Philips autoradio 22RN... (Toestel of techniek)

door Jan 1 @, Tilburg, 19-11-2011, 17:13 (4566 dagen geleden)

Op zolder vond ik de vroegere autoradio van pa. Hij bleek defect te zijn.

[image]:-)

Het is ook al zo lang geleden, in de jaren zestig gebouwd door Philips. Ik had ook al pech met het typenummer, het papiertje bleek er maar voor de helft op te zitten. Leesbaar was nog; ...2RN...
Als ik het typenummer van dit toestelletje weet en eventueel een schema, dan ben ik weer verder. Voor wat meer duidelijkheid zal ik een foto toevoegen. Kan iemand mij vooruit helpen ? Bij voorbaat hartelijk dank.
Groetjes; Jan.

Philips autoradio 22RN...

door avandam, 19-11-2011, 18:45 (4565 dagen geleden) @ Jan 1

Dag Jan,

Kans is groot dat dit de 22RN384 is.
Staat geen jaartal in het schema maar aan het typenummer te zien 1968 /69.

Adrie

Philips autoradio 22RN...

door franc @, Loosbroek, 19-11-2011, 19:01 (4565 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door franc, 19-11-2011, 19:07

Hoi Jan,

Leuk om zo'n oud toestelletje weer tot leven te brengen.
Zeker als die van je pa is geweest en je er vroeger zelf ook mee naar hebt geluisterd onderweg.
Ik vermoed ook dat deze van het net genoemde jaartal is.
Dan kunnen de eindtransistoren al heel goed van het type AD161/162 zijn met als drivertrasistor een AC128 óf BC108 en aanverwanten.

De AD's en drivers willen nog wel eens stuk gaan.
Zeker bij plus en min omwisseling.
Maar het kan ook de aan/uit schakelaar zijn op de potmeter.
Kijk tevens of de print onderzijde niet ergens onderbroken is, dat kan een kortsluiting geweest zijn en/of kapotte transistors.
Die zijn nog goed te krijgen, zeker via medehobbyisten.

Maak eens een foto van de geopende radio vanaf de print bovenkant, dan wordt de radio vast wel herkend.

Succes ermee!

groet Frank

Philips autoradio 22RN...

door Jan 1 @, Tilburg, 19-11-2011, 19:03 (4565 dagen geleden) @ avandam

Bedankt avandam voor de moeite, en hij lijkt er wel iets op. Alleen die Ford vermelding bovenaan, en de net iets andere opmaak van de frontplaat. Volgens mij had pa hem ergens in 1963 - 1964 gekocht.

mvrgr; Jan.

Philips autoradio 22RN...

door Jan 1 @, Tilburg, 19-11-2011, 23:37 (4565 dagen geleden) @ avandam

Bedankt voor de tips Franc ! Ik ben erg lang aan het zoeken geweest, en vond twee fouten. Bij de eindversterker zat er een koppelcondensator los, tussen tuner en eindversterker, en een keramische condensator in het antennecircuit bleek te zijn veranderd in een isolator. Volgens Philips traditie worden de printen erg magertjes gesoldeerd, en dit was ook de reden dat het pootje van die koppelelco wel omhoog stak, maar rondom in de print geen contact meer maakte. Corosie ? Via de site; - http://freeservicemanuals.info/?page=328&o=3&ot=asc -, zag ik een E.mail adres waar ik gratis een service manual kan aanvragen, wat ik dus deed voor mijn type 22RN384. Alleen een verwerkingstijd van 4 a 5 dagen stond erbij. :||: Bij hetzelfde type wil Philips wel eens iets verschillende schalen toepassen denk ik. In mijn geval dus Philips - Ford. Altijd beter als er eentje kopen ! Het probleem is dus al snel opgelost. Overigens, het toestelletje is enorm gevoelig, ook op de lange golf ! En na het doorspuiten van de potmeter en de golflengteschakelaar was alle kraak verdwenen. En dit na 45 jaar ! Franc, en van Dam bedankt voor jullie support !]

Groetjes van; Jan 1.

