Omvormer ontstoren (Toestel of techniek)

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 04-03-2022, 19:00 (777 dagen geleden)

Dag allen,

Een stukje voorgeschiedenis: ik heb ondertussen 30 jaar een amateurlicentie maar heb enkel met portofoons kunnen werken op vhf en hoger. Ik heb al een jaar of 5 naar volle tevredenheid een off-grid systeem met zonnepanelen en batterijen in gebruik. de verlichting van de achterbouw hangt er aan en de dagen worden weer lang genoeg om het systeem continu aan te hebben en de verlichting van het net te scheiden. het is niet dé grote besparing maar het scheelt wel...
Sinds de kinderen het huis uit zijn heb ik op de hoogste verdieping een shack kunnen maken en heb ik een Hf transceiver in huis gehaald.
Al vlug kwam ik er achter dat de inverter die de 24v van de batterijen omzet in netspanning een hels kabaal aan storingen veroorzaakt. Zo erg zelfs dat Radio Caroline gewoon weggedrukt wordt.

[image]

[image]

Het is een Chinese inverter die al 5 jaar naar volle tevredenheid werkt.
Als ik de metalen behuizing met de aarde verbind wordt het al een beetje minder, met nadruk op een beetje.
De 24v ingang én de uitgang door een ferrietkern halen zet ook geen zoden aan de dijk.

Is er een manier, behalve uitschakelen, om van die storingen af te geraken?
Ik sta open voor suggesties. Ik wil het wel blijven gebruiken, zo nodig vervang ik de inverter.
graag uw inzichten.

Groeten, Patrick

Omvormer ontstoren

door soundman2 @, Wouw, 04-03-2022, 19:30 (777 dagen geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door soundman2, 04-03-2022, 19:35

Geheel inblikken en de nodige openingen voor de fans afdichten met fijn buisraster HF meetkamers hebben ook dergelijke roosters, vergelijkbaar met bijv de voetroosters voor een deur, maar dan een paar cm dik. Het is een barriere voor hoge frequenties.

Wave guide doorvoeren
Wat zijn wave guide doorvoeren?

Een wave guide doorvoer bestaat vaak uit een geleidende buis welke een dusdanige verhouding tussen lengte en de diameter heeft dat een RF golf hierin uitdempt. Het RF signaal komt hierdoor niet binnen de kooi. Uiteraard zal ook hier de wave guide goed contact met de kooi moeten maken voor een juiste werking.


De in en uitgangen zorgvuldig filteren, zodat niets door de accu en netleidingen naar buiten kan. De filtering die al in de omvormers zit dienen alleen om de stukjes sinus aan elkaar te knopen, zodat op de scope een mooie sinus zichtbaar is. De rimpel is nooit helemaal weg en dat zijn de hogere frequenties waar je last van hebt.
Lastig , maar ir zit weinig anders op.
Dit is een kleintje
https://www.rohde-schwarz.com/us/products/test-and-measurement/antenna-test-systems-and-ota-chamb...

Omvormer ontstoren

door Goldline @, Oranjedorp, 04-03-2022, 20:53 (777 dagen geleden) @ Patrick2

een 50 Hz transformator omvormer toepassen, die maakt geen perfecte sinus maar dat heb je toch miet nodig voor verlichting.
Deze laagfrequent dingen storen niet op hf.
Met een huidige ringkern transformator is het rendement beter als vroeger met een blik-trafo.

--
Cees PA1DBA

Omvormer ontstoren

door soundman2 @, Wouw, 04-03-2022, 21:30 (777 dagen geleden) @ Goldline

Dat kan ook, maar meestal komt daar een blokgolf uit. Voor gloeilampen maakt het niet uit, de gemiddelde spanning is hetzelfde, maar sommige toepassingen hebben de topwaarde nodig.

