Raar fenomeen DCF-77 Klok (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-04-2022, 20:23 (721 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Nu na 38 jaar vertoond mijn Electuur DCF-77 klok weer een probleem (3 jaar geleden een Eprom moeten vervangen) en dat is deze keer het uitvallen van de digit (rood 7 segment LED display) die de hele minuten aan geeft.

Een ULN2003N ic vervangen voor een ULN2003A ic die ik had liggen geeft als resultaat dat de hele minuten het weer doen maar nu de decimaal van de seconden het niet doet, vreemd:-(

Weet iemand het verschil tussen een ULN2003N en een ULN2003A ic.

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-04-2022, 21:35 (721 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Volgens mij alleen de behuizing eigenschappen.
Is gewoon een bak darlingtons.

Als de rest wel werkt zou niet weten waarom decimaal dan niet zou werken.

Is niet zo dat bij (de-)solderen je een doorbusje verbroken hebt, of eilandje gescheurd?

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-04-2022, 22:18 (721 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb niet hoeven désolderen en solderen want IC zat in voet en was eenvoudig wisselen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-04-2022, 00:59 (721 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ja Hans mooi maar dat kan ook een instinker zijn.

Zit er bv 1 pootje naar binnen gevouwen.
Ooit eens lang gezocht naar die fout.
Omgevouwen pootje was niet te zien dat gevouwen zat en maakte soms wel
of net niet contact met topje houdertje, "..Dassss lachen Johh..."(Jiskefet Debiteuren Crediteuren) .

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-04-2022, 07:31 (721 dagen geleden) @ Maurice

Alle 16 pootjes zitten keurig in hun houder Maurice, recht naar beneden maar begrijp je punt. Ik let er altijd streng op, ik druk ook niet altijd meteen het IC in de voet maar “zoek” eerst totdat het lekker aanvoelt, je als het ware hem voelt zakken voor het aandrukken en vervolgens kijk ik met een tandartsspiegeltje of alle pootjes keurig in het gelid staan en er niet eentje of meer onder het IC lichaam naar binnen gebogen staan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door soundman2 @, Wouw, 26-04-2022, 21:43 (721 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 26-04-2022, 21:50

Het is in werking een tamelijk eenvoudig ic, een stelletje darlingtons. Even de scope en een datasheet + schema er bij, moet dan wel te vinden zijn. Zonder meten kun je er urenlang over discussiëren wat er allemaal mis kan zijn.
Er zijn ULN';s met TTL ingangen en met CMOS. de schakeldrempels liggen dan anders, maar dan is het typenummer ook anders (bijv 2001 vs 2003)

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-04-2022, 22:24 (721 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga idd met de scoop maar eens op onderzoek uit. De klok werkt nu perfect zonder seconden aanduiding want die andere wel werkende hele digit van de seconden aanduiding heb ik uit de voet getrokken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Goldline @, Oranjedorp, 26-04-2022, 22:29 (721 dagen geleden) @ Hans van Kampen

geen verschil, Hans.
[image]

--
Cees PA1DBA

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-04-2022, 07:34 (721 dagen geleden) @ Goldline

Dank je Cees dus dat is het niet. Ik ga dat grote DIL40 IC (6532) eens uitwisselen. Heb ik geloof ik wel liggen. Van daar uit gaan data lijnen naar de ULN2003.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door corne @, Omgeving Eindhoven, 27-04-2022, 09:41 (721 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door corne, 27-04-2022, 09:52

Hans,

Met een paar simpele tests kun je bepalen waar het probleem zit.

Sluit pin12 en pin13 van de ULN2003 kort, nu moeten zowel het minuten display als het tiental minuten display hetzelfde aangeven. Er wordt een combinatie van minuten en tientalminuten aangegeven.
Het kortsluiten van pin12 en pin13 mag omdat de ULN2003 open collector uitgangen heeft.
Als het minuten display donker blijft test dan of er een verbinding is tussen pin13 van de ULN is en pin14 van het minuten display. Als deze verbinding er is dan is het minuten display defect.

Als het minuten display nu wel licht geeft is de ULN niet goed of er is geen verbinding met de 6532, test of er een verbinding is tussen pin4 van de ULN en pin21 van de 6532.
Als deze verbinding er wel is vervang de 6532.

Aanvulling:
Als dit alles niet helpt test of er een verbinding is tussen pin30 van de 6532 en pin30 van de 6502 (data bit D3).

Corné

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-04-2022, 15:55 (720 dagen geleden) @ corne

Dank je Corne, ik ga het eens uitzoeken zoals je omschrijft.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Otto @, Drenthe, 27-04-2022, 09:45 (721 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Otto, 27-04-2022, 09:50

Weet iemand het verschil tussen een ULN2003N en een ULN2003A ic.


Check de aanstuurspanning eens. De ULN2003 heeft toch wel 5 volt nodig. Als dat bijvoorbeeld lager is kan het zijn dat het ene type of merk het wel doet, en de andere niet.

Het toevoegen van een extra pull-up kan helpen. Of anders een ULN2001 gebruiken, maar dan moet je zelf een ingangsweerstand toevoegen.

[image]

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-04-2022, 15:56 (720 dagen geleden) @ Otto

Dank Otto, ik ga er naar kijken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DCF-77 Klok doet het weer.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-04-2022, 19:44 (720 dagen geleden) @ Hans van Kampen

En wat blijkt.....corrupte verbinding 7 segment LED display's met het IC voetje waar ze in gestoken zitten. Misschien beter maar direct op de print solderen.

De klok werkt weer normaal met mijn oude ULN2003N van 38 jaar oud.

