luidspreker keuzeschakelaar Harman Kardon HK3600 (Toestel of techniek)

door haarm @, Eenrum, 16-03-2012, 18:39 (4432 dagen geleden)

De speaker selector switch van mijn Harman Kardon HK3600 receiver was al jaren gammel: steeds uitvallende kanalen enz.
Ik heb hem jaren geleden al eens behandeld met kontaktspray maar dat was geen duurzame reparatie.
Bovendien ontdekte ik dat meer mensen last hadden van het zelfde euvel.

Nieuwe schakelaars van dit type ( 4 mcontacten en 4 standen ) worden niet meer geleverd.
Ik stond voor de keuze:
a) schakelaar overbruggen en vast aansluiten op 1 set luidspreker-uitgangen
nadeel: ik moest dan ook iets verzinnen voor de koptelefoon
b) een nieuwe 4mc 4st schakelaar kopen van een afwijkend model
nadeel: moet maar net passen en bovendien moet je dan de bedrading aanpassen.
c) een soortgelijke schakelaar kopen en dan genoegen nemen met iets minder functionaliteit: alle speaker-uitgangen tegelijk aan en uitzetten.

Dit laatste heb ik gedaan en ik heb daar een nieuw printje voor gemaakt waardoor de bedrading één op één kon worden overgezet.
Omdat ik van de nieuwe schakelaar geen footprint heb moest ik alles op het oog uitmeten en is het printje iets scheef komen te zitten, maar de bedrading is hetzelfde en zou zo teruggezet kunnen worden.

De gebruikte draaischakelaar is van het type Lorlin L134P ( gekocht bij Okaphone in Groningen.)[image]
Op de overzichtsfoto hieronder zit het printje linksboven.
[image]

Voor de rest vind ik het nog steeds een fantastische receiver en het was natuurlijk onzin om het apparaat voor zo'n klein mankement de deuur uit te doen!
Omdat er vast meer HK3600 bezitters met dit euvel te maken hebben meen ik er goed aan te doen dit bericht te posten.

Groeten van Harm Post, Eenrum

powered by my little forum