AF139 voor AF124? (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 04-04-2022, 21:59 (752 dagen geleden)

In mijn Philips A6X38AT tuner is een AF124 defect. Nou heb ik van germanium vrijwel niets liggen, alleen een AF139. Klopt het dat dat een goede vervanger is?

AF139 voor AF124?

door Henk Boeijink @, Zevenaar, 04-04-2022, 22:13 (752 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gerard, ik heb je een mail gestuurd.

AF139 voor AF124?

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-04-2022, 00:26 (752 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

In mijn Philips A6X38AT tuner is een AF124 defect. Nou heb ik van germanium vrijwel niets liggen, alleen een AF139. Klopt het dat dat een goede vervanger is?

dat hangt er sterk vanaf waar ie zit. volgens het schema is zit er maar ééntje in, mengtrap voor de AM gebieden. dat maakt dat bij defect de AM bereiken dus niet meer werken, strookt dat met jouw bevindingen?

AF139 voor AF124?

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 05-04-2022, 07:41 (751 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 05-04-2022, 08:11

Precies, de mengtrap, en AM is dood nu.
Het mengen moet tot 30MHz werken.

AF139 voor AF124?

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-04-2022, 14:13 (751 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

met de AF139 moet er alvast wat uitkomen, dat jonkie is zwaar "over spec". misschien is het conversierendement bij die "lage frequenties" wat geringer, maar ga je niet veel van merken.

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 05-04-2022, 15:33 (751 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 05-04-2022, 15:47

Ik heb de AF139 erin geprutst en het is een groot succes: want dit fantastische apparaat werkt weer!

Zoals de oplettende lezertjes in deze aanbieding hebben kunnen lezen, werkte van de tuner het AM-deel niet.
Bij binnenkomst natuurlijk eerst even op FM luisteren, prima.
Maar de AM... De oscillatorproef met tweede toestel leverde op dat de lokale oscillator werkt.
Dan signaalinjectie met gemoduleerde 452kHz. Op de basis van T8 (1e MF) geeft dit keurig een piepje in de speaker. Op de collector van T5 (AF124, meng) ook, maar op de basis of emitter niet. Dan even de spanningsmeter erbij. De basis van T5 staat op -2,3 en de collector op -10, maar de emitter op 0, dus geen stroom door de emitterweerstand R15 van 2k2. Transistor dus verdacht op basis van HF proeven en verdenking versterkt op basis van gelijkstroomproeven. Helaas braken na deze meting de zwaar verroeste pootjes af! Maar de pootjes waren nog net lang genoeg voor de tester en die gaf aan patient overleden.

De AF139 wordt her en der vermeld als opvolger en vervanger voor de AF124, maar let op, de pootjes zijn anders! De B en E zijn omgewisseld tov de AF124, dus bij het aanbrengen deze twee pootjes even kruisen! Solderen aan germaniumtorren is altijd een beetje eng, maar onder de printplaat kon ik er redelijk goed bij dus het uitwisselen ging nog wel redelijk vlot. Daarna: AM ontvangst op alle banden!


Philips heeft erg zijn best gedaan, van deze radio iets bijzonders te maken, en heeft maar liefst drie grappige schakelingen aan de AM ontvangst toegevoegd. RF voorversterking kwam, buiten Philips, vaker voor, hier is het aperiodisch gekoppeld aan de mengtrap. De oscillator is een apart torretje. Maar dan: AFC en squelch in het AM deel, dat zie je niet vaak.
De knop S bedient een zg Stille afstemming waarbij het geluid wegvalt als er geen of weinig signaal is. Wel een grappige feature, maar niet een die je vaak gebruikt want op de KG staat de ontvanger continu dicht terwijl er best iets te horen is. Op LG is het wel grappig, je draait over de band en helemaal zonder geruis of gekraak, maar bij BBC en RTL gaat de radio opeens aan.
Verder heeft de radio AFC, Automatische Frequentie Correctie, op AM! Je kunt het effect hiervan horen als je de LO op een tweede toestel beluistert, met of zonder AFC. Met de AFC in werking verandert de toon veel trager rond het afstempunt.

Ik hoorde meteen stations tot bij de 30MHz op de schaal, jammer van deze analoge barrels dat je natuurlijk geen idee hebt op welke band je echt zit te luisteren.

Hier is de foto van het toestel:

[image]

De meeste uitvoeringen van de A6X38AT die je ziet, hebben stationsnamen op de schaal, maar die heb ik niet, dus dit lijkt wel een exportschaal. Achter de afstemknop staat 3122 105 151.4 OV, waarbij OV volgens mij staat voor OVerzee of misschien OVerig. Ik heb code OV vaker zien staan op een Philips schaal zonder namen.

De kast die erom zit is door iemand nagemaakt, maar dit is wel met enige zorg en vakmanschap gedaan, het ziet er mooi uit.

Nog een vraagje, de knop met het antennesymbooltje, is die om draadomroep in te schakelen? Het manual vermeldt dat je er draadomroep op een HF draaggolf mee kunt beluisteren. Echt antenne's schakelen heeft niet veel zijn, want er is maar een antenneingang voor FM en 1 voor AM.

Nou naar de Kringloopwinkel voor een paar boxjes!