Philips autoradio 22RN...

door Jan 1 @, Tilburg, 19-11-2011, 23:41 (4565 dagen geleden) @ franc

Dit bericht nog eens, Franc en A. van Dam, want de volgorde deed ik niet goed. Ik reageerde op mijn eigen bericht. Sorry ! Bedankt voor de tips Franc ! Ik ben erg lang aan het zoeken geweest, en vond twee fouten. Bij de eindversterker zat er een koppelcondensator los, tussen tuner en eindversterker, en een keramische condensator in het antennecircuit bleek te zijn veranderd in een isolator. Volgens Philips traditie worden de printen erg magertjes gesoldeerd, en dit was ook de reden dat het pootje van die koppelelco wel omhoog stak, maar rondom in de print geen contact meer maakte. Corosie ? Via de site; - http://freeservicemanuals.info/?page=328&o=3&ot=asc -, zag ik een E.mail adres waar ik gratis een service manual kan aanvragen, wat ik dus deed voor mijn type 22RN384. Alleen een verwerkingstijd van 4 a 5 dagen stond erbij. Bij hetzelfde type wil Philips wel eens iets verschillende schalen toepassen denk ik. In mijn geval dus Philips - Ford. Altijd beter als er eentje kopen ! Het probleem is dus al snel opgelost. Overigens, het toestelletje is enorm gevoelig, ook op de lange golf ! En na het doorspuiten van de potmeter en de golflengteschakelaar was alle kraak verdwenen. En dit na 45 jaar ! Franc, en van Dam bedankt voor jullie support !]
:||:

Groetjes van; Jan 1.

Philips autoradio 22RN...

door Wil ⌂ @, 21-11-2011, 21:02 (4563 dagen geleden) @ Jan 1

Jan, ik heb zojuist het schema geplaatst.
Succes er mee.

Groeten, Wil.

Philips autoradio 22RN...

door Jan 1 @, Tilburg, 22-11-2011, 16:48 (4563 dagen geleden) @ Wil

Wil, hartelijk dank voor het schema. Ik neem aan dat je mijn vorige berichten hier gelezen hebt, want ik kreeg 2 E.mails. Eentje van jou, en eentje van het transistorforum ook van jou. Tot twee maal toe kreeg ik het PDF bestand niet volledig gedownload, en het was niet te openen. Van de 4 MegaBite kreeg ik maar 2 MegaBite gedownload. De derde keer lukte het wel met 4 MegaBite. Het was nu wel te openen en te bekijken, maar niet uit te printen. Ik gebruik Adobe Acrobat 8.0 Professional die echter wel kladblok en wordpad uitprint. Uiterst merkwaardig en vervelend. Ik weet niet of ik deze vraagstelling over het uitprinten hier mag stellen.:)

Groetjes; Jan van Dijk.

Philips autoradio 22RN...

door Ed van der Weele † @, Zeist, 22-11-2011, 17:57 (4563 dagen geleden) @ Jan 1

Omdat ik ook nog ergens zo'n autoradio moet hebben liggen heb ik het even uitgeprobeerd.

Downloaden van het bestand gaat goed. In Adobe Reader 9.6 kan ik het document van 6 pagina's ook bekijken.
Maar afdrukken gaat problematisch. Pagina 2, het principe schema, geprobeerd af te drukken.
Mijn laserprinter moet eerst heel lang nadenken, en dan komt uiteindelijk eerst het onderste deel van de landscape pagina, op het volgende blad het middelste deel en op het derde blad het bovenste deel van de pagina.

Philips autoradio 22RN...

door Jan 1 @, Tilburg, 22-11-2011, 21:30 (4562 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed, je had ook al problemen met zo'n PDF bestand las ik. Sommige PDF bestanden willen schijnbaar niet uitgeprint worden, fouten in zo'n bestand ? Tot nog toe nog nooit meegemaakt. Wel een keer meegemaakt met zo'n PDF bestand dat ik volledig zwart uitgeprinte pagina's kreeg met een vage zilverkleurige opdruk van de tekst, en mijn cartridge van zwarte inkt die ineens bijna op was ! Ik probeerde nu wat anders. Via mijn Adobe Acrobat 8.0 Professional sloeg ik het bestand op als JPG bestand. Aldus kwamen er op mijn buroblad 6 bestanden te staan in JPG formaat. Van hieruit was het mogelijk ieder JPG bestand afzonderlijk uit te printen. Ik weet niet of dit met Acrobat Reader ook mogelijk is, maar via deze methode zit je dan niet met onvolledig afgedrukte bestanden.

