3D printen van onderdelen ADVIES GEVRAAGD (Algemeen)

door FredDijksman @, 24-02-2022, 13:34 (789 dagen geleden)

Ik ben bezig om me te oriënteren over het 3D printen van onderdelen en ik had graag wat advies over hoe dat aan te pakken.
Ik heb begrepen dat je het object eerst moet tekenen mbv een software pakket zoals bijvoorbeeld sketchup make , daarna volgt dan het printen.
Aangezien ik een absolute beginneling ben zoek ik advies over welke printer te gebruiken en welk software pakket want ik heb sketchup bekeken en dat lijkt me meer te gaan over landschap ontwikkeling en bouw dan over het ontwerpen en printen van (eenvoudige) onderdelen.
Verder vraag ik me af of een cursus noodzakelijk is voor de software en waar dat het beste te doen.
Ik hoop op wat adviezen om mij te helpen op gang te komen.
Alvast dank voor de reacties
Fred

3D printen van onderdelen ADVIES GEVRAAGD

door hanswal @, Hoorn, 24-02-2022, 14:35 (789 dagen geleden) @ FredDijksman

Fred,

Voor het ontwerpen gebruik ik DesignSpark Mechanical.

[image]

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

3D printen van onderdelen ADVIES GEVRAAGD

door Marbel @, Hoorn N-H, 24-02-2022, 22:15 (789 dagen geleden) @ FredDijksman

Hallo Fred,

één van de beste teken programma's op dit gebied is Fusion360.

Je kunt hiervoor een soort studenten versie voor downloaden en prive gebruiken.

Verder is de Ender één van de betere printers! Met deze printer hebben mijn zoon en ik bv. de camshaft's voor Akai geprint.

Veel succes,

Bram

3D printen van onderdelen ADVIES GEVRAAGD

door FredDijksman @, 25-02-2022, 16:16 (788 dagen geleden) @ Marbel

Dank voor de suggestie Hans en Bram
Groet
Fred

3D printen van onderdelen ADVIES GEVRAAGD

door PatrickVandg @, 27-02-2022, 17:12 (786 dagen geleden) @ Marbel

Voor het ontwerpen van simpele objecten is Tinkercad gemakkelijker dan Fusion 360.

3D printen van onderdelen ADVIES GEVRAAGD

door FredDijksman @, 01-03-2022, 09:12 (784 dagen geleden) @ PatrickVandg

Tinkercad was ik inderdaad ook tegengekomen in mijn zoektocht en ik hen de software gedownload om te bekijken. Het ziet er inderdaad wat simpeler uit wat voor mijn onderdeeltjes goed van pas zou komen.
Dank voor je reactie
Fred

3D printen van onderdelen ADVIES GEVRAAGD

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-02-2022, 20:45 (788 dagen geleden) @ FredDijksman

Belangrijk is ook een type printer en software te gebruiken waar bv op diverse Forums
veel ondersteuning voor te vinden is.

Er zijn bv 3D printers waar hele groepen ook verbeteringen, aanpassingen en dergelijke
voor te vinden zijn.

Zeker als beginner lijkt me dat handiger dan te gaan voor een of ander exclusief toestel waar weinige je mee kunnen helpen.

powered by my little forum