Kenwood (Toestel of techniek)

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 06-03-2012, 16:11 (4442 dagen geleden)

Ik kreeg een KRF-X7775D, niet spelend.
Mijn hemel wat een afgeladen volle doos!
Daar zie ik geen gat in.......:-(
User-manual gedownload.
Alle zekeringen heel, en ja, er is spanning.
(Wat een gigantische trafo!)
Op koptelefoon hoor je hem héél zachtjes spelen.
Heb hem gereset volgens handleiding....niks.
Eindtrap??
Zit verstopt in een koker met een grote blower.
Die doet het dus ook niet (thermostaat geregeld?)
Service manual / schema niet te vinden?
Wie o wie?
M.v.g.
Wim

Kenwood

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-03-2012, 17:29 (4442 dagen geleden) @ Mohawk
Gewijzigd door Maurice, 06-03-2012, 17:31

Wim,'had je al de 146 tellende pagina's doorgeworsteld?:-D
http://manuals.kenwood.novenaweb.info/languages/EN/support/manuals/KRF-X7775D-all.pdf

Kijk dat zijn de versterkers. boel aansluitingen en een hele studie daar lawaai uit te krijgen.

Grote Trafo betekend maar 1 ding - echte RMS waarden wat er uit komt, is geen getweakte verkoop praatjes van heel misschien haalt ie wel de 100W piek-piek bij enig mazzel.

In versterker die geen kilo's weegt is bij name meestal het gewaarde hoge vermogen niet waard.

Je Vraag:
Geen geluid....
Eindtrap, of wel luidspreker beveiliging, staat denk ik in werking.
Zit een timer op van enkele seconden, vervolgens een DC meting.

Makkelijk te vinden volg de luidspreker printbanen en kom je uit op een relais.
Staat die in, of komt deze niet in?
Dan kan zijn, timer defect, relais defect, meet circuit defect en anders staat er DC op de uitgang door een defecte eindtrap.
DC meetsal voltje of 50 wil je echt niet op je LS hebben.
Pas vanaf nu dus even op met goede luidsprekers, hang er een 10 Ohm dikke weerstand aan of de pruts luidspreker die in rook op mag gaan.

Werking dergelijk relais haal je uit gelijkwaardige schema's.

Vervolgens kan het natuurlijk ook zijn dat gehele voortrap regeling en schakeling niet deugdelijk is.
Volume potmeter defect.

Ga stap voor stap te werk
Zit een eindtrap in en zoek de ingang daarvan op.
Even aantikken en hoor je of je test LS gaat brommen.

Controleer div schakelaars en zet bv een sinus uit toonfiets op een ingang en kijk waar die stopt.

Zo pluis je de amp uit.
Hoe ingewikkeld ook blijf in blokken denken, Voeding, ingangen, schakel deel, toonregeling, volume, eindtrap, phono-amp, en in dit geval een Video schakel deel waar de amp verder zelf niets mee aanvangt.
Verder de AB-control print waarmee je van alles op afstand kan bedienen.

Kenwood

door soundman2 @, Wouw, 06-03-2012, 18:52 (4442 dagen geleden) @ Maurice

In versterker die geen kilo's weegt is bij name meestal het gewaarde hoge vermogen niet waard.

dat gaat tegenwoordig niet altijd meer op.
Sinds de invoering van switched mode voedingen en schakelende eindtrappen, is het tegenwoordig geen probleem meer om lichtgewicht versterkers te maken met grote uitgangsvermogens. Ook in de consumentenelectronica gebeurt dat steeds meer. Een versterker van nog geen kilo, maar wel 2x 200 watt RMS.
Bij de krachtversterkers in een 19 inch kast van 1HE (45mm) hoog) en een gewicht van minder dan 10 kilo, proppen ze tegenwoordig 4x 2500 watt RMS.
Maar ik ken ook eindtrappen eenmaal 250 watt en ruim 20 kilo.


Soumdman2

Kenwood

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-03-2012, 00:48 (4441 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Natuurlijk is dat heden het geval.