Omvormer ontstoren

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-03-2022, 21:40 (777 dagen geleden) @ Patrick2

om te kunnen storen op die frequenties zijn vooral antennes nodig . Daarvoor zijn de aanvoer en afvoerleiding ideaal. Waarschijnlijk stralen die veel meer uit dan de doos op zich. (en zeker veel verder dan het nearfield van de invertor)

Je zou met een radio even langs de leidingen kunnen gaan en tot bij de panelen om dat te bevestigen. En als het zo is, afblokken met de nodige filters/ spoelen.

Omvormer ontstoren

door HM @, Hilversum, 05-03-2022, 09:50 (776 dagen geleden) @ kris

Lees ook eens https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/tips/voorkom-storingen-door-zonnepanelen

Na de omvormer, dus aan de 230 V AC kant kun je een netfilter met goede aarde toepassen en/of de netkabel een aantal keer door een grote ferriet ring steken.
Het gaat er daarbij om dat je de stoorsignalen een zo kort mogelijke antenne geeft ( is ook door anderen al zo gezegd ).

Omvormer ontstoren

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 06-03-2022, 14:34 (775 dagen geleden) @ HM

Kijk goed naar de foto: de uitgang zit een aantal keren door een ferrietring maar het mag niet baten...

Omvormer ontstoren

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-03-2022, 15:01 (775 dagen geleden) @ Patrick2

de uitgang zit een aantal keren door een ferrietring maar het mag niet baten...

het is niet omdat je een draad enkele malen door een ferrietkraal haalt dat alle stoorsignalen op een -bijna- magische wijze verdwenen zijn... Het kan zelfs erger worden.


Zoek eerst me een draagbaar radiootje uit of de aan/afvoerleidingen de grote boosdoener zijn. de zon schijnt nu :-)

Omvormer ontstoren

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 05-03-2022, 08:32 (776 dagen geleden) @ Patrick2

Dank je voor de tips. Ik heb voorlopig voldoende om mee aan de slag te gaan...

Omvormer ontstoren

door verbeek @, Zutphen, 05-03-2022, 11:39 (776 dagen geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door verbeek, 05-03-2022, 12:16

Even een vraagje,

Zo te zien gebruik je de uitgang van de zonnepanelen laadregelaar niet, maar gaat de batterij aansluiting naar de 24/230V omvormer?

Je kan het eens proberen de 24/230V omvormer aan te sluiten op de uitgang van de zonnepanelen laadregelaar (de twee aansluitingen rechts van de batterij aansluiting).

Wat je ook nog kan proberen is een EMI filter zo dicht mogelijk aan de uitgang plaatsen en daarop de verbruikers aansluiten.

Andere plaats voor de omvormer?

Gr. Paul

Omvormer ontstoren

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 06-03-2022, 14:33 (775 dagen geleden) @ verbeek

Dank je voor de tips, Verbeek.
Beide zijn makkelijk uit te voeren en beslist de moeite van het proberen waard.

Omvormer ontstoren LET OP

door pdegro @, Lievegem (Belgie), 06-03-2022, 14:45 (775 dagen geleden) @ verbeek

LET OP

Voor zover ik weet is de uitgang van de zonnepanelen laadregelaar (de twee aansluitingen rechts van de batterij aansluiting) enkel geschikt om een lampje of iets dergelijks aan te sluiten als verbruiker en zeker niet geschikt om een omvormer die een groter vermogen heeft er op aan te sluiten.

Lees er je handleiding van je zonnepaneel laadregelaar eens op na!!

mvg, Pierre

--
Vriendelijke groet, Pierre.

Omvormer ontstoren LET OP

door Goldline @, Oranjedorp, 06-03-2022, 18:15 (775 dagen geleden) @ pdegro

inderdaad ,dat staat ook in de gebruiksaanwijzing van mijn laadregelaar.
Rechtstreeks op de accu is ook laagohmmiger voor grotere stromen.

