Zo 22 mei: Retrocomputerclub Limburg bijeenkomst (Computertechniek)

door Roland L ⌂ @, Born, 03-05-2022, 14:24 (696 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 29-05-2022, 22:32

Voor de liefhebbers van retro-computers organiseer ik op 22 mei a.s. de derde retro-computer bijeenkomst in Stein (LB).

Doel is om liefhebbers van retro-computers in Limburg een plek te geven voor het uitwisselen van kennis, ideeën en elkaar te ondersteunen met zowel hardware als software projecten. Het merk computer dat je hebt maakt daarbij niets uit: Acorn, Atari, Commodore, Sinclair …. elke computer uit de 70-er en 80-er jaren is welkom.

Wij zijn geen club van moderne computers voor voor Windows, Apple en Linux-gebruikers. Tenzij deze gebruikt worden in combinatie met retro-computers of als (programmeer)gereedschap.

We zijn geen vereniging, dus een lidmaatschap is geen vereiste. Wel vragen we per bijeenkomst een kostendekkende bijdrage voor de huur van de ruimte.

[image]

Zo 22 mei: Retrocomputerclub Limburg bijeenkomst

door Roland Huisman @, Zwolle, 28-05-2022, 20:31 (671 dagen geleden) @ Roland L

Voor de liefhebbers van retro-computers organiseer ik op 22 mei a.s. de derde retro-computer bijeenkomst in Stein (LB).

Leuk! Heb je ook foto's of filmpjes gemaakt? Voor mij was het te ver weg. We hebben hier op 15 mei een cvml meeting in Zwolle gehad. Hier kun je zien wat de mensen voor demo materiaal mee hadden. Daarna een rondleiding gehad door het museum.

Klein filmpje van materiaal van verzamelaars: https://youtu.be/nvRCs2UokJ8

Zo 22 mei: Retrocomputerclub Limburg bijeenkomst

door Roland L ⌂ @, Born, 29-05-2022, 11:44 (670 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik heb niet echt veel foto's van deze bijeenkomst en er was ook niet zo heel veel te zien. We waren met zo'n tien personen en er waren zo'n zes computers. We hebben vooral gekeken naar een Atom-in-PC kaart die iemand bij zich had maar niet meer zo veel wilde doen en mijn eigen BBC Micro heeft wat kuren; deze konden we ter plekke echter niet verhelpen. Verder heb ik nog een hele tijd wat verteld over mijn zelfbouw Acorn Atom (gebaseerd op een FPGA board) en hebben we zitten brainstormen over een Econet interface voor de Acorn Electron.

Andere aanwezige computers waren een Atari 65XE en heb ik nog een Z88 portable gezien.

De foto's zijn van de laatste en voorlaatste bijeenkomst. Ik zal de volgende keer (10 juli) wat meer foto's maken.

[image]

[image]

[image]

[image]

Zo 22 mei: Retrocomputerclub Limburg bijeenkomst

door Roland Huisman @, Zwolle, 29-05-2022, 20:12 (670 dagen geleden) @ Roland L

Oeh, stukje datapoint volgens mij! Er lijken nu meer en meer mensen toch actief met deze machines bezig te zijn. Mensen zitten volgens mij nog op teveel kleine eilandjes met deze hobby in Nederland...

Zo 22 mei: Retrocomputerclub Limburg bijeenkomst

door Roland L ⌂ @, Born, 29-05-2022, 20:54 (670 dagen geleden) @ Roland Huisman

Oeh, stukje datapoint volgens mij!

Ah, een kenner :-)

Er lijken nu meer en meer mensen toch actief met deze machines bezig te zijn.

Ruud Baltissen (een icoon binnen de Nederlandse Commodore scene) is bezig met re-engineering het board van deze datapoint om deze nieuw leven in te blazen. Naar wat hij vertelde wil hij het "cpu"-deel en het geheugen opnieuw opbouwen en dat met een seriële interface naar buiten brengen omdat het ondoenlijk is deze datapoint in het geheel opnieuw te bouwen. Hij heeft hiervan een kleine notie gemaakt op zijn website baltissen.org

Mensen zitten volgens mij nog op teveel kleine eilandjes met deze hobby in Nederland...

Dat is nou een van de redenen waarom ik probeer om een retro-computerclub van de grond te krijgen in Limburg. Ten eerste zodat je met elkaar samen aan projecten kunt werken en ten tweede om dit in onze regio te hebben want telkens weer naar het noorden van het land rijden is ook kostbaar. We hebben nu in totaal drie bijeenkomsten gehad en het aantal bezoekers is redelijk stabiel. Er zijn nog twee bijeenkomsten gepland in juli en oktober; daarna ga ik inventariseren wat het resultaat is en hoe verder te gaan. Vooralsnog zou ik graag het aantal bezoekers verdubbeld zien (dus 16 - 20 personen) om het geheel kostendekkend te krijgen.

Zo 22 mei: Retrocomputerclub Limburg bijeenkomst

door Roland Huisman @, Zwolle, 30-05-2022, 10:50 (669 dagen geleden) @ Roland L

Ruud Baltissen (een icoon binnen de Nederlandse Commodore scene) is bezig met re-engineering het board van deze datapoint om deze nieuw leven in te blazen.

Oh is dat de machine van Ruud? Ruud zit ook bij cvml. Jaak Bartok heeft ook twee Datapoints staan en hij was tevens aanwezig bij de meeting in Zwolle. Maurice Hamm had zijn Datapoint mee.

Dat is nou een van de redenen waarom ik probeer om een retro-computerclub van de grond te krijgen in Limburg. Ten eerste zodat je met elkaar samen aan projecten kunt werken en ten tweede om dit in onze regio te hebben want telkens weer naar het noorden van het land rijden is ook kostbaar.

Bij cvml wordt zo af en toe een meeting georganiseerd, telkens op een andere plek. Dit keer was het in Zwolle, maar zo zijn we ook in Helmond, Rotterdam, Arnhem etc geweest. Er is tegenwoordig ook de retro-hcc welke blijkbaar 4x een meeting per jaar hebben in Bilthoven. Ik wil er tzt nog eens kijken...

Gemiddeld genomen zitten al deze initiatieven te ver weg om met grote regelmaat bij elkaar te komen. Maar met een paar keer per jaar zie je elkaar tenminste nog wel eens.

Groeten, Roland

Zo 22 mei: Retrocomputerclub Limburg bijeenkomst

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-05-2022, 10:08 (669 dagen geleden) @ Roland Huisman

Eiland. Inderdaad
Mijn. Datapoint staat al zeker 20jr op de website. Nooit heeft iemand mij benaderd voor extra info of dergelijke.

Maar wie weet gaat tij nu keren.

powered by my little forum