Philips netsnoer BB6706 (Algemeen)

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 05-03-2022, 16:28 (777 dagen geleden)

[image][image]


Weet iemand bij welk Philips apparaat dit speciale netsnoer werd gebruikt?

--
Wim Schoonhoven

Philips netsnoer BB6706

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 05-03-2022, 20:03 (776 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Ik meen dat BB6706 het nummer van de steker is, of misschien van een kaal snoer met steker. Het gaat om een snoer uit de jaren '70.

Kun je wat meer details zoals foto's van het apparaat-uiteinde van het snoer geven? Dat hoeft geen Philips te zijn als ik het zo zie, maar het kan natuurlijk wel.

Philips netsnoer BB6706

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 05-03-2022, 21:54 (776 dagen geleden) @ Forumbeheer

[image][image]


Het nummer hoort inderdaad bij een los snoer met stekker. Gecontroleerd met een snoer op mijn bandrecorder N4419.
Het snoer is dus zoals opgemerkt hergebruikt voor een niet Philipsapparaat.

De zwarte contrastekker zit er wel erg mooi op.

Heren bedankt voor de input

--
Wim Schoonhoven

Philips netsnoer BB6706

door soundman2 @, Wouw, 05-03-2022, 22:06 (776 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Gewijzigd door soundman2, 05-03-2022, 22:07

[image][image]


Het nummer hoort inderdaad bij een los snoer met stekker. Gecontroleerd met een snoer op mijn bandrecorder N4419.
Het snoer is dus zoals opgemerkt hergebruikt voor een niet Philipsapparaat.

De zwarte contrastekker zit er wel erg mooi op.

Heren bedankt voor de input

De zwarte contrasteker is zeker onveilig. De aansluitbussen zitten niet diep genoeg in het huis. Het is bij deze steker mogelijk om een pootje van een steker in de contra te duwen, terwijl het andere pootje er naast zit en dus aanraakbaar is. Hetzelfde was het geval met de ouderwetse driewegsteker, daarom mag die ook niet meer verkocht worden.
Als ik het goed zie, zijn de bussen zelfs met de vinger aan te raken, omdat ze doorlopen tot de oppervlakte van het bussenblokje.

Philips netsnoer BB6706

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 05-03-2022, 23:05 (776 dagen geleden) @ soundman2

Bedankt voor de waarschuwing , ga hem niet hergebruiken.

--
Wim Schoonhoven

Philips netsnoer BB6706

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-03-2022, 08:48 (774 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Kan ook nog zijn dat deze zwarte plug in toestel zelf gezeten heeft.

Dus snoer , entre met trekontlasting dan plug in een voedingsblok.

Genoeg apparaten te vinden waar intern de voeding een plug wordt gebruikt

Philips netsnoer BB6706

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-03-2022, 20:14 (776 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Philips snoer zelf komt gewoon uit een apparaat.
Zie rood omcirkeld waar snoer in de kast heeft gezeten onder de klem.

Zeer bekende Philips klem markeringen, de zwarte met zijvleugels waar bevestigings
schroeven zitten. Zie Foto voorbeeld uit ZW TV X20T731

Later is de zwarte plug er aan gezet.

Snoer komt dus uit een philips apparaat.
Plug hoort niet bij specifiek Philips toestel.

[image]
[image]

Philips netsnoer BB6706

door soundman2 @, Wouw, 05-03-2022, 20:16 (776 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven
Gewijzigd door soundman2, 05-03-2022, 20:19

Het lijkt er op dat het snoer een later aangezette contrasteker heeft.
Geen van beide mogen (officieel) in NL aan particulieren verkocht worden. Dus zowel een snoer met alleen een euro steker en de losse contrastekers vind je niet in de winkel.
In België is het allemaal los te koop. Toch fijn die universele wetgeving.

Philips netsnoer BB6706

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-03-2022, 04:13 (776 dagen geleden) @ soundman2

Snoeren met eurostekers mogen ook in Nederland gewoon verhandeld worden bij mijn weten. Geen idee waarom dat niet zou mogen als de keurmerken erop staan en het geheel netjes dubbelgeïsoleerd is.

Philips netsnoer BB6706

door soundman2 @, Wouw, 06-03-2022, 08:52 (776 dagen geleden) @ Forumbeheer

Je noemt een paar termen waar een leek geen verstand van heeft.
Met die leek bedoel ik de gewone consument. Die heeft geen verstand van dubbel geïsoleerd etc. Ook het zelf monteren van een steker met randaarde wordt sterk afgeraden.
Ik zou de mensen niet graag de kost geven, die een verdeeldoos zonder aardkontakten voorzien van een een steker met randaarde. Die past nl overal in en in de doos past ook alles en dat kan zondermeer een onveilige situatie opleveren.
Overigens ben ik zelf niet op de hoogte van de allerlaatste regels omtrend verkoop van dergelijke materialen, omdat ik op pro basis zorg, dat netvoeding enz. gewoon veilig zijn.
Bij een verwijtbare fout is een leverancier bij een ongeluk daardoor meteen aansprakelijk.
Je maakt ook wel eens wat mee.
Iemand vroeg mij naar de verlichting op zolder te kijken, omdat het niet goed werkte. De man had daar een fraaie zolderkamer ingericht. De man had overal 1,5mm2 draad gebruikt en had de boel een beetje door elkaar gehaald. Tja, die zwarte draad was veel goedkoper!!

