Monitor (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 04-04-2024, 20:01 (25 dagen geleden)

Om te zien wat een computer doet is een monitor nodig,maar dan moet ie het wel doen!
Ik had nog een ega-monitor staan en wilde eens kijken wat voor beeld di gaf met een speciale kaart.
Maar na een kwartiertje viel het beeld weg.
De voeding bleek de (eerste) oorzaak.
Na meting bleek een diac, tenminste volgens de printopdruk, in sluiting te zijn waardoor een ic (HA17524) geen spanning meer kreeg.
Een dikke weerstand van 180K was ook stuk (niets aan te zien uitwendig)
[image][image]
De kleine weerstand meet ook oneindig, maar de kleurcode komt me onbekend voor(lila grijs geel),Vroeg me af of dit wel een gewone weerstand is wat de printopdruk overigens wel aangeeft.
na vervangen van deze onderdelen zat er wel wat leven in, maar een stabiele spanning komt er niet vanaf tot ie zonder enige aanwijzing plots (bijna) weer goed werkte.
Maar dat was te vroeg gejuicht, na een goede minuut begaven de chopper torren het, na vervanging door twee BUT12 torren werk alles weer op halve kracht.
Er zitten drie elco's in dit gedeelte die meestal als verdacht worden aangezien, maar deze zijn nog prima.
Nu vraag ik me af of het plaatsen ven een willekeurige diac wel een goede keuze is geweest.
Maar zonder schema of andere gegevens probeer je wel eens wat.
Ik hoop dat iemand een gouden tip heeft, alles lijkt verder heel.
Dirk

Monitor

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 04-04-2024, 20:30 (25 dagen geleden) @ doktordirk

Om wat voor monitor gaat het? Als er naast het type ook een FCC ID op staat kan die ook nuttig zijn.

Monitor

door doktordirk @, Noordbeemster, 05-04-2024, 09:00 (24 dagen geleden) @ Forumbeheer

Het is een TVM model MD-7E
[image]
Dit staat er op de printplaat.
Dit nummer vond ik ergens terug, maar dit bleek iets heel anders te zijn.
Verder nog gezocht op een IBM model wat uiterlijk erg veel op deze monitor leek, maar inwendig totaal anders is.
Wat de kleine weerstand betreft ga ik de truc met de speld van Loek eens proberen.

Dirk.

Monitor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2024, 12:18 (24 dagen geleden) @ doktordirk

De monitor is dus door Tatung voor TVM gemaakt. Mogelijk dat er in de eventuele FCC ID een precies Tatung model verwerkt staat, hoewel ik zie dat je inmiddels al een gelijkend schema hebt.

Monitor

door loek @, Exloo (Drenthe), 04-04-2024, 21:03 (25 dagen geleden) @ doktordirk

Hallo Dirk,

Als ik twijfel over een waarde van de kleuren codering en de weerstand meet hoog ohmig, dan probeer ik de waarde toch te bepalen door vanuit één kant te meten en de tweede kant met een spelt door de verflaag heen op de koolbaan te meten. Aan de hand van de positie van de spelt kan je zo bepalen wat de originele weerstand waarde zou moeten zijn. Je hebt twee kansen omdat je ook via de tweede kan kan meten.

Dit lukt vaak ook als de waarde niet meer leesbaar is door verbranden/verkleuren.

In jou geval zou er een bevestiging kunnen komen van de waarde die je uit de kleurcode haalt.

Met vriendelijke groet,

Loek

Monitor

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-04-2024, 21:42 (25 dagen geleden) @ doktordirk

"Een dikke weerstand van 180K was ook stuk"
Ik zie een dikke weerstand van 100K?.
Die kleine "weerstand" met die rare code zou een spoeltje kunnen zijn.
Zomaar een paar vragen om over na te denken.
Succes en groet, Ben

Monitor

door doktordirk @, Noordbeemster, 05-04-2024, 08:39 (24 dagen geleden) @ Ben

Sorry Ben, tikfoutje, is idd 180k.
Na deze vervangen te hebben en de aangesloten diac staat daar weer een pulsspanning over.
De andere "weerstand" zou volgens de code 780k moeten zijn, een waarde die mij onbekend voor komt.
De print opdruk geeft wel aan dat het een r is.
Ben bang dat het wel een soort van "reverse engeneering" moet worden om te begrijpen hoe de schakeling werkt.

Dirk.

