technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver (Toestel of techniek)

door ARCHIMEDES, 21-05-2012, 18:22 (4369 dagen geleden)

Hulp gezocht bij herstelling. Ontvangst OK maar geen geluid.
Ik weet hoe ik gericht kan fout zoeken. Wil eerst testen voor "bekende" defecten

Het is tenslotte een toestel van méér dan dertig jaar oud..
Al ziet het toestel er wel heel mooi bewaard uit - nauwelijks stof

Dank bij voorbaat
Archie

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-05-2012, 18:36 (4369 dagen geleden) @ ARCHIMEDES

check even via de rec-out of daar wel audio staat.
vandaar af onderzoeken,

Andersom signaal toevoeren vanaf de tape ingang.

2 zekeringen achter op.
Dacht ook dat er mute schakelaar op zat.

dan eindtrap onderzoeken.

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door ARCHIMEDES, 21-05-2012, 18:54 (4369 dagen geleden) @ Maurice

Dank Maurice

dat zijn al punten om te starten - de zekeringen achterop zijn OK, REC out is er niet op het toestel dat ik heb (althans niet gedocumenteerd) maar de veldsterkte meter slaat uit. De stand van de Mute verandert er niets aan
Grts
Archie

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door soundman2 @, Wouw, 21-05-2012, 20:04 (4369 dagen geleden) @ ARCHIMEDES

Wat bedoel je met "rec out is er niet"" ?
komt er niets uit die aansluiting, of zit die niet op de receiver.
Volgens de service doc zitten er zelfs twee taperecorderaansluitingen op, dus tweemaal TAPE-IN en tweemaal TAPE-OUT.
Soundman2

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door ARCHIMEDES, 21-05-2012, 20:10 (4369 dagen geleden) @ soundman2

De tape out aansluitingen zijn er inderdaad - daar is dus een "REC OUT" te monitoren.
Thanks Soundman
Archie

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door ARCHIMEDES, 21-05-2012, 21:40 (4369 dagen geleden) @ ARCHIMEDES

Hi Folks

Audio tot op koptelefoon , lijkt het probleem in de schakelaar voor de LS zou zitten.

Morgen meer
Archie

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door soundman2 @, Wouw, 21-05-2012, 21:58 (4369 dagen geleden) @ ARCHIMEDES
Gewijzigd door soundman2, 21-05-2012, 22:01

Hi Folks

Audio tot op koptelefoon , lijkt het probleem in de schakelaar voor de LS zou zitten.

Morgen meer
Archie

De hoofdtelefoonaansluiting zit op de eindtrap, waar ook de luidsprekers op zitten. Die eindtrap lijkt dus in orde te zijn. Wat er dan nog overschiet, zijn de luidsprekerzekeringen en de luidspreker MAIN/REMOTE schakelaar(SPEAKER SELECTOR). Een uitgangsrelais zit er niet in, daar kan dus ook geen probleem mee zijn.
Soundman2

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door ARCHIMEDES, 21-05-2012, 22:04 (4369 dagen geleden) @ soundman2

Is ook mijn conclusie. De zekeringen zijn in orde blijft de schakelaar.
Groeten
Archie

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door ARCHIMEDES, 22-05-2012, 12:30 (4368 dagen geleden) @ ARCHIMEDES

Probleem dat blijft:
er is wel audio op de LS uitgang maar te zwak om het overeenkomstig speakersysteem te voeden: een kleine speaker op de LS uitgang geeft geluid maar nauwelijks sterker dan wat uit de koptelefoon komt

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door Paul Brouwer @, Haarlem, 22-05-2012, 20:38 (4368 dagen geleden) @ ARCHIMEDES

Een "wild guess"!
In zo'n koptelefoon-aansluiting zit doorgaans ook een schakelaar die (uiteindelijk) de speakers uitschakelen.

Hoe goed is die schakelaar of diens solderingen op de print. Stuurt deze schakelaar niet per ongeluk een chip aan die op zijn beurt de speakers uitschakeld en deze door slecht functioneren van die schakelaar ook uit houdt?

Groeten,
Paul

--
[image]

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door soundman2 @, Wouw, 22-05-2012, 21:07 (4368 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Een "wild guess"!
In zo'n koptelefoon-aansluiting zit doorgaans ook een schakelaar die (uiteindelijk) de speakers uitschakelen.

Hoe goed is die schakelaar of diens solderingen op de print. Stuurt deze schakelaar niet per ongeluk een chip aan die op zijn beurt de speakers uitschakeld en deze door slecht functioneren van die schakelaar ook uit houdt?

Groeten,
Paul

In dit geval niet. De hoofdtelefoon doet het altijd en de luidsprekers worden geschakeld met een schakelaar op het front. Die schakelaar zit op hetzelfde punt als de hoofdtelefoonaansluiting. Evenwel kan de eindtrap toch nog defect zijn en dat alleen de drivertransistoren nog voor enige output zorgen. Dat moet met een scope en toongenerator gemakkelijk te volgen zijn.
Overigens staat de servicedoc van het toestel gewoon op het www.

Soundman2

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door ARCHIMEDES, 22-05-2012, 21:55 (4368 dagen geleden) @ soundman2

Soundman
Heb je ergens een URL naar die servicedoc: ik heb alleen een gebruikersmanual gevonden
Archie

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door ARCHIMEDES, 23-05-2012, 08:40 (4367 dagen geleden) @ ARCHIMEDES

Intussen heb ik de service manual gevonden op
http://www.hifi-manuals.com/
wel bestaat die hoofdzakelijk uit schema en layout van de borden - spijtig genoeg geen functiebeschrijving, eerste zicht zijn er wat circuits die gemerkt zijn als "bescherming voor de speakers" die misschienook als foutbron in aanmerking komen... stapje voor stapje komen we er wel.
Archie

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door soundman2 @, Wouw, 25-05-2012, 19:42 (4365 dagen geleden) @ ARCHIMEDES

waar mijn doc vandaan komt, weet ik niet meer. Het zijn 16 pagina's.
Maak je wat luidsprekerprotectie betreft geen illusies. In de eindtrap is er niets voor aanwezig, dus geen DC-protectie en dergelijke, zelfs geen beveiliging tegen te lage impedantie of kortsluiting van de luidsprekers. De zekeringen in de voeding is het enige.
Je kunt het signaal meten op de ingang van de eindtrap op punt 4-2.
Soundman2

technics: SA-5250; FM/AM Stereo Receiver

door ARCHIMEDES, 27-05-2012, 16:04 (4363 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt soundman,
Heb intussen zoals hoger gemeld wat meer.URL zoals gemeld; moet wel eerst een free account aanmaken en wat geduld hebben. Meest entries op Google waren aanbiedingen om voor minder een aantal euros vooraf te laten betalen. projectje heeft intussen een paar dagen stil gelegen, binnen een paar dagen kan ik er weer terug mee voort.

Archie

powered by my little forum