pincushion bij een Sony trinitron KV-1300E (Toestel of techniek)

door MartijnV, 05-03-2012, 22:03 (4443 dagen geleden)

Ik heb een leuke kleine Sony KV-1300E kleuren tv gekocht. (jaren '70)

Het ding doet het eigenlijk nog vrij goed, ik heb op dit forum al gezocht, en ik mag blijkbaar blij zijn dat er (nog) geen rijen obscure transistors in rook zijn opgegaan.

Maar het beeld heeft dus nogal wat last van pincushion. Ook is te zien dat links en rechts het beeld wat fletser is, en er zitten wat lijntjes bovenin het beeld. Er is van alles in te stellen, maar als ik aan de potmeter "pin" draai gebeurt er niets.

Is het een kwestie van wat rotte condensatoren vervangen of moet ik verder kijken? Ik kan wel goed solderen, maar ik ben niet zo goed in schema's lezen. Ik weet gelukkig wél dat ik bepaalde delen van de tv niet geacht wordt aan te raken :-D

Wat foto's als dat helpt...

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

pin potmeter zit onderaan deze printplaat, derde van rechts

[image]

En om een idee van het beeld te krijgen:

[image]

[image]

[image]

[image]

Nou ja, het geeft wel een beeld denk ik :-)

Ik hoop dus dat ik mij bij die printplaat rond de "pin" potmeter kan houden, als ik hoogspanning moet gaan ontladen e.d. dan haak ik snel af denk ik...

Goede tips van jullie als deskundigen worden gewaardeerd :-)

pincushion bij een Sony trinitron KV-1300E

door robot797 @, Rijssen, 05-03-2012, 23:53 (4443 dagen geleden) @ MartijnV

ik weet niet veel van dit toestel af maar volgens ij is het beeld ook te groen (maar dat kan aan de foto liggen)

pincushion bij een Sony trinitron KV-1300E

door MartijnV, 06-03-2012, 11:08 (4442 dagen geleden) @ robot797

Klopt inderdaad, daar valt ook het een en ander af te regelen. Maar die pincushion vind ik vervelender :-)

pincushion bij een Sony trinitron KV-1300E

door soundman2 @, Wouw, 06-03-2012, 13:17 (4442 dagen geleden) @ MartijnV
Gewijzigd door soundman2, 06-03-2012, 13:40

In de lijntrap (en volgens mij ook in de voeding) zitten GTO's. Zorg dat ze niet sneuvelen met je experimenten. Ze zijn lastig te krijgen en duur.
Het schema kun je
hier downloaden. (let op > 40MB)
De oost-west correctie wordt meestal gedaan door de lijntrap met een paraboolvormige stroom, afgeleid van de rasterzaagtand, te belasten.Q505 zorgt daarvoor via spoel L506.
Grote kans dat C521 aan de basis van Q505 capaciteitsloos geworden is. 4,7uF 50V

Soundman2

pincushion bij een Sony trinitron KV-1300E

door soundman2 @, Wouw, 06-03-2012, 14:47 (4442 dagen geleden) @ soundman2

4,7uF 100V

pincushion bij een Sony trinitron KV-1300E

door MartijnV, 06-03-2012, 15:55 (4442 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb de betreffende condensator op het schema gevonden, dankjewel! De "tilt" regelaar lijkt ook weinig te doen, vergelijkbaar probleem?

Nog bedankt voor de waarschuwing over de transistors, ik zal zo voorzichtig mogelijk te werk gaan.

pincushion bij een Sony trinitron KV-1300E

door soundman2 @, Wouw, 06-03-2012, 18:54 (4442 dagen geleden) @ MartijnV
Gewijzigd door soundman2, 06-03-2012, 19:54

Ik heb de betreffende condensator op het schema gevonden, dankjewel! De "tilt" regelaar lijkt ook weinig te doen, vergelijkbaar probleem?

Nog bedankt voor de waarschuwing over de transistors, ik zal zo voorzichtig mogelijk te werk gaan.

Je kunt met de scope voor en na de condensator meten. Behoudens een verschillend gelijkstroomniveau, moet er aan beide zijden hetzelfde signaal staan. Zoniet is de capaciteit verlopen.
Voor tilt kun je C560 onderzoeken 330uF

Soundman2

powered by my little forum