Wat voor tester is dit ? (Algemeen)

door Rudi_Korterink @, Joppe, 21-03-2024, 16:02 (37 dagen geleden)

Goedemiddag,

Afgelopen Beurs in Driebergen heb ik de tester gekocht als in onderstaande foto's.
De verkoper wist ook niet zeker waarvoor het gebruikt was, maar dacht dat dit werd gebruikt voor het afstellen van de ontsteking (contactpuntjes) van een auto.
Waarschijnlijk na ontwerp in radiobulletin ergens jaren 80.

Nu ben ik aan het zoeken geweest op internet maar kon het zo 123 nog niet vinden. Nu hoop ik dat iemand weet wat het is, en of ik ergens een schema/ beschrijving kan vinden hoe het werkt.
Lijkt me leuk om hiermee de ontsteking van mijn Kadett te testen/beter af te stellen :)

op het printje alleen te tekst 83083 te vinden.
De chip is een ICL7106CPL (volgens mij veel gebruikt bij digitale spanningsmeters)

[image]
[image]

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Rudi Korterink.

Wat voor tester is dit ?

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 21-03-2024, 18:49 (37 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Goedemiddag,

Afgelopen Beurs in Driebergen heb ik de tester gekocht als in onderstaande foto's.
De verkoper wist ook niet zeker waarvoor het gebruikt was, maar dacht dat dit werd gebruikt voor het afstellen van de ontsteking (contactpuntjes) van een auto.
Waarschijnlijk na ontwerp in radiobulletin ergens jaren 80.

Vrijwel zeker een ontwerp uit Elektuur.
Ooit ook zoiets gebouwd wat hier heel veel op lijkt ergens in de jaren '80, kon behalve spanning en stroom ook toerental en contacthoek meten.
Was een leerzaam project want toen heb ik ook geleerd dat IC's stuk kunnen gaan door statische elektriciteit. :-( :-|
Heb 2 x zo'n ICL moeten kopen en die waren niet echt goedkoop in die jaren.
Ik denk dat als je zoekt op auto elektronica in de Elektuurs van dat decennium dat het wel boven water komt.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Wat voor tester is dit ?

door Sjef vd Wiel @, Vlijmen, 21-03-2024, 21:20 (37 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Inderdaad een Elektuur ontwerp.
Een auto servisemeter uit september 1983.
Gr. Sjef

Wat voor tester is dit ?

door Otto @, Drenthe, 21-03-2024, 20:35 (37 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Hallo Rudi,

Er staat iets over op: https://hackaday.com/2017/01/31/get-to-know-3%C2%BD-digit-adcs-with-the-icl71xx/

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Wat voor tester is dit ?

door Hersteller @, Haarlem, 21-03-2024, 21:39 (37 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Auto service meter Elektuur september 1983 bij Jos Verstraten. https://drive.google.com/file/d/199ESMnCjFBjUgDsZwPFqVYZyTUERZcSU/view?usp=sharing

Wat voor tester is dit ?

door Rudi_Korterink @, Joppe, 22-03-2024, 16:18 (36 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Allen,

Bedankt voor het meedenken :-)
Ik heb de Electuur uit 1983 gedownload en de betreffende pagina's geprint.
zal er binnenkort bij mooi weer eens mee gaan testen en kijken of ik het toerental enz mee kan meten.

Groetjes Rudi.

Wat voor tester is dit ?

door hanswal @, Hoorn, 22-03-2024, 21:20 (36 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

zal er binnenkort bij mooi weer eens mee gaan testen en kijken of ik het toerental enz mee

Rudi,

Dan eerst even een automobiel verkrijgen waar de ontsteking geschiedt met behulp van contactpuntjes. Kan je ook de contacthoek gaan meten. In een moderne auto [en dan bedoel ik uiteraard niet de elektrische variant] gaat het meten van het toerental met dit apparaat waarschijnlijk niet lukken.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Wat voor tester is dit ?

door Armand @, België, 22-03-2024, 21:49 (36 dagen geleden) @ hanswal
Gewijzigd door Armand, 22-03-2024, 21:59


Dan eerst even een automobiel verkrijgen waar de ontsteking geschiedt met behulp van contactpuntjes. Kan je ook de contacthoek gaan meten.

Rudi schreef :
"Lijkt me leuk om hiermee de ontsteking van mijn Kadett te testen/beter af te stellen :)"
Rudi's Kadett (Opel) zal al een oud beestje zijn met contactpuntjes.

Groeten, Armand

Wat voor tester is dit ?

door hanswal @, Hoorn, 22-03-2024, 22:56 (36 dagen geleden) @ Armand

Armand,

Ik las gisteren de originele vraag van Rudi. Daarin was nog geen sprake van een Kadett, laat staan dat hij aangaf waar het apparaat voor bedoeld was; dat was nl. zijn vraag.
Vergeef het me dat ik threads niet bij ieder bezoek helemaal opnieuw lees.

Hans-

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Wat voor tester is dit ?

door WalterH @, Den Haag, 23-03-2024, 08:39 (36 dagen geleden) @ hanswal
Gewijzigd door WalterH, 23-03-2024, 08:42

Ik lees in de originele post toch echt de opmerking “ Lijkt me leuk om hiermee de ontsteking van mijn Kadett te testen/beter af te stellen :)” ik neem hierbij aan dat je met de “originele” vraag het eerste bericht van Rudi bedoelt, of breek je altijd halverwege een gesprek in?

Misschien het bericht niet geheel gelezen, dit in tegenstelling tot Armand die dit wel heeft gedaan?

--
W. Heemskerk

Wat voor tester is dit ?

door hanswal @, Hoorn, 23-03-2024, 15:10 (35 dagen geleden) @ WalterH

Walter,

Je leest nu in de originele vraag...Maar kijk nog eens naar de titel van de vraag en let op het woord 'nog' in mijn vorige bijdrage.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Wat voor tester is dit ?

door Filip @, 22-03-2024, 23:08 (36 dagen geleden) @ Rudi_Korterink

Dag Rudi,
Ik ben de verkoper van dit toestel. Bij nalezen van het Elektuur artikel herinner ik het mij weer duidelijk. Ik heb dit midden jaren 80 gebouwd. De printen maakte ik toen zelf.
ik gebruikte het voor het afstellen van de contactpuntjes van mijn eerste auto.
Wel opletten voor de kalibratie. Mijn auto had een driecilinder motor (Daihatsu Charade). Dus het meetbereik voor het toerental zal opnieuw moeten afgeregeld worden voor jouw viercilinder.

Veel succes ermee!

Filip

powered by my little forum