virus op radioforum? (Computertechniek)

door Hans Steenman @, 22-05-2012, 09:21 (4366 dagen geleden)

Sinds gisteren blokkeert mijn AVG virusscanner de toegang tot het radioforum.
Is AVG het spoor bijster of hebben andere forumbezoekers hetzelfde probleem?

virus op radioforum?

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 22-05-2012, 09:43 (4366 dagen geleden) @ Hans Steenman

Nee, ik heb dat zelf hier niet gemerkt, maar we moeten wel waakzaam zijn, omdat de virussen steeds geraffineerder worden. Zit ie in een plaatje misschien?

Paul

geen last

door franshack @, Hengelo ov, 22-05-2012, 10:31 (4366 dagen geleden) @ Hans Steenman

gebruik ook AVG maar heb er geen problemen.

PC nieuw opstarten, AVG updaten en nog eens proberen

succes

geen last

door Jan 1 @, Tilburg, 22-05-2012, 12:14 (4366 dagen geleden) @ franshack

Ik gebruik al jaren ESET Smart Security, nu versie 5.0.95.0 NL. Nog nooit last van enig virus gehad, ook deze niet.:)

virus op radioforum?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-05-2012, 12:40 (4366 dagen geleden) @ Hans Steenman
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-05-2012, 12:51

Mijn AVG heeft eenmalig bij het plaatsen van een bericht een dergelijke melding gegeven. Op het metaforum (forumbeheerforum) loopt ook een topic hierover.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat het om een false-positive (vals alarm) gaat omdat AVG geen verder alarm heeft geslagen en omdat de omschrijving van het virus op van alles kan slaan (generiek/heuristisch), maar neem aan dat we spoedig van Otto zullen vernemen of er kwaadaardige scripts zijn aangetroffen.

Wel zou ik aan gebruikers van niet-up-to-date browsers, flash, java, etc. in het algemeen willen aanraden hun spulletjes consequent bij te werken tot de nieuwste versies want als er zich een virus via webpagina's zou proberen te verspreiden dan maakt het gebruik van bekende zwakke plekken. Wat dat betreft heb ik de beste ervaring met Opera, waar alvast geen ActiveX inzit (een van de in het verleden beruchte open deuren, maar natuurlijk zit er wel javascript, java, flash, etc. in dus ook altijd browser zelf en genoemde plugins/software bijwerken).

virus op radioforum?

door Dominic, 22-05-2012, 15:53 (4365 dagen geleden) @ Hans Steenman

Vanmiddag werd na een bezoek aan het forum een fake virusscanner geinstalleerd ongevraagd die de taskmanager en internet explorer onklaar maakte. Op m'n andere computer inderdaad een blokkering door AVG.

virus op radioforum?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 22-05-2012, 20:29 (4365 dagen geleden) @ Dominic

Over welk forum heb jij het?

Paul
Forumbeheer

virus op radioforum?

door Hans Steenman @, 23-05-2012, 08:32 (4365 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik heb het over het Nederlands Forum over oude radio's.

Maar inmiddels laat AVG het weer gewoon door. ???

virus op radioforum? Nefora -> Weer raak zojuist

door Dominic, 25-05-2012, 09:25 (4363 dagen geleden) @ Forumbeheer

NEFORA ofwel het buizenforum van Gloeidraad.nl.

Zojuist weer raak, ik denk dat ik er maar weg blijf.

[image]

virus op radioforum? Nefora -> Weer raak zojuist

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 25-05-2012, 09:54 (4363 dagen geleden) @ Dominic

Heeft niets te maken met het radioforum of welk forum dan ook.
Anders zouden we er allemaal last van hebben.
Waarschijnlijk ben je een keer per ongeluk op een louche website gekomen en heb je een 'verkoudheidje' opgelopen.
En nou zien of je die nepperd eraf krijgt.
Anders blijft die terug komen.

Nep is het zeker. Beslist niet op reageren.
Geldt ook voor Hugo

virus op radioforum? Nefora -> Weer raak zojuist

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-05-2012, 10:17 (4363 dagen geleden) @ Verdicom

Heeft niets te maken met het radioforum of welk forum dan ook.
Anders zouden we er allemaal last van hebben.
Waarschijnlijk ben je een keer per ongeluk op een louche website gekomen en heb je een 'verkoudheidje' opgelopen.
En nou zien of je die nepperd eraf krijgt.
Anders blijft die terug komen.

Nep is het zeker. Beslist niet op reageren.
Geldt ook voor Hugo

Op mijn vaste pc heb ik F-Secure als virusscanner en op mijn laptop MacAfee. Geen van de twee geeft wat voor melding dan ook bij het NFOR.

Het valt ook op dat de melding van een virus alleen voorkomt bij pc's met AVG.

virus op radioforum? Nefora -> Weer raak zojuist

door Dominic, 25-05-2012, 11:11 (4363 dagen geleden) @ Verdicom

Stierenpoep ! Die melding kwam van AVG, niet van een louche exe die op mn systeem draait. Het probleem doet zich ook niet heel de dag voor.

