Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto (Algemeen)

door loek @, Exloo (Drenthe), 16-02-2024, 20:46 (72 dagen geleden)
Gewijzigd door loek, 16-02-2024, 20:48

Hallo Forumlezers,

Ik vertel mijn ervaringen op dit forum zodat andere er misschien ook wat aan hebben.
Als eerste een tip waar ik zelf in de fout was gegaan.
Om bepaalde zaken aan te kunnen passen zitten er op de achterkant van de print een aantal soldeer jumpers. Ik was in de veronderstelling dat je al deze jumpers zelf moet doorverbinden.
Maar dat is niet zo ze zijn allemaal standaard doorverbonden en hoe dat zit zie je in het schema.

Heb je een afwijkend OLED display (groter type) dan zijn de GND en VCC omgedraaid. Je moet dan eerst de sporen tussen de betreffende jumpers die er dus standaard zitten eerst door krassen. En dan op de andere soldeer jumpers maken.

Verder heb ik eerder vermeld op dit forum dat het uploaden van de data naar de ESP32 module nogal instabiel ging. Uiteindelijk was het wel gelukt en het idee was dan deze instabiliteit misschien zou komen door een slechte USB kabel, of doordat de module nu geheel gevoed werd via USB en later dus door de printplaat.

In ieder geval had ik twee module die werkte. Nu was mijn print klaar en dus snel een module geplaatst en kijken of het werkte. Maar helaas geen oplichtend display en ook geen blauwe LED op de ESP32 module. De tweede geprobeerd en ook geen resultaat. Ook los dus alleen gevoed door de USB kabel deden ze het ook niet dus geen blauwe Led en ook via de Arduino interface met de seriële monitor geen reactie. Het werkte ook niet met de module gevoed uit de print en ook verbonden met de computer via USB.

Toch gek immers ze waren werkend weg gelegd?

Dus toen maar weer opnieuw gecompileerd en Upload. Dat lukte veel keren niet en ik was van plan om één module mee te nemen naar de beurs morgen en aan Otto te vragen of dit bij hem ook zo gaat.

Misschien zijn deze module toch anders hoewel ik op uiterlijk en naan precies dezelfde type gekozen heb die Otto ook gebruikt heeft. Maar je weet maar nooit. Toch na het eten nog een poging en nu ging de upload goed en de blauwe Led gaat aan. Dus deze module weer op de print geplaatst en ja hoor alles werkt.

Hierna twee foto's hoe mijn print er uit ziet. Alles heb ik op voeten gezet op één SMD IC na.
Dus ook de card reader en Display.

[image]

[image]

Ik ben toch benieuwd of deze instabiliteit nog terug komt hoewel ik de print nu diverse keren aan en uit gezet heb. Alle instellingen worden onthouden erg leuk.

Verder zou een beschrijving van alle knopjes wel handig zijn.

Met vriendelijke groet,

Loek

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 16-02-2024, 21:30 (72 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Otto, 16-02-2024, 21:42

Hallo Loek,


Ik vertel mijn ervaringen op dit forum zodat andere er misschien ook wat aan hebben.
Als eerste een tip waar ik zelf in de fout was gegaan.
Om bepaalde zaken aan te kunnen passen zitten er op de achterkant van de print een aantal soldeer jumpers. Ik was in de veronderstelling dat je al deze jumpers zelf moet doorverbinden.
Maar dat is niet zo ze zijn allemaal standaard doorverbonden en hoe dat zit zie je in het schema.

Inderdaad. Die hoef je normaliter niet te maken. Alleen als je gaat afwijken van het standaardontwerp.

Heb je een afwijkend OLED display (groter type) dan zijn de GND en VCC omgedraaid. Je moet dan eerst de sporen tussen de betreffende jumpers die er dus standaard zitten eerst door krassen. En dan op de andere soldeer jumpers maken.

Ik weet niet welk type je hebt, maar ze zijn er ook waarbij je op het display zelf de pinning kan aanpassen:

[image]

Je moet dan die 0R weerstanden verplaatsen volgens de tekening.

Ik snap niet waarom je zo vaak problemen hebt met het uploaden van de firmware. Tijdens de ontwikkeling heb ik honderden keren de software geüpload, nooit problemen mee gehad. Je mag er wel eentje meenemen morgen. Dan wil ik wel testen of het aan de module ligt, of dat er toch iets niet deugt in jouw opstelling.

