onbekende ontvanger (Toestel of techniek)

door Bredero @, Vlaanderen, 14-03-2012, 13:16 (4434 dagen geleden)

Wie heeft informatie of documentatie over deze midden golf, één kanaal, SSB ontvanger. Waar werd deze gebruikt ?

[image]

[image]

onbekende ontvanger

door Mohawk ⌂ @, Ter Apel, 14-03-2012, 23:00 (4433 dagen geleden) @ Bredero

Lijkt mij niet origineel, op 1475 Kc is bij mijn weten nooit EZB bedreven, zeker niet in de transistoren tijd.
Toestel is toch voor meerdere frequenties? Anders zou er geen afstemc. inzitten.
Zou maar zo iets uit het visserij gebeuren kunnen zijn. Misschien wat gemodificeerd voor "amateur" gebruik.
Maar dat is mijn idee, komt me niet echt bekend voor, misschien heeft iemand anders een beter idee ervan.
Staat er nergens een nummer of type plaatje op?
Ben wel benieuwd, ziet er leuk uit.
M.v.g.
Wim

--
M.v.g. Wim

onbekende ontvanger

door ruudtx @, Utrecht, 15-03-2012, 16:21 (4433 dagen geleden) @ Mohawk

1475 was een omroep kanaal MG voor 1975/78. Nu 1476.

onbekende ontvanger

door Fred101, 15-03-2012, 11:36 (4433 dagen geleden) @ Bredero

Hij kwam me al zo bekend voor : http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=3&t=6016
Ben jij die vraagsteller ? Of was dat de vorige eigenaar.

Is volgens mij een MG ontvanger (volgens de aftem C) maar SSB is daar weer vreemd.

onbekende ontvanger

door Bredero @, Vlaanderen, 15-03-2012, 16:36 (4433 dagen geleden) @ Fred101

Inderdaad Fred101 ik heb dit gepost op die site maar ik heb er niet veel informatie mee bekomen daarom nogmaals langs deze weg.Het blijkt een geheimzinnige ontvanger te zijn waar enkele zaken onlogisch zijn, zoals een SSB ontvangst op de midden golf, een variable condensator die de ganse band bestrijkt maar die niet aan afstemming doet, enz.
Het vermoeden bestaat dat het een toestel is uit het vroeger DDR tijdperk maar waarvoor en hoe het gebruikt werd is mij ook nog een raadsel.

onbekende ontvanger

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-03-2012, 17:25 (4433 dagen geleden) @ Bredero

Vaststellen of het toestel in de DDR gefabriceerd is, zou aan de hand van wat foto's van het binnenwerk simpel moeten zijn.

onbekende ontvanger

door CORNELIS @, Hilversum, 16-03-2012, 13:08 (4432 dagen geleden) @ Maarten Bakker

In een eerste opwelling dacht ik aan een ontvanger die gebruikt werd om een CAI te voeden. Er zouden er dan ook nog voor andere frequenties moeten zijn. Maar ik kan er volledignaast zitten.

onbekende ontvanger

door Klaus Pommé, 19-03-2012, 09:29 (4429 dagen geleden) @ Bredero

Hallo Wilfried,

SSB wil zeggen, singel site band. Het word zegt het al, hij gebruikt de site band van de middengolf. Dit is of was een radio-schippersbereik. Via de SSB kun je dus kontakt maken met de scheepsvaart. Dit is dus een erg gevoelige ontvanger.

Sorry, als ik je niets nieuws vertel.

Groetjes Klaus.

powered by my little forum