Gezocht Foto transistor BPW22 (Algemeen)

door Cvdl @, 20-01-2024, 19:02 (100 dagen geleden)

Naar 40 jaar trouwe dienst heeft mijn digitale tuner-versterker 22AH799 de geest gegeven.
Om hem te kunnen repareren ben ik op zoek naar twee stuks BPW 22
Uit de Franse en Portugese website die ze te koop aanbieden word ik helaas geen wijs.
Is er iemand die me hier verder kan helpen?
Met vriendelijke groeten,
Cees van der leeuw

Gezocht Foto transistor BPW22

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-01-2024, 20:16 (99 dagen geleden) @ Cvdl

MOUSER heeft de BPW24

Heeft ook een behoorlijk range 400-1100nm
De CQY89 is infrarood.
Dus dat moet dan gaan werken.

Als maar schakelt.

[image]

Gezocht Foto transistor BPW22

door hanswal @, Hoorn, 20-01-2024, 20:43 (99 dagen geleden) @ Cvdl

Cees [en Maurice],

Laat ik voorop stellen: ik heb hier totaal geen verstand van. Maar ik heb een bakje met IR spul waar misschien wel de gezochte fototransistor tussen zit. Hoe vind ik dat uit?[image]

Ik wil er wel een paar opsturen en dan kan je het zelf uitproberen. Tegen verzendkosten.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Gezocht Foto transistor BPW22

door Cvdl @, 20-01-2024, 21:23 (99 dagen geleden) @ hanswal

Hans, ik heb ook zo’n bakje….
Vervelende is dat er op die plastic behuizingen geen nummers staan!

Gezocht Foto transistor BPW22

door hanswal @, Hoorn, 20-01-2024, 21:50 (99 dagen geleden) @ Cvdl

Cees,

Hoe bepaal je eigenlijk of die dingen werken of kaduuk zijn?

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Gezocht Foto transistor BPW22

door Mans Veldman @, Leidschendam, 20-01-2024, 22:20 (99 dagen geleden) @ hanswal
Gewijzigd door Mans Veldman, 20-01-2024, 22:21

IR LED's test je met een IR detector... en die heeft tegenwoordig bijna iedereen wel in huis, n.l. de camera in je telefoon. Deze is ook gevoelig in het IR spectrum.

LED aansluiten op een voeding, met serieweerstand of stroombegrenzing, en bekijken met je camera, je ziet hem dan paars licht geven.

Gezocht Foto transistor BPW22

door hanswal @, Hoorn, 20-01-2024, 22:27 (99 dagen geleden) @ Mans Veldman

Mans,

Het gaat om de ontvanger.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Gezocht Foto transistor BPW22

door Mans Veldman @, Leidschendam, 20-01-2024, 22:45 (99 dagen geleden) @ hanswal
Gewijzigd door Mans Veldman, 20-01-2024, 22:54

de meeste IR ontvangers gaan in geleiding als ze met IR belicht worden. Dit kun je testen met een multimeter ingesteld op hoogohmig bereik. Belichten met een IR led of TV afstandbediening.

De tegenwoordig veel gebruikte sensors met 3 aansluitingen (plus - gnd - uitgang) kun je aansluiten op voeding, bij belichten wordt de uitgang naar GND getrokken.

Gezocht Foto transistor BPW22

door hanswal @, Hoorn, 20-01-2024, 22:56 (99 dagen geleden) @ Mans Veldman

Mans,

de meeste IR ontvangers gaan in geleding als ze met IR belicht worden. Dit kun je testen met een multimeter ingesteld op hoogohmig bereik. Belichten met een IR led of TV afstandbediening.

Ik heb in het schema gekeken dat Maurice plaatste en een experimentje uitgevoerd: 9v batterij en een van mijn IR ontvangers met een weerstand van 100k in serie. Scope over de weestand en erop richten met een AB en druk op een knop. Ja, er komt een patroon. Maar wat vertelt dit? Dat er iets gebeurt, ja, maar niet of het juiste gebeurt.

