PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger? (Toestel of techniek)

door Scheltes, 06-02-2012, 11:58 (4485 dagen geleden)

Beste mensen,
Als beginner in de radiotechniek loop ik al een hele tijd rond met de vraag of een kristalontvanger kan worden aangesloten op een PC-speakerbox. Ik bedoel dan de speakerbox met de aan- en uit- en de volumeknop. Is dat een onzinnig idee of biedt dat mogelijkheden?

Als ik het goed heb huist er in zo’n speakerbox een versterker waarmee dan het geluid van de kristalontvanger kan worden vergroot.
In een kringloopwinkel heb ik 2 Philips PC-boxjes van het type MMS110 gekocht. Na demontage van de speakerbox trof ik hierin een luidspreker van 5 Watt, een trafo en een printplaat aan waarvan ik denk, dat dat de versterker is. Van de printplaat gaan hierbij 2 foto’s.
[image]
[image]

Op de foto hiervan heb ik aangegeven welke weerstanden, elco’s, condensator en IC hierop aangebracht zijn.
Wat betreft de twee 12kΩ weerstanden, die de ringen bruin-rood-oranje vertonen,die meten respectievelijk 4.82kΩ en 4.88kΩ. Ra, ra? Als de waarde met een 4 begint zou je zeggen, dat de eerste ring geel zou moeten zijn en groen kan ik er ook niet van maken. In dat geval zou de waarde 5kΩ kunnen zijn.

Ik heb de uitgangspanning van de trafo nog niet gemeten omdat ik niet weet op welke plaatsen op de printplaat ik de meetpennen moet zetten.

Verder weet ik niet precies wat voor onderdelen het zijn waar omheen ik een rode cirkel met vraagtekens heb gezet. Ik neem aan, dat het de gelijkricht diodes zijn. Zijn dat zenerdiodes?

Is het mogelijk om aan de hand van de foto’s van de printplaat een schema te tekenen? Ik heb een poging gewaagd maar ik liep helaas vast.

Ik zie met belangstelling jullie berichten tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Jan.

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door robin, 06-02-2012, 13:00 (4485 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door robin, 06-02-2012, 13:03

Beste mensen,
Als beginner in de radiotechniek loop ik al een hele tijd rond met de vraag of een kristalontvanger kan worden aangesloten op een PC-speakerbox. Ik bedoel dan de speakerbox met de aan- en uit- en de volumeknop. Is dat een onzinnig idee of biedt dat mogelijkheden?

Zou moeten lukken denk ik , volgens mij gewoon het signaal dat naar je koptelefoon gaat aansluiten tussen bv rechts en gnd of links en gnd .

[image]
[image]

Op de foto hiervan heb ik aangegeven welke weerstanden, elco’s, condensator en IC hierop aangebracht zijn.
Wat betreft de twee 12kΩ weerstanden, die de ringen bruin-rood-oranje vertonen,die meten respectievelijk 4.82kΩ en 4.88kΩ. Ra, ra? Als de waarde met een 4 begint zou je zeggen, dat de eerste ring geel zou moeten zijn en groen kan ik er ook niet van maken. In dat geval zou de waarde 5kΩ kunnen zijn.

Deze weerstanden kunnen andere waarden meten als je ze in de kring meet , je moet altijd minstens 1 beentje los solderen en zorgen dat het geen contact maakt met iets op de print als je meet zodat je geen meetfouten maakt .

Verder weet ik niet precies wat voor onderdelen het zijn waar omheen ik een rode cirkel met vraagtekens heb gezet. Ik neem aan, dat het de gelijkricht diodes zijn. Zijn dat zenerdiodes?

Voor zover ik zie gewoon gelijkricht diodes .(iets in de buurt van een 1n4001 ofzo )

De kabel die rechts van deze diodes is aangesloten lijkt mij van de voeding te komen , wil je de voedings-spanning meten dan zal je het daar moeten doen ( over de 2 kabels die daar zijn aangesloten )

Is het mogelijk om aan de hand van de foto’s van de printplaat een schema te tekenen? Ik heb een poging gewaagd maar ik liep helaas vast.