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-04-2022, 16:42 (751 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik dacht Duitsland, Oostenrijk en dergelijke dat deze een HF-Draadomroep hadden.
In die HF band stem je eigenlijk ook gewoon af op een paar zenders.
Moet eens opzoeken welke frequenties en hoeveel zenders dat waren.

Ingang "WIRE-RADIO"is dat.
[image]
[image]
[image]

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-04-2022, 17:09 (751 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 05-04-2022, 17:14

Heb even op mijn A6X38AT gekeken en ik zie volgens mij 2 HF-Distributie banden.

NB ZWI FRA ander kant HFTR Programm
Heeft zo te zien 6 programma kanalen

en RADIOPHARES met 9 vlakjes
RADIOPHARES is frans voor Radio Bakens.
Dat tbv navigatie doeleinde, scheepvaart luchtvaart e.d.
Daar mij verder totaal nutteloos lijkt dat op een omroep ontvanger aan te geven,
lijkt het mij toch iets van Radio Distributie.
Letterlijke vertaling is "Een radiobaken , of radiobaken , of radiobaken , is een radiozender die zich op een bekende locatie bevindt en die een continu of periodiek radiosignaal uitzendt met een beperkte hoeveelheid informatie"

[image]
[image]

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2022, 19:25 (751 dagen geleden) @ Maurice

NB ZWI FRA is geen band maar een wat ongelukkig geplaatste aanduiding van de bestemming van de schaal, staat normaal ergens onderaan, aan de zijkant, onder een knop, etc. Het staat voor Nederland België (niet: Noord Brabant :-D ) Zwitserland Frankrijk.

HFTR is het systeem dat in Zwitserland in gebruik was. Of het Italiaanse systeem op dezelfde frequenties werkt, weet ik niet... Maar in andere Europese landen kwam het bij mijn weten niet of nauwelijks voor.

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-04-2022, 20:59 (751 dagen geleden) @ Maarten Bakker

NB ZWI FRA

Bedankt, weten we dat ook weer.
Zwitserland en Frankrijk had ik wel bedacht maar dacht de radiodistributie.

NB was ik niet opgekomen, NL-B.

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door verbeek @, Zutphen, 05-04-2022, 21:39 (751 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door verbeek, 05-04-2022, 22:16

... Maar in andere Europese landen kwam het bij mijn weten niet of nauwelijks voor.

Noorwegen had het Linjesender systeem, wat ook op het extra deel van de Langegolf uitzond.
Op de 22RB662 staat deze aanduiding op de schaal.

Gr. Paul

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door ruudam @, Utrecht, 05-04-2022, 22:12 (751 dagen geleden) @ Maurice

Het draadomroep systeem werd Telephon Rundspruch genoemd e bestond voor zover ik weet alleen in Zwitserland.
Je ziet het wel vaker op oudere Duitse radioos.

Het werkte op de LG via de telefoon aansluiting. Om antenne wisseling niet nodig te maken heeft dit luxe toestel een aparte antenne ingang hiervoor.

Nadeel was dat Zwitserland niet zelf op LG kon zenden, er is nooit een zwitserse LG zender geweest, terwijl LG ideaal is voor bergachtig gebied.
Zw zond wel op lage MG frequenties zoals 531 Beromunster en 558 Monte Ceneri (Veronica 538 frequentie)

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-04-2022, 10:49 (750 dagen geleden) @ Maurice

Het bestaan van radiodistributie via lijnen op LG frequenties was me wel bekend.
De achterwand van mijn tuner ontbreekt, waardoor ik niet die mooie aanduiding wire radio bij deze bussen zag staan. Je plaatje bevestigt mijn vermoeden dat die bussen voor lijnradio zijn.
Wat eigenlijk mijn vraag was: gebeurt dat omschakelen naar lijnradio met die knop met dat antennesymbooltje erop? Omdat ik nu wel ongeveer weet wat de andere knoppen doen, kan dat bijna niet anders meer. Maar ik heb gemerkt dat bij soms het geluid wegvalt als ik die antenneknop indruk en soms niet.

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-04-2022, 16:47 (751 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Philips heeft erg zijn best gedaan, van deze radio iets bijzonders te maken, en heeft maar liefst drie grappige schakelingen aan de AM ontvangst toegevoegd.

Ja, Philips heeft hier héél erg zijn best gedaan. beste Tuner die ze ooit gebouwd hebben (uiteraard in functie van de tijd). Ook FM tuner, MF, en de stereodecoder zijn beter verzorgt dan gemiddeld.


Hier is de foto van het toestel:

[image]

De meeste uitvoeringen van de A6X38AT die je ziet, hebben stationsnamen op de schaal, maar die heb ik niet, dus dit lijkt wel een exportschaal.

de schaal / kast is idd afwijkend tov de vele A6X38AT die ik gezien heb. je hebt een piece unique :-)

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door maarten van dijk @, 05-04-2022, 17:16 (751 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Opvallend is de grote gevoeligheid van de Kortegolf banden, op een 8 meter draad.

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-04-2022, 10:52 (750 dagen geleden) @ maarten van dijk

Opvallend is de grote gevoeligheid van de Kortegolf banden, op een 8 meter draad.

