Beker Elco's testen. (Toestel of techniek)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 21-04-2022, 18:50 (733 dagen geleden)
Gewijzigd door A. Ouwehand, 21-04-2022, 18:58

"Domme" vragen bestaan niet ?
Daarom vraag ik het toch :-)
Het gaat om Beker Elco's.
Ik heb behoorlijk wat oude (nieuwe en gebruikte) grote beker Elco's welke ik ben gaan testen.
Niet die oude met boorzuur etc.
Ik meet dan alleen op de capaciteit.
Als die niet klopt, gooi ik ze weg.
Maar nu mijn vraag:
Als ik de capaciteit goed meet, maar er geen spanning op zet, kan dan de Elko toch defect zijn ?
Hoe kan ik dat het beste en makkelijkste meten ?
Of is het meten van de capaciteit (bij de goede waarde) voldoende om de Elco als goed te testen.
Lees graag jullie antwoorden.

Tony Ouwehand
PA0564SWL

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

Beker Elco's testen.

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2022, 18:58 (733 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door soundman2, 21-04-2022, 19:01

Elco's die lange tijd ongebruikt hebben gelegen veranderen, doordat het electrolytisch gevormde isolatielaagje afbreekt. De doorslagspanning verandert daardoor, maar vaak ook de capaciteit.
Het beste is om dergelijke elco's via een weerstand opnieuw te formeren met een kleine stroom en voldoende spanning, zodat het laagje zich herstelt. Daarna zou je nog eens moeten meten.
Overigens zit er een groot verschil op de manier waarop diverse meters de capaciteit meten en bij welke frequentie. Een "slechte" elco, kan dus op een andere meter nog prima zijn. Alleen volledige sluiting is doorgaans exit.
Overigens is een afwijking van -10 tot +50% geen indicatie dat de elco niet goed meer zou zijn.

Beker Elco's testen.

door henkk56 @, 21-04-2022, 20:03 (732 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Eerst formeren,daarna de esr meten,vergeet niet voor de esr meting de elco goed te ontladen,ik heb al meerdere esr meters opgeblazen.
Pas als dat in orde is de capaciteit meten,de opgestempelde capaciteit kan je het beste als grootteorde interpreteren....:-)

Henk

Beker Elco's testen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-04-2022, 22:09 (732 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Hoe oud is oud?

Als ze langer dan 25 jaar ongebruikt op de plank lagen is formeren idd aangewezen alvorens te meten.

daarna meten.. als je een "echte" capaciteitsmeter hebt kan je waarde en verlieshoek meten en kijken of ze binnen tolerantie vallen.

Als je een meter hebt die enkel capaciteit aangeeft zonder verlieshoek, dan valt die gemeten waarde enkel te vertrouwen als de ESR laag genoeg is, dus dan moet je die ook meten.

Beker Elco's testen.

door electron @, eindhoven, 22-04-2022, 00:08 (732 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Veel van mijn ongebruikte Philips elco's meten na 30 jaar nog maar 8uF ipv. 100uF
1) oude elco's eerst formeren dan meten. daarna eventueel weggooien.
controleer de capaciteits-tolerantie grens, lekstroom, esr, verlieshoek.
2) echte capaciteitsmeters (oa. LCR meters) die esr, verlieshoek ed. meten zijn bedoeld
om 'spanningsloos' capaciteiten te meten! staan ze onder spanning dan gaat de meter stuk.
->> dus altijd eerst ontladen via een weerstand.
3) esr zegt niet alles, er zijn elco met lage esr voor schakelvoedingen, maar
ook met hogere esr waarden geschikt voor andere toepassingen. verlieshoek zegt meer.
4) Bij grote buffer elco's is de capaciteit in de kHz frequenties vele malen lager.
deze elco's behoren bij de rimpel frequentie te worden gemeten nl. 100Hz
TRX-Lab geeft veel info.
success, Ben@

Beker Elco's testen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-04-2022, 11:40 (732 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-04-2022, 11:49

3) esr zegt niet alles, er zijn elco met lage esr voor schakelvoedingen, maar
ook met hogere esr waarden geschikt voor andere toepassingen. verlieshoek zegt meer.

Verlieshoek en ESR hangen toch samen? Ben alleen de formule even kwijt. Bij elco's voor 100Hz gebruik staat de ESR er inderdaad vaak niet op, maar die is wel ruwweg omgekeerd evenredig met de toegelaten rimpelstroom die er dan weer wel op staat. Door vergelijkende metingen, kun je wel enig idee krijgen in welk bereik een ESR meting ongeveer moet uitvallen, zelfs als het geen exacte meting is in verband met de meetfrequentie (vaak 10kHz of hoger in plaats van 100Hz).

Overigens, maar dat is een detail, is wat je meet bij een ESR-meting eigenlijk niet de ESR, maar de impedantie van het geheel van parasitaire componenten waar een elco uit bestaat. Vandaar dat ik aangeef dat het niet altijd een exacte meting hoeft te zijn, maar het geeft alsnog wel een ruwe indicatie.