Ik heb nu het gedonder al gehad op 3 systemen op 3 verschillende plekken. 2 met AVG en 1 met Norton. Het lijkt alsof er in de forum software af en toe een exploit meedraait. Heb niet het idee dat het in een deeplink naar een afbeelding zit, de openingspagina is immers, op de banner na, plain HTML tekst.

virus op radioforum? Nefora -> Weer raak zojuist

door Dominic, 25-05-2012, 11:12 (4363 dagen geleden) @ Verdicom

virus op radioforum?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 22-05-2012, 20:27 (4365 dagen geleden) @ Hans Steenman

Dat iets van deze streking opgaat voor het Buizenforum is bekend. Hier het ik het nog niet meegemaakt.

Paul
Forumbeheer

Ik heb prijs !!!

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 25-05-2012, 08:27 (4363 dagen geleden) @ Hans Steenman

Hallo .... gisterenavond was ik aan het lezen op het NFOR en plots kwam er een scherm te voorschijn, zogezegd van "SABAM" die me vertelde dat ik ilegale gedownloade muziek op mijn pc zou hebben en dat daarom mijn pc geblokkeerd is. Ik moet nu 100 Euro betalen en dan zou ik een code krijgen die mijn pc terug "vrij" zou geven. Ik surfte ook al geruime tijd zonder virusscanner maar nu heb ik dus prijs, ik krijg dat scherm niet weg, wat ik ook probeer.
Dit bericht post ik nu met een andere pc waar ik AVG als virusscanner op geinstalleerd heb en ik kan nu inderdaad ook niet meer op het NFOR komen.

Groeten ... Hugo Sneyers

[image]

Ik heb prijs !!!

door Dominic, 25-05-2012, 09:20 (4363 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Niet op reageren, het is totaal nep dat scherm.

Ik heb prijs !!! - een oplossing

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-05-2012, 14:29 (4362 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

PC stroomloos maken
dan
Systeem opstarten in Veilige modus F8,
(dus niet eerst opstarten en dan veilige modus)
Scanner draaien en de boel opruimen.

Let wel
Zorg voor een Keybord met snoertje, met een USB-draadloos werkt dat niet die werkt pas als win is opgestart.

Ik heb prijs !!! - een oplossing

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 26-05-2012, 10:24 (4362 dagen geleden) @ Maurice

PC stroomloos maken
dan
Systeem opstarten in Veilige modus F8,
(dus niet eerst opstarten en dan veilige modus)
Scanner draaien en de boel opruimen.

Let wel
Zorg voor een Keybord met snoertje, met een USB-draadloos werkt dat niet die werkt pas als win is opgestart.

Hallo Maurice .... heb ik geprobeerd maar ook als ik in veilige modus opstart krijg ik dat scherm te zien waarop staat dat ik moet betalen, de pc is nu bij iemand die er meer verstand van heeft dan ik, dus ik vertrouw erop dat het wel in orde gaat komen en ondertussen werk ik met een "reserve pc". Ik heb hier op deze pc nu "google chrome" gezet als standaard webbrowser en nu kan ik weer op het NFOR komen zonder dat AVG een opmerking maakt.

Beste groeten ... Hugo Sneyers

Ik heb prijs !!! - een oplossing

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-05-2012, 23:52 (4361 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door Maurice, 26-05-2012, 23:55

zal inmiddels wel te laat zijn en je pc al redelijk schoon maar inderdaad een onderzoek door lui die van die petten op hebben zou nit eens verkeerd zijn.

Hoewel het erg zeldzaam luie mensen zijn en liever gehele dag achter een boom staan met zo'n kijkertje waar zo de bonnetjes uit rollen, dan dat ze echt eens aan de slag gaan.

Maar ja dat is moeilijk en moeten ze aan targets komen.
Zo'n uitpluizerij , nog digitaal ook , snappen de 99% niets van.
Dan nog kontakt op nemen met buitenland.
Hoewel achterhalen waar dat geld heen gaat, zeg ze storten het zelf en tracen dat geld.
Kansloze actie.

Ze zijn al niet in staat om hier de graffity handtekeningen te achterhalen en dat soort knullen de schoonmaak kosten te laten lappen.
Zeg ik nog, hoe moeilijk is het die handtekeningen aan een poppetje te knopen.
EN dat is nog wel lokaal.

Bedoel, als ze er nu al vooruit komen dat ze de woning inbraak met 25% willen verhogen.
Wel 25% van heel weinig is heel weinig.

Vermoei ze er maar niet mee.
Die aangifte, Probeer maar , is met 4 weken spoorloos verdwenen uit hun systeem.
Heb al 3x met dergelijk bijltje gehakt.

Ik heb prijs !!!

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 26-05-2012, 19:14 (4361 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Ik zou op zijn minst overwegen aangifte te doen van een poging tot afpersing. Iedereen denkt natuurlijk dat het toch niet helpt maar als deze lieden niks in de weg gelegd wordt, worden ze steeds brutaler. Ik voor mij ben ervan overtuigd dat zelfs als je zou betalen, de computer gewoon geblokkeerd zou blijven.

:th Verder blijkt hier weer eens dat een virusscanner niet overbodig is. Blijft de vraag of "iemand die er meer verstand van heeft" er genoeg verstand van heeft om het probleem echt op te lossen. Vorige week kreeg ik nog een computer in handen die door een deskundige was behandeld. Het virus was weliswaar weg maar het systeem was zo traag en instabiel geworden dat het nauwelijks bruikbaar was. Veel geluk:)

petrus bitbyter

powered by my little forum