Denk wel dat dat moet lukken normaal een schema daarvan maken maar het is handiger als je het printplaatje zelf hebt . Misschien moet je nog eens een poging doen met eagle , een programmatje dat wel handig is voor zoiets . ;-)

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 06-02-2012, 13:35 (4485 dagen geleden) @ robin

Beste Robin,

Hartelijk dank voor je reactie. Je antwoorden op mijn vragen hebben me heel goed geholpen!

Hartelijke groet,

Jan.

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door soundman2 @, Wouw, 06-02-2012, 13:12 (4485 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door soundman2, 06-02-2012, 13:17

Beste mensen,
Als beginner in de radiotechniek loop ik al een hele tijd rond met de vraag of een kristalontvanger kan worden aangesloten op een PC-speakerbox. Ik bedoel dan de speakerbox met de aan- en uit- en de volumeknop. Is dat een onzinnig idee of biedt dat mogelijkheden?

Het hangt een beetje van de ingangsschakeling af, of je kristalontvanger niet te zwaar belast wordt. Er gaat evenwel niets stuk.

Je kunt je een hoop tekenwerk besparen door de datasheet te downloaden van het IC TA8217P van Toshiba. Dat is de complete versterker, 2x 2,5 watt. In de datasheet staat ook een uitgewerkt aansluitvoorbeeld en meestal wijken fabrikanten die zo'n ic gebruiken daar niet veel vanaf. Je hoeft dan eigenlijk alleen nog het stuk uit te zoeken vanaf de ingangskabel, naar de ingangen van het ic. Daar kan wat toonr3egeling tussen zitten en ook de volumeregelaar.

Ik heb de datasheet hier ook maar op het www is het vlot te downloaden.

Soundman2

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 06-02-2012, 13:37 (4485 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman2,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik zal de datasheet van Toshiba downloaden.

Met vriendelijke groet,

Jan

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door HM @, Hilversum, 06-02-2012, 19:56 (4485 dagen geleden) @ Scheltes

Wat betreft de twee 12kΩ weerstanden, die de ringen bruin-rood-oranje vertonen,die meten respectievelijk 4.82kΩ en 4.88kΩ. Ra, ra? Als de waarde met een 4 begint zou je zeggen, dat de eerste ring geel zou moeten zijn en groen kan ik er ook niet van maken. In dat geval zou de waarde 5kΩ kunnen zijn.

Wel van de goede kant af gaan tellen.... dan zie ik geel paars rood = 4k7
met 5% is 4,88k en 4,82 k goed mogelijk.

De componenten met ???? zijn dioden. Daarmee is een bruggelijkrichter gemaakt.

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Huub, 06-02-2012, 20:56 (4485 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Huub, 06-02-2012, 21:25

de twee 12kΩ weerstanden, die de ringen bruin-rood-oranje vertonen,die meten respectievelijk 4.82kΩ en 4.88kΩ. Ra, ra?


Wel van de goede kant af gaan tellen.... dan zie ik geel paars rood = 4k7
met 5% is 4,88k en 4,82 k goed mogelijk.

Hoi Hans/Scheltes

bruin rood oranje 12 E3
oranje bruin rood 31 E2 staat ook voorgedrukt 12k

[image]

rood paars geel 27 E4
geel paars rood 47 E2 =4k7 zijn er 2 ,
ik vermoed meten de 4k7 2x en lezen dat die 12k moeten zijn
denk dat er een omdraai fout is (print),logisch , zie je ongeveer groen geel en paars (54 E7):-D
als je dat veel doet (en weinig gedaan ), mooi oefenen en hulp erbij komt wel goed :)

m vr gr Huub
PS is zowieso mazzel als in de schakeling conform gemeten wordt , zie opmerking Robin ook , kan dan bij juist meten zelfs fout zijn .