Philips netsnoer BB6706

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-03-2022, 13:39 (776 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-03-2022, 13:41

Met dat geheel, bedoelde ik het gehele snoer. Dus als er een keurmerk opstaat zou het goed moeten zijn. Dat de consument het ergens aanzet waar het niet aanhoort, is zijn probleem. We hebben hier geen keurvoorschriften die daar een stokje voor steken (behalve voor commercieel gebruik). Mijn vader verkocht zulke snoeren in de jaren '90, voorzien van keurmerken en hij heeft destijds uitgezocht of ze verkocht mochten worden - het was toen de enige manier om eurostekers te verkopen want losse mochten of konden toen nog niet.

Die installatie die volledig uit zwart 1,5mm draad bestaat kan inderdaad forse problemen geven als er een foutje inzit, hoewel het wel eng dicht aanschurkt tegen dingen die in omringende landen gewoon mogen.

Philips netsnoer BB6706

door verbeek @, Zutphen, 08-03-2022, 07:29 (774 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door verbeek, 08-03-2022, 07:31

Die installatie die volledig uit zwart 1,5mm draad bestaat kan inderdaad forse problemen geven als er een foutje inzit, hoewel het wel eng dicht aanschurkt tegen dingen die in omringende landen gewoon mogen.

Maar daar worden geen draden in een buis getrokken, de kabel wordt gewoon in de muur weggewerkt.
Die 2,5mm2 is oorspronkelijk bedoeld om de treksterkte van de draden te vergroten, zodat de 16A die er doorheen gaat geen gevaar oplevert als deze tot zeg 'm 2mm2 verdund is.

....en die 1,5mm2 zwarte dan? Die wordt toch ook getrokken...ja, inderdaad. Maar dat is een schakeldraad voor een of meerdere lampen, en die trekken geen 16A.
Uitzonderingen daar gelaten (plantenkwekerijen voor bepaalde doelgroepen. Die sluiten alles buiten de hoofdzekeringen om).

Ook al eens meegemaakt dat de complete nieuwe groepenkast bedraad is met 2,5mm2, de nul netjes doorgelusd, keurig achter een driefasen aardlekschakelaar. Een vriendje van de eigenaar van die kast wist wel wat van elektra af....
Toch maar veranderd.

Overigens, de (keur)merktekens op de stekker gelden alleen voor de stekker, niet voor de kabel die er aan vast zit.

Gr. Paul

Philips netsnoer BB6706

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-03-2022, 12:37 (774 dagen geleden) @ verbeek

Overigens, de (keur)merktekens op de stekker gelden alleen voor de stekker, niet voor de kabel die er aan vast zit.

De kabel is bij die snoeren een onlosmakelijk deel. Klopt dat wel?

Philips netsnoer BB6706

door verbeek @, Zutphen, 08-03-2022, 21:02 (773 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja, dat klopt. een voorbeeld:

[image]

Dit is zo'n kabeltje wat bij radio's, cassetterecorders etc. meegeleverd werd.

Op de stekker BB6706 staat 2,5/250, op de contrastekker BB6775 1/250. Op de kabel zelf niets.

Later werd ook op de kabel de eigenschappen aangegeven:

[image]


Naast het soort kabel H03VVH2-F ook de oppervlakte van het draad (2x0,75mm2) en de diverse keurmerken. Ook hier is 0,75 mm2 de minimale dikte om de treksterkte te kunnen garanderen.

Gr. Paul

Philips netsnoer BB6706

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 06-03-2022, 13:47 (776 dagen geleden) @ soundman2

Dit wordt gewoon in Nederland verkocht:

[image]

Lijkt mij ook geen probleem.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips netsnoer BB6706

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-03-2022, 14:07 (776 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dat zijn de snoeren die ik bedoelde. Het woud aan keurmerken onderop de steker, betekent dat het snoer tot aan het open uiteinde, aan alle relevante eisen zoals dubbele isolatie, voldoet.

Philips netsnoer BB6706

door soundman2 @, Wouw, 06-03-2022, 14:18 (776 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Tja er zijn wel meer dingen gewoon te koop in de winkel, ook als het niet mag. Voor een bepaalde toepassing haal ik ook de contrastekers uit België. Nedis heeft (had) ze ook gewoon in hun programma.

Philips netsnoer BB6706

door verbeek @, Zutphen, 08-03-2022, 07:39 (774 dagen geleden) @ Leo Snoeren

....Aansluiting 2: soldeeraansluiting.

Die firma die al die kabels verkoopt hebben ook de ballen verstand van. Er zitten adereindhulzen op gepersd, bedoeld voor klem/schroef verbindingen.

Gr. Paul

powered by my little forum