Gegevens Philips nettrafo (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 30-01-2024, 15:16 (89 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 30-01-2024, 15:21

Ik wil een Philips nettrafo hergebruiken, maar heb de gegevens niet meer.
Zou zelfs een EBM uitvoering kunnen zijn. Het 12NC is 3104 409 15554.
Heeft iemand daar nog gegevens van? Het is een open uitvoering met een C core.

[image]

Gegevens Philips nettrafo

door franc @, Loosbroek, 30-01-2024, 15:50 (89 dagen geleden) @ soundman2

Wat wil EBM zeggen?

Ik zou de primaire wikkelingen even ohms nameten en tevens de draaddiameter even nalopen.
En deze tevens ook vergelijken met die van een andere trafo van dezelfde orde van grootte, die zeker wel een 230V primaire heeft.
Verder hebben dit soort trafo’s vaak op ieder been de helft van de primaire wikkelingen.
Zet deze in serie, en dan met een extra gloeilamp in serie kijken of 1) de wikkelingen in fase zijn en 2) de wikkelingen voor 230V bestemd zijn.
Zo ja, dan aan het meten gaan bij de secundaire wikkelingen.

Laatst no zo een voor mij onbekende trafo aangesloten echter bleek deze defect; de gloeilamp brandde altijd!
Er bleek een secundaire hsp wikkeling half kortgesloten…….

Mvg Frank

Gegevens Philips nettrafo

door soundman2 @, Wouw, 30-01-2024, 16:30 (89 dagen geleden) @ franc

Ik weet hoe het werkt met transformatoren, temeer omdat ik er meerdere zelf heb gewikkeld. Ik weet ook welke winding welke spanning levert etc.. Zelfs het vermogen kan ik inschatten,maar ik vroeg me af of er nog een echt gegevensblad van is.

Gegevens Philips nettrafo

door soundman2 @, Wouw, 30-01-2024, 19:11 (89 dagen geleden) @ franc

EBM Electrische bedrijfsmechanisatie. Er is ook een BM, die bijv. de mechanische tools (gereedschappen) voor productiedoeleinden vervaardigen

Gegevens Philips nettrafo

door Jac Janssen @, Eindhoven, 30-01-2024, 16:09 (89 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

3104 40.... is een codenummer dat door Philips Turnhout is uitgetrokken.
Helaas kan ik je niet verder helpen.

Jac

Gegevens Philips nettrafo

door soundman2 @, Wouw, 30-01-2024, 16:33 (89 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door soundman2, 30-01-2024, 16:38

Henk,

3104 40.... is een codenummer dat door Philips Turnhout is uitgetrokken.
Helaas kan ik je niet verder helpen.

Jac

Ik was er al bang voor, dat er weinig gegevens van zijn. Het kan een exemplaar van de EBM zijn, maar ook en die we in Breda ELA in een of ander apparaat inbouwden. Het ding komt vrijwel zeker uit de surplus verkoop, maar tja Breda is er niet meer, laat staan databladen.
Secundair zijn wikkelingen draad 0,8. De spanning heeft een aantal aftakkingen van telkens 0,6 volt. De totale wikkeling geeft een volt of zes, alles tweemaal dus. er is ook per sectie een dunnere winding van 15 volt. De trafo lijkt dus iets gevoed te hebben waarop een deel op 5 volt DC werkte en een ander deel op 15 V DC (opamps bijv)

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-01-2024, 19:37 (89 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-01-2024, 19:41

Dankjewel voor het nummertje, ik had eerder trafo's gezien met deze begincijfers maar wist niet zeker waar in België ik ze moest plaatsen.

Dan zou deze trafo dus gespecificeerd zijn door Philips Turnhout maar elders gefabriceerd? Weet je toevallig welke fabriek de letters GK gebruikte? Ik heb ze vaker gezien op gewikkelde componenten, vooral uit kleinere series.

(voor de meelezers: Turnhout is op een gegeven moment overgedaan aan de HIG Licht, dus dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat deze trafo vóór die tijd gespecificeerd is maar na die tijd geproduceerd)

Gegevens Philips nettrafo

door Jac Janssen @, Eindhoven, 30-01-2024, 19:41 (89 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Helaas heb ik geen idee waar GK voor staat...

Jac

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-01-2024, 19:45 (89 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dan speur ik weer verder. In elk geval bedankt voor de link met Turnhout! Ik wist de 12NC ook nog niet precies te plaatsen maar had eerder al wel een paar nummers uit die reeks genoteerd.

