Grundig music boy doet het niet (Gezocht)

door WillemGouw @, 29-02-2024, 19:58 (58 dagen geleden)
Gewijzigd door WillemGouw, 29-02-2024, 20:08

Beste forumleden,

Ik heb via Kleinanzeigen in Duitsland een oude Grundig musicboy gekocht in een hele mooie conditie.
Volgens de verkoper functioneerde hij perfect.

Hij is vanmiddag aangekomen en is inderdaad zo mooi als beschreven maar helaas doet hij niets.

Ik vermoed geen opzet want de beste man kwam betrouwbaar over en had hem zeer zorgvuldig verpakt.

Kan ik deze radio laten controleren/ repareren op de reparatiedag van 3 maart?

Graag een reactie.

Groeten Wim

Grundig music boy doet het niet

door soundman2 @, Wouw, 29-02-2024, 21:41 (58 dagen geleden) @ WillemGouw

Misschien een domme vaag, maar zitten er batterijen in........

Grundig music boy doet het niet

door WillemGouw @, 29-02-2024, 22:15 (58 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman2,

Geen idee.

Wat ik wel weet dat in het vak onderin de radio een zwart blok zit met een stekker.

Die stekker heb ik in het stop gedaan maar er gebeurt niets.

Wat er verder in dat zwarte blok zit zou ik echt niet weten en helaas zie ik geen mogelijkheid om hier foto's te delen.

Groeten Wim

Grundig music boy doet het niet

door soundman2 @, Wouw, 29-02-2024, 22:44 (58 dagen geleden) @ WillemGouw

Musicboy is een modelnaam die een lange tijd door Grundig is gebruikt, Staaat er iets meer op het typeplaatje?

Grundig music boy doet het niet

door WillemGouw @, 29-02-2024, 22:59 (58 dagen geleden) @ soundman2

Behalve het plaatje musicboy staat er niets op

https://www.dropbox.com/scl/fo/a1y1rumiulz531yclei03/h?rlkey=nhgx3z7abev8ns6r3t4h571pm&dl=0

Bijgaand een link naar een paar foto's van de radio

Grundig music boy doet het niet

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-02-2024, 23:31 (58 dagen geleden) @ WillemGouw

Welkom op het forum!

Je kunt foto's op het forum plaatsen met het knopje upload.

Grundig music boy doet het niet

door ruudam @, Utrecht, 01-03-2024, 00:13 (58 dagen geleden) @ WillemGouw

De linker drukknop, is dat niet aan/uit? Staat in de uit stand?

Grundig music boy doet het niet

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-03-2024, 08:03 (57 dagen geleden) @ WillemGouw
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 01-03-2024, 08:05

Zoals al gemeld, dat zwarte blok is een netvoeding. In dit vak onderin de radio kan ofwel een batterijhouder, ofwel de netvoeding. Veel radio’s hebben batterijen en een netvoeding tegelijk erin, maar deze Grundig niet. Dus om op batterijen te luisteren, moest je de netvoeding verwijderen en de batterijhouder erin zetten.
Je kunt de voeding loshalen door de connector met de witzwarte draad los te halen van het blok. Dan kun je met een voltmeter opmeten of de voeding spanning afgeeft. En je kunt op de connector een batterij of andere netvoeding aansluiten om je radio te testen. De verbinding tussen voeding en connector kan ook roestig zijn, dan even schoonpoetsen en aandrukken.

Grundig music boy doet het niet

door ruudam @, Utrecht, 01-03-2024, 00:08 (58 dagen geleden) @ WillemGouw

In dat zwarte blok zit de netvoeding.
Zou kunnen dat er zekeringen in zitten die defect zijn.

Het is lastig om er batterijen in te krijgen, ik zie wel de aansluiting op de netvoeding maar hoe je dan naar batterijvoeding gaat weet ik niet.

Grundig music boy doet het niet

door soundman2 @, Wouw, 01-03-2024, 12:02 (57 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door soundman2, 01-03-2024, 12:28

In dat zwarte blok zit de netvoeding.
Zou kunnen dat er zekeringen in zitten die defect zijn.

Het is lastig om er batterijen in te krijgen, ik zie wel de aansluiting op de netvoeding maar hoe je dan naar batterijvoeding gaat weet ik niet.

Vermoedelijk hoort bij de radio nog een adapter waar twee 4,5 volt batterijen in gaan. de drukknoopaansuiting die nu op de adapter zit, past ook op de batterijadapter. Ik heb uit die seie een RECORD BOY 208 en daar werkt dat ook zo. Er zijn (waren) ook 9 volt blokbatterijen, die in het batterijvak pastten en die ook voorzien waren van de twee drukknopen.
Je zou als eerste actie kunnen meten of de adapter 9 Volt afgeeft.
De instellingen op de netadapter staan goed, 220Volt en 9Volt.
Als er geen spanning op de drukknoopjes staat. zou er nog een zekering in de adapter slecht kunnen zijn, of de klemmetjes daarvan geoxideerd.
De netadapoter is waarschijnlijk de TN12A. Schema vind je bij RMORG
https://www.radiomuseum.org/r/grundig_transistor_netzteil_tn_12.html#
Op de foto met de netadapter is ook het typeplaatje van de radio te zien. Daar lees ik MUSIC BOY 208.
Met dat gegeven wordt het een stuk eenvoudiger om de juiste documentatie bij de radio te vinden. Ik ken de toestellen wel. In mijn RECORD BOY 208, die ik overigens ook nog heb, zit een prima geluid, zeker op FM. Grundig wist wel hoe het moest.

Grundig music boy doet het niet

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 01-03-2024, 00:48 (58 dagen geleden) @ WillemGouw

Kan ik deze radio laten controleren/ repareren op de reparatiedag van 3 maart?

Dat kan, de reparatiedagen zijn voor een ieder toegankelijk.
Zo te zien is het een Musicboy 208, de documentatie daarvan is hier: KLIK te vinden.
Van de reparateurs wordt soms verwacht dat zij bijzondere gaven bezitten zoals het uit hun hoofd kennen van de schema's van alle radio's en aanverwante apparatuur geproduceerd sinds het begin van de radio.;-)
Heel soms echter laten die gaven ons in de steek en dan is een meegenomen uitgeprint schema wel zo fijn. :||:
m.vr.gr.
Anton van den oever

powered by my little forum