties zodat ik hem weer normaal spelend kan maken.....

Groet,

Rob
[image]

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2024, 21:53 (116 dagen geleden) @ robbie
Gewijzigd door soundman2, 03-01-2024, 22:00

In 2018 had Henkk een dergelijke machine. Als hij hem nog heeft, zou die een aanwijzing kunnen geven. Evenwel is een afbeelding van het defecte tandwieltje wel handig.
https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=43251

De elektuur waarin het apparaat uitvoerig wordt beschreven is te downloaden
https://archive.org/details/elektuur-76-1969-6
Er staan ook enkele foto's in van het mechaniek. Misschien helpt dat.

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door robbie ⌂ @, Blaricum, 03-01-2024, 23:57 (116 dagen geleden) @ soundman2

Dank voor de reacties.....
De electuur is in mijn bezit, dus de inhoud is bekend, maar het gaat hier om het mechanische gedeelte van de recorder en daar kan ik niets van vinden......
Ik kan morgen wel een foto van het halve tandwiel op het forum zetten......;-)

groet,

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door henkk56 @, 04-01-2024, 00:42 (116 dagen geleden) @ robbie

Ik moet nog ergens een complete documentatie in PDF hebben,ook het mechaniek in detail,ooit van het net gevist,de site zal nu wel ter ziele zijn.
Als je belangstelling heb wil ik nog wel een tijdje zoeken.

Henk

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door robbie ⌂ @, Blaricum, 04-01-2024, 11:05 (116 dagen geleden) @ henkk56

Henk,

Graag!
Zoals gezegd heb ik de electronica info al in mijn bezit, maar de mechanica ontbreekt......

Groet,

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door henkk56 @, 04-01-2024, 11:40 (116 dagen geleden) @ robbie

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door soundman2 @, Wouw, 04-01-2024, 12:08 (116 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door soundman2, 04-01-2024, 12:12

Dit is ook heel interessant.
https://ia904708.us.archive.org/20/items/the-history-of-the-schaub-lorenz-music-center/The%20Hist...

Henk

Datis een erg uitgebreid verslag!
Zo eens even een stuk gebladerd in het verhaal en kwam bij een van de vele ontwerpfouten uit, statische lading.
Als het apparaat in een kurkdroge warme ruimte staat, ontwikkelt de tape een zeer hoge statische lading. De schrijver van het artikel vergeleek het met de van der Graaf generator. Door de statische lading ging het apparaat dan weer stuk.
Iets dergelijks hen ik meegemaakt met een Philips cassettedeck. Na een tijd spelen, werd er soms zomaar een andere functie ingeschakeld. Geen fout te vinden, maar de TD van Philips kende het fenomeen. Een van de snaren liep over kunststof tandwielen en daardoor kon de snaar opgeladen worden. Als de lading groot genoeg was trad overslag op naar de electronica, met onvoorsp0elbare gevolgen. Philips had wel een oplossing. Onder een schroefje van het chassis een stukje draad, dat naast het snaartje gebogen werd. Zo werd de spanning afgevoerd naar het chassis en was het probleem over....

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door robbie ⌂ @, Blaricum, 04-01-2024, 12:37 (116 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door robbie, 04-01-2024, 12:42

Henkk56,

Dank voor de vele info, daar staat een hoop in......ook Nederlandse bijdragen en Radio TWENTE is ook bekend.
Ik heb daar vaak in de etalage gekeken, naar de verschillende onderdelen van deze recorder en de prijskaartjes, natuurlijk had ik toen onvoldoende zak en krantengeld (Binnenhof & Het Vaderland) om deze recorder te kopen......

Dank voor je bijdrage......;-)

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door henkk56 @, 04-01-2024, 23:46 (115 dagen geleden) @ robbie

Hier staat hij denk ik ook:
https://elektrotanya.com/schaub-lorenz_5001_5005_mechanische_justieranleitung_manual.pdf/download...
Je kan alleen bij de download als je je adblocker uitzet:ng :ng

Henk

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door robbie ⌂ @, Blaricum, 05-01-2024, 00:27 (115 dagen geleden) @ henkk56

Gedownload Henk56!!

Dankjewel, ga ik morgen eens doornemen........;-)

Groet,

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door vanderwaal @, Ridderkerk, 05-01-2024, 12:04 (115 dagen geleden) @ robbie

Goedemiddag , ik heb enkele jaren geleden bij Radio Twente nog de grote band ,nieuw gekocht . Het is zeker de moeite waard om daar te informeren of er nog wat van is . Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk .

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door robbie ⌂ @, Blaricum, 05-01-2024, 12:29 (115 dagen geleden) @ vanderwaal

Dank voor de "tip", ik ga eens een belletje wagen.....;-)

Rob

--
Een druppeltje soldeer op je bovenbeen, toen je 12 was en nog korte broeken droeg........

Schaub Lorenz 5001 mechanisch gebrek

door Hersteller @, Haarlem, 09-01-2024, 21:46 (110 dagen geleden) @ robbie

powered by my little forum