Gegevens Philips nettrafo

door soundman2 @, Wouw, 30-01-2024, 20:05 (89 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door soundman2, 30-01-2024, 20:16

Hallo Maarten,

Helaas heb ik geen idee waar GK voor staat...

Jac

Genk?
Ik denk overigens dat de trafo niet gaat werken voor mijn doel, de voeding van een defect mengpaneel. Het is vol met analoge ic's en die werken op +/- 15 volt. De windingen met dik draad geven een volt of 6 AC, die kunnen die spanningen dus niet leveren. De windingen met dun draad leveren 15V AC, daar kan ik wel +/- 15 volt DC van maken met stabilisatie, maar die kunnen niet de gevraagde stroom leveren......

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-01-2024, 20:16 (89 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-01-2024, 20:42

Ik heb daar nog nooit iets van een Philipsvestiging gezien, wat zat daar dan?

Een andere hypothese die ik nog niet helemaal afgewezen heb, was dat die lettercombinatie een historisch knikje is naar Philips Telecommunicatie en Defensiesystemen, Maanweg, Den Haag die in de Van der Heem-tijd codenummers had waar die letters in voorkwamen en waar bovendien ooit een C-kerntrafowikkelarij heeft gezeten, maar verder heb ik daar ook geen aanwijzingen voor.

Ook sluit ik ook niet uit dat het een fabriek in Duitsland was, maar dat is een heel erg zwakke hypothese omdat eigenlijk alle Duitse C-kerntrafo's uit Wetzlar kwamen voor zover mij bekend.

Gegevens Philips nettrafo

door soundman2 @, Wouw, 30-01-2024, 22:56 (89 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb daar nog nooit iets van een Philipsvestiging gezien, wat zat daar dan?

Dat weet ik helemaal niet hoor, Ik dacht zo GK....Genk.
Slaat natuurlijk nergens op,

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-01-2024, 00:39 (89 dagen geleden) @ soundman2

Ah, op die manier. Philips wees die letters vroeger wel vaak zo toe dat ze op een plaatsnaam of bedrijfsnaam leken, dus het had zomaar gekund.

Ik weet nu ook weer waarom Genk me wel bekend voorkwam; Ford had er een fabriek.

Gegevens Philips nettrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-01-2024, 19:45 (89 dagen geleden) @ soundman2

Datum code achterhalen, ik kom daar niet uit GK 570

Dan beetje de spanningen en formaat inschatten wat voor toestel dat zou kunnen zijn.
Dan uit die selectie in die jaren wat toestellen/schema's bekijken.

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-01-2024, 20:01 (89 dagen geleden) @ Maurice

Datumcode GK570 lees ik als oktober 1975 (weeknummers vanaf 61 zijn zo goed als zeker maanden, en ik heb het vermoeden dat er ook codes waren voor kwartalen en/of halfjaren). Dat zit inderdaad wel in de buurt van de overname door Licht, die in 1977 voltooid was.

Dat zou dus kunnen aansluiten bij mijn veronderstelling dat de productie uit Turnhout werd wegverhuisd, en met het andere exemplaar van deze trafo dat ik ken uit 1973, maar dat in een apparaat zat waar ook datumcodes van 1975 in voorkwamen.

Gegevens Philips nettrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-01-2024, 00:50 (89 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dus 3122 en PT horen bij elkaar?
Net als
3112 en WA
3102 en PL

[image]

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-01-2024, 01:17 (89 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-01-2024, 01:19

Dus 3122 en PT horen bij elkaar?
Net als
3112 en WA
3102 en PL

3102 zal niet kloppen, dat is Australië. 3103 staat voor Oostenrijk, die hadden ook zelf trafo-ontwikkeling en productie. Verder klopt het als vuistregel, maar specificatie en productie hingen niet vast aanelkaar. De 12NC's geven aan wie de trafo gespecificeerd of ontwikkeld heeft. De letters geven aan wie hem gefabriceerd heeft.

Dat is niet persé hetzelfde, maar er zit wel veel overlap in en er zijn veel vaste klanten van bepaalde fabrieken.

Om de exacte herkomst van de specificatie te bepalen heb je de eerste 6 cijfers nodig. Ik pak even de trafo rechtsonder.

31 = HIG RGT (zeg maar consumentenelektronica, om een of andere reden vielen gewikkelde componenten daar ook onder)
22 = Nederland (03 Oostenrijk, 04 België, 12 Duitsland, 22 Nederland, etc)
13 = Eindhoven (denk ik, Jac kan wellicht uitsluitsel bieden)
8 3 = trafo
196 = volgnummer
2 = puntnummer

Vervolgens PT515 = geproduceerd in Turnhout in 1975 week 15.

