Forumcategoriën (Algemeen)

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 07-04-2024, 22:40 (22 dagen geleden)

In mei 2019 heb ik al eens een proefbalonnetje opgelaten over het invoeren van een nieuwe categorie "elektronica in en om het huis". Daar pasten bijvoorbeeld de berichten over vampierverbruik prima in (hoewel dat natuurlijk ook gewoon verband houdt met transistorradio's), maar zou ook afdwalen van het forum richting domotica en IoT kunnen veroorzaken en dat vind ik ongewenst omdat het te ver van onze oorsprong staat.

Die categorie heb ik dus destijds niet aangemaakt, maar het idee blijft wel leven dat de huidige categorieen de stof niet helemaal dekken. Het koffiehoekje is een deel van de oplossing, en misschien is de conclusie straks wel dat we het daarmee prima redden?

Anders zou je naar aanleiding van bovenstaand en de recente thread van electron ook kunnen denken aan "Energie" als nieuwe categorie, maar daar hoor ik graag ook argumenten over voordat ik er iets mee doe.

Die thread verplaats ik naar het koffiehoekje, dus alleen zichtbaar als je ingelogd bent en deze categorie ingeschakeld hebt staan. Voor mijn gevoel zit hij net te ver van "Algemeen" af.

In 2019 zijn ook suggesties gedaan om categoriën te gebruiken die beter aansluiten op diverse thema's of om juist een categorie voor overige elektronica in te voeren.

Dat laatste is wel erg makkelijk te verwarren met het bestaande "algemeen", dus dat zou teveel onduidelijkeid scheppen en het ook onmogelijk maken om te filteren voor degenen die er geen interesse in hebben, dus dat valt denk ik af.

Opzich is het ook mogelijk om afzonderlijke categoriën te maken voor bijvoorbeeld televisie, maar de vraag is of iemand daar op zit te wachten. Op het NFOR is die indeling er ook niet. Ik denk dat het door de beperkte hoeveelheid berichten wel te overzien is en we hooguit categoriën moeten afsplitsen waar niet iedereen op zit te wachten.

Forumcategoriën

door henk vdb @, Breda, 08-04-2024, 17:16 (21 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik heb altijd alle categoriën AANstaan en wat mij betreft hoef je geen extra categorie toe te voegen. Als we kijken naar het aantal nieuwe posts per dag is het nog steeds goed te overzien.

Wie blokkeert er in de praktijk nu echt categoriën? Misschien zou dat de vraag moeten zijn. Het wordt voor nieuwe forumbezoekers die hier nog niet gewend zijn ook best lastig als er meerdere categoriën zijn om te kiezen voor hun vraag.

Nou hou ik ook niet zo van veranderingen in het algemeen. Ben nog steeds tevreden met hoe het forum eruit ziet en hoe het gemodereert wordt. Dat laatste mag ook wel een opgemerkt worden!

Goed bezig Maarten!:-) :-) :-)

Forumcategoriën

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 08-04-2024, 19:12 (21 dagen geleden) @ henk vdb

Hierbij sluit ik mij van harte aan. Ook vooral bij de complimenten voor de moderator!!!
Groet, Jeroen

Forumcategoriën

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 08-04-2024, 23:46 (21 dagen geleden) @ henk vdb

Dankjewel, en Jeroen ook!

Ik weet dat het koffiehoekje door sommige gebruikers uitgezet is, verder denk ik ook niet dat er veel gebruik gemaakt wordt van de categoriekeuze.

Forumcategoriën

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-04-2024, 21:20 (21 dagen geleden) @ Forumbeheer

Wat mij betreft: de categorieën laten zoals ze nu zijn.

Een enkele keer een thread over energie, prima, maar daar hebben we het koffiehoekje voor. Maak je daar een aparte categorie van, dan krijg je misschien meer threads daarover wat de thematiek van dit forum verlegt en waarmee je in het vaarwater van andere platforms komt.
Dat deze thread door de starter wat ongelukkig gelabeld was… zoiets komt altijd wel eens voor, en het risico op verkeerd gekozen categorie wordt alleen maar groter met meer categorieën.

Wel vind ik de categorie “Toestel of Techniek” erg breed. Daarin zitten oude toestellen, nieuwe toestellen, en principes zoals hoe werkt een geschakelde voeding. Maar net als Henk al zegt, als je deze zou splitsen, zou ik toch alledrie aan laten staan.

En ik sluit me aan bij de positieve waardering voor het Forumbeheer!

Forumcategoriën

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 09-04-2024, 00:01 (21 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dankje! Tot nu toe eigenlijk iedereen voor laten zoals het is... Ik neem een eventueel opsplitsen van toestel en techniek nog in beraad, maar zo te horen is dat niet erg belangrijk.

