afstands bediening reparatie Mogelijk? (Algemeen)

door rvh @, 's-Gravenhage, 19-02-2022, 19:12 (768 dagen geleden)

Zit normaal in een leuk omhulsel van cars is uit 1990 ongeveer geloof ik doet niks.Zal het vervangen van de elco nog enige kans zijn om hem werkend te krijgen ?Alvast bedankt gr
[image]

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-02-2022, 19:39 (768 dagen geleden) @ rvh

Zou je kunnen proberen, baat het niet dan.....
Maar misschien kun je deze verbinding eens nakijken, zo te zien zit het los.
Succes, Ben

[image]

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door soundman2 @, Wouw, 19-02-2022, 19:53 (768 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 19-02-2022, 19:56

De keramische resonator (het blauwe blokje) wil ook wel eens afbreken bij de pootjes.
Is er een batterij leeg gelopen? Dan helpt misschien en sopje om zuurresten te verwijderen.
Als het een IR afstandsbediening is, dan kun je met veel camera's zien of de IR diode nog knippert.

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 19-02-2022, 20:49 (768 dagen geleden) @ soundman2

Als je een draagbaar transistor radio heb
Zet hem op MG
Hoid de afstandbediening bij de ferriet antenne en druk op de knopjes als ab goed is hoor je
Toontjes kraakjes uit de radio
Met gsm camera kun je de infrarood led kijk of diemknippert
Succes

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door Wolfgang @, Hulsberg, 19-02-2022, 21:03 (768 dagen geleden) @ RenéDaemen

Nog een test waar je de impulstrain ook nog kan zien:

Heel eenvoudig:
Uit een defecte afstands bediening haal je de LED eruit. Tevens monteer je deze in een BNC male-connector welke met de y-ingang van een scope verbonden is.

Omdat de LED spanning bij bestraling zonder meer oplevert, verschijnt dit op je scherm:

[image]

Gr. Wolfgang

--
W. Holtmann

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door focus103 @, Zaandam, 20-02-2022, 01:02 (768 dagen geleden) @ Wolfgang

Hallo Wolfgang

Is dat zo dat een IR led(zender) ook als ontvanger gebruikt kan worden ?
Zoiets als voorbeeld

[image]

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-02-2022, 08:22 (768 dagen geleden) @ focus103

Is dat zo dat een IR led(zender) ook als ontvanger gebruikt kan worden ?

Ja, het ledje is ook lichtgevoelig (in dit geval IR), en wekt, net zoals een zonnepaneel, spanning op, bij lichtinval.

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door rvh @, 's-Gravenhage, 20-02-2022, 08:28 (768 dagen geleden) @ kris

kun je het ledje van een andere goedwerkende afstands bediening zonder meer overzetten ?Of werkt dat niet?Zal eerst de elco proberen haal er dinsdag even 1 .En laat het nog weten .Bedankt voor de reacties gr ruud :)

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door Wolfgang @, Hulsberg, 20-02-2022, 09:16 (768 dagen geleden) @ rvh

kun je het ledje van een andere goedwerkende afstands bediening zonder meer overzetten ?Of werkt dat niet?

Hi Ruud
Ik denk van wel. Let wel op de markering "kathode".

Normaliter is zo'n afstands bediening niet gemaakt voor reparatie. Zonder beschadiging krijg je hem niet eens open.

De meest voorkomende fout is vervuiling tussen de rubberen mat en de printplaat. Vaak, maar niet altijd, helpt een voorzichtige reiniging met wasbenzine.

gr. Wolfgang

--
W. Holtmann

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door ruudam @, Utrecht, 22-02-2022, 19:34 (765 dagen geleden) @ Wolfgang

Ik heb een Ziggo/Samsung AB opengekregen door met een mes rondom in te snijden. Kan vrijwel zonder beschadiging.
Een mooie kapotte AB heb je ook niets aan.

Reinigen is bijna altijd de oplossing.