--
Cees PA1DBA

Omvormer ontstoren LET OP

door verbeek @, Zutphen, 06-03-2022, 23:03 (775 dagen geleden) @ pdegro
Gewijzigd door verbeek, 06-03-2022, 23:13

Ja en nee,

Het is uiteraard afhankelijk van wat je verbruik is. Op de omvormer staat wel 600W, maar dat is wat die als piekvermogen even kan leveren. Continue vermogen zal iets van 400W zijn.

Moderne laadregelaars leveren al gauw 15-20A belastingstroom af. Daar kunnen heel wat lampjes op branden. 24Volt bij 15Ampere is 360Watt.

Voordeel van die laadregelaar belastinguitgang is dat de batterijspanning in de gaten gehouden wordt en de belasting afgeschakeld bij een te lage batterij spanning.

Maar de gebruiksaanwijzingen lezen is sowieso een goed idee...

Gr. Paul

Omvormer ontstoren LET OP

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 07-03-2022, 15:00 (774 dagen geleden) @ verbeek

De omvormer kan een piekvermogen van 900W leveren gedurende maximaal 2 minuten. Het is al een wat ouder model en die zijn, geloof me, een stukje steviger gemaakt dan degene die je tegenwoordig kan kopen. Als de batterijspanning te laag wordt schakelt het zichzelf met een luid alarm uit. Niettemin is het een Chinees ding en doet al vijf jaar uitstekend dienst op de verschrikkelijk bromstoring op HF na.
De uitgang van de laadregelaar kan 20A leveren en dat lijkt me toch wat krap voor deze omvormer, daarom rechtstreeks op de batterij aangesloten.
Ik heb voor de tuinverlichting een 12V systeempje waar een 100W omvormer op aangesloten is en die stoort ook een vreselijk eind weg. Die zet ik niet zou gauw aan...

Omvormer ontstoren

door verbeek @, Zutphen, 07-03-2022, 19:59 (774 dagen geleden) @ Patrick2

Dat is duidelijk.

Iets anders: Wat voor een antenne gebruik je voor je transceiver. Is dat er een met een aarde als tegencapaciteit voor je antenne? Of gebruik je veiligheidsaarde als HF-aarde?

In het laatste geval zou ik een aparte aardpen de grond in jassen om deze storing in de kiem te smoren. Wat ook moet, is dat je één gezamenlijk hf aardpunt in je shack hebt, en daar al je apparatuur op aansluit. Dus geen aarde doorlussen, maar naar dat ene punt brengen (stervormig aansluiten).

Tik eens RF earth antenna in je browser en er gaat een wereld voor je open.

Ook zou ik de tps van Kris en HM opvolgen: loop met een portable MG radio eens door het huis waar de meeste storing vandaan komt.

Nog even terug komen op de omvormer. 600W continu bij 24 V is zo'n 25A. Kunnen je draden van de batterij naar de omvormer dat aan, m.a.w. welke draaddikte gebruik je daarvoor?

Gr. Paul

Omvormer ontstoren

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 08-03-2022, 07:51 (773 dagen geleden) @ verbeek

De storing komt zonder twijfel van de omvormer: als ik die uit zet zijn de storingen weg, af en toe krijg ik eens wat gekraak door de tl verlichting van de buren maar dat valt wel mee. Uiteraard, als je in een stadsomgeving woont heb je gauw S5 to S7 storingen uit de buurt maar het is te doen. Zo gauw de omvormer wordt aangezet is er tot ongeveer 40 MHz niks te ontvangen, ongeacht welke radio ik gebruik.
Gisteren heb ik de uitgang afgekoppeld maar dat helpt niet, het is zuiver de omvormer die de storingen veroorzaakt, ik ben aan het nadenken over vervangen. Dat mag dan zo nodig een lichtere zijn want ik kom er met 200W voor de verlichting.

Wat de aansluiting van de 24V betreft: ik denk dat dat wel snor zit...

[image]

Alles is uitgevoerd met 10mm².

Omvormer ontstoren

door verbeek @, Zutphen, 08-03-2022, 18:10 (773 dagen geleden) @ Patrick2

:)

powered by my little forum