Groetjes; Jan 1.:-)

Philips autoradio 22RN...

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-11-2011, 01:55 (4562 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-11-2011, 01:56

In Adobe reader zit altijd ergens een vinkje "afdrukken als afbeelding" of iets dergelijks. Dan bespaar je je de omweg via exporteren als jpg. Overigens uitsluitend exporteren als jpg als het in de pdf ook als jpg zat, anders kan er kwaliteitsverlies optreden. Voor schema's verdient png nog altijd de voorkeur.

Philips autoradio 22RN...

door Jan 1 @, Tilburg, 23-11-2011, 16:51 (4562 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten. De uitprintkwaliteit was prima met JPG. Maar voortaan zal ik PNG bezigen voor de zekerheid. In ieder geval bedankt voor de tip.

Groetjes; Jan 1.:)

Philips autoradio 22RN...

door franc @, Loosbroek, 26-11-2011, 00:53 (4559 dagen geleden) @ Jan 1

Dag Jan,

Misschien een wat late reactie maar toch goed dat je hem weer aan de gang hebt gekregen.
Een waarschuwing is wel op zijn plaats; ben terughoudend met contactspray, gebruik liever een drupje alcohol of wasbenzine, dat laat geen vettigheid achter wat ook later weer de schakelaars en potmeters aantast.
Meestal wordt het kraken al minder bij bedienen van de schakelaars en potmeter.
De ontvangst van dit soort (eenvoudige)radio's is altijd erg goed en het geluid eveneens.
Erg leuk in de oldtimer nu er nog diverse zenders op de AM zijn.
Een bijpassend oud speaker(boxje) erbij en je beleeft het heel vroeger weer eens!

groetjes Frank

Philips autoradio 22RN...

door Jan 1 @, Tilburg, 26-11-2011, 16:11 (4559 dagen geleden) @ franc

Hoi Franc. Ik zal het eens in gedachten houden van die wasbenzine of alcohol.
Het is ook voor mij nooit te laat om iets bij te leren. De radio speelt erg goed op MG, maar op LG oscileert nu de MF trap. Dit euvel had ik eerst ook op MG. Toen bleek er een soldeerlas los te zitten van een ontkoppelcondensator in het MF gebied. Toendestijds veel te schraal gesoldeerd door Philips. Ik zal alle lassen onder mijn verlichte loep wel eens nalopen en beter soldeerwerk gaan afleveren dan die Flip uit Eindhoven. Dan zal volgens mij ook hier (LG) het MF oscilleren wel ophouden.

Groetjes; Jan 1.:)

Philips autoradio 22RN...

door franc @, Loosbroek, 27-11-2011, 11:23 (4558 dagen geleden) @ Jan 1

Hoi Jan,

Je hebt verrekte goeie oogjes als je de slechte solderingen op het minuscuule printje goed kunt zien.
Mooi dat je de fouten zo hebt gevonden.
Veel plezier ermee!

groet Frank

Philips autoradio 22RN...

door Jan 1 @, Tilburg, 27-11-2011, 16:39 (4558 dagen geleden) @ franc

Hoi Franc. De eerste keer was ik ook al gaan zoeken met behulp van mijn verlichte loep. Trouwens mijn ogen zijn relatief anders geworden. Van dichtbij kan ik niet scherp meer zien zoals vroeger. In tegenstelling tot vroeger kan ik nu van veraf weer beter zien. Een nummerplaat ontcijferen op 25 meter afstand is nu geen probleem meer. Dus een bril voor autorijden heb ik nu niet meer nodig. Raar maar waar !:-)

Schema Philips autoradio 22RN384

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 28-11-2011, 00:10 (4557 dagen geleden) @ Jan 1

Ik heb het schema bewerkt en wat uitprinten getest en werkt nu correct. Dit schema staat (inclusief de stempels van de bron) in de schematheek.

Paul
Forumbeheer

powered by my little forum