Philips 22 RH 651 - Afstemtrommel zit vast... (Toestel of techniek)

door Klingsor, 18-03-2012, 00:55 (4430 dagen geleden)

Vandaag een Philips 22 RH 651 tuner op de kop weten tikken voor geen geld.
Esthetische staat is nagenoeg perfect, alleen de afstemnaald deed het op het eerste zicht niet, hoewel ik wel voelde dat de snaar niet gebroken was...

Alle vijf de lampjes zijn stuk (op eentje na dan toch) en zullen gauw vervangen worden - inmiddels weet ik wat en hoe. Hier geen probleem.

1)
De afstemsnaar ligt er nog mooi gespannen op en draait wel normaal, denk ik, maar waar die overgaat (via een plastic trommel) op de afstemcondensator lijkt het fout te gaan.
Die witte trommel lijkt honkvast te zitten. Als ik er een grijptang bijhaal, kan ik hem wel wat heen en weer bewegen en dan gaat de koord ook mooi mee, maar dat vraagt vrij veel kracht.

Hoe krijg ik die trommel weer los? Is het gehard vet in de afstemeenheid, dus toch alles losmaken? Of moet ik hem gewoon een paar keer over en weer bewegen? Vijsjes vaster zetten? Of nog anders?

2)
Nog een klein vraagje.
Is het normaal dat de 'Manual' knop anders beweegt dan die andere zwarte schakelknoppen, of is dat niet zo en wil dat zeggen dat er een veertje of asje gebroken is? Hij lijkt het wel te doen, zij het wat 'losser' dan de andere knoppen...

Graag jullie tips, want hier kom ik niet meteen uit, ondanks al wat opzoekwerk hier en elders...

Philips 22 RH 651 - Afstemtrommel zit vast...

door verbeek @, Zutphen, 18-03-2012, 08:09 (4430 dagen geleden) @ Klingsor

Vandaag een Philips 22 RH 651 tuner op de kop weten tikken voor geen geld.
Esthetische staat is nagenoeg perfect, alleen de afstemnaald deed het op het eerste zicht niet, hoewel ik wel voelde dat de snaar niet gebroken was...

Alle vijf de lampjes zijn stuk (op eentje na dan toch) en zullen gauw vervangen worden - inmiddels weet ik wat en hoe. Hier geen probleem.

1)
De afstemsnaar ligt er nog mooi gespannen op en draait wel normaal, denk ik, maar waar die overgaat (via een plastic trommel) op de afstemcondensator lijkt het fout te gaan.
Die witte trommel lijkt honkvast te zitten. Als ik er een grijptang bijhaal, kan ik hem wel wat heen en weer bewegen en dan gaat de koord ook mooi mee, maar dat vraagt vrij veel kracht.

Hoe krijg ik die trommel weer los? Is het gehard vet in de afstemeenheid, dus toch alles losmaken? Of moet ik hem gewoon een paar keer over en weer bewegen? Vijsjes vaster zetten? Of nog anders?

2)
Nog een klein vraagje.
Is het normaal dat de 'Manual' knop anders beweegt dan die andere zwarte schakelknoppen, of is dat niet zo en wil dat zeggen dat er een veertje of asje gebroken is? Hij lijkt het wel te doen, zij het wat 'losser' dan de andere knoppen...


Bekijk deze link eens voor de varco: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=4991

Antwoord op het tweede kleine vraagje:
Nee dat is niet normaal. De drukknopjes bestaan geheel uit plastic en het pennetje van scharniert kan uitgesleten zijn. Destijds heb ik de mijne vervangen door een goed drukknopje uit een sloopexemplaar en werkt weer perfect.

Gr. Paul

Philips 22 RH 651 - Afstemtrommel zit vast...

door Klingsor, 18-03-2012, 11:59 (4430 dagen geleden) @ verbeek

Wordt dus bijzonder leuk knutselwerk...

Bekijk deze link eens voor de varco: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=4991

Een "vuiloplossingsmiddeltje", such as? (Commercieel koop je dat per 5 liter, toch? Of volstaat "geconcentreerd afwasmiddel" al?)
En mag dat spul dan zomaar probleemloos in contact komen met het metaal van de kogellager?