Ik mis nog de Y-condensatoren. Die horen er wel op. Die dienen namelijk als netaarde. Anders moet je zelf een goede aarde aanleggen...

Otto

P.S. Ik zie dat je een 223P varco hebt gebruikt. Vergeet je niet om de paddingtrimmers op minimum te zetten?

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 17-02-2024, 20:20 (71 dagen geleden) @ Otto

Vandaag op de beurs in Nieuwleusen één van de modules van Loek ontvangen voor onderzoek. Eerst aangesloten aan mijn PC. Inderdaad, dat ding wilde niet eens flashen. Daarna ter controle een module van mij zelf gepakt... werkt probleemloos. Daarna de modules onder de microscoop gelegd voor een vergelijking. de modules zien er gelijk uit en hebben ook hetzelfde versienummer V1.6, maar aan de kwaliteit van de witdruk is wel te zien dat de printjes door verschillende fabrikanten zijn gemaakt. Verder viel me op, dat twee "transistoren" aan de onderkant verschillende waarden hebben. Na enig onderzoek, bleken dit de spanningsregelaars voor 2.8V en 1.2V te zijn:

[image]

Gemeten aan het printje van Loek, bleek dat die precies verkeerd om zaten. Erg vreemd. Even gezocht op internet, en gevonden op:

https://randomnerdtutorials.com/getting-started-freenove-esp32-wrover-cam/

Naar onderen scrollen naar "53 thoughts on “Getting Started with the Freenove ESP32-Wrover CAM Board"

Het blijkt voor te komen dat bij sommige klonen de twee regelaars zijn omgewisseld.

”ESP32-Wrover CAM board” I bought from AliExpress – Stabilizers 1.2v and 2.8v are mixed in places, everything works perfectly when resoldered"

"yup, a just test now esp32 wrover clone work normal. thanks you and a love youuu."

Volgens het schema van de module zijn die spanningen echter alleen voor de camera bedoeld, maar geeft tocht te denken.

[image]

Voor de zekerheid de regelaars omgewisseld. De spanningen komen nu overeen met mijn module. Merkwaardigerwijs lukte het programmeren nu wel. Helaas wil het programma nog niet opstarten. Nog steeds in een reset loop. Daarna geprobeerd hem te programmeren met een testprogramma als een standaard ESP32 module. Het testprogramma geeft wat informatie over het systeem.

ESP32 Model: 1 (ESP32)
features: 2.4GHz WiFi Bluetooth LE Bluetooth Classic
revision: 1
cores : 2
Total heap : 374504
Free heap : 347996
Total PSRAM: 0
Free PSRAM : 0

Doe ik dat met mijn module:

ESP32 Model: 1 (ESP32)
features: 2.4GHz WiFi Bluetooth LE Bluetooth Classic
revision: 1
cores : 2
Total heap : 374504
Free heap : 347996
Total PSRAM: 0
Free PSRAM : 0

Die zijn gelijk. Dan maar weer als WROVER kit. Eerst in mijn eigen module:

ESP32 Model: 1 (ESP32)
features: 2.4GHz WiFi Bluetooth LE Bluetooth Classic
revision: 1
cores : 2
Total heap : 369152
Free heap : 342608
Total PSRAM: 4192123
Free PSRAM : 4192123

Nu is er PSRAM. Nu weer met Loeks module... reset loop. Uiteindelijk kreeg ik het wel als WROVER aan de praat als ik de PSRAM uitzet. Het lijkt er op dat PSRAM-chip niet werkt.

Conclusie, kijk dus heel goed uit met goedkope klonen uit China.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 17-02-2024, 22:05 (71 dagen geleden) @ Otto

Nu is er PSRAM. Nu weer met Loeks module... reset loop. Uiteindelijk kreeg ik het wel als WROVER aan de praat als ik de PSRAM uitzet. Het lijkt er op dat PSRAM-chip niet werkt.

Toch nog wat gespeeld met de module. Uiteindelijk heb ik leven in de PSRAM gekregen. O.a. ook door de DIO mode in te schakelen. Eens kijken of ik dat stabiel kan houde. De waarschuwing tot voorzichtigheid met goedkope klonen blijft gewoon staan.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door loek @, Exloo (Drenthe), 18-02-2024, 12:28 (70 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto,

Bedankt voor je snelle analyse. Vandaag (zondag 18-2-2024) de print weer even opgestart en alles werkt goed.