Kenwood

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 06-03-2012, 22:20 (4441 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Mohawk, 06-03-2012, 23:05

Mooi ding niet? Vindt het eigenlijk zonde om hem bij het schroot te zetten, vandaar mijn schreeuw om bijstand......
Ik moet nog de moed opbrengen om te gaan spitten, en dat moet wel want je kunt bijna nergens bij komen.
Bij aanschakelen hoor ik na een paar seconden een klik, dus één relais werkt!
Ik hoor op dat moment echter géén plop(je) uit de speakers, nog enige ruis of brom.
Op hoofdtelefoon werkt zoals gezegd alles, maar wel heel zachtjes. Dus alle ingangen én de tuner. Alle lampjes functioneren bij de diverse knoppen.
't Lijkt mij dus ergens in de PA's te zitten, maar, ik vindt het wel gek dat dan alle uitgangen het niet doen (7.1 systeem).
Zou je toch aan een voedingsprobleem denken. Waarom hebben ze ook geen meetpunten op de printen gemaakt!
De handleiding is bijna niet uit te komen, heb er nog draaiende ogen en vibrerende hersencellen van. Wat, ik droom er zelfs van.....
Echt geen "plug and play".
(Zucht :-| )
Er zit dus niks anders op dan me in 't weekeinde maar moed in te gaan drinken.
M.v.g.
Wim

Kenwood

door soundman2 @, Wouw, 07-03-2012, 07:45 (4441 dagen geleden) @ Mohawk

Mooi ding niet? Vindt het eigenlijk zonde om hem bij het schroot te zetten, vandaar mijn schreeuw om bijstand......
Ik moet nog de moed opbrengen om te gaan spitten, en dat moet wel want je kunt bijna nergens bij komen.
Bij aanschakelen hoor ik na een paar seconden een klik, dus één relais werkt!
Ik hoor op dat moment echter géén plop(je) uit de speakers, nog enige ruis of brom.
Op hoofdtelefoon werkt zoals gezegd alles, maar wel heel zachtjes. Dus alle ingangen én de tuner. Alle lampjes functioneren bij de diverse knoppen.
't Lijkt mij dus ergens in de PA's te zitten, maar, ik vindt het wel gek dat dan alle uitgangen het niet doen (7.1 systeem).
Zou je toch aan een voedingsprobleem denken. Waarom hebben ze ook geen meetpunten op de printen gemaakt!
De handleiding is bijna niet uit te komen, heb er nog draaiende ogen en vibrerende hersencellen van. Wat, ik droom er zelfs van.....
Echt geen "plug and play".
(Zucht :-| )
Er zit dus niks anders op dan me in 't weekeinde maar moed in te gaan drinken.
M.v.g.
Wim

Het relais wat even later klikt is waarschijnlijk het luidsprekerrelais. Dat zorgt ervoor dat de luidsprekers pas aangesloten worden als de eindtrap stabiel is en de uitgangsspanning nul volt is (hoogstens enkele mV).
Dat kan er op duiden dat de eindversterkers OK zijn, of juist helemaal niets doen. Door het relais hoor je geen klik en als de versterker fout is en er komt gelijkspanning op de uitgang zal het onmiddelijk de luidsprekers afschakelen.
Als er een "direct in " aansluiting op de versterker zit, kun je wellicht de eindtrappen apart testen, zonder wat los te maken. Soms kun je voor en eindversterker scheiden met twee brugjes aan de achterkant. Daar kun je een generator of desnoods een cd-speler op aansluiten. Je zit dan rechtstreeks op de eindversterker en je kunt op die manier eenvoudig vaststellen of die het nog doet.
Ga niet meteen allerlei onderdelen vervangen, dat leidt meestal tot niet. Ook het geliefde vervangen van alle elco's is meestal een nutteloze bezigheid.
Een scope of signaltracer zijn de aangewezen toestellen, om te meten waar het signaal ophoudt.Een schema lijkt me onontbeerlijk.

Soundman2

Kenwood

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 07-03-2012, 13:47 (4441 dagen geleden) @ soundman2

"Een schema lijkt me onontbeerlijk."

Ja, 't is triest, maar dat kan ik nou juist niet vinden,
of ik moet voor veel €€€ de service manual aanschaffen.......

--
M.v.g. Wim

Kenwood

door snameroc @, Etten Leur, 07-03-2012, 16:12 (4441 dagen geleden) @ Mohawk

op http://www.eserviceinfo.com/ staat de 7771 mischien komt die wel gedeeltelijk overeen qua schema

Kenwood

door soundman2 @, Wouw, 07-03-2012, 19:10 (4441 dagen geleden) @ Mohawk
Gewijzigd door soundman2, 07-03-2012, 19:19

Je heb tegenwoordig computers en internet en daar staat het gevraagde schema. Een docu van 68 pagina's dik.Mogelijk hoeft het toestel alleen maar gereset te worden. Komt nog wel eens voor dat de uP de routing vergeten is.

