Dual platenspeler reparatie (Toestel of techniek)

door bert82, 13-03-2012, 06:55 (4435 dagen geleden)

Beste,

Ik heb een Dual CS 18 / 1225 waarvan alles goed functioneert behalve de "start" en "stop" functie. Wanneer ik de start knop aan klik dan gaat de arm wel naar boven en draait het plateau, maar de arm gaan niet naar links waarna hij weer omlaag gaat (en het plateau blijft draaien) Handmatig kan ik gewoon de naald op de plaat zetten en een plaatje draaien, als ik dan de stop knop aan klik gebeurt hetzelfde.
Dus de automaat die de arm van links naar rechts en andersom moet sturen, werkt niet. Het lijkt me een eenvoudig mechanisch probleem maar nadat ik de onderzijde heb bekeken, zowel stilstaand alsook draaien, kan ik niet ontdekken waar het probleem in zit.

Graag een duidelijk omschreven oplossing hiervoor.

mvg Bert

Dual platenspeler reparatie

door benman @, Stein lb, 13-03-2012, 08:08 (4435 dagen geleden) @ bert82

hallo. ik heb dit ook gehad bij mijn garard platenspeler. bij mij
was het smeervet uitgedroogd waardoor de arm het ook niet meer deed.
ontvetten schoon maken en inplaats van vet gebruik ik olie.
maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn.

m.v.g ben

Dual platenspeler reparatie

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-03-2012, 08:15 (4435 dagen geleden) @ bert82

Meestal is de oorzaak hard geworden vet in de busjes en lagertjes waar de diverse asjes in draaien. Eén of meer van de asjes zal/zullen dan niet of onvoldoende draaien.
De beste oplossing is om alle asjes één voor één !! los te maken, met wasbenzine alles goed schoonmaken en opnieuw in te vetten.

De asjes zijn over het algemeen geborgd met een borgringetje dat met een kleine schroevendraaier is los te wippen.
[image]

Dual platenspeler reparatie

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2012, 17:19 (4435 dagen geleden) @ bert82

De arm wordt opgetild en verdraaid door een hefboom aan de onderzijde. De hefboom heeft een draaipunt in horizontale en een in vertikale richting. Aan het einde van de hefboom zit een gladde plaat, waarop de arm van de pu via een stift rust. Draait de hefboom onder het mechanisme horizontaal, dan zal de arm ook horizontaal bewegen. Als de arm geblokkeerd is zal de pen over de plaat schuiven, zodat er niets kapot gaat.
De hefboom loopt in horizontale richting tegen een excentrisch gedeelte van het plateau en wordt daar met een veer tegenaan getrokken. Als het draaipunt voor de horizontale beweging vastzit zal de hefboom het excentrisch wiel niet volgen en beweegt de arm niet.
In de docu van de Dual 1225 staat het beschreven in figuur 11.

Soundman2

Dual platenspeler reparatie

door bert82, 14-03-2012, 16:43 (4434 dagen geleden) @ bert82

hallo,

De oplossing lag hem in dat de slipkoppeling tussen de arm en hefboom was versleten en het dopje er niet meer op zat.
Voor problemen met dual platenspelers en het arm mechanisme het volgende woord maar eens googlen: steuerpimpel
dan op een forum lezen of gewoon afbeeldingen bekijken op google

ipv van een dopje kopen heb ik een electriciteitskabel gestript en de isolatie ervan gebruikt, 1 mm langer dan het staafje afgeknipt, het staafje beweegt op en neer doordat er een veertje ofzo onder zit

opgelost met dank aan soundman2 (henk)

Mvg Bert

powered by my little forum