Laptop kan niet meer updaten (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2022, 15:33 (816 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 03-01-2022, 15:36

Bij het zoeken waarom bluetooth niet werkt op mijn laptop (al jaren lang niet) kwam ik op de update pagina terecht en het blijkt dat de laptop thans de updates niet meer kan uitvoeren.
(Dit heeft weinig te maken met mijn aloude BT probleem)
Ik heb me verdiept op het www naar de foutcode, maar nadat ik de weg in het bos teruggevonden heb, stel ik hier maar de vraag wat er vermoedelijk mis is en hoe los ik dat op.

[image]

Laptop kan niet meer updaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03-01-2022, 15:57 (816 dagen geleden) @ soundman2

Heb je al geprobeerd om de UAC uit te zetten?.
Groet, Ben

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2022, 16:19 (816 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 03-01-2022, 16:42

Het UAC heeft iets met accounts te maken.
Er is maar een beheerder, dat ben ik.
Om daar bij te geraken vraagt hij een wachtwoord.
Liever niet, maar ik heb ooit eens een wachtwoord ingevoerd bij de installatie om de laptop te starten. Dat gebruik ik dus elke dag. Maar met dat wachtwoord kom ik bij accountbeheer niet verder. Ik heb verder nooit wachtwoorden ingevoerd..........
Met de beveiligingsvragen zou ik ook toegang kunnen krijgen (ik kan me niet herinneren, dat ik die ingevuld heb), maar ja daar moet je dan eerst het wachtwoord voor invullen!
Overigens ben ik na of op 11-11-2021 niet met accounts bezig geweest.

Nog meer acadabra

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03-01-2022, 16:55 (816 dagen geleden) @ soundman2

Tik nu eens in het configuratie scherm bij de zoekfunctie UAC.
Dan doorgaan en zie je een balkje en dat balkje moet helemaal naar beneden staan.
Daarna start je de Laptop opnieuw op en probeer de update te installeren.
Niks paswoord of andere acadabra, het is een beveiligingsinstelling voor je account.
Deze instelling zorgt ervoor dat er elke keer gevraagd word of je iets wel wil installeren.
Na de update (als dat werkt) kun je het weer terugzetten zoals het was.
Niet ongeduldig doen want dan kom je er nooit uit.
Succes en groet, Ben

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2022, 17:07 (816 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 03-01-2022, 17:09

Ik kom niet bij UAC, vanwege het wachtwoord, wat ik nooit ingevoerd heb!
Soms bij downloads geeft bijv FF dat iets niet kan en geeft de optie "als administrator" en die vink ik dan aan, ik ben administrator dus.......

Nog meer acadabra

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03-01-2022, 17:21 (816 dagen geleden) @ soundman2

Er zijn hier denk ik 2 mogelijkheden.
Of je denkt dat je administrator bent maar volgens de Laptop niet.
Of je hebt de Laptop geïnstalleerd in de S-mode en dan ben je ook beperkt.
Controleer of je echt administrator bent en niet toevallig een gast.
En controleer of de Laptop niet in de S-mode is geïnstalleerd.
Nu ga ik de hond uitlaten en lees wel of je er zo uitkomt.
Groet, Ben

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2022, 18:51 (816 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 03-01-2022, 18:53

Helaas ben ik geen computerdeskundige, maar een gebruiker die toch wel eens wat wil uitzoeken. Helaas, de termen die je gebruikt ken ik niet en waar kan ik simpel zien of ik admin ben? De helpfunctie van Micro$oft stuurt me elke keer met BING het www bos in.
Wat is de S mode?

Nog meer acadabra

door Hersteller @, Haarlem, 03-01-2022, 19:22 (816 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb geen hond, dus kan ik antwoord geven. Windows 10 S is een beperkte versie van Windows die o.a. alleen software uit de Microsoft store kan installeren. Je zit vast aan Edge. Je kan gratis naar de gewone Windows 10 upgraden.

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2022, 19:38 (816 dagen geleden) @ Hersteller

Dan heb ik de gewone uitvoering

Nog meer acadabra

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 03-01-2022, 20:23 (816 dagen geleden) @ soundman2

Als het zo is dat je geen S-mode hebt, lees dan dit verhaal eerst.
https://bitfix.be/uitschakelen-inschakelen-uac-in-windows-10/#.YdNLvUnvKig
Op deze manier schakel je UAC af.
Groet, Ben

Nog meer acadabra

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 03-01-2022, 20:41 (816 dagen geleden) @ Ben

https://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/all/error-code-0x800f081f-na-mislukte-updates/3...