Wat voor gevolgen heeft dat wel/niet gebruiken van de PSRAM?

Ik heb bij het uitzoeken van de juiste module alleen gelet op het uiterlijk zodat deze precies was aan jou exemplaar. Naar de prijs heb ik eigenlijk niet gekeken. Nu is mijn vraag wat is volgens jou een betrouwbaar exemplaar waar moet je dan op letten?

En waar zijn deze te koop?


Met vriendelijke groet,

Loek

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door PA2JAN @, Marknesse, 18-02-2024, 17:33 (70 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,
Volgens mij is dit het orgineel:
https://www.amazon.nl/Freenove-ESP32-WROVER-Compatible-Wireless-Detailed/dp/B09BC5CNHM/ref=sr_1_8...
Dit is ook snel leverbaar, en heeft als voordeel dat je bij niet functioneren de zaak terug kunt sturen...
Jan

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Rolfm @, 19-02-2024, 11:22 (69 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door Rolfm, 19-02-2024, 11:24

Allen,

Deze https://nl.aliexpress.com/item/1005004273536279.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.29.340d... heb ik gekocht.
Op het oog gelijk aan die van Otto, mijn twee bestelde exemplaren bij Ali komen deze week binnen en daarna kan ik gaan testen
Wordt vervolgd

Grt Rolf

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 19-02-2024, 20:32 (69 dagen geleden) @ loek

Hallo Otto,

Bedankt voor je snelle analyse. Vandaag (zondag 18-2-2024) de print weer even opgestart en alles werkt goed.

Wat voor gevolgen heeft dat wel/niet gebruiken van de PSRAM?

Ik heb bij het uitzoeken van de juiste module alleen gelet op het uiterlijk zodat deze precies was aan jou exemplaar. Naar de prijs heb ik eigenlijk niet gekeken. Nu is mijn vraag wat is volgens jou een betrouwbaar exemplaar waar moet je dan op letten?

En waar zijn deze te koop?

Hallo Loek,

De PSRAM is helaas echt nodig. Zonder heb je te weinig ruimte voor de buffers.

Veilig lijkt me de originele Freenove, ook verkrijgbaar bij Aliexpress:

https://nl.aliexpress.com/item/1005004339923548.html

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 27-02-2024, 11:52 (61 dagen geleden) @ Otto

Welk type display moet ik kiezen?
0.96 inch OLED Display 128*64 Pixels Blauw - SPI. OF I2C
Ik kan kiezen.

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door PA2JAN @, Marknesse, 28-02-2024, 17:45 (60 dagen geleden) @ pa3dsc

uit de AliExpress beschrijving van het mij geleverde moduul:
128*64 LED-displaymodule voor Arduino, ondersteunt veel besturingschip.
Volledig compatibel met voor Arduino, 51 Serie, MSP430 Serie, STM32 / 2, CSR IC, enz.
Ultra-laag stroomverbruik: volledig scherm verlicht 0,08 W
Super hoge helderheid en contrast zijn instelbaar
Met embedded driver/controller
Interface type is IIC
Pin-definitie: GND, VCC ,SCL, SDA
Pinnen: 4 pinnen
Voltage: 3V ~ 5V DC
Werktemperatuur: -30 ° ~ 70 °
Drive Duty: 1/64 Duty
Hoge resolutie: 128*64
Paneelafmetingen: 26,70*19,26*1,85mm/1,03*0,76*0,07 inch (ongeveer)
Actief gebied: 21,74*11,2mm/0,86*0,44 inch (ongeveer)
Bestuurder IC: Blauw bord SSD1306, Zwart bord SSD1315
Groet, Jan

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Rolfm @, 17-02-2024, 19:52 (71 dagen geleden) @ loek

Dag Loek,

Fijn dat je jouw bouwervaringen hier deelt, altijd leerzaam voor de andere bouwers
Zelf ben ik nog in afwachting van de printplaat maar heb ondertussen al wel wat onderdelen bij Ali besteld
Daarnaast het ik de broncode gecompileerd op mijn laptop en zo gauw de esp32 kan ik kijken of het uploaden van de software gaat lukken, gezien jouw ervaringen ben ik benieuwd of dit probleemloos zal gaan

Ook ben ik geïnteresseerd in een MP3 functie welke random nummers kan afspelen (Shuffle functie)
Ik heb al in de broncode gezocht hoe dit aan te passen maar hier schiet mijn kennis toch te kort
Volgens mij was jij ook geïnteresseerd in deze optie dus ik ben benieuwd of jij hiernaar al gekeken hebt en wellicht ook al een aanpassing hebt gedaan tbv de Shuffle functie?