Helaas vind ik de gevoeligheid op MG wat minder, mogelijk zou het toestel opknappen van een goeie afregelbeurt, maar dat durf ik zelf niet aan.

Als je er een beetje aan gewend raakt, is ook het afstemmen op de KG met de Squelch en AFC best een grappige ervaring. Bijna alsof de afstemknop is veranderd in een soort voorkeuzeknop. Draaiend over de band hoor je geen geruis of gekraak, alleen soms een station dat dan ook meteen glashelder en zuiver afgestemd door je speakers knalt.

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door ruudam @, Utrecht, 06-04-2022, 21:26 (750 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Deze ontvangers stonden ook in een radio installatie in een ziekenhuis in Doetinchem. We sloten onze ziekenomroep apparatuur aan op kanaal 4.
Het 4e kanaal stond op R Luxemburg, maar we zetten hem wel eens op Veronica. Glasheldere ontvangst, terwijl in Doetinchem 192 slecht doorkwam.
Ik dacht dat ook op AM de meter de middenstand aangaf.

De andere 3 tuners stonden op FM Hilv 1-3.

In de kast stonden 4 buizenversterkers met dacht ik 4 x EL 36 als eindtrap.

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-04-2022, 19:30 (751 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Leuk toestel!

Ik mis denk ik een cijfer in het laatste stukje van het codenummer van de schaal, zou je daar nog eens voor me naar kunnen kijken?

Wat is het volledige typenummer (of eventueel een foto van de typesticker/stickers) van het chassis?

Wel grappig dat de schaal een Nederlands 12NC codenummer heeft, de achterwand heeft een Deens codenummer in het oude systeem. 1963 was het begin van de overgang tussen de codesystemen dus dat klopt wel. Ook kun je daaraan zien dat het weliswaar een Deense ontwikkeling was maar dat er in Nederland ook nog iets mee gedaan is (A6X38AT is opzich ook een Nederlands typenummer, maar dat zegt niet altijd wat).

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-04-2022, 22:21 (751 dagen geleden) @ Maarten Bakker


Ook kun je daaraan zien dat het weliswaar een Deense ontwikkeling was maar dat er in Nederland ook nog iets mee gedaan is.


Dat verklaart dan waarom deze tuner met nog een "radiolook" anders is dan alle andere tuners, zowel kwa uiterlijk (kijk maar naar de mooie drukknopjes) als van binnen.

en hij doet het beter dan zijn opvolger...

ik kocht er ooit een voor 100bf (€2,5) als zijnde een oude radio waar geen geluid meer uitkwam...

(A6X38AT is opzich ook een Nederlands typenummer, maar dat zegt niet altijd wat).

Ja, ze hebben er in Eindhoven de IEC uitgangstekker op gemonteerd, een laatste poging om die standaard er door te krijgen .. :-)

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door franc @, Loosbroek, 05-04-2022, 23:10 (751 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Ik beschouw deze tuner een beetje een concurrent van de Grundig RT50 die dan wel buizen heeft.
En welke opvolger bedoel je van Philips?

Mvg Frank

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Armand @, België, 06-04-2022, 06:37 (750 dagen geleden) @ franc

En welke opvolger bedoel je van Philips?

Mvg Frank

Waarschijnlijk een Philips 22GH924 (AG9024), ook in 2 uitvoeringen.
[image]

Groeten, Armand

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-04-2022, 08:13 (750 dagen geleden) @ franc

dag Franc,

zoals Armand aangeeft de 22GH924 is er eentje van, maar daarna was er de 691. en er was ook nog die FM tuner in dat "sigarenkistje". Deze doen het niet beter dan hun voorganger.

Ja de buizen RT50 is natuurlijk ook een referentie, maar kort erna verscheen er ook een transistorversie (nummer even kwijt). Ook die mag er best wezen.

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door franc @, Loosbroek, 06-04-2022, 09:33 (750 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Worden die Philips tuners bedoeld?
Toch lijken me die ook lang niet slecht maar uiteraard wel veel simpeler dan de hier besproken tuner.
Maar die heeft naast een uitgebreide AM ook een uitgebreid FM MF deel alsmede een uitgebreide decoder.

Wat me in dit topic verder opvalt is het vervangen van Ge PNP torren door Si PNP torren.
Kan dat straffeloos allemaal in een tuner/stereo decoder?
Ik dacht dat er weerstanden voor de instelling aangepast dienden te worden.
Plus de capaciteiten in een tor, die zijn toch ook heel anders?

Mvg Frank

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door soundman2 @, Wouw, 06-04-2022, 10:11 (750 dagen geleden) @ franc

Het is ook de kwaliteit van de ontwerpers om dergelijke schakelingen zoveel mogelijk onafhankelijk te maken van de actieve componenten, waarvan de spreiding doorgaans groter is als van passieve componenten

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-04-2022, 10:12 (750 dagen geleden) @ franc


Worden die Philips tuners bedoeld?
Toch lijken me die ook lang niet slecht maar uiteraard wel veel simpeler dan de hier besproken tuner.

ze zijn wat eenvoudiger, en een schakeldecoder van de meest eenvoudige soort, zelfs geen filtering op de uitgang. Maakt dat stereo ontvangst steeds gepaard gaat met ongewenste bijgeluiden. Heb gans de serie Philips tuners gehad :-)

RT50 gebruikt een matrix decoder, en dat is een groot verschil.