Ik zou er niet teveel tijd instoppen als het niet lukt. Vaak gaat het sneller de computer te restoren naar een herstelpunt en als dat niet gaat Windows herstellen of opnieuw te installeren. De meeste laptops hebben een hier een partitie voor of met een tooltje van Microsoft.

--
RAAF12

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2022, 21:08 (816 dagen geleden) @ RAAF12

Ik ben van w7 naar w10 gesukkeld en heb tussentijds ook al eens de harddisk moeten vervangen.Ik denk dat die rescue partitie niet meer aanwezig is en als dat wel het geval is, zal die terug gaan naar w7 vrees ik.
Ik heb nog wel een USB stick liggen waarop ik destijds de userfiles gesaved heb, moet eens zien of ik ook een herstel stick gemaakt heb.

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2022, 22:30 (816 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 03-01-2022, 23:03

Ik krijg niet de mogelijkheid om wat te wijzigen. De schermen die ik krijg geven niet de aangegeven keuzes weer. Ik heb W10 21H1, werkt dat weer anders?
Hier een keuze menu waarmee ik niet verder kom.
[image]


Na het aanklikken van gebruikersaccounts:


[image]


Wijzigen via de registry kan ook, maar updates vraagt toch geen toestemming als ik dat nooit uitgezet heb bij de installatie/update van W10.
Overigens heeft het tot 11-11-2021 gewoon gewerkt, zoals blijkt uit de lijst van updates.

Nog meer acadabra

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-01-2022, 23:12 (816 dagen geleden) @ soundman2

Maar voordat je je blindstaart op UAC, waarom denken we dat het daaraan ligt? Meestal heeft Windows Update daar helemaal niets mee te maken.

De foutcode "schijnt" te betekenen dat er ergens een belangrijk bestand ontbreekt. Ik zeg "schijnt" omdat MS nogal de neiging heeft om foutcodes niet uit te leggen maar gewoon een waslijst te geven van wat het allemaal kan veroorzaken (1001 extreem verschillende dingen, meestal).

Een willekeurige suggestie is om de optionele component ".net framework 3.5" te verwijderen als die ooit eens aangevinkt is. Maar dat is maar één van de 1001 willekeurige suggesties.

Er is wel ook een troubleshootprocedure (trouble schieten in de lucht met hagel in de hoop dat er een korreltje op de computer landt) voor updateproblemen. Ik denk dat je die kunt vinden op de site van MS door te zoeken op "windows 10 update troubleshooter".

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 03-01-2022, 23:52 (815 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wat dat betreft heb ik aan de helpfuncties van MS grote twijfels . Vrijwel altijd wordt je met Bing naar een of ander MS bruikersforum geloodsd, waaruit ik nog nooit een oplossing heb gehaald.

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 04-01-2022, 11:56 (815 dagen geleden) @ soundman2

Gaan we weer

[image]

Nog meer acadabra

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 04-01-2022, 12:38 (815 dagen geleden) @ soundman2

Er is met een update wel iets gewijzigd waardoor je nu een emailadres en wachtwoord moet opgeven.
In mijn geval geef ik dan een weinig gebruikt Hotmail adres en bijbehorend wachtwoord.
Het idee is dat als je inloggegevens kwijt bent, MS de info op dat adres zal zetten.
Echt veel vertrouwen heb ik daar niet in en gebruik meestal een image backup als het fout gaat.

Begrijp ik nu goed dat je in het configuratie scherm geblokkeerd word.
Ook als je het rood omcirkelde vlak aanklikt?.

[image]

Als dat zo is dan lijkt mij dat er iets anders de boel blokkeert, mogelijk een corrupte file.
Het advies is dan, probeer eerst een Schijfopruiming inclusief de systeembestanden.
Je tikt in het hulpvak linksonder "schijf" en dan verschijnt de executable en start die op.
Dan ook systeem opruiming aanklikken en daarna alle hokjes aanvinken.
Jammer dat je ver weg woont anders had ik hem wel eens op mijn tafel willen hebben.
Succes en groet, Ben

Nog meer acadabra

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-01-2022, 15:50 (815 dagen geleden) @ Ben

Ik vind het ook vreemd dat deze PC nog op 21H1 draait en niet op 21H2. Deze versie is in november 2021 beschikbaar gekomen.
Je kan overigens ook een "inline update" doorvoeren maar dat kan weer enige tijd in beslag nemen (een paar uur).

