openmaken van een L3X14 (Toestel of techniek)

door Bossie, 11-04-2012, 19:51 (4401 dagen geleden)

Hallo allemaal,
ik heb van een goede vriend het verzoek gekregen om eens naar zijn Philips L3X14T te kijken.
Hij vertelde mij dat hij soms wegviel en dan was een klein tikje op de kast voldoende het apparaat weer tot leven te wekken.
Helaas is dat niet meer voldoende.
Ik hen de achterkant er vanaf geschroefd en geconstateerd dat als ik de ferrietantenne steun in een bepaalde stand forceer dat de radio het dan weer prima doet.
Ik vermoed dat Philips printsporen doorverbind met de soldeerpunten van de blikken antennesteun.
Het gaat om deze radio:
[image]
Kan iemand van jullie me vertellen welke schroeven ik moet lostdraaien om het chassis met printplaat uit de kast te kunnen halen, zonder dat ik met snaren voor de afstemschaal moet gaan worstelen. :-(
Want dat weerhoudt mij om lukraak te gaan schroeven.

grt Piet.

openmaken van een L3X14

door Willem.H.N. @, Enschede, 11-04-2012, 20:10 (4401 dagen geleden) @ Bossie

Het batt.vak bovenin kun je aan weerszijde losdraaien en eruit halen of los bij laten hangen aan de draden.
Dan de nodige schroefjes die je ziet zitten op de print iets losdraaien
om te zien wat er gaat bewegen en wat er mee gaat.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

openmaken van een L3X14

door Bossie, 11-04-2012, 22:42 (4401 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Ja een leuke oplossing, maar waar eindigt dat dan?
Ik voel er niets voor om te veel los te halen en daarna met de gebakken peren te zitten.
Ik zou liever weten welke schroeven ik moet loshalen en welke persé niet.

openmaken van een L3X14

door Pieter Vos @, 12-04-2012, 03:08 (4400 dagen geleden) @ Bossie

Ja een leuke oplossing, maar waar eindigt dat dan?
Ik voel er niets voor om te veel los te halen en daarna met de gebakken peren te zitten.
Ik zou liever weten welke schroeven ik moet loshalen en welke persé niet.

Tja, een en ander zul je toch zelf moeten ontdekken. Ik heb zelf twee exemplaren van de L3X04 (de voorloper van de L3X14, heeft nagenoeg dezelfde kast) en die heb ik ooit ook ter reparatie moeten demonteren, zonder daarbij exact te weten welk schroefje wel en welk schroefje niet los te halen. Natuurlijk wel onthouden waar welk schoefje waar heeft gezeten. Zo is nu eenmaal het vak van de reparateur.:-)

Documentatie over de radio kun je vinden op http://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20transistor/L3X14T/L3X14T.pdf :-)

met vriendelijke groet, Pieter.

openmaken van een L3X14

door Bossie, 12-04-2012, 06:19 (4400 dagen geleden) @ Pieter Vos

Hallo Pieter en Willem, bedankt voor jullie reaktie.
Ik ga het wel avonturen, maar gerust ben ik er niet echt op.
Ik ken de constructive hoogstandjes van Philips een beetje en ben maar bang dat je ergens in het proces "pling" hoort en dat er een essentieel onderdeel wegvliegt.
En daar zit je dan een radio in onderdelen en nooit meer in elkaar te krijgen, dat is mijn grootste vrees.

grt Piet.

openmaken van een L3X14

door Bossie, 12-04-2012, 08:36 (4400 dagen geleden) @ Pieter Vos

Ja een leuke oplossing, maar waar eindigt dat dan?
Ik voel er niets voor om te veel los te halen en daarna met de gebakken peren te zitten.
Ik zou liever weten welke schroeven ik moet loshalen en welke persé niet.


Tja, een en ander zul je toch zelf moeten ontdekken. Ik heb zelf twee exemplaren van de L3X04 (de voorloper van de L3X14, heeft nagenoeg dezelfde kast) en die heb ik ooit ook ter reparatie moeten demonteren, zonder daarbij exact te weten welk schroefje wel en welk schroefje niet los te halen. Natuurlijk wel onthouden waar welk schoefje waar heeft gezeten. Zo is nu eenmaal het vak van de reparateur.:-)

Documentatie over de radio kun je vinden op http://www.radiodatabase.nl/toestellen/philips%20transistor/L3X14T/L3X14T.pdf :-)

met vriendelijke groet, Pieter.

Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en jullie raad opgevolgd.
Het bleek allemaal mee te vallen, de 5 schroeven waar de hardboard plaat met speaker in de kast gemonteerd zit los gemaakt, evenals de autoantenne en headphone aansluiting van de kast losgemaakt en batterijhouder en raamantenne losgesoldeerd.

En inderdaad een van de printsporen die aan de ferrietantenne steun zat was gebroken.
Draadje er overheen geoldeerd en de zaak in elkaar geschroefd.

De radio staat nu lekker te spelen op mijn werktafel.

Bedankt voor de support en groeten Piet.

openmaken van een L3X14

door Pieter Vos @, 12-04-2012, 10:53 (4400 dagen geleden) @ Bossie

Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en jullie raad opgevolgd.
Het bleek allemaal mee te vallen, de 5 schroeven waar de hardboard plaat met speaker in de kast gemonteerd zit los gemaakt, evenals de autoantenne en headphone aansluiting van de kast losgemaakt en batterijhouder en raamantenne losgesoldeerd.

En inderdaad een van de printsporen die aan de ferrietantenne steun zat was gebroken.
Draadje er overheen geoldeerd en de zaak in elkaar geschroefd.

De radio staat nu lekker te spelen op mijn werktafel.

Bedankt voor de support en groeten Piet.

Ja, zo eenvoudig kan een defect zijn...en ook de reparatie daarvan.:-)
Gelukkig geen defecte transistor of zo.
Veel luisterplezier met je L3X14.:-)

mvg, Pieter.

openmaken van een L3X14

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-04-2012, 11:59 (4400 dagen geleden) @ Bossie
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-04-2012, 12:01

Hallo Bossie,

Ik heb een L3X14 in slechte staat die ik toch al uitelkaar wilde halen om beter te bekijken.

Ik hoop dat zondag of maandag te gaan doen en dan wat foto's te maken.

Ondertussen ben ik nieuwsgierig naar jouw exemplaar. Eindigt het typenummer op /00 of op /97?

Edit: Ah, ik lees nu dat het al gelukt is. Ik blijf nog wel nieuwsgierig en dan dus vooral naar waar je typenummer op eindigt, en naar opschriften van plakkertjes met typenummers/serienummers/productiecodes.

openmaken van een L3X14

door Bossie, 12-04-2012, 12:25 (4400 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
deze is in zeer deplorabele staat, de handgreep ontbreek de speaker grille zijn stukjes uitgebroken.
Ik heb heel veel batterijzuur uit de batterijhouder en radio gehaald, maar het geluid is nog meesterlijk(voor AM begrippen dan hé)
Er zitten geen enkele identificatie plaatjes of nummers meer op.
Ik gokte dat het een L3X14 was maar het blijkt een L3X04 te zijn.
De 14 had een pickup aansluiting, dat heeft de 04 niet.
Maar meer weet ik je echt niet te vertellen over het apparaat.

grt Piet.

powered by my little forum