Wat me in dit topic verder opvalt is het vervangen van Ge PNP torren door Si PNP torren.
Kan dat straffeloos allemaal in een tuner/stereo decoder?
Ik dacht dat er weerstanden voor de instelling aangepast dienden te worden.

waar lees je dat? je verwart waarschijnlijk met een topic op het buizenforum.

aanpassen naar Si vraagt meestal aanpassen instelling (dus weerstanden) behalve in de flip-flopschakeling (stereo indicator bij buizenbakken).

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-04-2022, 10:45 (750 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 06-04-2022, 11:08

Wat me in dit topic verder opvalt is het vervangen van Ge PNP torren door Si PNP torren.
Kan dat straffeloos allemaal in een tuner/stereo decoder?

Zowel de oorspronkelijke AF124 als de nieuwe AF139 is een Germanium PNP transistor.
Vervangen van Ge door Si is dus niet aan de orde.

De tor T5 in de tuner heeft trouwens een vrij royale emitterweerstand, van 2k2, waar ongeveer 2V over valt bij normaal gebruik. Een Si transistor heeft meer bias nodig om te geleiden, maar het zou me juist in deze setting met die emitterweerstand niet verbazen als een Si tor zou functioneren.

Hier een portretje van de nieuwe tor. Ik had de pootjes even gemerkt met kleurtjes om de kans op verwisselen te verkleinen.

[image]

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door franc @, Loosbroek, 06-04-2022, 10:59 (750 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door franc, 06-04-2022, 11:02

Hoi Gerard,

Ik had zelf het verhaal van het lampjeschakeling idd hierbij betrokken, vandaar.
Maar goed misschien zou het alsnog kunnen met kleine aanpassingen.

Mvg Frank

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-04-2022, 11:07 (750 dagen geleden) @ franc


Ik had zelf het verhaal van het lampjeschakeling idd hierbij betrokken, vandaar.
Maar goed misschien zou het alsnog kunnen met kleine aanpassingen.

idd verwarring met een topic op het buizenforum. Dat stereolampjes flip-flop probleem kan zich hier nooit voordoen. Het zit er gewoon niet in. (stereo-indicatie is via neonbuisje)

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door ruudam @, Utrecht, 06-04-2022, 21:32 (750 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Is de AF 139 niet een VHF tor, zit dacht ik in TV tuners.

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-04-2022, 23:39 (750 dagen geleden) @ ruudam

Is de AF 139 niet een VHF tor, zit dacht ik in TV tuners.


hij kan toegepast worden tot in de UHF...

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-04-2022, 11:02 (750 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 06-04-2022, 11:14

Ik mis denk ik een cijfer in het laatste stukje van het codenummer van de schaal

Meer staat er echt niet op. Het middenstuk, 105, zit deels onder het gat in de schaal, en de 0 zou ook een C kunnen zijn.

Wat is het volledige typenummer (of eventueel een foto van de typesticker/stickers)

Is 15 65 misschien week/jaar van productie?

[image]

AF139 is groot succes, A6X38AT speelt

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-04-2022, 14:17 (750 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik vond het nummer vooral vreemd omdat de punt vóór in plaats van achter het 11e cijfer staat. Soms ontbreekt het 12e cijfer maar dan staat er helemaal geen punt. Vandaar.

65 is inderdaad het productiejaar. 15 waarschijlijk de week, maar ik ben wel eens toestellen tegengekomen waar dat duidelijk niet klopt. Het getalletje dat er tussengekrabbeld is (soms gestempeld en verbleekt) kan daar ook mee te maken hebben.

A6X38AT speelt, opstelling

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-04-2022, 13:59 (750 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 06-04-2022, 14:17

De thread over de Philips A6X38AT tuner heeft nogal wat reacties losgemaakt.

Ik heb de tuner nu opgesteld in mijn hobbyhoekje. Uit de Kringloop heb ik twee mooie boxjes gescoord, oorspronkelijk van een Philips MCM204 HiFi setje. De versterker is zowaar ook nog van mijn huismerk, hij komt uit een gesloopt setje PC-boxjes, maar is nu in een leeggetimmerd spijkerdoosje ondergebracht (nu even niet te koop!). Maar misschien voor de gelegenheid van de tuner even in een houten behuizinkje maken, hoe ziet zo'n sigarenkistversterker er uit?

[image]

Je merkt in het gebruik natuurlijk wel de beperkingen van een apparaat dat 60 jaar oud is. Zo mis je het gemak van voorkeuze. Altijd als je van zender wilt wisselen, moet je aan de afstemknop zwengelen. En natuurlijk een groot nadeel, vooral op de Korte Golf, is de ontzettend onnauwkeurige analoge afstemming.
Maar het geluid is echt erg mooi.