Groeten,
Paul

--
[image]

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 04-01-2022, 16:34 (815 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 04-01-2022, 16:36

Op 11-11-2021 heeft de laatste automatische update gewerkt en daarna lukte het niet meer.
Ik weet nog steeds niet waarom. Ik ben de bestanden die ik niet kwijt wil aan het opslaan, zodat de back-up helemaal bij is. Als de reparatie dan mislukt heb ik dat tenminste nog.
De laptop is niet echt nieuw, Win 11 gaat volgens MS niet lukken. Ik heb wel de aankondiging gehad van 21H2, maar dan als additionele update. Er staat niet bij dat de laptop daarvoor niet meer geschikt is. Ik moet dus zelf aangeven of ik 21H2 wil installeren. Als de back-up gereed is kan ik dat wel proberen. Misschien is het probleem dan ook opgelost.

Nog meer acadabra

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-01-2022, 18:45 (815 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb ook W10 op meerdere desktops en laptops draaien en die zijn allemaal met de standaard updates bijgewerkt naar versie 21H2.
Ook heb ik een hele oude PC en een wat jongere laptop naar W11 ge-update, ondanks dat deze geen W11 aan zouden kunnen.
Dit heb ik bij wijze van test gedaan. Ik zie W11 zeker (nog) niet als aanrader.

Met W10 heb ik geen enkel probleem wat ik ook graag zo wil houden. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 04-01-2022, 21:26 (815 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 04-01-2022, 21:55

Ik heb inmiddels een update gedraaid naar W10 21H2, wie weet nietwaar.
De files werden gedownload en geïnstalleerd.
Verder een groen vinkje de pc is bijgewerkt Hoera!!!
Toch nog even WINVER ingetypt ....versie 21H1. Wat krijgen we nou?
Deze melding
[image]

Dan maar even de update historie bekeken.

[image]

Knudde dus.
De veiligheidsupdates in de lijst zijn wel allemaal voltooid.

Ik had vooraf nog deze actie gedaan, volgeens de instructies op deze webpagina
https://support.microsoft.com/nl-nl/topic/bij-het-installeren-van-updates-via-windows-update-kan-...

cmd
dism /online /cleanup-image /startcomponentcleanup

Is uitgevoerd, maar dat deed kennelijk weinig

De eerste mislukte update vond plaats op 16 december Op 18 december is er een herstelpunt. Ik weet niet meer of ik dat zelf gemaakt heb. Ik denk dat het niet bruikbaar is, omdat de fout eerder optrad.(16dec)
Er zijn geen herstelpunten verder in het verleden.

Nog meer acadabra

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 05-01-2022, 00:14 (814 dagen geleden) @ soundman2

De melding heb ook een keer gehad bij een update ik weet niet meer hoe ik eraf gekomen ben. Ik weet niet of je belangrijke dingen erop heb staan, maar een verse instal kan altijd. Op de MS site staat een tooltje wat je op een bootable USB stick zet. Dan verander je de bootvolgorde in de UEFI en vervolgens kan je op de SSD (of harddisk) alle partities deleten en nieuwe aanmaken. En Windows fresh installeren. De OEM key staat op de laptop of PC dat is geen probleem en als je exotische hardware hebt waar Windows geen driver voor heeft kan je die evt. later toevoegen vanaf de laptop fabrikantensite.
.... mediacreationtool.exe heet die file die maakt een geschikte USB stick aan om Windows opnieuw te installeren.
Als je een Google account hebt staan alle Favorieten en email ook weer op de computer in Chrome.

--
RAAF12

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 05-01-2022, 09:12 (814 dagen geleden) @ RAAF12
Gewijzigd door soundman2, 05-01-2022, 09:14

Een schone install kan en volgens mij heb ik de bootstick voor W10 nog liggen, maar dan ben je er nog niet, de pc moet ik dan ook nog een beetje handig inrichten, de back-up terugzetten etc.
Wat ik niet snap, is dat windows ergens tegenaan loopt, waardoor ze niet kunnen updaten, een code afgeven wat er aan de hand is en dat je vervolgens het bos in gestuurd wordt om zelf maar uit te zoeken wat er dan wel mis gaat.
De helpfunctie van windows heeft mij nog maar zeer zelden op het goede pad gezet. Kennelijk ben ik niet de enige. Op het www vind je talloze betrouwbare en onbetrouwbare sites en forums die doorgaans veel leesvoer geven, maar zelden leiden tot de oplossing.....

Overigens werkt de laptop verder prima en ook worden de veiligheidsupdates volgens de update historie wel goed geïnstalleerd.

