Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060 (Algemeen)

door SchneiderPhilips1974 @, 16-01-2024, 17:49 (103 dagen geleden)
Gewijzigd door SchneiderPhilips1974, 16-01-2024, 17:55

Hallo allemaal,

zo'n 35 jaar geleden heb ik van mijn moeder een 2e hands Schneider TS2000 radio met een Philips 22GC060 automatische platenspeler gekregen. (bouwjaar 1974 blijkt na openschroeven)
Enkele jaren geleden heb ik t beestje (dat volgende maand 50 jaar wordt) weggebracht ter reparatie. Sindsdien doet hij t goed. Niet perfect, want de platen worden in het begin hoorbaar te traag afgespeeld.

Nu heb ik de afgelopen tijd dit forum afgespeurd en wat kennis (en moed) opgedaan. Ook heb ik (omdat ik nogal terughoudend was om mijn eigen apparaat meteen open te schroeven en te demonteren) vorige week een in prima staat verkerende Philips 22GA160 gekocht om een generale repetitie te draaien voordat ik mijn eigen apparaat durfde open te draaien.

Het is bij beide apparaten gelukt om het motortje uit te bouwen, in een wasbenzine bad te laten weken, opnieuw te oliën en terug te monteren. Ik dacht dat mijn nieuw aangeschafte platenspeler goed op tijd liep maar toch kwam ik bij hetzelfde singletje 7 seconden sneller uit (4:21 ipv 4:28)
Mijn eigen oude Schneider is van 4:38(!!) naar 4:22 gegaan. Nagenoeg dus identiek aan elkaar qua snelheid. Alleen perfect gelijk kon ik het niet meten, want..

Ik zal wellicht en ondanks mijn voorzichtigheid toch iets aangeraak hebben want de zwenkarm (excuses, ik heb het vakjargon nog niet helemaal onder de knie ;-) ) met de naald belandt in zowel de "17" stand voor singles en in de "30" stand voor de LP's net buiten het vinyl bij het automatisch starten van de platenspeler. Bij de "30" stand scheelt dit een haar, bij de "17" stand net iets meer. Ik schat een millimeter, misschien 2. Hoe krijg ik dit weer gecorrigeerd?
[image][image][image]

Daarnaast vroeg ik mij af, geheel uit nieuwsgierigheid, want beide motortjes doen t prima, hoe het kan dat de 2 motortjes compleet anders bedraad lijken te zijn? Zie foto's. De nummering die ik erbij heb gezet komt bij beide overeen met elkaar. Op het reserve motortje lijken er 5 verschillende draadjes verbonden en 1 extra aarde draadje (vermoed ik) en bij mijn eigen Schneider/Philips zijn er maar 4 draadjes verbonden, waarbij de zwarte alleen aan elkaar zijn verbonden. Wellicht dat er al eens aan gesleuteld is.. Nogmaals, ze doen het en ik heb ze exact weer zo gesoldeerd zoals ik ze aantrof, maar ik vraag me af waar dat verschil vandaan komt bij ogenschijnlijk compleet identieke platenspelers.

alvast heel veel dank bij voorbaat!
Groet
Roger

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2024, 18:12 (103 dagen geleden) @ SchneiderPhilips1974
Gewijzigd door soundman2, 16-01-2024, 19:08

De bedrading van de motoren kan verschillend zijn. In een losse platenspeler op voet zal de instelling voor 220/230 volt zijn. Komt de speler uit een meubel dan staan de motortjes bedraad voor 110 Volt Bij Grundig was dat altijd zo, maar dat kan ook bij andere meubels.
De motor heeft twee identieke spoelen voor 110 volt. Voor 220 volt worden ze in serie geschakeld en voor 110 parallel.
Op het bijgevoegde schetsje zie je de basisschakeling.
In de pick-up op een sokkel kan een spanninggskiezer zitten en die zorgt dan voor de juiste aansluiting. Daarvoor zijn wel een paar draden meer nodig. De eenvoudigste manier om te weten hoe de pickup ingesteld staat zonder wat los te maken, is meten.
Dat kan al met een universeelmetertje van de action.
Meet de weerstand van één spoel en onthoud die. Meet nu op de aansluitdraden die van de voeding komen, of op de pootjes van de steker. Meet je daar de dubbele waarde , dan is de setting voor 220 Volt. Meet je slechts de helft van de eerste waarde, dan is de motor geschakeld voor 110 Volt

[image]