Als de trafo in Turnhout zelf gespecificeerd was, zou de 12NC dus beginnen met 3104 40.

Na de verkoop van Philips Turnhout zullen veel van dat soort trafo's in Leuven (PL) gemaakt zijn.

Veel trafo's die in Wetzlar geprodcueerd zijn, zijn daar ook ontwikkeld. Er is dus een heel sterke correlatie tussen 3112 318 3 / 3112 348 3 nummers en de letters WA.

Op dezelfde manier zijn veel in Oostenrijk ontwikkelde trafo's ook in Oostenrijk gemaakt zijn, hoewel ik ze ook wel eens uit Turnhout gezien heb. Voor Oostenrijk is het 3103 voor de ontwikkeling en WD voor de productie.

Ook liet Zweden wel trafo's in Oostenrijk wikkelen. Ik heb wel eens trafo's met een 3131 108 3 nummer en letters WD gezien.

Gegevens Philips nettrafo

door Jac Janssen @, Eindhoven, 31-01-2024, 08:38 (89 dagen geleden) @ Maarten Bakker

31 = HIG RGT (zeg maar consumentenelektronica, om een of andere reden vielen gewikkelde componenten daar ook onder)
22 = Nederland (03 Oostenrijk, 04 België, 12 Duitsland, 22 Nederland, etc)
13 = Eindhoven (denk ik, Jac kan wellicht uitsluitsel bieden)
8 3 = trafo
196 = volgnummer
2 = puntnummer

3122 13. ..... is Tilburg (WWC production articles).
(WWC = WireWound Components)

Ik weet niet of 8 3 specifiek trafo is, maar het zou kunnen.

Jac

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-01-2024, 12:44 (88 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-01-2024, 13:03

Dankjewel! Ik mis nog veel locaties en andere informatie en leer zo steeds weer bij.

Ik twijfelde hier omdat ik ook kale printplaten en samenstellingen (modules voor de K9 en de N1500) heb genoteerd die met 3122 13 beginnen. Zijn die ook in Tilburg ontwikkeld? Achteraf klinkt dat best logisch.

Ik denk dat 8 3 niet helemaal alleen trafo's beslaat. Spoelen in scheidingsfilters vallen er ook onder. De omschrijving zal wel iets bevatten als "gewikkelde samenstelling", maar bijvoorbeeld middenfrequentspoeltjes zijn vaak genummerd 8 2 en degaussing coils en delay lines hebben ook weer andere nummers.

En 8 3 is ook niet de enige artikelgroep voor trafo's. 9 1 komt ook voor zoals in dit topic en ik heb ook wel eens andere artikelgroepen die met 8 of 9 beginnen, gezien. Waar dat precies van afhangt, weet ik niet. 8 3 kom ik verreweg het meeste tegen.

Gegevens Philips nettrafo

door soundman2 @, Wouw, 31-01-2024, 13:56 (88 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Waar een 12NC al niet toe kan leiden. Zit vol met geheimen.
Ik weet nog dat we destijds omcodeerlijsten kregen van service, om onderdelen voor reparaties te bestellen.
Nu nog een datablad (was dat blad 160);-)

Gegevens Philips nettrafo

door Jac Janssen @, Eindhoven, 31-01-2024, 14:02 (88 dagen geleden) @ soundman2

Als ik het me goed herinner was blad 160 mechanische testinstructies en blad 161 elektrische testinstructies.

Jac

Gegevens Philips nettrafo

door soundman2 @, Wouw, 31-01-2024, 14:42 (88 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dat klopt wel. Blad 161 was voor mij de leidraad om de voorgeschreven elektrische metingen om te zetten naar meetopstellingen in de productie.
!60 was inderdaad mechanisch.
Ben er ook al weer sinds dec 2004 uit....

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-01-2024, 14:04 (88 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-01-2024, 14:12

Het is een mysterieus maar bijzonder goed doordacht systeem, zo goed dat het al meer dan 60 jaar meegaat, al is er met het opsplitsen van Philips wel flink aan de poten gezaagd. Er zijn helaas maar weinig mensen zoals Jac, die tijdens hun tijd bij Philips aantekeningen maakten en het systeem probeerden te doorgronden. Ik probeer alle fragmentjes te verzamelen om zo een goed overzicht van het systeem te krijgen en ook zoveel mogelijk dingen voor mensen op te kunnen zoeken.