Beker Elco's testen.

door electron @, eindhoven, 22-04-2022, 13:25 (732 dagen geleden) @ Maarten Bakker

LCR meters meten (berekenen) toch echt de ESR en niet de impedantie.
De impedantie wordt zoals bekend 'hoofdzakelijk' bepaald door ESR en reactantie XC.
Die verlieshoek neemt toe met de frequentie.
Groet, Ben@

Beker Elco's testen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-04-2022, 19:53 (731 dagen geleden) @ electron

Als je gaat rekenen is de ESR wel goed te doen (ik zit slecht in m'n formules zoals ik al aangaf, maar dat zoek ik op als ik het nodig heb). Een simpele ESR meter, meet echter alleen de impedantie. Fabrikanten geven soms de impedantie aan bij een bepaalde frequentie en niet de ESR, kijk maar naar Panasonic bijvoorbeeld.

Beker Elco's testen.

door electron @, eindhoven, 22-04-2022, 22:52 (731 dagen geleden) @ Maarten Bakker

@Maarten,
Ik ben bezig alle lekkende elco's te vervangen uit een Sony_icf-sw7600
Ze lekken allemaal- en je ziet er van boven helemaal niets van.
Deze ruiken naar 'verbrand haar' ipv. garnalen bij los solderen..
Het wordt tijd voor een goede LCR meter om 'in circuit' de esr te kunnen meten.
Ik denk de Peak Electronics ESR70, of de DER-EE DE-5000 (meer mogelijkheden).
Groet, Ben@

Beker Elco's testen.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-04-2022, 11:35 (732 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-04-2022, 11:36

Als de capacteit veel te laag is, kun je de elco waarschijnlijk inderdaad weggooien. Ook moet de ESR niet torenhoog zijn (in beide gevallen is de elco mogelijk uitgedroogd).

Daarna is lekstroom de belangrijkste eigenschap. Hoogspanningselco's test je door er via een 47k weerstand de nominale werkspanning op te zetten terwijl je de stroom meet. Als die na een aantal uur laag is (mA bereik of lager) dan is de elco waarschijnlijk goed. Dit laatste proces heet formeren of technisch gezien eigenlijk reformeren (opnieuw formeren).

Over de volgorde van de metingen kun je twisten. Misschien is het advies van anderen beter, om eerst te formeren en dan te meten. Ik denk dat je met meten de echt rotte er alvast uit kunt halen maar misschien eerst een gevoel krijgen voor bij welke meetwaarden het formeren echt niet meer gaat helpen.

Beker Elco's testen.

door Goldline @, Oranjedorp, 22-04-2022, 14:17 (732 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nieuwe oude voorraad Mallory bekerelko van 10.000/80 volt gemonteerd in een Phase-Liniar eindversterker, eerst geformeerd , gemeten ,en goed bevonden.
Van fabriekswege zaten deze USA elko's ook in het toestel
Na 2 uur spelen begon deze te sissen en hadden we een hok vol met rook en rotte garnalen lucht:-(
Later maar 2 nieuwe van F&T er in gezet.

--
Cees PA1DBA

Beker Elco's testen.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 22-04-2022, 15:53 (732 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Beste allemaal.
Dank voor jullie antwoorden.
Ik ga het allemaal is proberen wat jullie beschrijven.

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

Beker Elco's testen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-04-2022, 22:35 (731 dagen geleden) @ A. Ouwehand

[image]
[image]
[image]

Formule ELektrolyt Condensator Lekwaarde

Zie Heathkit IT-28 pag 10

Lekstroom wordt berekend met volgende formule

I= max.Stroom door de condensator(mA)
C=capaciteit in uF
K= constante gerelateerd aan de werkspanning van de condensator

3-100V => K=0,01
100-250V => K=0,02
250-350V => K=0,025
350-450V => K=0,04


Voorbeeld:
40uF / 450V

I=KxC+0,03
I=0,04 x 40 + 0,3
I=1,6 +0,3
I=1,9mA
-------------------------------
ESR ELKO METING

De ESR is eenvoudig te meten. Sluit de te meten elko aan op een funktiegenerator via een condensator (bv 1µF) en een weerstand (Rs) van bv. 1ohm (om de stroom te meten), en bied via een weerstand van 10k een spanning aan de elko. bv. 10V om de elko in opgeladen toestand te meten. En verbind ook de scoop direct met de elko. Hierbij is het belangrijk dat de scoopprobe en massa aansluiting zo dicht mogelijk bij de behuizing van de elko aangesloten worden. De funktiegenerator (via C & Rs) en voeding (via R) kan verbonden worden aan de aansluitdraadjes van de elko (vierpuntsmeting).

Zet de scoop in AC stand, de funktiegenerator op 50kHz blokgolf en maximum amplitude. Als het goed is zie je op de scoop een blokgolf met kleine amplitude waarvan het horizontale deel geen helling vertoond. Anders frequentie verhogen (Er zullen ook spikes zichbaar zijn, deze worden veroorzaakt door de parasitaire zelfinductie, en moet je negeren).

De stroom is te meten door de spanning over de weerstand Rs te meten.
Nu is eenvoudig de inwendige weerstand van de elko te berekenen: Ri=U/I

Ter controle: De impedantie van de zuivere capaciteit (Xc) moet veel kleiner zijn dan de inwendige weerstand (Ri).

Voorbeeld: gemeten aan een elko 1mF/25V die al meer dan 10 jaar in de kast lag.
f=50kHz, Uc=21,4mV, Ic=204,1mA => Ri=105milliohm. Controle: Xc=3,2milliohm. Goed genoeg voor de meting.

Beker Elco's testen.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 24-04-2022, 16:24 (730 dagen geleden) @ Maurice

Hartelijk dank Maurice.

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

powered by my little forum