Forumcategoriën

door electron @, eindhoven, 08-04-2024, 22:13 (21 dagen geleden) @ Forumbeheer

Heb zeker waardering voor het Forumbeheer. Zou eigenlijk een betaalde baan moeten zijn.:||:
Modereren is niet altijd gemakkelijk als je iedereen te vriend wilt houden.
Wel oppassen dat het niet op een Oude Computer Forum gaat lijken.:ng
Elke dag, wekenlang over Oude Computers, paginas vol, van dezelfde topic starter gaat vervelen.
Ben@

Forumcategoriën

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 08-04-2024, 23:55 (21 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Forumbeheer, 09-04-2024, 00:03

Well noted. Voor mij zijn oude computers ook een beetje de nostalgie (en nieuwe een deel van m'n werk) dus dan valt het minder op. Het is nu weer even stil rond computers dus dat middelt hopelijk weer uit. Veel bijdragen over andere onderwerpen, zoals de jouwe ;-) , helpen daar ook bij.

Jij ook bedankt voor de waardering, zo weet ik toch dat ik op koers lig. Een betaalde baan hoeft niet, die heb ik al, althans als ZZP'er en ondernemer en het modereren kan er nog goed bij (ben wel blij dat het nfor een eigen team heeft, daar is het toch net wat drukker). Ik houd na aftrek van de hostingkosten op het moment nog wel een vrijwilligersvergoeding over aan de donaties; wel is de doelstelling om hier sites van te hosten die anders zouden wegvallen (ik heb nog plaats) en/of zelf historische content te hosten die ik in de loop van de tijd heb opgeduikeld.

Tussen ons gezegd en gezwegen (-: , ik heb wel wat leuke foto's gevonden in een partij die ik kocht die zijdelings aansluiten op philipsradios.nl die ik als 'zijspan' van het transistorforum host (een goed voorbeeld van een site die anders was weggevallen). Daar hoop ik een dezer dagen ook wat mee te doen.

Forumcategoriën

door ffeilers @, Breda, 09-04-2024, 15:27 (20 dagen geleden) @ electron

Heb zeker waardering voor het Forumbeheer. Zou eigenlijk een betaalde baan moeten zijn.:||:
Modereren is niet altijd gemakkelijk als je iedereen te vriend wilt houden.
Wel oppassen dat het niet op een Oude Computer Forum gaat lijken.:ng
Elke dag, wekenlang over Oude Computers, paginas vol, van dezelfde topic starter gaat vervelen.
Ben@

Dat vind ik jammer om te horen, ik neem aan dat je mij bedoelt. Voor mij is het juist erg fijn dat ik bij het uitoefenen van deze voor mij opnieuw te beleven hobby juist leuk dat ik ook dit forum daarvoor kan gebruiken. En inderdaad wil je er niet mee geconfronteerd worden dan zet je de categorie toch uit.
Ik zie trouwens altijd veel regelmatige beantwoorders op het forum, daar is toch ook niets mis mee. Ieder zijn ding en gelukkig kan je keuzes maken.
En vwb forumbeheer: prima en heel erg bedankt.

mvg
Frans

Forumcategoriën

door henk vdb @, Breda, 09-04-2024, 18:34 (20 dagen geleden) @ ffeilers

Er is een computertechniek categorie dus moet gewoon kunnen. En ook ik vind het wel leuk dat er nog met oude computerhardware bezig zijn.

Alleen niet met verhalen komen die het resultaat zijn van een of andere A.I. site, dan haak ik af. Moet wel hobby blijven, de sfeer waarin we elkaar helpen met opgedane ervaringen.

Forumcategoriën

door Arjan Havelaar @, 10-04-2024, 00:14 (20 dagen geleden) @ Forumbeheer

Hallo Maarten,

De categorieën indeling is wat mij betreft prima.
Wel schiet mij iets te binnen dat ik wel graag veranderd zou zien, zowel hier als op het NFOR.
Dat is het verschil in kleur tussen gelezen en ongelezen berichten. Dat verschil is nu best wel heel klein, en soms lastig te zien, afhankelijk van het scherm dat je gebruikt.
Zou het mogelijk zijn daar iets aan te doen?

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Forumcategoriën

door Goldline @, Oranjedorp, 10-04-2024, 10:18 (20 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Ik ben het helemaal eens met Arjan, het kleine verschil tussen blauw en paars, ook lastig voor mensen die enigszins kleuren doof zijn.
Denk maar aan weerstanden met bruin of oranje...

--
Cees PA1DBA

Forumcategoriën

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10-04-2024, 10:20 (20 dagen geleden) @ Goldline

Ook ik ben het hier helemaal mee eens. :)

Groeten,
Paul

--
[image]

Forumcategoriën

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 10-04-2024, 21:15 (19 dagen geleden) @ Forumbeheer

Hoi Maarten,

Ik ben best tevreden met de mogelijkheden die er nu zijn. Standaard heb ik het koffiehoekje en computers uit staan, dit voegt voor mij niet zoveel toe.

Verder prima zo!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Forumcategoriën

door Roland Huisman @, Zwolle, 15-04-2024, 23:07 (14 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik vind het prima zo, teveel versnippering is ook niet fijn denk ik.
En uiteraard hulde voor onze beheerder alhier :-) :)

Groeten, Roland

powered by my little forum