Nog meer acadabra

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-01-2022, 13:05 (814 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-01-2022, 13:07

Een schone install kan en volgens mij heb ik de bootstick voor W10 nog liggen, maar dan ben je er nog niet, de pc moet ik dan ook nog een beetje handig inrichten, de back-up terugzetten etc.
Wat ik niet snap, is dat windows ergens tegenaan loopt, waardoor ze niet kunnen updaten, een code afgeven wat er aan de hand is en dat je vervolgens het bos in gestuurd wordt om zelf maar uit te zoeken wat er dan wel mis gaat.
De helpfunctie van windows heeft mij nog maar zeer zelden op het goede pad gezet.

Extreem onbehulpzame foutmeldingen is een structureel probleem van Windows in het algemeen. De manier waarop Windows update onder de kap werkt is óók een structureel probleem, alleen hebben ze dat "opgelost" door losse updates in grotere pakketten te stoppen en servicepacks te hernoemen in upgrades en wat vaker op te sturen, zodat je in elk geval geen uren of dagen onder hoog processorgebruik hoeft te wachten tot het updaten mislukt is.

Een mogelijke manier om dit probleem te omzeilen is 21H2 met de hand te downloaden en uit te voeren in plaats van via Windows Update. Als dat ueberhaupt nog kan. Dat was bij oudere windowsversies soms een oplossing.

Een andere tip is om de logboeken door te worstelen. Soms staat daar bij een foutmelding welk bestand niet gelezen kon worden, of iets van dien aard.

Nog meer acadabra

door Paul Brouwer @, Haarlem, 05-01-2022, 10:53 (814 dagen geleden) @ RAAF12

In dit geval zou ik ook tot een nieuwe installatie overgaan, alhoewel ik eerst toch een "inline installatie" zou proberen.

Groeten,
Paul

--
[image]

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 05-01-2022, 11:26 (814 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Wat is een "inline" installatie, of bedoel je "online" ?

In plaats van de bootstick?

Nog meer acadabra

door Paul Brouwer @, Haarlem, 05-01-2022, 14:47 (814 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Paul Brouwer, 05-01-2022, 14:51

Een "inline update" voer je uit door op setup van een USB-stick met daarop de laatste versie van MediaCreationTool te starten.
Dat werkt dan jouw Windowsinstallatie tot de laatste versie bij met behoud van alle geïnstalleerde applicaties en data.
Weet wel dat zo'n inline update enige uren kan duren.

Groeten,
Paul

PS
Kijk eens hier. KLIK

--
[image]

Nog meer acadabra

door henk vdb @, Breda, 05-01-2022, 15:54 (814 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door henk vdb, 05-01-2022, 16:19

Weet wel dat zo'n inline update enige uren kan duren.

En waarom moet dat uren duren? Hebben alle windowsgebruikers zich er bij neergelegd dat dat normaal is met de eisen die Microsoft aan computers stelt die überhaupt Windows kunnen draaien? Het wordt hoog tijd dat alle tijd die besteed wordt aan het oplossen van problemen bij Microsoft gedeclareerd kan worden! Het leven is te kort voor dit soort onzekere acties, er zijn veel betere alternatieven die betrouwbaarder, veel meer configureerbaar door "normale" gebruikers, veiliger en niet zo dwangmatig zijn. Laat Windows los, gebruik wat beters voor het dagelijkse computergebruik en schaf geen nieuwe windows afhankelijke zaken meer aan.

Ik heb makkelijk praten omdat ik geen kinderen op school heb die verplicht worden windows te gebruiken, dus ik kan (gelukkig) doen wat ik zelf wil (op privé computergebied dan :-D :-D :-D ), alleen op mijn werk zit ik er nog mee maar daar ben ik gelukkig niet zelf verantwoordelijk voor de computers.

Nog slechts één windows 10 computer in gebruik voor autodiagnosesoftware waar ik een dure licensie voor heb. Daar heb ik dezelfde problemen mee (gehad) als Soundman2. Maar ik ben er niet meer van afhankelijk voor dagelijks gebruik, soms wordt deze computer wekenlang of maandenlang niet gebruikt. Zo heerlijk rustig, ja ja!

Nog meer acadabra

door Paul Brouwer @, Haarlem, 05-01-2022, 16:37 (814 dagen geleden) @ henk vdb

Ik heb er geen problemen mee gehad.

Die inline update duurt zolang omdat je op die manier een nieuwe installatie uitvoert met behoudt van gegevens.

