Transistor gezocht (Gezocht)

door Arjan Havelaar @, 13-03-2012, 21:55 (4429 dagen geleden)

Beste mensen,

Wie kan mij helpen aan een transistor van het type 2SD1883.
Of wie weet mogelijk een makkelijker verkrijgbare vervanger?
Dit is een vermogenstransistor die een lijntrafo van een videomonitor aanstuurt.

Alvast bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Transistor gezocht

door snameroc @, Etten Leur, 13-03-2012, 22:28 (4429 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Gewoon de bu2508af nemen werkt ook en is beter verkrijgbaar.
Wel de pootjes van de driver trafo na solderen anders is hij weer zo defect

Transistor gezocht

door Arjan Havelaar @, 14-03-2012, 19:39 (4428 dagen geleden) @ snameroc

Hallo Johan,

Dank voor de reactie. Ik ga achter zo'n tor aan. De trafo's zitten goed vast. Het probleem was 1 booster condensator die los in de soldering zat.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Transistor gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-03-2012, 19:58 (4428 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-03-2012, 19:59

Hallo Arjan,

Kijk uit dat je geen vervalsing in handen gedrukt krijgt. Er waren veel BU25xx-types in omloop die een beetje op Philips leken maar dan met PHL als merk en SH als fabrieksletters voor de datumcode. Bij een onderdelenboer die ze niet veel verkoopt kan je die best nog eens als oude voorraad in handen gedrukt krijgen. Ik heb de specs nooit opgemeten maar denk dat die meer in de buurt van een BD139 zitten intern; ze klappen in elk geval binnen seconden door.

Verder heb je nog het merk ISC, dat in principe goed zou moeten zijn (grote second source van obsolete onderdelen) maar waar ik ook wel verhalen van uitval over gehoord heb.

Het beste kan je toch een Philips of NXP op de kop tikken.

Transistor gezocht

door Arjan Havelaar @, 14-03-2012, 22:41 (4428 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Bedankt voor de waarschuwing. Als ik bij ASWO bestel, zit je dan altijd goed of niet?
Ik zie wel heel verschillende prijzen bij de aswo shops:

http://shop.euras.com/detailsseite.php?pic=459669
http://shop.euras.com/detailsseite.php?pic=1123965

Met vriendelijke groet,

Arjan

Transistor gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-03-2012, 00:31 (4428 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-03-2012, 00:44

Hallo Arjan,

Bij Aswo zal je zeker geen vervalsingen krijgen. De foto's openen lukt me niet omdat ik geen recente sessie heb, maar ik heb even gekeken bij Aswo zelf en vermeld de groothandelsprijzen ter referentie.

#459669 is een ISC BU2508AF van 0,75 euro ex BTW (vermoedelijk je eerste link).
#1123965 is een Philips BU2508AF van 5,73 euro ex BTW (vermoedelijk je tweede link, beperkt voorradig, OP=OP?)

Iets anders:

#799489 is een Philips BU2520AF van 1,95 euro ex. BTW.

Ik zou zeggen dat dat je voordeligste en zekerste vervanger is. Je zal wel even moeten testen of hij niet te warm wordt in de schakeling, soms luistert het nogal nauw. Als hij koud blijft dan zal hij tot in de lengte der dagen meegaan; hij is sneller en kan een fractie meer spanning aan dan de BU2508AF die weer meer aankan dan het origineel.

Transistor gezocht

door Arjan Havelaar @, 16-03-2012, 21:03 (4426 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Bedankt voor de info. Ik ga de laatst genoemde optie bestellen en proberen.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Transistor gezocht -> Opgelost! + vraag ASWO

door Arjan Havelaar @, 26-03-2012, 18:42 (4416 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Ik heb de transistor gemonteerd, enkele condensatoren vervangen, en alle solderingen nagelopen (kraagjes) en de monitor werkt weer.
Bedankt voor de verwijzing naar een goede transistor.
Naar aanleiding van die verwijzing heb ik echter nog een vraag over een artikel bij ASWO.
Jij gaf aan dat je daar geen vervalsingen krijgt. Ik neem aan dat dat zo is, maar hoe zit dat bijvoorbeeld bij lasers van CD spelers?
Krijg je daarvan ook alleen originele, of heb je dan wel kans op een chinese kloon?
Het gaat mij om artikelnummer: #804946 Dat is een KSS150A.
Nu zal een Chinese kloon misschien best werken, maar mijn vader, waar de CD-speler van is, heeft liever een originele Sony erin.
Het is mij bekend dat de KSS210A een vervanger is, maar dat gaat niet op in de CD-speler waar deze voor bedoeld is.

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Transistor gezocht -> Opgelost! + vraag ASWO

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-03-2012, 19:47 (4416 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door Maurice, 26-03-2012, 19:49

ARjan,

Ik had laatst een defecte philips DVD
nieuwe laserunit
KHM313AAD_MECH._UNIT_DVD

1 was ondanks aangeven niet bruikbaar dus oppassen
2 bleek het bandkabeltje te zijn!

Zou eerst goed kijken of toch niet bandkabeltje defect is.
Stuk goedkoper dat eerst te proberen.

Sony,
zou dan eerst van vergewissen dat org ook een echte sony geplaatst is.
Denk het niet.
Dure Philips DVD set en kom ik als laser wat anders tegen!

Daarnaast zul je betreft werking dat echt niet gaan horen.
Bedenk dat enkel een aftaster is , signaal processing daar zit het verschil in, met name laatste stuk DA-conversie.

Overige deel,tot aan de DA-conversie, heeft niets met geluid te maken, helemaal niets.

Transistor gezocht -> Opgelost! + vraag ASWO

door Arjan Havelaar @, 26-03-2012, 20:17 (4416 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Bedankt voor je reactie. Dit keer gaat het waarschijnlijk wel om een echte Sony laser die erin zit.
Het betreft namelijk een CD-speler uit eind jaren 80 (Sansui CD-V1000). De laser is versleten.
Leest niet alle CD's even goed meer. Sommige ziet hij zelfs helemaal niet meer.
Een KSS210A is met wat moeite (loopwerk iets aanpassen) wel toe te passen, maar is dan ook heel erg moeilijk af te regelen.
Dat heb ik namelijk al gedaan bij zijn andere dezelfde CD-speler. Hij blijft dan veel kritischer dan met de originele laser.
Die KSS210A die daar in gegaan is, was trouwens ook een Chinees. Misschien ook daarom moeilijk af te regelen?

Nu gaat het om zijn reserve CD-speler. Die was ook niet al te best meer.
Wat geluidskwaliteit betreft ben ik het met je eens dat dat niet in de laser kan zitten,
echter kan de kwaliteit van een Chinees wel veel slechter zijn, en veel sneller achteruit gaan.
Het blijft immers een laserdiode met een beperkte levensduur.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Transistor gezocht -> Opgelost! + vraag ASWO

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-03-2012, 20:25 (4416 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hallo Arjan,

Het lijkt me wel een originele te zijn, maar 100% zekerheid kan ik niet bieden. Wel heb ik vaker gehoord van imitatie-laserunits die veel kritischer zijn dan de originele.

powered by my little forum