EDIT PS 2 Anton van den Oever heeft uitvoerig beschreven hoe je zo'n PC versterkertje als basis voor een signaal zoeker kan gebruiken /aanpassen /ombouwen .
Het staat dacht ik bij NFOR afdeling projekten/artikelen ..ik zoek even op ,
kan je nog nuttige info uithalen misschien .
EDIT 2 lijkt weggesaneerd , of stond er nooit ?? niet te vinden 1 2 3
Artikel nog wel maar geen afbeeldingen of schema meer ...
http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=22709

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 07-02-2012, 08:39 (4484 dagen geleden) @ HM

Wel van de goede kant af gaan tellen.... dan zie ik geel paars rood = 4k7
met 5% is 4,88k en 4,82 k goed mogelijk.


Tel jij dan van links naar rechts of andersom?

Als ik bij de 12kOhm weerstand, die boven de 2 keramische (mylar) condensator zit, van links naar rechts tel dan zie ik eerst een donkere kleur en aan het eind de gouden. Ik kan geen geel ontdekken.:-(

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 07-02-2012, 10:45 (4484 dagen geleden) @ Scheltes

Als ik bij de 12kOhm weerstand, die boven de 2 keramische (mylar) condensator zit, van links naar rechts tel dan zie ik eerst een donkere kleur en aan het eind de gouden. Ik kan geen geel ontdekken.:-(

Er komt ook geen geel aan te pas : van links naar rechts: bruin / rood / oranje = 1/2/000 = 12 KΩ.

Groeten ... Hugo Sneyers

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Huub, 07-02-2012, 11:02 (4484 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

als ezelsbrug welke richting op waarnemen bij 5% weerstanden :

""aan het einde van de regenboog vind je de pot met goud ""

:-) :-) Huub

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 07-02-2012, 12:45 (4484 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Er komt ook geen geel aan te pas : van links naar rechts: bruin / rood / oranje = 1/2/000 = 12 KΩ.


Dat vind ik nu ook.

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Huub, 07-02-2012, 21:39 (4484 dagen geleden) @ Scheltes

Dag Jan ,

een omdraai fout was het dus niet ??
Opdruk 12k lezen aan de éne zijde van de print en meten van de 2 weerstanden 4K7 per ongeluk aan de andere zijde ?

m vr gr Huub

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 06-02-2012, 22:06 (4485 dagen geleden) @ Scheltes

Zo te zien is dit een min of meer "standaard" speakerboxsetje. Daarbij zit in het ene boxje een speaker met een stereoversterkertje, in de andere zit alleen maar een speaker.

De grijze afgeschermde draden midden onder op de foto zijn de ingangen. Controleer eerst of de versterkers werken. Als de versterker aan staat en je raakt één van de ingangen aan, moet er brom uit de corresponderende luidspreker komen. Zo nodig de volumeregelaar opendraaien. Als je de kristalontvanger op die ingang aansluit, zou het moeten werken. De vraag is of het kristalontvangertje genoeg signaal kan leveren, maar dat hoor je dan wel.

petrus bitbyter

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 07-02-2012, 08:12 (4484 dagen geleden) @ petrus bitbyter

"Controleer eerst of de versterkers werken."

De versterker werkt.

"De vraag is of het kristalontvangertje genoeg signaal kan leveren, maar dat hoor je dan wel."

Dat is inderdaad magertjes. Ik neem aan, dat een betere versterker meer geluid produceert.

Jan

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Huub, 07-02-2012, 10:57 (4484 dagen geleden) @ Scheltes

"De vraag is of het kristalontvangertje genoeg signaal kan leveren, maar dat hoor je dan wel."

Dat is inderdaad magertjes. Ik neem aan, dat een betere versterker meer geluid produceert.

