Nordmende Spectra en Blaupunkt FM100 kleurentv's midden jaren 70. (Gezocht)

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 27-02-2012, 12:54 (4444 dagen geleden)

Hallo,

Ik zoek een Nordmende Spectra TM3 kleurentv uit 1975. Dit was toendertijd een luxe model met afstandsbediening en een uitgebreide diplay met 4 level meters met leds. De level meters zijn voor geluid en beeld instellingen. Deze tv's zijn in diverse kleuren geleverd.

Ook een Blaupunkt FM100 gezocht, het eerste model met de twee losse chassis delen, bij voorkeur zoek ik het model met afstandsbediening. De tv's waren berucht door de slechte beeldbuizen die na een paar al de geest gaven.

De tv's hoeven niet werkend of getest te zijn, na een lange stilstand niet de stekker erin.

Groet, Marcel

[image]

[image] [image] [image]

[image]

Nordmende Spectra en Blaupunkt FM100 kleurentv's midden jaren 70.

door snameroc @, Etten Leur, 27-02-2012, 17:04 (4444 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Het waren ondingen om te repareren vooral door de slechte buizen moest je mensen vaak teleur stellen. en wat denk je van die gebroken potmeterasjes van de volume knop bij de versie zonder AB

Nordmende Spectra en Blaupunkt FM100 kleurentv's midden jaren 70.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 28-02-2012, 09:13 (4443 dagen geleden) @ snameroc

Ik ken deze Blaupunkt tv's al te goed, in de jaren 80 vele in mijn handen gehad.
Toendertijd meestal de beeldbuis stuk , en als wel alle kleuren voldoende aanwezig waren was het beeld meestal vet, dikke letters ondertiteling.
Maar nu zou ik er wel eentje in mijn collectie willen hebben, het vorige en
het opvolgende model heb ik in bezit, deze hebben een goede beeldbuis, het is
een wonder, waarschijnelijk niet veel gebruikt en toen snel op zolder gezet.

De Nordmende heb ik maar één van gehad, ook in de jaren 80, een jaar of wat zelf
naar gekeken. Ik was toen een jaar of 16, had deze Nordmende op de slaapkamer staan, het was toen heel wat, een tv met afstandsbediening en veel lampjes
in het display. Deze tv gaf een mooi beeld, hier zat een A66-500X beeldbuis van Valvo in. Toen ik deze tv kreeg was de cascade stuk, had daarna de lijntrafo gesloopt, dit gebeurde vaker bij Nordmende tv's. Nu zou ik deze tv ook in collectie willen hebben als nostalgie, ik had toen een witte, met een oranje
vlek op de bovenzijde, de vlek kreeg ik er toen niet uit.

Groet, Marcel

Nordmende Spectra en Blaupunkt FM100 kleurentv's midden jaren 70.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 02-04-2012, 19:42 (4409 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Vandaag een Blaupunkt FM100 binnengehad na een lange zoektocht.
Het is een model met 8 kanalen tiptoetsen.

Meteen aan het toestel begonnen. Na inschakelen geen leven in de tv.
De zekeringen waren stuk door sluiting in de brugcel, ook voor de zekerheid
alle elco's in de stuurprint van de voeding vervangen.
Daarna de voedings elco langzaam opgestart, daarna de stuur print erin en weer
de stroom erop. Nu wat meer leven, maar geen beeld en de hoogspanningtrafo werd
warm, dus de cascade is defect. Gelukkig een nieuwe op voorraad liggen.
Na inschakelen komt er een zeer mooi beeld uit, nog nooit een FM100 gezien met
een mooi beeld. De slechte beeldbuizen kwamen van RCA af, in dit toestel zit
een Toshiba beeldbuis in, deze zijn schijnbaar veel beter. Foto's met beeld
komen via een spiegel.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Nordmende Spectra en Blaupunkt FM100 kleurentv's midden jaren 70.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 05-06-2012, 20:02 (4345 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Inmiddels is ook de Nordmende gevonden, de tv komt uit Lubeck in Noord-Duitsland.

De tv is geheel compleet met de afstandsbediening en oortelefoon, zit nog in de doosjes van Nordmende. Wel wat werk aangehad om de tv weer goed werkend te krijgen, zie foto 4 met de defecte onderdelen, meest elco's die problemen gaven. De beeldbuis is nog in goede staat, hier zit een Valvo A66-500X beeldbuis in. De Nordmende was in 1975 het topmodel van Nordmende.

Groet, Marcel

[image]

[image]

[image]

[image]

Nordmende Spectra en Blaupunkt FM100 kleurentv's midden jaren 70.

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 08-07-2018, 08:44 (2122 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Inmiddels een tweede Blaupunkt FM100 in bezit gekregen met de beruchte RCA 67 cm beeldbuis. Na een tiental onderdelen te vervangen is er weer tot mijn verbazing weer een mooi beeld. Op de foto is dit niet goed te zien, maar in het echt is het beeld scherp en de kleuren perfect. Aan de RGB print is wel te zien dat deze tv wel de nodige uren gebruikt is, bij de vermogens weerstanden is de print zwart geworden door de hitte. De vorige eigenaar heeft de tv in 1976 nieuw gekocht en gebruikt tot in de tweede helft van de jaren 80. Nu nog een keer de luxe uitvoering van deze tv te vinden met afstandsbediening.

Blaupunkt binnenkant grote foto´s.

Techniek FM100, info over de opbouw van deze tv

[image]

[image]


[image]

Nordmende Spectra en Blaupunkt FM100 kleurentv's midden jaren 70.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 08-07-2018, 16:36 (2121 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

[image]

Leuk, met een scene uit Docter Who!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

powered by my little forum