De foto's zijn duidelijk, alleen kun je de aansluitingen niet goed zien, daarom kan ik verder niet veel aanwijzingen geven.
Bij de bovenste foto lijkt de motor geschakeld op 110 Volt. Ik zie twee draadbruggen van links naar rechts en die lopen door naar de twee aanvoer draden. De motor zit dan aangesloten op de voedingstrafo van de radiocombinatie op een 110 Volt aftakking. Wordt de spanningsomschakelaar van de radio verzet dan verandert de pick-up automatisch mee.
Sommige spoelen hebben drie kontakten. Dat zijn aansluitingen voor 117 resp 234/240 Volt
In de pick-up op de sokkel staat het aansluitschema naast de motor.
Let er dus op dat je de pu uit de radiocombi niet zonder omsolderen op 230 Volt aan sluit, dat leidt tot het verbranden van de spoelen. De snelheid van de pick-up controleer je het beste met een zgn stroboscoopschijf. Die leg je op de platenspeler en moet je belichten met een lamp die op het lichtnet brandt. Let op, die lamp moet er een van het ouderwetse type zijn, dus een gloeilamp zonder electronica of een TL buis met een normale smoorspoel aan boord. Deze beide branden in het ritme van de netfrequentie 50Hz. De huidige ledlampen etc hebben electronische voeding, waarvan de frequentie onbekend is en soms gelijkstroom.
Een foto van zo'n stroboscoopschijf gaat hier bij. Je kunt hem afdrukken en uitknippen. Onder de juiste belichting en het juiste toerental staat het streepjespatroon ogenschijnlijk stil.

[image]De opgegeven speeltijd van een grammofoonplaatje en de werkelijke afspeeltijd kan wel schelen. De snelheid mag voor zover ik weet +/- 1% zijn.
Ik ken deze pick-ups niet goed, maar bij de oudere pu's rustte de motor as op een kogeltje. Dat zit dan in het onderlager en dat kogeltje rust weer op een kunststof plaatje. daar komt een deukje in en dat remt de motor af. Remedie, het plaatje omkeren. De fosforbronzen lagertjes niet schoonmaken met aceton of thinner, de lagers zijn poreus en dan verbrandt de olie in de poriën.
Op de foto's lijken de lagers van een andere constructie te zijn.

Na het terugzetten van de lagers, moeten die zichzelf nog even richten. Het snelste gaat dat door een paar tikken met het heft van een schroevendraaier tegen het blikpakket van de motor

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door SchneiderPhilips1974 @, 16-01-2024, 18:28 (103 dagen geleden) @ soundman2

dank voor je heldere uitleg.

Ja ik besefte me dat de foto's niet super duidelijk zijn omdat de volgorde van de bedrading niet goed erop te zien is. Zoals gezegd het was ook puur uit nieuwsgierigheid. Maar mijn vraag is beantwoord: verschil in spanning kan ervoor zorgen dat ze anders bedraad zijn.

Heb je toevallig ook tips voor het opnieuw instellen van de zwenkarm van de pickup voor het automatisch afspelen?

Groet
Roger

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2024, 18:44 (103 dagen geleden) @ SchneiderPhilips1974
Gewijzigd door soundman2, 16-01-2024, 19:00

Ik zal even in de docu kijken.

uit de docu

[image]

Het gaatje zit rechts naast het draaipunt van de arm. De schroef is volgens mij alleen zichtbaar als de arm op de steun ligt. Het verdraaien is meestal (veel)minder dan een kwart slag nodig.
Ik heb mijn vorige bijdrage nog wat aangepast.

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door SchneiderPhilips1974 @, 16-01-2024, 19:19 (103 dagen geleden) @ soundman2

ok, ik ga dit meteen aanpassen.

ben ik heel brutaal als ik jou om de documentatie mag vragen?

dank voor je reactie iig!
groet
Roger

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door soundman2 @, Wouw, 16-01-2024, 19:49 (103 dagen geleden) @ SchneiderPhilips1974

Vragen mag hoor. Van de schneider heb ik zelf niets , wel van de platenspeler. Ik zou hem moeten scannen. Maaaaarrrrrr ke kunt hem gratis , voor niets en zo vaak als je wil downlaoden bij de NVHR. De volgende link stuurt je meteen naar de goede pagina.
https://nvhrbiblio.nl/schema/Philips_22GC060.pdf

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door SchneiderPhilips1974 @, 16-01-2024, 19:58 (103 dagen geleden) @ soundman2

dankje!!!!

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door SchneiderPhilips1974 @, 16-01-2024, 19:27 (103 dagen geleden) @ soundman2

[image]

Perfect! Dat is het!

dankje voor de hulp, hij doet t weer als nieuw!

heel blij mee. Ik ga snel verder luisteren

Groet
Roger

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-01-2024, 18:31 (103 dagen geleden) @ SchneiderPhilips1974

Een beetje off-topic, maar voor de volledigheid... Jouw Schneider is van het Duitse Schneider, een van de laatste opgeheven bruingoedfabrikanten in Duitsland, de laatste jaren van hun bestaan onder het Chinese TCL.

Die gebruikten weliswaar soms componenten (zoals deze platenspeler) van Philips maar zijn nooit zelf (Philips) geweest. Dat was het Franse Schneider.

P.s. De bedrading van de motortjes heeft te maken met de aanwezigheid van het spanningscarroussel. Ze kunnen omgeschakeld worden tussen verschillende netspanningen. Bij inbouw in apparaten werd soms ook gekozen voor bedraden voor een enkele vaste spanning (let op, soms 110V!) en dan voeding via de trafo van de versterker.

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door SchneiderPhilips1974 @, 16-01-2024, 19:18 (103 dagen geleden) @ Maarten Bakker

dank voor jouw toevoeging. Erg leuk deze info!

Deze zin snap ik alleen niet helemaal geloof ik.
"Die gebruikten weliswaar soms componenten (zoals deze platenspeler) van Philips maar zijn nooit zelf (Philips) geweest. Dat was het Franse Schneider."

Je bedoelt dat Schneider en Philips 2 verschillende bedrijven waren en dat het Duitse Schneider dus alleen inbouw platenspelers opkocht van verschillende merken (zoals dus Philips) om in te bouwen in hun systemen?
Mijn broer heeft overigens dezelfde kast maar met een andere Philips platenspeler erin.
Het behoeft verder geen toelichting dat de mijne mooier en beter is ;-)

groet
Roger

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 16-01-2024, 20:02 (103 dagen geleden) @ SchneiderPhilips1974
Gewijzigd door Forumbeheer, 16-01-2024, 20:04

dank voor jouw toevoeging. Erg leuk deze info!

Deze zin snap ik alleen niet helemaal geloof ik.
"Die gebruikten weliswaar soms componenten (zoals deze platenspeler) van Philips maar zijn nooit zelf (Philips) geweest. Dat was het Franse Schneider."

Je bedoelt dat Schneider en Philips 2 verschillende bedrijven waren en dat het Duitse Schneider dus alleen inbouw platenspelers opkocht van verschillende merken (zoals dus Philips) om in te bouwen in hun systemen?

Dat klopt. Scheider maakte zelf wel elektronica en kasten, maar geen platenspelers. Die moesten ze dus ergens kopen. Er is vaak verwarring over deze merken omdat Philips vanaf de jaren '70 wel eigenaar was van het Franse Schneider, maar dat had dan weer geen banden met het Duitse Schneider.

Mijn broer heeft overigens dezelfde kast maar met een andere Philips platenspeler erin.
Het behoeft verder geen toelichting dat de mijne mooier en beter is ;-)

;-)

Het kan dat Schneider verschillend geprijsde modellen had afhankelijk van de mogelijkheden van de platenspeler, het kan ook dat ze simpelweg inkochten wat er op dat moment beschikbaar was. Voor Philips was het geen heel grote klant. In Duitsland kochten veel meubelbouwers en kleine fabrikanten losse platenspelers bij Philips, Dual, etc. Ik denk met honderden of duizenden tegelijk, geen tienduizenden. Dat was alles bij elkaar opgeteld nog een aardige markt voor Philips.

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door SchneiderPhilips1974 @, 16-01-2024, 20:30 (103 dagen geleden) @ Forumbeheer

ah, nu snap ik m helemaal.

dankje voor de informatie!
groet
Roger

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door hanswal @, Hoorn, 16-01-2024, 20:18 (103 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dat was het Franse Schneider.

En in een Franse zou eerder een Thomson platenspeler in gezeten hebben.

hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Schneider(Philips)TS2000 met Philips 22GC060

door Jan Bus @, Amersfoort, 17-01-2024, 14:58 (103 dagen geleden) @ SchneiderPhilips1974

Ik heb al vaker meegemaakt met Philips platenspelers dat ze in nieuwstaat sneller lopen dan het nominale toerental om dan naar verloop van tijd af te zakken naar de juiste snelheid. Op hoge leeftijd zakken ze dan onder die grens. Ik heb laatst de motor van een AG2006 (1957 een oudje dus) die te langzaam liep uit elkaar gehaald, schoongemaakt, enz.... Nu loopt hij weer sneller dan de nominale snelheden. Tevens heeft de motor + tussenwiel-aandrijving weer voldoende kracht om de automatiek goed te laten functioneren.

Groet, Jan

powered by my little forum