Groeten,
Paul

--
[image]

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 05-01-2022, 21:26 (814 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 05-01-2022, 21:32

Paul, dat is een leerzaam filmpje. Ik heb met met het media creation tool een stick gemaakt om destijds W10 21H1 te installeren. Daarop staan de volgende files. Is dat de stick die bedoeld wordt? Ik wil even alles behouden. Start ik setup dan op vanuit een draaiende windows?

Het screenshotje wat je ziet is van total commander, ik vind het nog steeds en handige filemanager en van daar uit kan ik programma's gewoon starten.
Total commander hadden we in de jaren 80 al als de Norton Commander, dat werkte veel handiger als de DOS commando's en namen typen. Overigens werken alle dos commando's gewoon in de opdrachtregel van TC

Ik zal wel een nieuwe tool maken omdat de bestanden die er op staan al weer wat ouder zijn.

[image]

Nog meer acadabra

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-01-2022, 10:20 (813 dagen geleden) @ soundman2

Je zou deze kunnen gebruiken, maar ik zou een nieuwe stick aanmaken.
Hiervan moet je in "file explorer" (dus in Windows) setup.exe starten.

Groeten,
Paul

--
[image]

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 09-01-2022, 13:00 (810 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 09-01-2022, 13:09

Het lijkt allemaal weer te werken. Geen nieuwe accounts aangemaakt ofzo, moet je meteen weer aanmelden bij M$ en ik heb een hekel aan pottenkijkers en wil ook niet 22 pagina's doorlezen wat ze allemaal met de gegevens doen en niet laten.
Een herinstallatie met de stick en behoud van de eigen data lijkt alles opgelost te hebben. De pc draait nu op 21H2, die ook niet wilde installeren.
Zoals Henk al meldde, nam M$ er wel de tijd voor.
Wel vond M$ het nodig om de windows cardgames traditionele versie de nek om te draaien door alleen de .exe en de DLL files te wissen. Ze hebben liever dat je de nieuwe spellen uit de appenwinkel haalt bij M$, kunnen ze nog meer meekijken.
Als ze toch meekijken, kunnen ze hier lezen, dat het allemaal weer geregeld is zonder de hulp van Microschoft.
Nu maar afwachten of de reguliere halfjaarlijkse updates ook weer geinstalleerd worden. De veiligheidsupdates werden ook voorheen wel bijgewerkt.
Een ding weet ik dus niet, wat er nou niet goed meer was.

Nog meer acadabra

door Hersteller @, Haarlem, 09-01-2022, 14:19 (810 dagen geleden) @ soundman2

https://winaero.com/get-windows-7-games-for-windows-10/
Wel opletten tijdens installatie (vinkje weghalen). Werkt zelfs onder Windows 11.

Nog meer acadabra

door soundman2 @, Wouw, 14-01-2022, 22:23 (805 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 14-01-2022, 22:48

Er is nog wel een probleem met w10 21H2.
Op de diverse krantensites krijg de de foto's te zien die bij een artikel horen. Bij bijv de Telegraaf, maar ook andere kranten werkt het goed. Evenwel bij BNDESTEM, onderdeel van dpg media zie ik de plaatjes niet meer in W10 21H2.
De plaatjes zijn wel degelijk aanwezig. Op een antieke pc met win XP zijn ze gewoon zichtbaar en voor de update naar 21H2 ook op mijn computers die draaien op W10
Ik heb al wat instellingen gecontroleerd en op het www gezocht, maar nog geen oplossing gevonden.
Mijn browser is FF
In Edge zijn de plaatjes er wel, ligt dus aan FF! Welk vinkje staat er verkeerd?
Andere dpg media kranten vertonen hetzelfde verschijnsel.
Als ik de koppeling open in een nieuw privévenster werkt het wel.

Nog meer acadabra

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-01-2022, 23:35 (805 dagen geleden) @ soundman2

Dat heeft te maken met de Website ontwikkelaar die niet goed zijn
website volgens de regels heeft opgezet.

Of door verouderde methodes.
Zo ver mijn zeer beperkte kennis bouwen van websites.

Nog meer acadabra

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2022, 23:36 (805 dagen geleden) @ soundman2

Als ik de koppeling open in een nieuw privévenster werkt het wel.

Je zou eens kunnen proberen om de koekjes te wissen.

Als dat niet helpt, zal het wel een of andere privacysetting zijn in Firefox.