Monitor

door doktordirk @, Noordbeemster, 05-04-2024, 17:23 (24 dagen geleden) @ Ben

Ik was weer eens niet goed wakker, het moet 100k zijn, het inmiddels ontvangen schema geeft dit ook op en 2 watt vermogen.
Nu nog uitzoeken of de gebruikte diac ook bij ca 32 volt gaat geleiden.
De kleine weerstand is idd 860k, maar in circuit gemeten oneindig vermoedelijk door enige restspanning die nog aanwezig is na het testen van de schakeling.
Maar om nou alle onderdelen voor de laag weg uit te solderen lijkt me bepaald ook niet de juiste weg.
Er moet toch met logisch redeneren ook wel uit te komen zijn lijkt me.

Monitor

door Robin van Grunsven @, Melle, België, 05-04-2024, 10:03 (24 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Robin van Grunsven, 05-04-2024, 10:26

Hallo Dirk,

ik vond van Tatung een service-document van de CM1380. Het is denk ik niet exact hetzelfde toestel maar wel iets waar je zeker mee verder kan. Schema en onderdelenlijst van de voeding staan er ook in en werkt rond de HA17524, dus zal volgens zelfde principe werken.

De weerstand waarvan je aan de waarde twijfelt is volgens het schema 780k (te vv door 2x 390k in serie).

Hier is de link: https://usermanual.wiki/Document/TatungDeccaCm1380SeriesMonitor.2101853029

Succes!

Robin

Monitor

door Otto @, Drenthe, 05-04-2024, 10:16 (24 dagen geleden) @ Robin van Grunsven
Gewijzigd door Otto, 05-04-2024, 10:17

De weerstand waarvan je aan de twijfelt is hier 780k (te vv door 2x 390k in serie).

Even een tip. Voor het berekenen van "vreemde" weerstandswaarden (en soms ook voor stuklijstoptimalisatie) gebruik ik vaak de calculator van Okaphone:
[image]

Handig om een eerste indruk te krijgen van een vervangingspaar, hoewel ik de keuze van 2x 390k wel een betere oplossing vind.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Monitor

door doktordirk @, Noordbeemster, 05-04-2024, 11:35 (24 dagen geleden) @ Robin van Grunsven
Gewijzigd door doktordirk, 05-04-2024, 12:01

Het Robin, dit is precies waar ik al enige tijd naar op zoek was.
De rest heb ik nog niet gecontroleerd, maar de voeding is in ieder geval hetzelfde.
De weerstand met de wat vreemde waarde heb ik volgens de Loek-methode gecontroleerd, en bleek hierna weer wel goed door te meten, volgens mijn meter ca 745k.
Misschien een matige verbinding met een eindkapje?, heb ik met Philips weerstanden ook wel gehad waar het kapje er spontaan af viel.
Het onderdeel wat ik hield op een diac blijkt idd ook zo genoemd alleen hoe of ik kan bepalen of mijn exemplaar ook 32volt is??
Ik heb weer wat om te puzzelen!

Mvg.Dirk
[image]

Monitor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2024, 12:17 (24 dagen geleden) @ doktordirk

Je zou de diac kunnen testen met een stroombegrensde regelbare voeding. Eerst aansluiten dan pas opdraaien.

Maar naar mijn idee zijn die dingen standaard ongeveer 32V.

Monitor

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-04-2024, 00:35 (24 dagen geleden) @ Robin van Grunsven

Probleem lijkt me opgelost.
De aansturing van het chopper circuit was knudde met allerlei vreemde oscillaties dus uiteindelijk t4 en t5 uitgesoldeerd.
t5 was prima, maar t4 had op mijn eenvoudige tester een hfe van slechts 9, verschillend3e keren geprobeerd, maar het bleef 9.
Van een sloopprint 3 stuks gered, en deze gaven een hfe van ca 120, aanzienlijk meer dus.
Deze op de print geplaatst waarna er onmiddellijk weer de juiste spanningen aanwezig waren.
Hoe zo'n tor versterking kwijt raakt??, met de multimeter doormeten leek alles goed, vandaar dat je begint te twijfelen.
Zal de zaak weer dicht schroeven, dan kan ik weer zien wat de xt-computer wel of niet doet!
Allen bedankt voor de bijdragen.
Ps. Maarten de spanning over de diac bedraagt idd ca 32v, maar dat was dan ook met gelijkspanning gemeten.
In deze schakeling zal ie wel gebruikt zijn om de pulsen te stabilizeren, geen idee, hier heb ik ook nooit opleiding voor gevolgd!!

Dirk.

Monitor

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-04-2024, 03:08 (24 dagen geleden) @ doktordirk

Eind goed, al goed!

Ik was vergeten te melden dat de diac in beide aansluitrichtingen hetzelfde moet meten als je hem met gelijkspanning test. De functie is vergelijkbaar met 2 rug-aan-rug geschakelde zenerdiodes.

powered by my little forum