Groeten Rolf

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door loek @, Exloo (Drenthe), 18-02-2024, 14:32 (70 dagen geleden) @ Rolfm

Hallo Rolf,

Ik ben wel van plan om te proberen iets te doen aan het random afspelen van MP3. Echter dat betekent dus wel dat je in de ontwikkel fase regelmatig moet uploaden. Dat is dan ook de reden dat dit stabiel moet werken. De print werkt nu goed, maar het lijkt er op dat dit meer door geluk komt.
Ik wacht eerst het onderzoek van Otto af.

Met vriendelijke groet,

Loek

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 13-03-2024, 14:39 (46 dagen geleden) @ Rolfm
Gewijzigd door pa3dsc, 13-03-2024, 14:43

[image][image]In mijn junkbox veel kunnen vinden maar toch niet alles.

De elco's in mijn box zijn wel van de juiste waarde maar de mechanische afmetmingen zijn niet overeenkomstig de print Dus besteld. Net als de transformator

De IC's die ik heb zijn van het type HEF
Kan ik HEF4053 gebruiken ipv CD4053
evenzo HEF4060 ipv CD4060 HEF4015 ipv CD4015

Ik verwacht de trafo deze week. Dan kan de spanning er op

wordt vervolgd

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door leemhuis01 @, Coevorden, 13-03-2024, 14:43 (46 dagen geleden) @ pa3dsc

Onderstaande regel is te vinden bij de verslagen van de AM PLL modulator.
AM PLL Modulator

(9) Let op dat u de originele IC's uit de CD4000 of HEF4000-series gebruikt, en geen "vervangers" uit de 74HC of 74HCT-families.

Weet overigens niet of dat ook 100% opgaat voor dit ontwerpje

--
Met vriendelijke groet,
Leemhuis01

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 13-03-2024, 20:43 (46 dagen geleden) @ leemhuis01

HEF4xxx als vervanger van CD4xxx of HCF4xxx kan eigenlijk altijd omdat de specificaties even goed of beter zijn. De enige uitzondering is als de IC's analoog worden (mis)bruikt - dan werkt soms alleen het origineel. Dat is hier niet het geval.

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door PA2JAN @, Marknesse, 13-03-2024, 16:27 (46 dagen geleden) @ pa3dsc

De IC's die ik heb zijn van het type HEF
Kan ik HEF4053 gebruiken ipv CD4053
evenzo HEF4060 ipv CD4060 HEF4015 ipv CD4015

Even van internet:
De 7400 series TTL is 5 volt voedingsspanning

de CD 4000 series (RCA) is 3 - 18 volt voedingsspanning

de HEF 4000 series staat bij Farnell als 4,5 - 15,5 volt voedingsspanning

Het Otto ontwerp heeft 15 volt voedingsspanning.

Dus ook hier geen 7400 series gebruiken, denk ik.

Groet, Jan

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 13-03-2024, 20:38 (46 dagen geleden) @ PA2JAN

de CD 4000 series (RCA) is 3 - 18 volt voedingsspanning

de HEF 4000 series staat bij Farnell als 4,5 - 15,5 volt voedingsspanning

De datasheets van de HEF-types vermelden een maximum voeding van 18V, maar de aanbevolen voeding is 3 t/m 15 V, dus geen probleem. Eerlijk gezegd, als ik de keuze heb tussen een bakje met CD4000-serie en HEF4000-serie, zou ik de HEF's kiezen. Die zijn altijd van Philips en zijn opvolgers, terwijl van de CD's nogal wat (bedenkelijke) klonen rond gaan. Nu zullen die klonen prima werken (ik gebruik ze ook zelf), maar ik heb al gezien dat de CD4046-kloon een wat minder strak signaal geeft dan een HEF4046.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 18-03-2024, 22:34 (41 dagen geleden) @ pa3dsc

De stekker in het stopcontact en veel werkt (Geen rook)

[image]

Spanning OK. 4060 klokje loopt 9 MHz
De uitgang van het AM deel moet nog worden bestukt. Ik zie de spoelen op de foto hebben een andere waarde dan in de stuklijst. En ook anders dan op mijn oude TTL AM-zender.
Ook heb ik nog niet de juiste trimmer gevonden.
De Arduino IDE is studeren en stap voor stap zal het verder gaan.