Laptop kan niet meer updaten

door electron @, eindhoven, 04-01-2022, 02:35 (815 dagen geleden) @ soundman2

Die toverspreuk is 'aba cadabra'-:lol
Tja- WUpdate.. kan van alles zijn.
1) Mogelijk dat een service niet draait- Restart WUpdate Services by CMD.
2) Corrupt systeem bestanden controleren /repareren met SFC.
Repair Windows 10- https://www.ubackup.com/windows-10/repair-windows-10-4348.html
SFC check bv. elk jaar.
3) Zorg voor regelmatige systeembackups, en zet terug bij problemen.
AOMEI, Minitool Shadowmaker, etc. Nr.3 gaat snelst. Sterkte.
Groet, Ben@

Laptop kan niet meer updaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05-01-2022, 13:11 (814 dagen geleden) @ electron

Tja, ik heb het maar opgegeven want er vliegen veel te veel adviezen in het rond.
Het is net als bij een reparatie, stap voor stap de oorzaak zoeken.
In het wilde weg dingen proberen is nooit de oplossing en geeft alleen maar ergernis.
Soundman2 zou zich eerst eens kunnen verdiepen in het maken van een image backup.
Dat zou hem een hoop tijd en ergernis kunnen besparen en ons ook.
Groet, Ben

Laptop kan niet meer updaten

door soundman2 @, Wouw, 05-01-2022, 14:42 (814 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 05-01-2022, 15:25

Ik ga beslist niet als een wilde in het rond. Ik heb ook niet van alles geprobeerd, of extra software geladen. Wat ik wel gedaan heb, is proberen te achterhalen wat er mis kan zijn. Net als verder op het www verzanden de vele fora ook over dit onderwerp in oeverloos geneuzel.
Ik heb alleen wat diagnostische programma's gedraaid, zeg maar analoog aan een meetinstrument bij repareren in electronica. Ik ben geen IT man en er komt veel jargon voorbij. Ook daar moet ik me in verdiepen om te begrijpen wat er speelt.
Een compleet nieuwe installatie, is voor mij hetzelfde als bijv het uitwisselen van allerlei onderdelen, zonder verdere achtergrond.
Het levert misschien wat op, maar als bij de PC de fout toch in de hardware zit, ben je geen steek verder.
Een aantal adviezen in deze draad heb ik ook opgevolgd, maar zonder resultaat.
Dat het probleem niet heel simpel is, kun je zien aan de talloze websites, waarin het probleem besproken wordt.
Als jij de wijsheid in pacht hebt, vertel dan gewoon wat er mis gaat. Ook Microsoft is daar kennelijk niet toe in staat.
Overigens:
Ik ben ADMIN
UAC heeft niets opgelost.

Laptop kan niet meer updaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 05-01-2022, 16:17 (814 dagen geleden) @ soundman2

Jouw sleutel zou zijn een image backup, 1x per week en dat elke keer over 3 weken.
Dat noem je dan backup A een B en een C.
De vierde week delete je de oudste en schrijf je de nieuwste daarvoor in de plaats.
Zo kan je tot 3 weken terug de goed werkende systeem files terugzetten als het mis gaat.

Voordat je de systeemfiles terugzet kun je de data van "mijn documenten" en andere belangrijke data opslaan en na het restoren er weer opzetten.
We willen je hier op dit forum allemaal helpen met je problemen maar zo kom je er niet uit.
Alleen maar MS de schuld geven is niet de oplossing en zo komt het wel over.
Succes en groet, Ben

Laptop kan niet meer updaten

door soundman2 @, Wouw, 05-01-2022, 17:01 (814 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 05-01-2022, 17:05