Jan

Hoi Jan ,

een beter versterker kan wel meer versterken/betergeluid geven etc etc ,
Petrus bedoelt (waarschijnlijk )dat het benodigde ingangssignaal groot genoeg moet zijn
om überhaupt door de versterker te kunnen worden opgepikt ,
die kan wel honderduzendmaal en 1 keer ;-) versterken
maar als de ingangsspanning daarbij , ik noem maar wat minimaal 1 Volt moet zijn ,
en jouw ontvanger poduceert 0,01 Volt dan brengt dat niets .

Door een voortrapje misschien maar 1 Tor ?? (ik weet echt niet hoe verwees daarom naar bijzonder aardig artikel van Anton ook )
kan je het uitgangssignaal kristalontvanger opkrikken naar de benodigd ingangs niveau , mocht dit al niet goed gaan .

Vergelijk het maar met de Pick-up ingang van zo'n oude buis radio ,
bedoeld voor een gramofoon met kristal element ,
komt er met een modern exemplaar met een lagere uitgangsspanning aangesloten nagenoeg geen geluid uit .

gr Huub

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 07-02-2012, 14:05 (4484 dagen geleden) @ Scheltes

Ja, het signaal dat uit een kristalontvanger komt is te klein voor deze versterker. Je hebt dus meer versterking nodig. Een klein voorversterkertje kan hier uitkomst bieden. Daarvoor heb ik een schemaatje in ASCII-formaat maar dat kan deze forumeditor niet aan. Je kunt hier voor font alleen "groot" of "klein" kiezen, terwijl je een fixed font zoals bijvoorbeeld Courier nodig hebt.

[<CODE>]
___
+----+---|___|----Vcc
| | 1k
.-. |
| | |
10k| | |
'-' |
| | ||
+----)-----||----
___ | | || uit
+-|___|---+ | 100n
| 1M | | +
|| ___ | |/ ###
---||---|___|--+-------| ---
in || 100k |> |10u
10n BC547 | |
| |
| |
-------------------------+----+----------GND

created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de
[</CODE>]

Ik zal proberen het naar je mailbox te sturen.

petrus bitbyter

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 07-02-2012, 14:09 (4484 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Heel graag Petrus en bedankt.
groet,
Jan

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 07-02-2012, 15:28 (4484 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hallo Petrus,

Ik heb je e-mails ontvangen en conform je schema naar een kladblok document gekopieerd en de opmaak aangepast.
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik er niet veel van snap.
Schema's lezen is iets waaraan ik bijna dagelijks werk maar niet erg wil vlotten.

Zou je even naar de kristalontvanger willen kijken die ik in de vorm van een bouwkit heb aangeschaft van Dick Kleijer. Zie: http://www.crystal-radio.eu/set11/set11.htm .
Daarin staat ook een schema. Is jouw schema daarin in te passen?
Ik heb inmiddels die kristalontvanger gebouwd.

Waar sluit ik de ingang van jouw schema aan aan het schema van Dick? Ik neem aan, dat de 10u condensator een elco is. Waar gaat de draad rechts naast de 1k weerstand naar toe?

Zou je hier nog even naar willen kijken?

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 07-02-2012, 21:01 (4484 dagen geleden) @ Scheltes

Die crystal-site is op het ogenblik wel erg slecht bereikbaar maar ik heb het schema toch bovengehaald.

Van de uitgang van de ontvanger komt de 0 aan de GND van de versterker. GND is ook de afscherming. Probeer eens de 16 Ohm uitgang van de transformator met de ingang van de versterker te verbinden. Dat zou best eens flink kunnen schelen.

Als je brom krijgt, kun je proberen de 0 van de transformator met de aarde van de ontvanger te verbinden.

De 4 Ohm komt aan de "in" van de voorversterker maar ook hier zou de 16 Ohm wel eens beter kunnen werken.

De "uit" van de voorversterker komt aan de ingang van de speakerbox versterker.

De "GND" van de voorversterker komt zoals gezegd aan de afscherming van de PC-speakerbox.