Soundman2

Kenwood

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 07-03-2012, 22:45 (4440 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Mohawk, 07-03-2012, 22:49

Vertel mij nou eens hoe je dat zo snel vindt.
Heb een heel weekeinde zitten goochelen met allerlei zoek terminologieën, maar deze kwam niet voorbij - waarvoor uiteraard wel m'n dank.
Meestal lukt me het wel, zat al op het net toen er nog geen echt net was zoals nu, de bulletin boards, in de DOS tijd.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik hem over het hoofd heb gezien (alles gaat zo snel tegenwoordig.....).
Enfin, ik kan nu wel weer even vooruit. :-D
B.t.w. heb al veel controles gedaan, toestel is ook gereset volgens gebruikers manuel. Voor metingen moet ik echt een gedeelte van de printen verwijderen, anders kun je er niet bij. Gelukkig (gedeeltelijk) modulair opgebouwd.

--
M.v.g. Wim

Kenwood

door soundman2 @, Wouw, 08-03-2012, 13:19 (4440 dagen geleden) @ Mohawk

Vertel mij nou eens hoe je dat zo snel vindt.
Heb een heel weekeinde zitten goochelen met allerlei zoek terminologieën, maar deze kwam niet voorbij - waarvoor uiteraard wel m'n dank.
Meestal lukt me het wel, zat al op het net toen er nog geen echt net was zoals nu, de bulletin boards, in de DOS tijd.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik hem over het hoofd heb gezien (alles gaat zo snel tegenwoordig.....).
Enfin, ik kan nu wel weer even vooruit. :-D
B.t.w. heb al veel controles gedaan, toestel is ook gereset volgens gebruikers manuel. Voor metingen moet ik echt een gedeelte van de printen verwijderen, anders kun je er niet bij. Gelukkig (gedeeltelijk) modulair opgebouwd.


Zonder een beetje geluk vaart niemand wel luidt het spreekwoord. Enfin, je hebt er weer een mooie url bij.
Ik had het over een direct input, die kon ik niet zo snel vinden.
Ik kreeg de indruk dat de aansluitingen middenonder (DVD) wellicht directe ingangen waren, die zonder tussenkomst van allerlei decoders etc, meteen naar de eindversterkers leidden. Probeer die test eens.
In de Service manual wordt reset niet genoemd, maar wel initial settings. Is wellicht niet hetzelfde. Overigens basrst het ding van de ic-schakelaars. daarmee kan best wat fout gaan. Ik denk dat je dan gewoon een radiouitzending zonder poespas moet weergeven. Volgens mij heb je dan de kortste signaalweg naar de uitgang em moet er met de scope of signaltracer wel wat te volgen zijn.
Nogmaals, lukraak uitwisselen van onderdelen, kost een berg tijd en leidt nog niet eens altijd naar de oplossing.

Soundman2

Kenwood

door heze, 16-04-2012, 07:42 (4401 dagen geleden) @ Mohawk

Beste Mohawk,

Ik heb sinds kort toevallig hetzelfde probleem. Ik ben al druk aan het meten geweest met de service manual erbij. Ik ben nu zover dat ik kan zeggen dat mijn ingangssignaal (via cd1) probleemloos door het grootste deel van de versterker gaat, en dat het daarna de DSP in gaat, maar er niet meer uit komt. De fout is dus daarom waarschijnlijk een software instelling in de DSP of de Eprom ernaast die corrupt is geraakt.

Resetten kan dit probleem misschien verhelpen, maar ik kan dit niet voor elkaar krijgen. Vandaar mijn vraag: Hoe reset jij deze versterker? Iets met inputselector-down indrukken terwijl je de versterker aanzet? Mij lukt dit niet, zou je me kunnen vertellen hoe je dit gedaan hebt?

Ik kan de versterker wel in test-mode krijgen (zie service manual), waardoor de versterker begint te werken... De DSP wordt dan gebypasst en er komt gewoon geluid uit. Zodra ik uit de testmode ga dan is het weer gebeurd met de muziek.

Ik hoop dat dit voor jou ook duidelijker is geworden nu, en dat we samen misschien tot een oplossing kunnen komen om deze amp weer tot leven te wekken...


Alvast bedankt voor je reactie,
Groeten Hendrik

Kenwood

door Jampie, 07-03-2012, 20:50 (4441 dagen geleden) @ Mohawk

Het kan wellicht ook heel simpel zijn:

Alle luidsprekers aansluiten wil ook nog wel eens wat uitmaken.
Ik heb ook een sony gehad welke het niet deed dit bleek simpel te zijn 1 van de speakerdraden was uit het klemmetje geschoten.
De versterker'controleerd'als het ware of de uitgangen belast zijn.

powered by my little forum