4W TL balkje (Gezocht)

door Roland Huisman @, Zwolle, 02-02-2024, 21:07 (85 dagen geleden)

Hallo mensen,

Ik heb bij de kringloopwinkel een dertigtal nieuwe 4W TL buisjes van Philips gevonden uit 1963 en 1968. Nou zou ik eigenlijk graag een bijpassend armatuur hebben. De 8W balkjes liggen te kust en te keur op zowat elke hoek van de straat. Maar de 4W helaas niet. Er zijn in die jaren ook elektronische TL bakjes voor 12 en 24v geweest. Want 4W leent zich uitstekend voor accu/laag vermogen toepassingen. Maar ook die zijn niet te vinden.

A6 uit januari 1966, en de smiley is de oude codering voor december 1963 ;-)
[image]

Hier wat voorbeeldjes van armaturen.
[image]

[image]

Mocht iemand een klassiek armatuur beschikbaar hebben, dan houd ik me van harte aanbevolen.

Groeten en bedankt,
Roland

4W TL balkje

door henk vdb @, Breda, 02-02-2024, 22:51 (85 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik heb geen balkje voor je, wel een paar experimenteertips.

Je kan aan elke kant twee losse (kleine) kroonsteentjes ruggelings op de pennen schroeven zodat je makkelijk draden kan aansluiten. De buisjes kan je in klemmetjes die bijvoorbeeld voor het ophangen van gereedschap gebruikt worden duwen. Vast wel passende klemmen voor te vinden. De buisjes kunnen per twee in serie op een 7/9/11W ballastspoel voor PL buisjes of een uit een oude SL lamp gesloopt voorschakelapparaat. Ook op elke lamp een S2 starter aansluiten.

Ook zou je voor één buisje een uit een oude spaarlamp gesloopt elektronisch VSA printje kunnen gebruiken. Moet dan wel een printje uit een niet te grote spaarlamp zijn qua wattage. Extra starters zijn dan niet nodig.

4W TL balkje, nog steeds gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-02-2024, 11:41 (83 dagen geleden) @ henk vdb

Hallo Henk,

Bedankt, maar het laten branden is natuurlijk geen probleem. Wat ik leuk zou vinden is een fabrieksbalkje, en het liefst iets wat al op leeftijd is. Als alternatief kan ik een 8 of 13w balkje inkorten en een ander vsa plaatsen. Maar het liefste heb ik iets origineels.

Groeten, Roland

4W TL balkje, nog steeds gezocht

door Goldline @, Oranjedorp, 04-02-2024, 15:01 (83 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Goldline, 04-02-2024, 15:03

Er waren volop 4 watt black light balkjes in omloop in de jaren 70 om papiergeld op echtheid te controleren.
Verder zaten deze 4 watters ook wel in noodverlichting bordjes.

--
Cees PA1DBA

4W TL balkje, nog steeds gezocht

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-02-2024, 15:30 (83 dagen geleden) @ Goldline

Dat is een leuke hoek om in te zoeken inderdaad. Al was het maar om aan een juiste VSA te komen om te gebruiken in een balkje om aan te passen. Bedankt, ik neem het idee mee :-)

Groeten, Roland

powered by my little forum