vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-02-2024, 14:28 (79 dagen geleden)

Hallo Forum lezers,

Ik ben al bijna klaar met het monteren van de printplaat. Ik wacht nog op een paar onderdeeltjes.

Dus dacht ik om maar vast de WROVER module te voorzien van het programma.

Ik heb dus alle stappen gevolgd van Otto voor de "Built" totaal 14 stappen.

Tot stap 12 ging alles goed en was het tijd om te compileren en opsturen naar de module.
Tijdens de compilatie, die een tijdje duurt, zie je veel informatie via de seriƫle monitor langs komen maar ik zag geen foutmeldingen dus ik denk dat dit goed gaat.

Als laatste Komt de melding "uploaden" hierna verschijnt in de Arduino IDE de melding dat het uploaden gereed is.

Alles wat met uloaden te maken heeft wordt bij de seriele monitor aangegeven in het rood.
Als laatste komt de tekst "Hard resetting via RTS pin...." Zie onderstaan beeldscherm afdrukken van een gedeelte van de rode tekst.

[image]

En dan gebeurt er niets meer. Op de module zie ik wel de TX knipperen.
Hier onder nog wat scherm afdrukken van de rode tekst:

[image]

[image]

[image]

Als ik de seriele monitor opstart dan zie ik herhaald de tekst komen zie foto:

[image]

Ook na trekken en weer terug zetten van de USB verbinding blijft dat zo . En de stap 14 volgens Otto plan een "?" sturen heeft geen effect.

Ik stel deze vraag bewust via dit forum zodat iedereen er misschien wat aan heeft die ook van plan is de kaart te gaan bouwen.

Mijn vraag is nu wat is de oorzaak hiervan wat doe ik fout?

Graag een reactie met vriendelijke groet,

Loek

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door KarelWagema @, Beverwijk, 09-02-2024, 15:19 (79 dagen geleden) @ loek

Beste Loek,

Het is afhankelijk wat voor type wrover module je hebt.
Is het een clone van de Chinees dan zijn er wat zettingen in de ontwikkel omgeving die je moet aanpassen.
[image]

En voor mij was het voldoende om flash mode dio te kiezen.
Let op voor dat je gaat flashen moet je de reset knop op de ESP32 in drukken.
Je ziet dat de flash errors dan stopt en dan kun je het programma naar de ESP32 sturen.
Heb er gisteren twee gedaan en ging prima.

Groet Karel.

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door Otto @, Drenthe, 09-02-2024, 16:31 (79 dagen geleden) @ KarelWagema

Dit is mijn instelling.

[image]

Om te flashen hoef ik ook geen knop in te drukken.

Otto

P.S. Ik werk nog met Arduino-omgeving 1.8.19, vandaar dat het menu er iets anders uit ziet.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-02-2024, 22:06 (79 dagen geleden) @ KarelWagema
Gewijzigd door loek, 09-02-2024, 22:09

Hallo Karel,

Bedankt voor je snelle reactie ik heb een aantal instellingen van jou uitgeprobeerd zie hiervoor de reactie naar Otto.

Het lijkt een instabiliteit te zijn omdat soms jou instellingen werken en soms die van Otto.

De reden?

Nogmaals bedankt met vriendelijke groet,

Loek

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door KarelWagema @, Beverwijk, 10-02-2024, 09:13 (78 dagen geleden) @ loek

Beste Loek,

Het eerste module die ik gekocht heb was een origineel deze werkt onder alle omstandigheden goed met print zonder print.
De prijs was ook twee keer die van de Chinees.
De tweed die ik kocht, kocht ik bij de Chinees was met geen stok aan de gang te krijgen.
Dit heeft me een boze Chinees opgeleverd en een dag zoeken.
Alles wat je vind met Google werkt gewoon niet.
Wat ook opviel is dat de USB plug op het module ander is dan de originele.
Bij de originele kreeg ik een kabel.
De Chinees leverde geen kabel en omdat ik hier nog wat had liggen heb ik die kabels getest.
Inderdaad was er een kabel met errors ruis en dergelijke.
De andere kabels hadden geen ruis error etc maar werkte gewoon niet.
Tot ik een enge website vond met de settings.
Dit werkte gelijk en gaf geen problemen meer.
Alleen heb ik Otto zijn software alleen in het originele module gebruikt.
In de Chinese module zit een door mij aangepast stuk software gebaseerd op yoradio volledig aangepast zodat alles te bedienen is via een web interface.
De zender gaat naar zolder en ik wil hem bedienen in de woonkamer.
Het proto model met de Chinese module werk zo waanzinnig goed dat het min of meer een vaste opstelling heeft in de woonkamer.
En ik sinds het verdwijnen van radio op de kabel weer kan luisteren naar de radio.
Verder kan ik hier bijna niets ontvangen ook dab is hier gewoon niet te ontvangen.

[image]

Zo ziet nu de zender interface er uit.

Groet Karel.

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door Otto @, Drenthe, 10-02-2024, 11:03 (78 dagen geleden) @ KarelWagema

Bij de originele kreeg ik een kabel.

Dat kan ook nog een punt van aandacht zijn. Zonder de voeding vanaf de print, krijgt de module zijn voeding via de USB-kabel. Goedkope kabels hebben intern hele dunne draden, waardoor er te veel spanningsverlies op kan treden. Ik heb wel eens een kabel gehad waarbij een telefoon daardoor amper wilde opladen. Zorg in ieder geval tijdens het programmeren voor goede kabels.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door Otto @, Drenthe, 09-02-2024, 16:37 (79 dagen geleden) @ loek

[image]

Hallo Loek,

Jouw programma start niet op, tijdens het booten reset de module zich constant. Het uploaden ging goed, dus vermoed ik iets in de instellingen. Upload je de module los, of zit die al op de print?

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-02-2024, 16:48 (79 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door loek, 09-02-2024, 16:57

Hallo Otto,

Ik heb de module los dus alleen via USB met computer.

Ik heb de instellingen na de mislukte pogingen aangepast zoals KarelWagema ze heeft toegepast. Maar ook dit werkte niet. Daarna moest ik even weg en dus computer uit. Hierna nogmaals een poging en weer met dezelfde instellingen volgens KarelWagema en nu werkt het wel. Ook op het tweede moduul wat ik heb werkt het nu.

Maar heeft deze wijziging van instellingen nog gevolgen voor de werking?
Wat betekent dat DIO?
Nu is niet zeker dat door de gewijzigde instellingen het geheel werkt.

Dus als het beter werkt met de originele instellingen dan ga ik dat proberen.


Met vriendelijke groet,

Loek

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door Otto @, Drenthe, 09-02-2024, 18:14 (79 dagen geleden) @ loek

Wat betekent dat DIO?

Dubbel io. Het geheugen gebruikt twee data bits voor de toegang. Dat betekent dat je per byte dus 4 maal data moet overpompen. QIO gebruikt vier bits met data overdacht, dus daar heb je maar twee slagen nodig voor toegang. Voor het flashen zal het denk ik niet zoveel uitmaken. Het programma zal, voor zover ik weet, toch wel QIO gaan gebruiken.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door loek @, Exloo (Drenthe), 09-02-2024, 22:06 (79 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Ik heb jou instellingen ook nog een keer uitgeprobeerd. En bij de eerste moduul werkte het direct goed. Maar bij de tweede moduul ging het toch weer fout. Daarna op de tweede weer de instelling van Karel Wagema geprobeerd en dat werkte.

Toch nog een keer daarna jou instellingen geprobeerd en dat werkte nu ook. Kortom er is dus een instabiliteit die ik niet kan verklaren. Zou het aan de USB kabel kunnen leggen waardoor de voeding van de module te veel ruis krijgt. De kabel is ongeveer 1 meter lang en was niet erg duur. Ik heb nog geen andere dus kan dit nog niet uitproberen.

In die gevallen dat het fout ging zag je wel dat de upload zonder fouten ging dus dan denk je weer niet aan een slechte USB kabel.

Voorlopig laat ik het maar zo omdat alles eerst afgebouwd en moet werken. Het opnieuw laden wordt bij mij pas interessant als ik eventueel zelf iets zou willen wijzigen aan de software dan zou de upload wel stabiel moeten werken.

Met vriendelijke groet,

Loek

vraag over Otto project ESP32-AM-FM-Modulator

door Otto @, Drenthe, 09-02-2024, 23:07 (79 dagen geleden) @ loek

Toch nog een keer daarna jou instellingen geprobeerd en dat werkte nu ook. Kortom er is dus een instabiliteit die ik niet kan verklaren.

Probeer eens een elco van 10uF tussen EN en GND toe te voegen?

[image]

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

powered by my little forum