A6X38AT speelt, opstelling

door gbr @, 06-04-2022, 15:43 (750 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Hallo Gerard,

ik vind dit een interessante draad over een 60-jaar oude Philips radio met LG, MG, 4x KG en FM met typenummer A6X38AT. Bij het lezen van dit type radio moest ik ineens denken aan een ander Philips radio L6X38T (Antoinette Transworld de Luxe), ook 60 jaar oud, eveneens met LG, MG, 4x KG en FM. Deze laatste radio heeft ook AFC. Het is duidelijk dat de A6X38AT een tafelradio is en de L6X38T (met eigen versterker en LS) een portable radio is. Is er één ontwerp gebruikt voor beide radio's? Wie weet hier meer over te zeggen?

Groet René

A6X38AT speelt, opstelling

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-04-2022, 20:49 (750 dagen geleden) @ gbr

De nummers staan in principe volledig los van elkaar, de eerste letter geeft aan om wat voor apparaat het gaat en de rest van het nummer wordt volgens een vast stramien opgebouwd (luxeklasse, coderingscentrum, jaar, volgnummer om meer dan 1 model van dat soort per jaar te kunnen hebben, spanning/transistorapparaat). Eventuele gelijkenissen zouden op toeval berusten; het zijn wel apparaten van hetzelfde modeljaar.

A6X38AT speelt, opstelling

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-04-2022, 23:37 (750 dagen geleden) @ gbr

Is er één ontwerp gebruikt voor beide radio's? Wie weet hier meer over te zeggen?


beiden zijn luxeklasse maar ontwerp is totaal anders. (buiten het feit dat het schema van iedere FM radio wel wat gelijklopend is)

de A6X38AT tuner maakt gebruik van klassieke MF trafo's en printen. De opbouw heeft nog veel weg van een buizenradio. Gros Ge transistoren, kortom zeer klassiek gebouwd.

de portable maakt gebruik van microprinten en die piekkleine MF trafootjes. Er zit ook meer Si in. Voor die tijd "modern".

beiden zijn met de nodige zorg gebouwd. er werd er niet op een cent gekeken.

A6X38AT speelt, opstelling

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 07-04-2022, 10:07 (749 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 07-04-2022, 10:32

Op de vier kortegolfbanden zijn heel wat stations te horen. Wat je hoort heeft helaas een nogal wisselend verband met de aanwijzing op de schaal.

Met een hulpradio, afgestemd op 8452, 10452, 15452, etc, heb ik geprobeerd in kaart te brengen op welke schaalpositie je de frequenties 8000, 10000, 15000 kHz moet zoeken. Voor de KG 1, 2 en 3 ligt het afstempunt ongeveer een halve tot hele centimeter links van de schaalaanduiding. Soms hoor je hetzelfde station 1 of 2 cm naar links weer, als spiegelfrequentie. Ondanks de uitvoering met vier transistors in de tuner, is er toch maar sprake van 1 RF kring, met bijbehorende beperkte spiegelonderdrukking.
Maar op KG4, de band 20 tot 30 MHz, is er iets mis. Normaal gesproken is dit een vrij stille band, want omroepzenders kom je er nauwelijks tegen, en met dit toestel een 27Mc bakkenist oppikken, ik weet niet of dat kan. Maar meteen vanaf de reparatie hoorde ik er vrij veel stations. Uit wat gepuzzel en gefriemel met een hulpradio bleek het te gaan om stations rond de 14 a 15 MHz, dus ongeveer de helft van de aangegeven frequentie. De Lokale Oscillator loopt maar tot ongeveer 15MHz op z’n hoogst. Kan een zo grote afwijking door ontregeling komen? Of heeft iemand de oscillatorspoel vervangen door eentje met hogere inductie?
Eigenlijk zou dit moeten worden gerepareerd of getrimd…. Maar dat is dan wel achteruit repareren, want terwijl KG4 nu nog stations laat horen, zal die daarna voorgoed stil blijven.

In deze thread werd ook de L6X38T genoemd. Ondanks de overeenkomende letters, is dit volgens mij een totaal ander toestel, al heeft het wel toevallig dezelfde banden. Zo heeft mijn tuner bv 22 transistors, en de portable 11 of 12 geloof ik wat inclusief de eindversterking is. Maar de portable heeft ook maar enkele conversie met een enkele RF kring, dus de spiegelonderdrukking is ook matig bij deze.

A6X38AT speelt, opstelling

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-04-2022, 11:02 (749 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

tja Gerard,

het blijft een klassieke ontvanger, dus er zijn idd wat limitaties. geen dubbele conversie, geen bfo etc.

Ik heb er ooit CB mee beluisterd op 27Mhz (afstemmen is wel wat lastig, geen fijnafstemming).

Ga eens checken of dat nu nog lukt. kan idd dat door veroudering die band het nu niet goed meer doet.

Afregelen van de tuner is idd best lastig. al was het maar omdat alle kernen goed vast zitten.

Maar, voor je je daar ooit aan zou wagen. eerst zeker zijn dat de rest ok is. spoelen verlopen niet, al de rest errond wel..

A6X38AT speelt, opstelling

door ruudam @, Utrecht, 07-04-2022, 20:57 (749 dagen geleden) @ kris

CB 27 MHz is dacht ik in FM, dus flankdetectie?

