Hulp gezocht reparatie platenspeler (Toestel of techniek)

door lee, 28-02-2012, 14:58 (4467 dagen geleden)

Een vraagje,
Ik heb een platenspeler Philips 15GF533 met mankement
Het versterkergedeelte werkt prima maar de motor draait niet
Ik heb de motor losgekoppeld en op een externe voedingsbron aangesloten en dan draait hij wel
De voedingsaansluiting van de motor geeft +/- 4,5 volt aan, helaas kan ik geen schema vinden op internet dus weet niet of dat klopt
Wat kan de fout zijn ?

Lee

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door René Daemen, 28-02-2012, 15:42 (4467 dagen geleden) @ lee

Hoi Lee

DE fout zit in de motor stuurprint
vermoedelijk is de transistor stuk
vast 1 uit de AC serie 187 en 188 zijn vaak stuk
gaan spontaan defect die philips torren Valvo heeft daar geen last van
even een andere in zetten en dan draait hij weer

Succes

René Daemen

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door snameroc @, Etten Leur, 28-02-2012, 18:11 (4467 dagen geleden) @ René Daemen
Gewijzigd door snameroc, 28-02-2012, 18:13

De reden van het stuk gaan van de ac transistor is vaak het vergaan van de rubber ophangtule's waardoor de motor sluiting maakt naar het metalen gestel.
Een stukje krimpkous van uitkomst bieden.
Staat de 4,5 volt er ook op als de motor is aangesloten?

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door lee, 28-02-2012, 19:52 (4467 dagen geleden) @ René Daemen
Gewijzigd door lee, 28-02-2012, 20:10

Rene,bedankt voor de tip
Waar kan ik de nieuwe torren kopen ?

Snameroc,

Ik heb de tule`s bekeken maar er is nog geen slijtage te zien, ook als de motor is aangesloten staat er 4,5 volt op maar hij draait niet...vreemd toch?

Voor de duidelijkheid heb ik even een foto gemaakt, om welke torren gaat het ?

[image]

Lee

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door soundman2 @, Wouw, 28-02-2012, 20:35 (4467 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 28-02-2012, 20:36

Rene,bedankt voor de tip
Waar kan ik de nieuwe torren kopen ?

Snameroc,

Ik heb de tule`s bekeken maar er is nog geen slijtage te zien, ook als de motor is aangesloten staat er 4,5 volt op maar hij draait niet...vreemd toch?

Voor de duidelijkheid heb ik even een foto gemaakt, om welke torren gaat het ?

[image]

Lee

Als er op de aansluitpunten van de motor 4,5 volt staat, moet hij draaien. Het lijkt erop de er iets met de borsteltjes of met de collector is. Als je de motor met de hand een zetje geeft draait hij dan wel? Nieuwe motor. De print is een aparte schakeling. Een weerstand is als spoeltje uitgevoerd met koperdraad. Dat is gedaan voor temperatuurcompensatie.

Soundman2

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door snameroc @, Etten Leur, 28-02-2012, 22:49 (4467 dagen geleden) @ soundman2

Ik ben ook van mening dat de motor op 4,5v moet draaien.
Zie je verschil in de spanning als je omschakeld van 33 naar 45 toeren?
Als je de motor vervangt door een achter lampje van een fiets brand dat dan?
Heb je de motor al doorgemeten met een ohm meter?
De torren zijn de metalen met het koellichaample echter eerst moet er duidelijkheid zijn over de motor anders heeft vervangen geen zin in mijn ogen.

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door lee, 29-02-2012, 06:20 (4466 dagen geleden) @ soundman2

Nico,
Als ik de motor op een externe spanningsbron aansluit draait hij wel,

Snamroc,
Ik geloof niet dat het omschakelen van het toerental iets uitmaakt voor de spanning dit gebeurd n.l. 100% mechanisch

Hulp en schema gezocht reparatie platenspeler

door lee, 29-02-2012, 11:59 (4466 dagen geleden) @ lee

Kan iemand mij dan misschien aan het schema helpen want ik kan de tekst op de betreffende torren niet meer lezen en waar zijn de torren eventueel te koop ?

Lee

Hulp en schema gezocht reparatie platenspeler

door snameroc @, Etten Leur, 29-02-2012, 20:04 (4466 dagen geleden) @ lee

Op het nfor staat een schema van de 22gf533 maar ik ben geen member mischien iemand anders wel

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door soundman2 @, Wouw, 29-02-2012, 21:16 (4466 dagen geleden) @ lee

Nico,
Als ik de motor op een externe spanningsbron aansluit draait hij wel,

Snamroc,
Ik geloof niet dat het omschakelen van het toerental iets uitmaakt voor de spanning dit gebeurd n.l. 100% mechanisch

In je startbericht gaf je aan dat er 4,5 volt op de aansluitingen stond. Bedoel je daar andere als van de motor?
Overigens is het mogelijk dat de motor wel draait (op een externe spanning).
Je moet hem dan eens een beetje afremmen en voelen of de trekkracht de klok rond is. Soms is een van de collectorlamellen los en draait de motor wel, of na het geven van een zetje.

Soundman2

Hulp en schema gezocht reparatie platenspeler

door lee, 01-03-2012, 10:55 (4465 dagen geleden) @ snameroc

Ik heb gekeken op NFOR bij de schema`s maar daar staat de gezochte niet bij

Hulp en schema gezocht reparatie platenspeler

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-03-2012, 16:14 (4465 dagen geleden) @ lee

Aangezien het toestel in India bedacht is (typenummer begint met 15) zal je het juiste schema hier ook niet heel snel tegenkomen. De kans is echter levensgroot dat er een Nederlands schema zeer sterk lijkt.

