W10 v 20H2 volledig gecrashed na update. (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 12-08-2021, 15:50 (959 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 12-08-2021, 15:58

Gisteren is bij mij W10, V 20h2 na en update door windows volledig gecrashed. De update leek normaal te worden geïnstalleerd en na een tijdje was W10 weer actief. Het afsluiten van de laptop ging moeizaam en ineens was W10 weer terug op het scherm. De tweede keer afsluiten leek wel te werken, maar de computer ging niet uit, alleen een zwart scherm. Ik heb de laptop met de powerknop uit gezet. Deze morgen startte de laptop niet meer en de enige mogelijkheid was terug naar W7, waarvan de originele herstelfiles mogelijk nog op een andere partitie staan. Het scherm geeft dat ook aan.
Met een Hirens boot usb stic heb ik in elk geval de userdata kunnen saven
Als ik inderdaad terug moet naar W7, hoe krijg ik dan weer W10. Ik heb daarvan geen installatie cd en ik weet niet of de (gratis) overgang van W7 naar W10 met een ISO file gegaan is of direct vanaf de Windows site.
Ik kan met de boot USB stick nog wel normaal bij de harddisk.
Wat is slim? Tot nu toe heb ik nog geen acties ondernomen, behalve dan het kopiëren van mijn files.

[image]
[image]
[image]

W10 v 20H2 volledig gecrashed na update.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 12-08-2021, 16:06 (959 dagen geleden) @ soundman2

Ik begrijp hier geen bal van. Ik had het hier ook draaien, zonder enig probleem.
Nu heb ik (uiteraard) de laatste update (21H1) zonder enig probleem erop draaien.

Groeten,
Paul

PS
W10 kan jij zonder meer opnieuw installeren. Jouw PC/laptop is immers reeds "gevalideerd".

--
[image]

W10 v 20H2 volledig gecrashed na update.

door soundman2 @, Wouw, 12-08-2021, 17:15 (959 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 12-08-2021, 18:06

W10 was inderdaad gevalideerd, maar verder dan de startschermen kom ik niet. Wil dat zeggen dat ik weer terug moet naar W7 (meer keuzes zijn er niet op de schermen die ik getoond heb.
Ik heb nog wel een herstel usb stick voor W7, maar kennelijk staat er ook nog ergens een recovery op een andere partitie van de laptopschijf.
Ik wil best geloven dat het bij jou goed draait. De laptop voldoet aan de systeemeisen voor w10 en dat draaide goed. De ellende begon met 20H2, programma's reageerden langzamer etc maar het werkte allemaal nog goed. Na de uodate gisteravond was het over.

Bij microsoft staat op de site een methode voor een clean install, maar ik denk dat windows dan gewoon moet werken.
Op de Hirens boot usb stick staat ook het volgende programma, heeft iemand daar ervaring mee?

Lazesoft Windows recovery

[image]
[image]
[image]


Het ISO bestand waarvan ik de bootstick heb gemaakt heet HBCD_PE_X64.ISO.
Daarmee draait een uitgeklede versie van win10

W10 v 20H2 volledig gecrashed na update.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 12-08-2021, 19:15 (959 dagen geleden) @ soundman2

Het ISO bestand waarvan ik de bootstick heb gemaakt heet HBCD_PE_X64.ISO.
Daarmee draait een uitgeklede versie van win10

Dat zal jouw probleem zijn. Een "uitgeklede versie" van W10. Dat is vragen om problemen.
Installeer gewoon W10 met de daarvoor bestemde Microsoftversie van Media Creation Tool.
Link: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Groeten,
Paul

--
[image]

W10 v 20H2 volledig gecrashed na update.

door soundman2 @, Wouw, 12-08-2021, 19:44 (959 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 12-08-2021, 19:59

Het ISO bestand waarvan ik de bootstick heb gemaakt heet HBCD_PE_X64.ISO.
Daarmee draait een uitgeklede versie van win10


Dat zal jouw probleem zijn. Een "uitgeklede versie" van W10. Dat is vragen om problemen.
Installeer gewoon W10 met de daarvoor bestemde Microsoftversie van Media Creation Tool.
Link: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Groeten,
Paul

Je begrijpt me verkeerd!
De pc start op met de schermen in mijn eerste bijdrage, verder kan ik daar niets mee, eventueel naar win 7 als het al lukt.
Met de hirenss boot usb stick, draai ik een heel simpele W10. Met dat programma kan ik mijn HD c: bereiken en desnoods gewoon gebruiken. Het programma op de stick is zeker niet de versie die geïnstalleerd moet worden. Het is een tool om bij je gegevens etc te kunnen. De data heb ik dus gewoon weer kunnen kopiëren naar een extern medium.
Nu is het zaak dat ik op een goede manier W10 weer installeer. Ik denk dat ik een media creation tool van microsoft moet maken, maar dat weet ik niet zeker. Moet ik de harddisk eerst helemaal schoonmaken en/of formatteren. Dat kan allemaal met dat externe windows programma.\Zonder dat programma, ben ik alle data kwijt en zit ik vermoedelijk weer helemaal terug bij win7 en is er waarschijnlijk ook nog allerlei restmateriaal achtergebleven.
De "uitgeklede versie" is een mooie tool, om een niet opstartende pc tijdelijk tot leven te wekken en buitengewoon handig.
edit
Ik lees zonet dat windows zelf ook een soorgelijke tool kan maken windows10/PE, het programma draait in een ramdisk. Ik ken hierens al tientallen jaren.

W10 v 20H2 werkt weer

door soundman2 @, Wouw, 13-08-2021, 14:26 (958 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 13-08-2021, 14:33

Uiteindelijk een bootstick gemaakt en een nieuw install gedaan. Windows installeerde meteen 21H1,
Veel werk gehad om de windows programma's die je niet wil, te vervangen door goede tools.
Bij het installeren van Firefox, toch nog allerlei pogingen gedaan om Edge te promoten, maar nu draait de vertrouwde brouwser weer.
Ik heb veel gesaved, maar soms heb je toch nog ergens wat gemist. Tja dat is dan weer uitzoeken etc. Komt van liverlee allemaal weer goed.

Toch nog een vraag

door soundman2 @, Wouw, 13-08-2021, 19:42 (958 dagen geleden) @ soundman2

De installatie van W10- 21H1 kun je alleen voltooien als je een MS account hebt.
Daarvoor heb ik mijn hotmail adres gebruikt. Evenwel heeft MS besloten, dat de eerste vier letters dan ook maar mijn usernaam zijn, in dit geval OLDF. Raar natuurlijk want ik heet Henk. Wie weet hoe je dat aan kunt passen?
Het emailadres kan/wil ik niet veranderen.

Toch nog een vraag

door bruno @, Tienen ( Belgie ), 13-08-2021, 21:39 (958 dagen geleden) @ soundman2

Beste,
Misschien heb je wat aan volgend artikel url: https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-ga-je-van-een-microsoft-account-terug-naar-een-lokaal-a...

ik vermijd dit door tijdens de installatie van W10 geen internet verbinding te maken ( ook geen wifi verbinding ) dan kan je een lokaal account aanmaken met min 3 beveiligingsvragen die min of meer kunt kiezen . Je kan dan best je antwoorden ergens noteren .

Groeten
Bruno

powered by my little forum