De draad die van de 1k af naar rechts gaat en waar Vcc bij staat moet naar de plus van de voeding.

petrus bitbyter

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 07-02-2012, 22:28 (4484 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hallo Petrus,

Misschien een domme vraag maar hoe creëer ik GND in de versterker? Hoe maak ik dat? Ik neem aan, dat GND aarde is. Waar sluit ik de GND draad aan? Aan aarde neem ik aan maar hoe?

Wat betekent trouwens VCC in het schema?

Ik ontvang nog graag aanvullende informatie van je.

Hartelijke groet,

Jan.

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door soundman2 @, Wouw, 07-02-2012, 18:22 (4484 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Ja, het signaal dat uit een kristalontvanger komt is te klein voor deze versterker. Je hebt dus meer versterking nodig. Een klein voorversterkertje kan hier uitkomst bieden. Daarvoor heb ik een schemaatje in ASCII-formaat maar dat kan deze forumeditor niet aan. Je kunt hier voor font alleen "groot" of "klein" kiezen, terwijl je een fixed font zoals bijvoorbeeld Courier nodig hebt.

[<CODE>]
___
+----+---|___|----Vcc
| | 1k
.-. |
| | |
10k| | |
'-' |
| | ||
+----)-----||----
___ | | || uit
+-|___|---+ | 100n
| 1M | | +
|| ___ | |/ ###
---||---|___|--+-------| ---
in || 100k |> |10u
10n BC547 | |
| |
| |
-------------------------+----+----------GND

created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de
[</CODE>]

Ik zal proberen het naar je mailbox te sturen.

petrus bitbyter

Vreemd, het schema wordt onleesbaar gedisplayed op mijn PC. Ga ik echter naar het editveld om te reageren, staat er een heel leesbaar schema...
Wat ik wel eens doe, is van het papieren schema , met de telefoon of fototoestel een plaatje schieten en als afbeelding meesturen. Werkt voor kleine schema's perfekt.

Soundman2

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 07-02-2012, 21:22 (4484 dagen geleden) @ soundman2

Klaarblijkelijk wordt de originele tekst wel goed opgeslagen maar niet goed weergegeven. Computers worden geacht met logica te werken maar de logica van programmeurs, beheerders en aanverwanten is nogal eens zoek :-)

In elk geval levert dit wel een (korte?) manier om een ASCII-schema toch te kunnen lezen.
- Kies: Reageer op dit bericht
- Kies: bericht cireren
- Selecteer het schema (blauw maken)
- Kopieer naar klembord
- Open kladblok
- Kopieer van klembord naar kladblok
Als de weergave nu nog niet goed is
- Selecteer het schema (blauw maken)
- Klik "Opmaak" aan
- Kies "lettertype"
- Selecteer "Courier" in de lijst met fonts

Dat lijkt een hele boel werk maar het zijn niet meer dan tien of elf muisklikken.

petrus bitbyter

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 07-02-2012, 22:16 (4484 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hallo Petrus,

Het was me in eerste instantie al gelukt om je schema leesbaar te maken.

Groet,

Jan.

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 07-02-2012, 21:29 (4484 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door Mohawk, 07-02-2012, 21:37

Voor aansluiten op jou versterkertje zou ik de trafo in de
kristal-ontvanger eens proberen los te koppelen.
De diode dan rechtstreeks aan de twee ingangs kanalen
aansluiten ( parallel ).
De trafo heeft een veel te lage impedantie, er blijft geen signaal over.
Eventueel een weerstand van zo'n 47k én een condensator van 220pf
achter de diode naar de massa ( 0 of aarde).
Wel een afgeschermd snoertje gebruiken.

Vroeger luisterden we met een hoogohmige koptelefoon,
maar die zijn er niet meer. Daarom het trafootje,
voor aanpassing op de huidige hoofdsets.
Je kunt ook een kristal oortelefoontje gebruiken,
die zijn er nog steeds.

Succes, Wim

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 07-02-2012, 22:14 (4484 dagen geleden) @ Mohawk

Dank Wim,
Op de beurs van de NVHR heb ik een 2000 Ohm koptelefoon kunnen kopen.
Groet,
Jan.