Hulp en schema gezocht reparatie platenspeler

door snameroc @, Etten Leur, 01-03-2012, 17:26 (4465 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik zei ook de 22gf staat er op en dat is niet de 15gf maar de eerste 2 cijfers staan voor het produktie land. Het schema vershilt weinig volgens mij in de priview die ik wel kan zien komt de printlayout redelijk overeen met jouw foto.

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door Dave @, Omg. Leiden, 01-03-2012, 22:04 (4465 dagen geleden) @ lee

Lee, ik heb nieuwe torren AC187 en AC188 beschikbaar.
Ik heb ze zowel met als zonder blokvormig koellichaam.
Bij belangstelling stuur even een mailtje via het envelopje.

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door René Daemen, 02-03-2012, 08:52 (4464 dagen geleden) @ soundman2

Zelf heb ik vele van dit soort spelertjes in Handen gehad
zelden is de motor stuk Lee geeft aan dat hij op losse batterij
wel draait dus motor is goed
vaak zijn de philips AC187/188 torren gewoon defect
ergens vormt een oxidelaagje binnen in dat de tor het begeeft
van Valvo of andere merken gebeurde dit verschijnsel niet
als de transistor vervangen wordt zal hij weer gaan werken
kans is wel dat de pickup iets te snel draait maar dat is fijn te regelen met de instelpotmeter.
Mvg René Daemen

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door soundman2 @, Wouw, 02-03-2012, 13:07 (4464 dagen geleden) @ Dave
Gewijzigd door soundman2, 02-03-2012, 13:12

overigens zie ik nog drie transistoren op het printje. Beter meten, dan lukraak vervangen. Komt er helemaal geen spanning uit het printje? En zoals ik al zei, kan de motor een lamel van de collector los hebben, waardoor er een dood punt in zit. De motor zal niet starten als hij toevallig op dat dode punt staat, anders wel of na een zetje.

Soundman2

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door lee, 02-03-2012, 14:01 (4464 dagen geleden) @ soundman2

De motor is 100%, hij draait n.l. wel op een externe spanningsbron van 4.5 volt zonder zetje met de vingers
aangesloten op het printje draait hij NIET ook niet als ik hem met de vingers een zetje geef
De aansluitingen naar de motor op het printje geven nu nog maar 2.5 volt af
naar mijn simpele mening moet de fout dus echt in het aansturingsprintje zitten
zoals Rene D. ook al opmerkte
Het versterker gedeelte werkt prima dus de trafo is ok, als ik 4.5. volt op de batterij aansluiting zet werkt de motor ook niet.
Ik ga dus in op het advies van Rene en beginnen met het vervangen van de transistoren

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door soundman2 @, Wouw, 02-03-2012, 14:49 (4464 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 02-03-2012, 14:58

Ik hoop voor je dat het dan opgelost is. Onderschat de werking van het schakelingetje niet. De belasting die de motor vormt is de enige terugkoppeling naar het printje en dat moet de draaisnelheid constant houden. In tegenstelling tot veel andere motoren, zit hier geen centrifugaalcontact in. Ik zal eens zoeken naar de beschrijving van de schakeling.
Als je op de NVHR site eens kijkt naar de EL3302, daar staat een motor met een soortgelijke schakeling. De werking van de schakeling is daar helemaal beschreven, omdat die toen vrij nieuw was. De schakeling is jarenlang toegepast en de kans is groot dat die ook in deze pick-up zit. Ik lijk misschien wat eigenwijs, maar als de motor niet meer binnen de specs. ligt, zou het best kunnen dat hij op een batterij van 4,5 volt prima draait, maar zo'n batterij kan gemakkelijk één ampère of zo leveren. Dat kan de transistorschakeling beslist niet.


Soundman2

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door snameroc @, Etten Leur, 02-03-2012, 17:54 (4464 dagen geleden) @ René Daemen

Dat is waar maar dan zul je toch wel moeten kunnen bepalen welke tor waar hoort.
De ac torren heb ik ook nog wel. Op het mfb forum beweren ze dat je deze torren weer tot leven kunt wekken door er flink op te kloppen.

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door lee, 30-05-2012, 18:03 (4375 dagen geleden) @ soundman2

Inmiddels heb ik de vervangende torren binnen
Wat ik mij afvraag hoe de aansluiting is op de nieuwe torren staan n.l.
geen markering
Bij de AC188 staan de pootjes in een ``driehoek``, bij de AC187 staan ze precies in een rij
Dus wat is wijsheid ?

Lee

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 30-05-2012, 22:40 (4375 dagen geleden) @ lee

Bij transistors uit die tijd pleegt er een - vaak rode - stip bij de collector te staan. De basis zit dan in het midden en de emitter daar weer naast. Als de draadjes in een driehoekje staan, is de basis de top. Houd je die top boven, dan zit de emitter links en de collector rechts. Staan de draadjes op een rijtje, dan zit de basis in het midden. De collector staat dan iets verder van de basis af dan de emitter.

Let wel, dit geldt voor de gangbare germaniumtransistors zoals ook de AC187 en de AC188. Voor de eerste siliciumtransistors gaat het ook nog wel op maar later zijn alle mogelijke andere uitvoeringen wel eens gebruikt. Dan moet je gewoon de datasheet raadplegen.

NB. Je hoeft bij NFOR geen lid te zijn om schema's te kunnen downloaden.

[image]

petrus bitbyter

Hulp gezocht reparatie platenspeler

door lee, 31-05-2012, 05:22 (4374 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Bedankt Petrus
Nu kan ik weer verder :-D

Lee

powered by my little forum