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 19-03-2024, 18:05 (40 dagen geleden) @ pa3dsc

[image]

Spanning OK. 4060 klokje loopt 9 MHz

Je moet de camera nog van de ESP32-module halen. De camera is aansloten op I/O-lijnen, die nu gebruikt worden voor de rest van de schakeling. Grote kans dat je nu een busconflict hebt.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 19-03-2024, 18:20 (40 dagen geleden) @ Otto

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van Arduino.
Moest op yuotube ontdekken dat voor verwijderen van de cam het zwarte klepje naar boven moest worden geklapt. Is gelukt.
Verder problemen zal ik in het Arduino forum moeten posten.
Kan het kwaad dat de spanning zowel van de print als van de USB komt?
Bedankt Martin pa3dsc

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 19-03-2024, 18:34 (40 dagen geleden) @ pa3dsc

Kan het kwaad dat de spanning zowel van de print als van de USB komt?

Hallo Martin,

In principe zou dat niet mogen, maar ik bezondig me er al meer dan een jaar aan, en nog nooit iets stuk gegaan.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door leemhuis01 @, Coevorden, 19-03-2024, 20:46 (40 dagen geleden) @ Otto

Er zijn wel microcontrollers die defect raken als er spanning van de print en van de USB komt.
Dat dat dan toevallig nu niet zo is betekend niet dat dit altijd goed gaat.

Wij hebben op school namelijk eens gewerkt met een nucleo microcontroller.
En als je dat daarbij doet, is het einde verhaal.

--
Met vriendelijke groet,
Leemhuis01

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 19-03-2024, 20:58 (40 dagen geleden) @ leemhuis01

Er zijn wel microcontrollers die defect raken als er spanning van de print en van de USB komt.
Dat dat dan toevallig nu niet zo is betekend niet dat dit altijd goed gaat.

Deze modules zullen niet stuk gaan door de voeding. Op de modules zit namelijk een LD1117 regelaar om van de 5V 3,3V voor de ESP32 te maken. De LD1117 kan 15 volt verdragen, dus dat gaat sowieso wel goed. Het probleem is dat de USB 5V tegen de interne 5V moet "opboksen".

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door PA2JAN @, Marknesse, 19-03-2024, 19:50 (40 dagen geleden) @ pa3dsc

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van Arduino.
Moest op yuotube ontdekken dat voor verwijderen van de cam het zwarte klepje naar boven moest worden geklapt. Is gelukt.
Verder problemen zal ik in het Arduino forum moeten posten.
Kan het kwaad dat de spanning zowel van de print als van de USB komt?
Bedankt Martin pa3dsc

Hoi Martin,
Ik denk dat er best veel belangstelling is voor jouw probleemoplossingen op dit forum.
Als je weet hoeveel printen er via Nick Leemhuis aan bouwers zijn verkocht, en gegarandeerd dat niet iedere bouwer hier een Arduino expert is, zijn er vele belangstellenden. Ik wil best toegeven dat ik een stel avonden aan het knoeien ben geweest met Arduino, voor ik door had hoe het moest. En toen wilde het nog niet, en heb ik uiteindelijk via Nick een geprogrammeerde ESP32 gekregen.
Iedereen kan leren van de experimenten van anderen. Zo denk ik dat je een prachtige behuizing voor de print hebt gemaakt, maar dat Bluetooth zo niet gaat werken, omdat de antenne (het uitstekende zwarte deel van de ESP 32) binnen de aluminium kast hebt zitten.
Ik zal ook mijn bevindingen en vragen hier proberen te publiceren.
Groet, Jan

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 19-03-2024, 19:54 (40 dagen geleden) @ pa3dsc

Communicatie met de ESP32 gaat goed.
LED2 kan ik laten knipperen in elk gewenst ritme.
Nu het echte werk.