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 07-02-2012, 22:56 (4484 dagen geleden) @ Scheltes

Probeer die er eens aan te hangen, i.p.v. de transformator.
Maar verwacht geen wonderen, voor zo'n simpele ontvanger
heb je een goede (lange) draad antenne én een goede
HF aarde nodig. 's Avonds zal de ontvangst beter zijn.

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Huub, 08-02-2012, 01:11 (4483 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door Huub, 08-02-2012, 01:16

Voor aansluiten op jou versterkertje zou ik de trafo in de
kristal-ontvanger eens proberen los te koppelen.
De diode dan rechtstreeks aan de twee ingangs kanalen
aansluiten ( parallel ).
De trafo heeft een veel te lage impedantie, er blijft geen signaal over.
Eventueel een weerstand van zo'n 47k én een condensator van 220pf
achter de diode naar de massa ( 0 of aarde).
Wel een afgeschermd snoertje gebruiken.
Vroeger luisterden we met een hoogohmige koptelefoon,
maar die zijn er niet meer. Daarom het trafootje,
voor aanpassing op de huidige hoofdsets.
Je kunt ook een kristal oortelefoontje gebruiken,
die zijn er nog steeds

Dank Wim,
Op de beurs van de NVHR heb ik een 2000 Ohm koptelefoon kunnen kopen.
Groet,
Jan.

Dag Jan ,

je hebt dan WEL enig inzicht of een koptelefoon van 2000 Ohm voldoet aan de opmerking gesteld door de (ook) bereidwillige Wim ?
OK , het is beduidend meer dan een 4 Ohm box die je bij de Mega Multia info leest ;-), maar wat is Hoog en Laag ?
Mooi verder mee-spelen denk ik dan ,credit kost immers direkt slechts 0 ,
succes

m vr gr Huub

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 08-02-2012, 17:00 (4483 dagen geleden) @ Scheltes

Een hoogohmige koptelefoon kun je het best aan de primaire kant van de transformator aansluiten. Eventueel ook in plaats van die transformator. Wat je te horen krijgt, hangt vooral af van de gevoeligheid van die koptelefoon. Daar zit nogal eens verschil in. Wat die gevoeligheid betreft ben ik nog nooit iets tegengekomen dat het beter deed dan het gewone kristaloortelefoontje. Nog steeds op veel plaatsen te koop. Ook dit kun je over de primaire van de transformator aansluiten maar niet in plaats van die transformator. Als je toch zonder transformator wilt, moet je hem door een weerstand van bijvoorbeeld 560k vervangen.

petrus bitbyter

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 10-02-2012, 15:14 (4481 dagen geleden) @ Scheltes

Vanmiddag even mijn jampotontvanger opgegraven. Een repro want mijn origineel is al jaren geleden gegapt. Aangesloten op een PC-speakersetje van het merk "Viking" (een perpetuem mobile die belooft 60W geluid te produceren uit een 2W voeding) en Radio 10 Gold kwam er knalhard uit. Andere zenders zijn hier met een kristalontvanger niet te ontvangen, althans overdag niet. Verder denk ik dat de middengolf niet helemaal binnen het afstembereik valt, maar dat is weer een heel ander verhaal.

petrus bitbyter

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 10-02-2012, 15:37 (4481 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hallo Petrus,

Het biedt dus perspectief. Leuk hoor!

Groet,

Jan.

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 10-02-2012, 22:31 (4481 dagen geleden) @ Scheltes

Met een goede antenne en aarde, en door perfectioneren van de xtal ontvanger (zie de site http://www.crystal-radio.eu/ ) zijn best leuke resultaten te boeken. Zoals gezegd is de MG 's avonds beter te beluisteren. Wat "onrustiger" maar meer zenders.
Succes, Wim

PC-Speakerbox als versterker voor kristalontvanger?

door Scheltes, 11-02-2012, 17:35 (4480 dagen geleden) @ Mohawk

Dankjewel Wim.
Groet,
Jan

powered by my little forum