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 22-02-2022, 20:17 (765 dagen geleden) @ ruudam

Vroeger bij mijn werk kringloop
Bij de beeldbuis toestellen haalde ik vaak de afstandbediening uit elkaar
En die waren echt smerig zes gangen menu zat er bijna in
Het rubbermatje werd gewoon schoongespoeld föhn om te drogen
De print met alcohol.
Vaak deden ze het weer prima
Je kan ze bij de portable radio op mg testen bij de ferriet staaf je hoorden toontjes
Uit de radio..
Daarna richten op de tv.
Toch de meeste kunnen redden .
Grt René

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door soundman2 @, Wouw, 20-02-2022, 10:02 (768 dagen geleden) @ focus103
Gewijzigd door soundman2, 20-02-2022, 10:08

Dit heb ik er jaren geleden eens voor gemaakt
Een BNC naar cinch en een cinch stekertje waarin de diode
[image]

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door hanswal @, Hoorn, 20-02-2022, 14:40 (767 dagen geleden) @ Wolfgang

Gein! Meteen geprobeerd. Bedankt Wolfgang, weer wat geleerd.

en als iemand nog een IR-LED zocht...[image]

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door doktordirk @, Noordbeemster, 20-02-2022, 20:12 (767 dagen geleden) @ Wolfgang

En als je de diode op een versterker aan sluit, en er een led-waxinelichtje voor zet krijg je er nog muziek uit ook!
Het blijkt dat voor het knipper effect gebruik wordt gemaakt van een muziekchipje.

Dirk.

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 20-02-2022, 22:44 (767 dagen geleden) @ Wolfgang

Heel eenvoudig:
Uit een defecte afstands bediening haal je de LED eruit. Tevens monteer je deze in een BNC male-connector welke met de y-ingang van een scope verbonden is.

Ik heb de mijne destijds gewoon gekocht bij Conrad, het staat me bij dat de prijs was zodanig dat ik niet eens de moeite heb genomen om het zelf te maken.
Realiseer me tegelijkertijd eigenlijk dat er tegenwoordig wat afstandsbedieningen aangaat er vrijwel niets meer aangeboden wordt ter reparatie, waarschijnlijk is de apparatuur zelf eerder rijp voor de vuilnisbak en overleeft de afstandsbediening datgene wat hij bestuurd. :-( :ng
Overigens, wat die IR zenddioden betreft, deze zijn aan redelijke slijtage onderhevig, na een poosje neemt het bereik van de afstandsbediening behoorlijk af.
Nou zal je dat voor huiskamergebruik niet zo gauw merken, maar zodra je het voor wat grotere afstand gaat inzetten wordt dit snel merkbaar.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

afstands bediening reparatie Mogelijk?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-02-2022, 13:56 (767 dagen geleden) @ soundman2

Behalve los, kan het ceramische resonatortje ook intern gebroken zijn. Komt soms voor nadat de AB gevallen is.

update

door rvh @, 's-Gravenhage, 21-02-2022, 08:39 (767 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Heb de elco gemeten en is 4.4 ipv 4.7 .Verder de print schoon gemaakt met was benzine en werkt deels weer .Echter de belangrijke functies niet .Kan het zenderje nog wel vervangen maar heeft geen nut denk ik ?Werkt wel of niet lijkt mij.Dus toch maar een universele proberen dan .gr ruud [image][image]

update

door verbeek @, Zutphen, 21-02-2022, 18:43 (766 dagen geleden) @ rvh

Wat je nog kan doen Ruud, is de contacten die het niet doen met isopropanol alcohol reinigen. Niet alleen van de print, maar ook van de druktoetsen zelf.

Gr. Paul

update

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-02-2022, 20:32 (766 dagen geleden) @ rvh

Als de belangrijkste functies werken, ligt het 9 van de 10 keer aan de knopjes of aan de contactvlakjes op de print.

Je zou kunnen proberen om rondjes uit aluminiumfolie te ponsen en aan de binnenkant van het rubbermatje te lijmen over het zwarte rondje heen.