Beste Ben,
hier draaien een aantal pc's op een netwerk, inclusief een back-up disk en een paar netwerkprinters. Omdat ik geen IT opleiding heb, heb ik veel moeten uitzoeken, maar alles werkt naar behoren. Als je computers hebt sinds ca 1984 heb je wel van alles meegemaakt, zoals crashes, het installeren van meerdere harddisks etc. Tot nu toe heb ik alle problemen zelf opgelost.
Er is nu een probleem, waarvan ik de oorzaak niet ken. Het heeft altijd goed gewerkt.
MS maakt ook herstelpunten aan, maar voor de datum waar het kennelijk fout ging staat nu net geen herstelpunt. Als ik nu weet hoe de fout is op te lossen, dan weet ik dat ook voor de volgende keer.
Ik kan best een nieuwe installatie starten, dat is het probleem niet, maar ik wil vooral weten waardoor het fenomeen optreed. De laptop is niet de nieuwste, misschien ligt het daar wel aan. Dan zou alle herinstallatie moeite voor niets zijn.
Het kan ook zijn dat het na de update, die wel goed is gelukt fout ging, dat zag ik pas in de historie. Evenwel kan ik niet zover terug herstellen om te zien of het dan wel werkt.
Overigens ben ik niet de enige die klaagt over MS en over de gebruiksvriendelijkheid.
Type voor de aardigheid een achter het loepje "systeemherstel starten".
Je wordt met Bing overal naar toe gestuurd op het www, maar systeemherstel wordt niet gestart, wel kun je lezen wat je al weet.
Ook via het tandwieltje kun je alle items aanklikken zonder rechtstreeks daar naar toe te gaan. Dan noem ik maar een ding over gebruiksvriendelijkheid.
Veel programma's van MS gebruik ik niet eens.
MS is al weer bezig met de tigste browser, ik gebruik al jarenlang Firefox. Geen poespas, gewoon een goede browser.
Als filemanager gebruik ik al sinds de jaren 80 Norton Commander, al heet dat nu Wincommander of zoiets. Twee panels naast elkaar en alle file werkzaamheden kun je er mee, geen poespas met mooie plaatjes en weet ik veel.
MS is wel het meest verbreide systeem, voor de massa, maar er zijn ook hele hordes die kiezen voor oa Linux.
Ik ben geen volslagen computeranalfabeet, maar ook geen expert en hoop dan op een forum wat te weten te komen.
Als het over elektronica gaat geef ik ook genoeg tips en die zijn meestal succesvol.
Ik vind het daarom jammer dat je vind dat ik een zeurpiet ben, althans zo komt het op mij over.
Omdat dit nergens meer over gaat, was dit de laatste bijdrage van mij in jouw richting. Uiteindelijk wordt dit probleem(pje) echt wel opgelost.

Laptop kan niet meer updaten

door henk vdb @, Breda, 05-01-2022, 21:03 (814 dagen geleden) @ soundman2

Soundman2: Bing is ook M$.

Je gebruikt een goede browser, alleen duckduckgo als zoekmachine is genoeg. Bing verwijderen in FF's lijst met zoekmachines en je zoekresultaten worden ineens veel bruikbaarder.
Amazon en glge: weg ermee. Dan kom je uit je bubble en vind je RELEVANTE zaken zonder dat er naar enig zogenaamd profiel of geschiedenis gekeken wordt die vaak NIETS met je momentele zoekopdracht te maken heeft. Probeer maar eens, hoeft geen uren te kosten....:-D

Laptop kan niet meer updaten

door soundman2 @, Wouw, 05-01-2022, 21:17 (814 dagen geleden) @ henk vdb

Als zoekmachine gebruik ik al weer en paar jaar inderdaad duck duck go, werkt prima.
Bing staat niet in de lijst van beschikbare zoekmachines bij mijn FF, die heb ik meteen de nek omgedraaid. Even wel als je iets intypt achter het loepje, om iets te starten ofzo en Windows denkt dat dat op het www staat, wordt je toch weer met Bing het bos ingestuurd. Voorzover ik weet kun je bing wat dat betreft niet disabelen of verwijderen.

Laptop kan niet meer updaten

door henk vdb @, Breda, 05-01-2022, 21:52 (814 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk dat je deze instelling in Firefox nog even moet nakijken dan:

[image]

Mvg,

Henk

Laptop kan niet meer updaten

door soundman2 @, Wouw, 06-01-2022, 00:17 (813 dagen geleden) @ henk vdb

Ik heb maar twee zoekmachines aangevinkt, Duck duck go en als alternatief google.
Als ik vanuit windows met het loepje zoek, en er moet naar het web gegaan worden, doet windows dat desondanks met bing.

Tja Microsoft, meestal werkt het wel.....

Laptop kan niet meer updaten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-01-2022, 00:33 (813 dagen geleden) @ Ben

Tja, ik heb het maar opgegeven want er vliegen veel te veel adviezen in het rond.
Het is net als bij een reparatie, stap voor stap de oorzaak zoeken.

Een reparatie van een volstrekt onbekende schakeling die nauwelijks leesbare foutmeldingen geeft (vandaar mijn advies om ook even in de logboeken te kijken), waar geen servicemanuals van zijn, en waarvan de fabrikant zelf ook aanraadt om willekeurige dingen te proberen.

Ik ben het helemaal met je eens dat je wel een gestructureerde aanpak moet gebruiken. Ik denk bij nader inzien dat dat bij de logboeken begint maar heb dat alleen maar zijdelings genoemd.

Ik ben wel heel benieuwd hoe jij bij de UAC als test / oplossing uitkomt als eerste stap. Ik kende die nog niet.

Laptop kan niet meer updaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 06-01-2022, 12:30 (813 dagen geleden) @ Maarten Bakker

“Ik ben wel heel benieuwd hoe jij bij de UAC als test / oplossing uitkomt als eerste stap. Ik kende die nog niet.”