A6X38AT speelt, opstelling

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-04-2022, 10:38 (748 dagen geleden) @ ruudam

Oude CB is AM

A6X38AT speelt, opstelling

door doktordirk @, Noordbeemster, 08-04-2022, 20:32 (748 dagen geleden) @ kris

Spoeltjes verlopen idd meestal niet uit zichzelf, maar het kan een enkele keer voorkomen dat de verbinding tussen het messing schroefgedeelte en het kerntje kapot gaat(weekmaker uit het kunststofgedeelte verdwenen??)
Ik zag dat er in deze radio er enkele van dit type zitten.
Ik zeg niet dat dit hier ook het geval is, maar het is een mogelijkheid.
Kortgeleden dit zelf meegemaakt, de rode verzegeling was nog aanwezig, maar de kerntjes zaten onder in de spoel.
Met een beetje siliconenvet in het kunststof hulsje bleef het kerntje kleven waarna het er mee uit kwam.
Daarna vervangen door een kerntje uit een slooptoestel, waarna de boel weer goed was af te regelen.

Mvg. Dirk

A6X38AT speelt, opstelling

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 07-04-2022, 16:15 (749 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Op deze band moet de oscillator een bereik hebben van 15,452 tot 30,452 MHz.
Kontroleer of de juiste osc.spoel er in zit en als die nooit vervangen is
kunnen ook C54 en C55 deze afwijking geven.Ontvangen op 27 MHz is wel mogelijk,
maar er wordt geen AM meer gebruikt,en FM wordt moeilijk vanwege het smal-
bandige signaal.Worden mooie technieken in dit toestel gebruikt,is het wel waard
om volledig bruikbaar te maken.
Succes met de reparatie An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

A6X38AT speelt, opstelling

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-04-2022, 18:51 (748 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

kunnen ook C54 en C55 deze afwijking geven.

Dat vind ik ontzettend slim bedacht! Dat zijn seriecondensators in de oscillatorkring, die de capaciteit verkleinen dus de oscillatorfrequentie verhogen. Sluiting van een van deze zal de oscillatorfrequentie significant omlaag gaan brengen.

Dus ik heb de tuner weer opengeschroefd en die condensators opgezocht. Slecht nieuws: die zitten helemaal onder de bandschakelaar op de slechtst bereikbare plek die je je voor kunt stellen. Ik kan er met mijn meetpinnen niet eens bij komen om eventuele sluiting op te meten. Dus vervangen kan ik wel vergeten als ik niet de hele bandschakelsectie wil slopen.

Dus ik laat het lekker zoals het is, een tuner die ook op KG4 stations laat horen.

Ontvangen op 27 MHz is wel mogelijk,
maar er wordt geen AM meer gebruikt,en FM wordt moeilijk vanwege het smal-
bandige signaal.

Zou met flankdetectie toch wel moeten kunnen, dus selectiviteit even op breed en de AFC uit!

Worden mooie technieken in dit toestel gebruikt,is het wel waard
om volledig bruikbaar te maken.

Vanwege de bijna afwezigheid van omroepzenders boven 20MHz, heeft slechte werking van KG4 gelukkig geringe invloed op de bruikbaarheid.

A6X38AT speelt, opstelling

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 08-04-2022, 22:13 (748 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Als je er aan de soldeerzijde van de print bij kunt is het te proberen om
ze los te solderen (met désoldeerlitze ) en dan vallen ze wel.
Aan de soldeerzijde zijn dan weer andere aan te brengen.
Maar er is niet zoveel meer te beleven op KG,dus zo laten is een optie.
Wat flankdetectie betreft,om hier een goed lf signaal te krijgen is de zwaai
te gering.In apparatuur voor gebruik van smalband FM wordt daarom altijd dubbele
conversie toegepast naar een lagere MF frequentie.
grt An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

A6X38AT speelt, opstelling

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 11-04-2022, 11:51 (745 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Heb het schema nog eens bekeken en kan het niet anders beredeneren dan
dat de schakelcontacten E18 en E19 welke gesloten worden bij KG4 geopend
horen te zijn bij deze band.Zie hier voor ook de schakelaars van de ingangs-
kringen.De kleine capaciteit hoort denk ik niet overbrugd te worden en volgens
het schema gebeurt dit juist wel via E18 en E19.
Miscchien kun je er bij om dit te meten.
Grt An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

A6X38AT speelt, opstelling

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-04-2022, 12:24 (745 dagen geleden) @ Andries van Dekken.

Dat is wel een heel merkwaardig schakelaartje. Ik ben het met je eens dat hij op KG4 open moet staan.... maar waarom zit hij er uberhaupt in? Want op andere banden wordt die hele kring niet gebruikt dus wat is de noodzaak om bij gebruik van de andere banden die condensator kort te sluiten?
Je zou toch denken dat dit een tekenfout is. Want als het inderdaad zo is uitgevoerd als op tekening, en als alle tuners zo gebouwd zijn, dan zouden de tuners af fabriek al allemaal niets boven de 20MHz ontvangen.
Of heb ik dan het enige exemplaar dat volgens schema, dus fout, gebouwd is?

Heb het schema nog eens bekeken en kan het niet anders beredeneren dan
dat de schakelcontacten E18 en E19 welke gesloten worden bij KG4 geopend
horen te zijn bij deze band. Zie hier voor ook de schakelaars van de ingangs-
kringen.De kleine capaciteit hoort denk ik niet overbrugd te worden en volgens
het schema gebeurt dit juist wel via E18 en E19.