Antwoord op het tweede kleine vraagje:
Nee dat is niet normaal. De drukknopjes bestaan geheel uit plastic en het pennetje van scharniert kan uitgesleten zijn. Destijds heb ik de mijne vervangen door een goed drukknopje uit een sloopexemplaar en werkt weer perfect.

Heeft iemand toevallig nog zo'n (liefst) linkerknop (met wat erachter ligt, want dat verschilt danig van de andere knoppen en zou ook wel eens los kunnen zitten...) over van een andere sloop?

Philips 22 RH 651 - Afstemtrommel zit vast...

door PA9JAN, 18-03-2012, 14:59 (4430 dagen geleden) @ Klingsor

Ik heb een aantal malen bij Grundig radio's hetzelfde probleem verholpen door op het vastzittende lager een paar keer kort afwisselend kontaktspray en WD40 te spuiten.
Het komt dan snel los, door heel voorzichtig heen en weer draaien aan de trommel.
Daarna met een weinig naaimachineolie invetten.
Succes,
Jan

Philips 22 RH 651 - Afstemtrommel zit vast...

door Klingsor, 20-03-2012, 13:41 (4428 dagen geleden) @ PA9JAN
Gewijzigd door Klingsor, 20-03-2012, 13:47

Ik heb een aantal malen bij Grundig radio's hetzelfde probleem verholpen door op het vastzittende lager een paar keer kort afwisselend kontaktspray en WD40 te spuiten.
Het komt dan snel los, door heel voorzichtig heen en weer draaien aan de trommel.
Daarna met een weinig naaimachineolie invetten.

Dat heb ik dus gedaan. Een keer of 2 afwisselend contactspray (Griffon) en WD-40 spuiten, gewoon aan de ingang van de kogellager, en langzaam maar zeker kwam er beweging in. Ongelofelijk hoe soepel alles nu weer draait. (Ik kende die producten niet, nog nooit nodig gehad, maar ze zijn een waar wonder!)
Naaimachineolie was zelfs niet meer nodig...
Hartelijk dank voor de tip!

Philips 22 RH 651 - Afstemtrommel zit vast...

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-03-2012, 14:13 (4428 dagen geleden) @ Klingsor
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-03-2012, 14:14

Let wel op dat de resten van contactspray corrosief kunnen zijn en/of de afstemming kunnen beïnvloeden (als ze in de condensator kunnen komen, geen idee of dat in dit geval kan?). Dep dus in elk geval de overtollige resten op. Het allerbeste voor de langere termijn zou zijn om het geheel nu na te spoelen met iets als alcohol, washpray of tunerspray en dan een klein beetje vet of olie in het lager te spuiten. Daarmee voorkom je ook meteen dat restanten van het oude vet opnieuw uitdrogen en de boel stroever laten lopen.

Philips 22 RH 651 - Afstemtrommel zit vast...

door verbeek @, Zutphen, 19-03-2012, 10:26 (4429 dagen geleden) @ Klingsor

Toen gebruikte ik Break-Free ervoor, een wapen schoonmaakmiddel. Is wat sterker dan WD40, en smeert tegelijkertijd.
Je kan ook wasbenzine gebruiken om het vet op te lossen, en daarna de naaimachine olie.

Gr. Paul

Philips 22 RH 651 - Scharnierknop gezocht...

door Klingsor, 20-03-2012, 13:46 (4428 dagen geleden) @ Klingsor
Gewijzigd door Klingsor, 20-03-2012, 13:48

Nee dat is niet normaal. De drukknopjes bestaan geheel uit plastic en het pennetje van scharniert kan uitgesleten zijn. Destijds heb ik de mijne vervangen door een goed drukknopje uit een sloopexemplaar en werkt weer perfect.

Ik heb het toestel helemaal open gehad.
Beide plastic pinnetjes opzij bovenaan die linkerdrukknop zijn afgebroken én verdwenen. Een nagel doorslaan lukt blijkbaar niet.
Het veertje zat ernaast en is nog intact.
Momenteel werkt het weer, maar uiteraard niet zo mooi zoals het hoort...

Ik zoek dus alleen nog dus zo'n buitenste, zwarte drukknop. (Binnenwerk zal niet nodig zijn.)
Iemand?

powered by my little forum