VHS naar USB stick (Computertechniek)

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 13-08-2021, 16:59 (980 dagen geleden)

Beste mensen,

Ook ik heb nog een stapel VHS banden met persoonlijke herinneringen die ik graag wil digitaliseren en opslaan op, bij voorbeeld, USB-sticks.

Qua hardware kom ik er vermoedelijk wel uit.
Mijn Sony VCR werkt nog voortreffelijk maar heeft alleen een SCART en een RF-uitgang.
Ik beschik binnenkort over een SCART-HDMI adapter zodat er (hopelijk) een bruikbaar digitaal signaal ontstaat.

Mijn vraag is nu concreet:
Wie heeft ervaring met de benodigde software om de HDMI "stream" op USB sticks op te slaan?

Ik beschik alleen over W10 machines.

Ben benieuwd en alvast bedankt,

Henk

VHS naar USB stick

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 13-08-2021, 17:34 (980 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Ik gebruik al een aantal jaren de Live Gamer Portable - C875 van Avermedia om van HDMI op te nemen. Dan kan met SW op de computer, maar handiger vind ik om het apparaatje in stand-alone mode te laten opnemen. Deze C875 maakt .ts files aan en die worden naar een SD geheugenkaartje geschreven. De beperking is dat de video opname wordt weggeschreven in files van max 2 Gb, maar met een simpele "copy /B" in DOS (of command prompt in W10) zijn die naadloos aan elkaar te plakken. Het staat dan wel niet op USB, maar van SD naar USB is een kleine bewerking.

https://www.avermedia.com/nl/product-detail/C875

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

VHS naar USB stick

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 14-08-2021, 10:34 (979 dagen geleden) @ BenM

Ben,

Dank voor je reactie.
Dit door jou voorgestelde apparaatje lijkt inderdaad heel geschikt voor mijn doel.
Ik ga op zoek naar een hedendaagse versie of anders een gebruikte.

Groeten,

Henk

VHS naar USB stick

door Joop Kuijntjes @, Gorinchem, 15-08-2021, 16:00 (978 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Hier gebruik ik een 4K 60Hz Loop Hdmi Capture Card van AliExpress. Deze werkt met vrije software OBS. https://obsproject.com/

https://nl.aliexpress.com/item/4001294726740.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dHJnlez

Groet, Joop

VHS naar USB stick

door electron @, eindhoven, 15-08-2021, 17:04 (978 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

1) voor permanente opslag moet je geen sd-kaart of usb-stick gebruiken.
usb-sticks gaan ineens dood, en dan kun je er niets meer mee.:ng
externe usb-drive (liefst mechanisch) is beter.
2) vhs is geen HD formaat (1920h)!! vhs= 230h, s-vhs= 400h max.
dvd formaat (720h) is ruim voldoende- scheelt veel opslag ruimte.
3) er zijn veel adapters bv.
Video grabber
gebruik indien mogelijk de s-vhs aansluiting.
4) beste resultaat is met een vhs recorder die een 'time base corrector' bevat,
als je die nog kunt vinden. zijn niet goedkoop.
Success, Ben@

VHS naar USB stick

door henkk56 @, 15-08-2021, 22:49 (977 dagen geleden) @ electron

Diverse Pioneer harddisk recorders bevatten ook een uitstekende timebase corrector.
Misschien andere ook wel,in ieder geval als ik oude videobanden op een oude en niet voor videorecorders aangepaste tv wil bekijken laat ik het signaal via zo'n harddisk recorder lopen,werkt uitstekend dus ook prima voor digitaliseren.

Henk

VHS naar USB stick

door electron @, eindhoven, 16-08-2021, 04:26 (977 dagen geleden) @ henkk56

Dus van vhs-recorder naar dvd-recorder.
Heb hier geen ervaringen mee. tbc op videorecorder werkt goed.
Zoiets: Panasonic DMR-ES15 =70 euro? Ebay
over tbc's: videohelp
tbc's halen de 'schokkerigheid' uit het mechanisch verkregen videosignaal.
deze 'jitter' veroorzaakt oa. frame dropouts en kleur verstoringen.
Groet, Ben@

VHS naar USB stick

door Goldline @, Oranjedorp, 16-08-2021, 10:30 (977 dagen geleden) @ henkk56

Met een LG Hd recorder met ingebouwde DVD brander had ik altijd goede resultaten van
videobanden naar dvd overzetten.
Je VHS via scart in de LG, eerst opnemen op HD dan branden op DVD, laat de copy gewoon op de HD staan als backup.
De LG koste destijds 179€ ,type weet ik niet meer.

--
Cees PA1DBA

VHS naar USB stick

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 16-08-2021, 11:21 (977 dagen geleden) @ electron

@ Ben,

Jouw ervaring met USB sticks die ineens "dood" zijn deel ik helaas ook.
Goed dat je mij daar nog even aan herinnerde.
Ik twijfel ook aan de houdbaarheid van CD-roms, daar zijn me ook al eens vreemde dingen overkomen zoals foto's die er met 100% zekerheid goed op stonden en later ineens maar voor de helft zichtbaar waren..!
Ok, op zoek dus naar een goede externe harde schijf die via USB aangesloten kan worden.

@ Allen,

Dank voor jullie reacties.