A6X38AT speelt, opstelling

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 11-04-2022, 14:58 (745 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Andries van Dekken., 11-04-2022, 15:01

De enigste reden welke ik bedenken kan is,dat de schakeling op een sterk van
buitenaf komend signaal,wat in het gebied valt waar de oscillatorspoel met
afgekoppelde afstemC in resonantie komt storing kan veroorzaken bij de andere
bereiken.Een verbinding van alle osc.spoelen blijft n.l. doorverbonden.
In de tijd dat deze tuner op de markt kwam waren de zendvermogens zo groot,
dat er wel vaker in apparatuur bepaalde voorzieningen werden aangebracht
om dit te voorkomen.En een tekenfout is het natuurlijk wel.
grt An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

A6X38AT speelt, opstelling

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-04-2022, 16:46 (745 dagen geleden) @ Andries van Dekken.
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 11-04-2022, 16:54

Zo iets zal het zijn, Andries....

De tuner maar weer even uitgekast (gelukkig is dat niet moeilijk, en ik begin al wat routine te krijgen hierin) en wat gemeten. Contact E18 E19 dient inderdaad om C52 en C53 kort te sluiten, maar dit gebeurt in standje KG3. Dus op het moment dat de naastgelegen spoel S36 wordt geactiveerd, is die condensator bij S33 kortgesloten.
(Je kunt dat trouwens ook herleiden uit het schema als je naar het tekeningetje van schakelsegment SKE kijkt onderaan het schema. Dit is getekend in stand KG4, en als je het een slagje kloksgewijs draait, komt het dikke stukje tussen E18 en E19 en wordt het contact gemaakt.)

Dus weer weinig mogelijkheden om het KG4-probleem hier op te lossen.
En de tuner weer ingebouwd (niet moeilijk, routine).

De enigste reden welke ik bedenken kan is,dat de schakeling op een sterk van
buitenaf komend signaal,wat in het gebied valt waar de oscillatorspoel met
afgekoppelde afstemC in resonantie komt storing kan veroorzaken bij de andere
bereiken.Een verbinding van alle osc.spoelen blijft n.l. doorverbonden.

A6X38AT speelt, opstelling

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-04-2022, 19:01 (745 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

"..Dus weer weinig mogelijkheden om het KG4-probleem hier op te lossen. .."

En heb je al aan TS7 gedacht? AF185
Tekst is voor stand LG beschreven.

[image]
[image]

A6X38AT speelt, opstelling

door ruudam @, Utrecht, 11-04-2022, 19:39 (745 dagen geleden) @ Maurice

Is dit de AGC regeling?

Bij een afwijking is dit op LG nauwelijks te merken, maar op K4 des te meer!

A6X38AT speelt, opstelling

door ruudam @, Utrecht, 11-04-2022, 19:42 (745 dagen geleden) @ ruudam

Ik bedoel AFC ! voor AM.

A6X38AT speelt, opstelling

door ruudam @, Utrecht, 13-04-2022, 21:16 (743 dagen geleden) @ Maurice

Als er een afwijking zit in de oscillator frequentie zal de ontvanger minder gevoelig worden omdat de antennekringen op een andere ontvangstfrequentie staan.

Ik begreep dat er een gevoeligheidprobleem was?

A6X38AT speelt, opstelling

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-04-2022, 13:27 (741 dagen geleden) @ ruudam

Uk begreep oscillatie freq KG4 niet klopt.

Dan zou kontakt E10 E9 niet lekker zijn bv.
TS7 zou in dit geval over C54 parallel moeten staan.

A6X38AT speelt, opstelling

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 15-04-2022, 17:08 (741 dagen geleden) @ Maurice

"..Dus weer weinig mogelijkheden om het KG4-probleem hier op te lossen. .."

En heb je al aan TS7 gedacht? AF185

Door alle parallel en seriecapaciteiten kan een storing in T7 niet een zo grote afwijking veroorzaken.
Onderbreking van schakelcontact e9-e10 zou de parallelcapaciteit laten wegvallen dus een te hoge frequentie geven, wat ik heb is een te lage.

Ondertussen heb ik mijn miniversterkertje, een printje uit een Philips PC-boxensetje, even in een wat netter houten doosje gebouwd. Houten doosje komt van de speelgoedafdeling van de Kringloop, waar je voor 1 euro een puzzeltje of speeltje in houten kistje koopt. Op de afdeling "kistjes" krijg je lege kistjes voor 3 euro, rare wereld...