Een ieder hartelijk dank voor het meedenken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DCF-77 Klok doet het weer.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-04-2022, 20:03 (720 dagen geleden) @ Hans van Kampen

"...Misschien beter maar direct op de print solderen..."

Zou ik dus niet doen.
Je ziet nu maar weer eens hoe handig dat is even een IC uitwisselen.

Mooi dat je gevonden hebt.

DCF-77 Klok doet het weer.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-04-2022, 20:34 (720 dagen geleden) @ Maurice

Heb je gelijk in Maurice. Hij hangt op zijn plek en werkt weer perfect en laat het zo.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

DCF-77 Klok doet het weer.

door soundman2 @, Wouw, 27-04-2022, 21:02 (720 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 27-04-2022, 21:26

De voetjes met kelkveerjes zijn best betrouwbaar.
In de jaren 80 kwam er een nieuwe controller op de markt, de 8035, met inside eprom.
Siemens had daar een applicatie voor gemaakt voor een DCF klok en die heb ik gebouwd, helemaal op gaatjesprint, evenwel met een losse eprom. Er was wel een probleem. In de matige copie docu stond een instructie 80, wat later B0 moest zijn. Dat was even zoeken.
Met een zelf ontwikkelde ontvanger werkt het ding ook al weer ruim 30 jaar.
Als je destijds vertelde dat het een "atoomklok" was , werd je ongelovig aangekeken. Tegenwoordig is het gemeengoed, onvoorstelbaar...

[image]
Het geheel ingebouwd in een audiocasette opbergdoosje. De ontvanger zit ergens op zolder en is met een currentloop met de klok elektronica verbonden.
Het feit dat de decimale punten branden, wil zeggen dat de ontvangst niet verstroord is. Zodra een volledige tijdcyclus niet foutloos binnenkomt, gaan de puntjes uit. De klok is dan net zo nauwkeurig als de kwarts generator.

DCF-77 Klok doet het weer.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-04-2022, 21:17 (720 dagen geleden) @ soundman2

Mooi gemaakt Henk. Ik heb allemaal IC voetjes met kelkveertjes zoals je noemt op de printen van de klok alleen niet de 6 stuks 7 segment LED displays, die zitten, ja waarom eigenlijk, in andere simpelere voetjes en daar zat juist het probleem bleek.

Als er storing in de ontvangst is gaat bij mij het betreffende ledje wat de dag aanduid (één van de 7) knipperen. Aparte platte ronde groene ledjes heb ik daar voor genomen gekocht bij TANDY destijds en ook als er ergens onweer in de lucht is knippert het dag ledje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 01-05-2022, 12:13 (716 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door humfred, 01-05-2022, 12:16

Is het nog mogelijk om deze klok vandaag de dag na te bouwen?
Of gaat het om onderdelen die niet meer te krijgen zijn.

Is er een link naar het betreffende Elektuur artikel.

Veel dank voor een reactie. :-)

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door corne @, Omgeving Eindhoven, 01-05-2022, 12:40 (716 dagen geleden) @ humfred

Het artikel staat in het Elektuur september nummer van 1981.
Hier is deze te vinden: https://archive.org/details/Elektuur21519819Gen/page/n21/mode/2up
Ook de hex code voor de EPROM staat in deze Elektuur.

De ontvanger gebuikt het 77.5kHz tijdsein signaal uit Duitsland. Dit signaal is iets van 20kW en ik denk niet dat je dit signaal in Dubai kunt ontvangen.

Wat de verkrijgbaarheid van de onderdelen is weet ik niet.

M.v.g.
Corné

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 01-05-2022, 12:54 (716 dagen geleden) @ corne

Veel dank!

Het DCF signaal is hier normaal gesproken niet te ontvangen.
Echter het komt vaak voor dat een fabrieks DCF klokje in de woonkamer ´s morgens ineens op MEZ tijd staat.
Dan heeft ie ´s nachts tijdens goede ontvangstcondities plotsklaps het DCF signaal ontvangen.
Ik moet dan per hand weer terugzetten op de tijd in de Emiraten.
Dus niets is onmogelijk..:-D

Ik ga me erin verdiepen. Het moeilijkste lijkt me de printen.
Het lijkt me leuk om zo´n ontwerp nog eens na te bouwen.

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-05-2022, 13:18 (716 dagen geleden) @ humfred

Het DCF signaal is hier normaal gesproken niet te ontvangen.
Echter het komt vaak voor dat een fabrieks DCF klokje in de woonkamer ´s morgens ineens op MEZ tijd staat.
Dan heeft ie ´s nachts tijdens goede ontvangstcondities plotsklaps het DCF signaal ontvangen.
Ik moet dan per hand weer terugzetten op de tijd in de Emiraten.

Sommige DCF klokken kun je op een bepaalde tijdzone instellen. Ik heb een horloge gehad waarvoor dit kon, was even puzzelen voor mijn reisje naar Belarus maar lukte uiteindelijk wel. Kijk in de gebruiksaanwijzing van je klok of hij dat ook kan.

Dus niets is onmogelijk..:-D

Raar fenomeen DCF-77 Klok

door soundman2 @, Wouw, 01-05-2022, 12:55 (716 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door soundman2, 01-05-2022, 13:04

In Radio Bulletin 1983 nr 10 staat het ontwerp van Siemens, met een uP 8035.
De RB staat online bij de NVHR.
Aanvankelijk stond er in de hex dump nog een foutje in een code. Dat is later rechtgezet. Ik moet even zien waar dat staat.

Het eerste deel met de Hex dump staat in het septembernummer van 1980.

powered by my little forum