Met vriendelijk groet,

Henk

VHS naar USB stick

door WalterH @, Den Haag, 16-08-2021, 12:57 (977 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door WalterH, 16-08-2021, 12:58

Cd-rom hebben een beperkte levensduur. Zeker de typen die meer dan de gebruikelijke 650 Mfb kunnen bevatten, zijn zeer ontvankelijk voor veroudering en onleesbaarheid. Als deze dan ook nog warm en op een zonnige plek worden bewaard, dan is de data als heel snel onleesbaar. Er zijn wel betere type cd-roms ontwikkeld voor langdurige data opslag, maar deze zijn duur en hebben meestal een speciale brander nodig.

Data die onmisbaar is, dient dan ook op minimaal twee verschillende media te worden bewaard. Waarbij 1 van deze exemplaren bij voorkeur op een andere locatie wordt opgeslagen.

Zelf bewaar ik een tweede exemplaar in een speciale brandkluis voor data. Een goede backup strategie is dan uiteraard wel noodzakelijk.
Het opslaan op een cloudservice is ook mogelijk, maar dan zou ik de data voor het uploaden wel versleutelen.

--
W. Heemskerk

VHS naar USB stick

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 16-08-2021, 17:57 (977 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door BenM, 16-08-2021, 18:28

Ok, op zoek dus naar een goede externe harde schijf die via USB aangesloten kan worden.

Ik heb hier een Seagate 4TB Barracuda HD externe schijf liggen, die het begeven heeft. Het is inderdaad verstandig uit te zoeken welke HD's het meest betrouwbaar zijn. En een Backup/2de kopie is sowieso verstandig.

Succes gewenst!

Ben

PS Mijn eigen VHS banden heb ik afgespeeld op een Sony SVO-5800P, omgezet van S-VHS naar Firewire met de ADVC-300 van Canopus en dat Firewire signaal loopt dan rechtstreeks een computer binnen (kan met standaard windows SW worden opgenomen, ook op een XP/Vista computer), waarbij het wordt opgeslagen als .avi file.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

VHS naar USB stick

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 17-08-2021, 10:22 (976 dagen geleden) @ BenM

Bij mijn zoektocht(je) naar een bruikbare (en betaalbare) externe harddisk ben ik uitgekomen bij een oude bekende uit mijn mainframe tijdperk : Western Digital Elements, 4TB
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik laat me graag eerst nader adviseren vanuit de praktijk.
Je weet immers niet hoe (on)betrouwbaar al die reviews zijn.

Groeten,

Henk

VHS naar USB stick

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 17-08-2021, 11:09 (976 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door Bapaktua, 17-08-2021, 11:19

[image]hallo henk,
ik gebruik al meer dan twee jaar een WD 4T externe HD, WD Elements.
Model WDBWLG0040HBK-0B.
Elke zaterdag een back-up maken van mijn hele PC (met Acronis).
Een complete image. Ongeveer 2 TB.
Werkt zonder probleem,
Voordeel deze HD heeft een USB3 aansluiting.
Dus een USB3 kaart in mijn PC gezet.
Ik ben er erg tevreden over.
ruud exPA0ROJ

NB, gewijzigd 2 GB naar 2 TB.

VHS naar USB stick

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 17-08-2021, 11:30 (976 dagen geleden) @ Bapaktua

Ruud,

Hartelijk dank voor je reactie die het vertrouwen wat ik van oudsher had in dit merk weer een beetje opschroeft.

Met vriendelijke groet,

Henk

VHS naar USB stick

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 17-08-2021, 11:46 (976 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Hallo Henk,graag gedaan.
In mijn PC zitten ook WD-drives en links van de WD 4T liggen twee andere WD externe HD's. 1,5 en 1 TB.
Die draaien al dagelijks zo'n jaar of 6 zonder problemen.
ruud

VHS naar USB stick

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-08-2021, 17:20 (976 dagen geleden) @ Bapaktua

Zijn verschillende op de markt geweest die speciaal
Voor 24/7 gebruik zijn.
Dacht de rode.
Die heb ik toen ook in mijn backup systeem gezet.
2x 4T

VHS naar USB stick

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-08-2021, 12:43 (976 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

In de mainframetijd maakte WD zelfs nog controllers, zo rolden ze in de harddiskproductie. Ze doen zeker iets goed, want ze hebben het al die jaren uitgehouden terwijl de meeste fabrikanten uit- en omvielen.

In mijn ervaring produceert WD de een-na-beste schijven en is eigenaar van de beste schijffabrikant. Helaas laten ze de beste fabrikant (voormalig IBM, voormalig HGST) alleen nog maar serverschijven maken. Ik heb zo'n Ultrastar in een externe behuizing als backupstation in gebruik. Als je kant-en-klaar koopt dan is WD een uitstekende tweede keus.


Als ik een raidconfiguratie bouw zit er ook altijd minstens 1 WD in.

VHS naar USB stick

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-08-2021, 14:45 (977 dagen geleden) @ electron

1) voor permanente opslag moet je geen sd-kaart of usb-stick gebruiken.
usb-sticks gaan ineens dood, en dan kun je er niets meer mee.:ng
externe usb-drive (liefst mechanisch) is beter.


USB stick, das kaas met veel gaten en gebruik je nooit voor lange duur opslag.
Een SD kaart daarentegen bewaart wel voor lange termijn. vandaar de naam SD.. Secure Digital...

2) vhs is geen HD formaat (1920h)!! vhs= 230h, s-vhs= 400h max.

dvd formaat (720h) is ruim voldoende- scheelt veel opslag ruimte.

Het aantal videoresolutielijnen is niet wat telt, wel het systeemformaat. en dat was in de standaarddefinitie altijd 576/50i (daarvoor gekend als 625l) zowel voor VHS als DVD..

powered by my little forum