[image]

Ziet er iets netter uit nu dan toen dit printje nog gehuisvest was in een leeg doosje van spijkers. De versterker kan ik ook rechtop zetten naast de tuner.
Kijk zo ziet het er van binnen uit:

[image]

A6X38AT speelt, opstelling

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 07-04-2022, 23:10 (749 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Sorry,had het even verkeerd gelezen,20- tot 30 meter i.p.v MHz. :-(
Als je dan 15MHz als hoogste oscillatorfrequentie meet,kan de spoel
eigenlijk alleen de schuldige zijn,de C's kunnen deze grote afwijking
niet veroorzaken.
An3s

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

A6X38AT speelt, opstelling

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 08-04-2022, 15:23 (748 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door PE1PJA, 08-04-2022, 15:25

Hallo Gerard,

Fijn dat hij weer speelt op AM! Hierbij informatie over het toestel zoals die bij mij bekend is. Ik heb vele jaren geleden de tuner gekocht op MP. Waarschijnlijk onderdeel van een PA installatie. Het toestel was in een metalen rack gebouwd, dat weer in een 19 inch rack geschoven kon worden. Daarom ontbreekt de originele kast en heb ik zelf de huidige gebouwd. Toendertijd heb ik bij mijn weten enkele kleine elco's vervangen omdat die lek waren, ik heb zeker geen oscillatorspoel vervangen of het toestel geprobeerd opnieuw af te regelen. Dus als dat al is gebeurd heeft dat al eerder plaats gevonden.

Daarna heb ik hem een tijdje in gebruik gehad op mijn hobbykamer als (FM) tuner maar niet zozeer als kortegolfontvanger. Vervolgens heeft hij vele jaren op zolder doorgebracht.

Ik ken de antenne situatie natuurlijk niet maar stel je sluit hem aan op b.v. een langdraad met hoge signaal niveaus dan zal leidt dat vrijwel zeker tot oversturing met de bekende gevolgen.

M.vr.gr. Jan Schatorie

--
jschator(apestaartje)home.nl

A6X38AT speelt, opstelling

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-04-2022, 18:41 (748 dagen geleden) @ PE1PJA

Ik heb vele jaren geleden de tuner gekocht op MP. Waarschijnlijk onderdeel van een PA installatie. Het toestel was in een metalen rack gebouwd, dat weer in een 19 inch rack geschoven kon worden. Daarom ontbreekt de originele kast en heb ik zelf de huidige gebouwd.

Voor de geschiedschrijving van het toestel ben ik erg benieuwd naar de jaartallen, met namen van het bouwen van de kast. Het kopen op MP zal niet al te lang daarvoor hebben plaatsgevonden? Had je dat metalen rek er ook bij, of heeft de verkoper daarover alleen verteld?

Ik wil je complimenteren met je timmerkunst, want deze kast ziet er echt heel mooi uit! Het is dat wij de plaatjes van de “echte” tuner kennen, anders zou iemand het gewoon geloven dat dit de originele kast was.

Toendertijd heb ik bij mijn weten enkele kleine elco's vervangen omdat die lek waren

Ik heb inderdaad gezien dat er een paar onderdelen vervangen waren. Voor zover ik kan zien, alles keurig gebeurd. Ook de potmeter R102 voor het instellen van het squelch-nivo.

Daarna heb ik hem een tijdje in gebruik gehad op mijn hobbykamer als (FM) tuner maar niet zozeer als kortegolfontvanger.

Zoals we van Philips een beetje gewend zijn, is het weer een echte omroepdoos geworden, leuk product om mee naar sterke lokale zenders te luisteren, en voor dit toestel ook verwegge kortegolfzenders. Voor utility op de KG of DXen is het toch weer een minder geschikte ontvanger. Fijnregeling bestond toch in 1963 ook al…. En waarom niet even een draaibaar ferroceptortje erin gebouwd…. Dat voorkeuze pas later kwam, daar heb ik begrip voor, de Hurricane de Luxe uit 1971 had dat bv wel. Kortom een fantastisch ding voor in de huiskamer, maar in je shack ga je dit niet neerzetten.

A6X38AT speelt, opstelling

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 08-04-2022, 20:45 (748 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Voor de geschiedschrijving van het toestel ben ik erg benieuwd naar de jaartallen, met namen van het bouwen van de kast. Het kopen op MP zal niet al te lang daarvoor hebben plaatsgevonden? Had je dat metalen rek er ook bij, of heeft de verkoper daarover alleen verteld?

Het metalen rek zat er bij, maar een datum dan wel bouwjaar weet ik echt niet meer >10 jaar gelden denk ik.


Ik wil je complimenteren met je timmerkunst, want deze kast ziet er echt heel mooi uit! Het is dat wij de plaatjes van de “echte” tuner kennen, anders zou iemand het gewoon geloven dat dit de originele kast was.

Dank je, maar ik ben echt geen houtbewerker, maar 4 plankjes lukt nog wel.

Zoals we van Philips een beetje gewend zijn, is het weer een echte omroepdoos geworden, leuk product om mee naar sterke lokale zenders te luisteren, en voor dit toestel ook verwegge kortegolfzenders. Voor utility op de KG of DXen is het toch weer een minder geschikte ontvanger. Fijnregeling bestond toch in 1963 ook al…. En waarom niet even een draaibaar ferroceptortje erin gebouwd…. Dat voorkeuze pas later kwam, daar heb ik begrip voor, de Hurricane de Luxe uit 1971 had dat bv wel. Kortom een fantastisch ding voor in de huiskamer, maar in je shack ga je dit niet neerzetten.

Nee idd. daar hebben we andere apparatuur voor, maar het is idd een echte omroepdoos en tja allerlei features wel of niet is vlgs mij marketing.

--
jschator(apestaartje)home.nl

powered by my little forum