Wasbenzine zou ik trouwens niet doen als je nog een keer zoiets hebt. Dat kan het erger maken. Een beetje glassex of zeepsop is waarschijnlijk beter.

update

door hanswal @, Hoorn, 21-02-2022, 21:38 (766 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als de belangrijkste functies werken, ligt het 9 van de 10 keer aan de knopjes of aan de contactvlakjes op de print.

Helemaal mee eens. De koolstof laag onder de knopjes slijt. Het laagje van de veelgebruikte knoppen uiteraard meer dan de andere. Vroeger gebruikt ik met succes Graphit 33 van Kontakt bij de reparatie van toetsenborden. Wel alles netjes afplakken of een vel met gaatjes gebruiken.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Eind conclusie

door rvh @, 's-Gravenhage, 21-02-2022, 22:15 (766 dagen geleden) @ hanswal

Als ik het matje met de knopjes verschuif op de toetsen die het niet doen .Werken de kontakt plekjes op het printje ook niet .Dus niet meer te redden helaas is nu echt goed schoon .Was een leuke poging .Bedankt voor de reacties groeten ruud

Eind conclusie

door snameroc @, Etten Leur, 21-02-2022, 22:57 (766 dagen geleden) @ rvh

Heb je al met een hb potlood de achterkant van het rubberen matje gekleurd?
Het is niet voor eeuwig maar het werkt.

Eind conclusie

door rvh @, 's-Gravenhage, 22-02-2022, 00:36 (766 dagen geleden) @ snameroc

Ook met een goed matje gaat het niet werken print contaktjes niet goed meer helaas zie mijn vorige opmerking .

Eind conclusie

door Goldline @, Oranjedorp, 22-02-2022, 09:51 (766 dagen geleden) @ rvh

Op de print kijken welke baan de Niet werkende knopjes gezamenlijk hebben.
Deze baan is dan onderbroken naar de chip, dit kan je meten.
Niet onderbroken ? dan is de chip defect, matrix gedeelte.

--
Cees PA1DBA

Eind conclusie

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2022, 12:07 (766 dagen geleden) @ Goldline

De toetsen zitten vaak in een matrix en worden gescanned. EEn haarscheurtje en een aantal toetsen doen het niet meer. Het patroon is niet altijd mooi rechthoekig. Je kunt nog meten of elke toetshelft op de print nog verbinding heeft met de chip.
Met een scope is het scannen misschien ook nog te volgen.

Eind conclusie

door Cornelisjan @, Lunteren, 22-02-2022, 13:18 (765 dagen geleden) @ rvh
Gewijzigd door Cornelisjan, 22-02-2022, 13:23

Misschien nog een idee vanuit een andere hoek.

Een AB heeft ook stroom verbruik, zeg enkele micro A ook als hij niet gebruikt wordt.
Een beperkt deel van de chip is dan nog actief t.b.v. scanning toetsen.

Bij het indrukken van een toets gaat de gehele chip in werking en moet de stroom toenemen.

Je bent dan zeker dat het voedingscirquit naar de chip in orde is en dat deze eventueel nog teken van leven geeft.

Probleem is mogelijk het meten van zulke geringe stromen.

Gr.

Cor

Eind conclusie

door rvh @, 's-Gravenhage, 22-02-2022, 14:45 (765 dagen geleden) @ Cornelisjan

Chip werkt niet goed meer einde verhaal gr

Eind conclusie

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2022, 15:56 (765 dagen geleden) @ rvh
Gewijzigd door soundman2, 22-02-2022, 15:57

TTR010 vind je wel terug op het www.
bijvoorbeeld hier
https://www.alibaba.com/product-detail/100-original-TTR010-SOP20-chips_60745684001.html
misschien is dat het proberen waard. Als de chip nog (on board) geprogrammeerd moet worden, gaat het niet werken.

Eind conclusie

door ruudam @, Utrecht, 22-02-2022, 19:39 (765 dagen geleden) @ Cornelisjan

Gewoon naast MG tsdio houden. Bij indrukken toest moet je wat horen.
Dus is er wat te horen bij toetsen die het niet doen.

powered by my little forum