Dag Maarten,
Ik zit al vele jaren in de computers en meestal loop ik een rijtje af in zo’n geval.
Staat de systeemklok wel op de juiste tijd en datum.
Kun je de UAC afschakelen, zo niet dan ben je geen administrator.
Zit er een virusscanner in de weg.
Staat er iets in de logfiles.
Werkt de schijfopruiming.
Is het een hardware probleem, HD geheugen of video.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ben met de UAC begonnen omdat TS er verstand van zou hebben.
Maar ik krijg steeds geen duidelijk antwoord en springt van de hak op de tak.
Daarnaast weet hij ook niet hoe je Firefox moet instellen als hoofd browser.
Heb eerder al adviezen gegeven, ook over het maken van een systeem image back-up.
Het lijkt tegen dovemansoren geschreven, of hij snapt het verschil echt niet.
Als ik zo iemand in mijn winkel krijg stuur ik hem door naar student aan huis.
Kan dit rustig schrijven want TS reageert niet meer op mijn reacties.
Groet, Ben

Laptop kan niet meer updaten

door soundman2 @, Wouw, 06-01-2022, 12:51 (813 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 06-01-2022, 12:52


Ben met de UAC begonnen omdat TS er verstand van zou hebben.
Maar ik krijg steeds geen duidelijk antwoord en springt van de hak op de tak.
Daarnaast weet hij ook niet hoe je Firefox moet instellen als hoofd browser.
Heb eerder al adviezen gegeven, ook over het maken van een systeem image back-up.
Het lijkt tegen dovemansoren geschreven, of hij snapt het verschil echt niet.
Als ik zo iemand in mijn winkel krijg stuur ik hem door naar student aan huis.
Kan dit rustig schrijven want TS reageert niet meer op mijn reacties.
Groet, Ben

Ik zal bij deze toch maar reageren, omdat je beweringen doet die nergens op slaan.
Ik heb meerdere malen aangegeven, dat ik geen opgeleide IT man ben, maar als autodidact niet helemaal onbekend met computers.
Ik zou FF niet juist hebben ingesteld door onwetendheid, waarschijnlijk door mijn opmerking dat Windows stwwds vanuit d eigen omgevig met BING het www op gaat. Logisch. als het niet tot wereldwijd protest zou leiden zouden ze de rest van de browsers totaal weren.
Voor de juiste info, FF staat op mijn PC als standaard browser en als zoekmachine staat alleen duckduckgo aangevinkt en als tweede Google.

Ben je denkt dat ik een volkomen noob ben louter omdat je weer denkt de wijsheid in pacht te hebben, mijn bijdragen lees je niet of niet goed.
Wat ik hier boven heb beschreven stond ook al in eerdere bijdragen.
Als je overigens denkt dat FF de oorzaak van het probleem is, moet je zelf naar student aan huis.
Winkeliers die de fouten niet op kunnen lossen en dan iemand naar student aan huis sturen, vind ik ronduit een belediging en daar laat ik het maar bij.
De "adviezen" van jou hebben tot geen enkel spoor naar de oplossing geleid.

Laptop kan niet meer updaten

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 06-01-2022, 13:05 (813 dagen geleden) @ soundman2

Laten we hier maar over ophouden, dit helpt niemand.
Ik waardeer zeker jou bijdragen v.w.b. elektronica problemen.
Als jij een ander kunt waarderen voor iets waar je minder verstand van hebt, dan is dat probleem ook opgelost.
Mijn laatste advies is, blijf rustig want MS heeft voor meer hartkwalen gezorgd.
Succes en groet, Ben

Laptop kan niet meer updaten

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-01-2022, 12:31 (812 dagen geleden) @ Ben

Mijn laatste advies is, blijf rustig want MS heeft voor meer hartkwalen gezorgd.

Daar zou ik het in deze subthread wel graag bij laten (slotje geldt niet voor de rest van het topic). Uiteindelijk is het MS met zijn ultiem onbehulpzame foutmeldingen en gebrek aan documentatie, waardoor we hier nu nog steeds mee bezig zijn.

Laptop kan niet meer updaten

door Hersteller @, Haarlem, 05-01-2022, 22:07 (814 dagen geleden) @ soundman2

Je kan Windows Repair Tool van tweaking.com proberen als je een systeemkopie hebt.
Na installeren draaien in veilige modus, dat stelt hij zelf voor. Helpt soms.
https://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html
Optie direct download.

powered by my little forum