Ik vind geen ZIP file op onderstaande sites.
Met git clone naar mij toe gehaald maar ik zie geen ZIP file

Step 7: Download the zip files of the needed libraries:
https://github.com/schreibfaul1/ESP32-audioI2S/
https://github.com/pschatzmann/ESP32-A2DP

Mijn behuizing daar is de bodem printplaat met voor en echter een strip aluminium hoeklijn. Ik denk er een houten cover over te maken.
Wat betreft de bluetooth is het inderdaad even afwachten.

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 19-03-2024, 20:54 (40 dagen geleden) @ pa3dsc

Ik vind geen ZIP file op onderstaande sites.
Met git clone naar mij toe gehaald maar ik zie geen ZIP file

Step 7: Download the zip files of the needed libraries:
https://github.com/schreibfaul1/ESP32-audioI2S/
https://github.com/pschatzmann/ESP32-A2DP

Druk op de groen knop met "Code" er in. Er klapt dan een keuzemenu open, waarvan de onderste "Download ZIP" is.

Succes,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 19-03-2024, 21:35 (40 dagen geleden) @ pa3dsc

Met de groene CODE knop de zip library's gedownload.

Step 8 de zip files toegevoegd

Nu gaat het fout:
compilation terminated.

/Users/pa3dsc/Documents/Arduino/ESP32-AM-FM-Modulator/ESP32-AM-FM-Modulator.ino:20:10: fatal error: src/board.h: No such file or directory
#include "src/board.h"

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door PA2JAN @, Marknesse, 19-03-2024, 23:36 (40 dagen geleden) @ pa3dsc

Precies.
Dat kreeg ik ook. Na het toevoegen van OneButton, gaat de zaak mis.
Jan

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Goldline @, Oranjedorp, 19-03-2024, 23:41 (40 dagen geleden) @ PA2JAN

Zelfde probleem hier, en na het terug gaan naar de oude versie ide 1.8.19 nog veel meer foutmeldingen.

--
Cees PA1DBA

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Ad Zijlmans @, Made, 20-03-2024, 16:09 (39 dagen geleden) @ Goldline

Het zou kunnen dat de locatie van de projectfiles niet juist staat ingesteld.

Kies File, Preferences, en vul onder Sketchbook location, het pad in van de map waarin het bestand
ESP32-AM-FM-Modulator.ino zich bevindt. Bijvoorbeeld..


[image]


Dat moet het probleem mbt. de foutmeldingen van niet gevonden bestanden oplossen.

M.vr.gr.
Ad Zijlmans

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 20-03-2024, 18:04 (39 dagen geleden) @ pa3dsc
Gewijzigd door Otto, 20-03-2024, 18:08

/Users/pa3dsc/Documents/Arduino/ESP32-AM-FM-Modulator/ESP32-AM-FM-Modulator.ino:20:10: fatal error: src/board.h: No such file or directory
#include "src/board.h"

Dit lijkt sterk op een vernielde mapstructuur. Je moet niet "sleutelen" aan de file- en mapnamen. Arduino is heel strikt met namen. De c-sources moeten in een map staan met dezelfde naam als de projectnaam. Zoals ik in de gepubliceerde code heb gedaan, heet het project "ESP32-AM-FM-Modulator". De code moet dan ook in een map "ESP32-AM-FM-Modulator" staan:

[image]

Als je in de map gaat moet de ino file dezelfde naam hebben:

[image]

Ook de src map staat daarin:

[image]

Doe je dat niet, dan maakt Arduino zelf de map aan, maar neemt dan niet de rest van de files mee:
l
[image]

Het gevolg is dat het project maar één file meer heeft:

[image]

Aangezien "board.h" de eerste file buiten de libraries om is, krijg je uiteraard de foutmelding dat die niet gevonden is.

Dus let er op dat als je Arduino opstart, dat je in de codebalk een hele rits files ziet:
[image]

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Voortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 20-03-2024, 20:52 (39 dagen geleden) @ Otto

Ik had er een rommeltje van gemaakt in de directory structuur.

Alles weg gegooid en opnieuw begonnen.

Software ESP32-AM-FM-Modulator gedownload en op zijn plek gezet.
Weer step 7 en verder
Pasop de baudrate Step 12!
En zie::

[image]

Nu weer verder solderen en knutselen.