Als ik me goed herinner heb ik van jou wel eens een documentje uit de begintijd van de 12NC gehad over het gebruik binnen ELA. Dat was een erg goed overzicht en heeft mij en anderen al vaak geholpen!

Gegevens Philips nettrafo

door soundman2 @, Wouw, 31-01-2024, 14:45 (88 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Met de overgang van Philips Breda naar Bosch, is het daar verlaten en is een codenummersysteem van Bosch ingevoerd. Dat heb ik niet meer meegemaakt >2004

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-01-2024, 14:01 (88 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nog als waarschuwing voor de meelezers: De artikelgroepen zoals 8 3 die ik noem, gelden alleen voor 12NC's die met 31 beginnen. De hele opbouw van de 12NC hangt af van de eerste 2 cijfers, al zitten er vaak wel overeenkomsten in.

Gegevens Philips nettrafo

door Marinus J @, 31-01-2024, 14:20 (88 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten, bij Volt in Tilburg is ook veel gewikkeld en ontwikkeld.
Maakten ze oa afbuigspoelen voor TV en KTV.
Ben zelf betrokken geweest bij de ontwikkel proef exemplaren van de K8,kratten vol
afbuigspoelen proberen.
Ool voor de kleuren buizen camera's hebben ze afbuigspoelen gemaakt.

Gr. René D.

Gegevens Philips nettrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-01-2024, 09:54 (88 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten dank.
Zeker leuk om te weten en geeft meer inzicht in die trafo.s

Handig ook als code nr wat beschadigd zijn je toch org nummer
kunt achterhalen.

Gegevens Philips nettrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-01-2024, 21:55 (88 dagen geleden) @ Maarten Bakker

3102 zal niet kloppen, dat is Australië. 3103 staat voor Oostenrijk, die hadden ook zelf trafo-ontwikkeling en productie. Verder klopt het als vuistregel, maar specificatie en productie hingen niet vast aanelkaar. De 12NC's geven aan wie de trafo gespecificeerd of ontwikkeld heeft. De letters geven aan wie hem gefabriceerd heeft.

Staat inderdaad 3103 na inzoemen.

EN: Op dezelfde manier zijn veel in Oostenrijk ontwikkelde trafo's ook in Oostenrijk gemaakt zijn, hoewel ik ze ook wel eens uit Turnhout gezien heb. Voor Oostenrijk is het 3103 voor de ontwikkeling en WD voor de productie.

Dat is dat 3103 met WD.


[image]

[image]

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-01-2024, 19:49 (89 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-01-2024, 19:56

De kans was zeer klein, maar bij opzoeken blijkt dat jouw trafo 1 van de 3 codenummers heeft die ik uit die reeks ken. Kennen is misschien een groot woord, maar misschien heb je er toch wat aan:

12NC en datumcode: 3104 409 15554 PT325 (dus in dit geval wel geproduceerd in Turnhout, 1973 wk 25)
merk en type apparaat: "Philips ELA - onbekend weergave-apparaat met compactcassetteloopwerk"
bron: oud doosje met onderdelen van gesloopt apparaat

Ten overvloede... Ik heb geen idee waar het genoemde oude doosje zich bevindt. Ik heb het gegarandeerd nog wel ergens.


P.S. als ik toch bezig ben... Dit zijn alle onderdelen die ik bij het betreffende apparaat genoteerd heb, en dat zou betekenen dat het waarschijnlijk onder "Leermiddelen" viel:

SN7400NV IC
SN7401N IC
SN7473N IC
3922 371 90033 hoofdprint
3922 371 90082 zekeringprintje
3922 371 90101 aansluitprintje
3922 391 90142 aansluitprintje op loopwerk
4322 010 04337 motortje
compactcassetteloopwerk 1e generatie met druktoetsen << > >> STOP
3104 103 30951 printplaat motorregeling

Gegevens Philips nettrafo

door franc @, Loosbroek, 30-01-2024, 21:22 (89 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Werd er destijds niet een hoop ELA apparatuur niet in India gemaakt?
Ik heb wel een Philips huis, tuin en keuken receiver staan, gemaakt in India.

Mvg Frank

Gegevens Philips nettrafo

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-01-2024, 21:54 (89 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-01-2024, 22:04

Daar heeft Philips wel eens avontuurtjes gehad, maar ik verwacht niet direct dat die trafo daarvandaan komt.

powered by my little forum