De tegenwoordig veel gebruikte sensors met 3 aansluitingen (plus - gnd - uitgang) kun je aansluiten op voeding, bij belichten wordt de uitgang naar GND getrokken.

Maar het gaat hier dus om een tweepoot [zie schema]

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Gezocht Foto transistor BPW22

door Mans Veldman @, Leidschendam, 21-01-2024, 02:01 (99 dagen geleden) @ hanswal

Ik heb in het schema gekeken dat Maurice plaatste en een experimentje uitgevoerd: 9v batterij en een van mijn IR ontvangers met een weerstand van 100k in serie. Scope over de weestand en erop richten met een AB en druk op een knop. Ja, er komt een patroon. Maar wat vertelt dit? Dat er iets gebeurt, ja, maar niet of het juiste gebeurt.

Je wilde een test of een sensor goed of stuk is, dat heb je hiermee toch bepaald.

Het patroon is wat de AB uitzendt, je ziet dat terug op de scope, dus de sensor werkt. De interpretatie van het patroon gebeurd in de microprocessor die het allemaal verwerkt. Als je weet welk patroon het moet zijn dan kun je dat op de scope controleren. De sensor zelf stuurt alleen maar hoog of laag (0 of 1) uit afhankelijk van hetgeen hij ontvangt.

Gezocht Foto transistor BPW22

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 21-01-2024, 21:48 (98 dagen geleden) @ Mans Veldman

Kan idd nog eenvoudiger door de fotodiode direct op de scope input aan te sluiten en te belichten met een IR afstandsbediening.

--
RAAF12

Gezocht Foto transistor BPW22

door hanswal @, Hoorn, 21-01-2024, 22:56 (98 dagen geleden) @ RAAF12

`... fotodiode

Het is echter een fototransistor

direct op de scope input aan te sluiten en te belichten met een IR afstandsbediening.

En dat heb ik eerst geprobeerd, maar dat gaf geen resultaat.

Als ik een actief element test wil ik graag weten wat het element zou moeten doen, gebaseerd op de specificaties. Dat is meer dan 'hij doet iets'.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Gezocht Foto transistor BPW22

door soundman2 @, Wouw, 23-01-2024, 12:55 (97 dagen geleden) @ RAAF12
Gewijzigd door soundman2, 23-01-2024, 13:15

Zoiets heb ik gemaakt om afstandsbedieningen te testen. Een IR diode op een BNC en direct op de scope-ingang. De functie van een IR diode is omkeerbaar.
Er komt geen voedingsspanning aan te pas.

[image]
[image]
[image]

Gezocht Foto transistor BPW22

door soundman2 @, Wouw, 21-01-2024, 20:43 (98 dagen geleden) @ Cvdl

Geeft de CQY89 nog wel licht?. Dat kun je zien met een dig. fotocamera. Beide BPY'stuk zou wel toevallig zijn. Is vijf volt aanwezig op de BPy's?
Heb je een cope aan de BPY's gehangen om te zien of de fout niet verderop zit? Bij het draaien van het gaatjeswiel moet je duidelijke spanningssprongen zien.

Gezocht Foto transistor BPW22

door Cvdl @, 21-01-2024, 22:14 (98 dagen geleden) @ soundman2

5v is aanwezig. Een bpw geeft voldoende signaal output de andere niet. Heb de ingangen op de microprocessor nog niet nagemeten

Gezocht Foto transistor BPW22

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-01-2024, 19:25 (95 dagen geleden) @ Cvdl

Heb in Philips boek 1977 de data gevonden van de BPW22

[image]
[image]

Gezocht Foto transistor BPW22

door Cvdl @, 25-01-2024, 19:50 (94 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,
Mijn dank voor de spec’s!
Groeten,
Cees

powered by my little forum