Bedankt Martin

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-03-2024, 21:03 (40 dagen geleden) @ pa3dsc

Volgens mij staat elco C43 bol aan de boven kant.

Denk zelfs te zien dat kruisje al open staat.

[image]

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 19-03-2024, 21:46 (40 dagen geleden) @ Maurice

[image]

Vorige week ontvangen.

Denk je dat het fataal zal zijn?

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 19-03-2024, 23:18 (40 dagen geleden) @ pa3dsc

Die is duidelijk stuk. Als je er spanning op hebt gehad, zal het meestal komen doordat je hem verkeerdom aangesloten hebt gehad (kan ook dat jij het goed deed maar dat hij verkeerd gemarkeerd is).

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 20-03-2024, 08:41 (40 dagen geleden) @ Forumbeheer

Vorige week 2 stuks ontvangen en ook de ongebruikte is bol.
2 x Elco radial 2200uF/16V 10x20mm e=5mm 105° (RAD 2200UV16) = €0,80
[image]
Ik heb de leverancier aan geschreven.
80 cent is geen ramp. Eerder de verzendkosten

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door soundman2 @, Wouw, 20-03-2024, 10:47 (39 dagen geleden) @ pa3dsc

Die zijn rijp voor de afvalbak. Ik zou hem in elk geval niet meer monteren. Kan inderdaad komen door verkeerde poling of hopeloos oude voorraad, waardoor het electrolytisch isolatie laagje verdwenen is en eerst een formering plaats had moeten vinden. Als ze zo uit de verpakking komen? Dat heb ik nooit eerder gezien.

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 20-03-2024, 11:56 (39 dagen geleden) @ soundman2

Heb ik wel ooit eerder gezien, maar dat waren elco's uit ongeveer 2002, een slecht elektrolytjaar.

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-03-2024, 17:49 (38 dagen geleden) @ pa3dsc

Heel typisch zo uit de verpakking.

Maar defect, of ten hoogste heel onbetrouwbaar.

Dakje staat bol, betekend er is gasvorming en dus druk in cilindertje geweest.
Het kruisje in aluminium is verzwakking van materiaal zodat het daar breekt en gas kan ontsnappen.
Voorkomt dat hele ding uit elkaar klapt.

Misschien lang in de super hete zon gelegen.

De onderdelenVoortgang ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 03-04-2024, 15:58 (25 dagen geleden) @ pa3dsc

Vandaag 2 nieuwe C's ontvangen van de fa. HAJE

Hartelijk dank

knoppen en functies ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door pa3dsc @, 22-03-2024, 12:59 (37 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door pa3dsc, 22-03-2024, 13:08

Het zou handig zijn om enige beschrijving te lezen over de knoppen en de bedining sw1 sw2 sw3 sw4

Om AM signaal te produceren moet ik wel zeker zijn van de juiste instellingen.

Nu mijn systeempje werkt wil ik het ook bedienen en een SD card met MP3 bestanden gebruiken.

Kan ik MP3 bestanden op de SD card kopieren en werkt dat?

knoppen en functies ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door leemhuis01 @, Coevorden, 22-03-2024, 13:11 (37 dagen geleden) @ pa3dsc

Ik ben bezig met het samenvoegen van alle informatie tot een gehele handleiding.
Maar die is nog niet af.

Hoop dit weekend.
Maar hopelijk kan u hier iets mee:

https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=79704

--
Met vriendelijke groet,
Leemhuis01

knoppen en functies ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Otto @, Drenthe, 22-03-2024, 14:57 (37 dagen geleden) @ pa3dsc

Kan ik MP3 bestanden op de SD card kopieren en werkt dat?

Ja, dat werkt. Let wel op dat je niet een overdreven grote kaart met heel veel files er op in doet. Bij het opstarten zal het programma het aantal files gaan tellen, en als dat er heel veel zijn, duurt het opstarten ook heel lang :-)

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

knoppen en functies ESP32 AM/FM zender ontwerp Otto

door Goldline @, Oranjedorp, 22-03-2024, 15:41 (37 dagen geleden) @ pa3dsc

Er is een menu structuur voor de bediening door Loek op dit forum geplaatst.
Toetsen 1234 moet je lezen als ABCD.
[image]

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum