Leuke kringloop aanwinst (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-06-2022, 19:47 (686 dagen geleden)

Wordt je gewaarschuwd door de buurvrouw die naar de kringloopwinkel is geweest van er staat een kleine tv, ik weet niet of het wat voor je is.

Ik ben meteen gaan kijken en het blijkt een professionele SONY hoge resolutie monitor te zijn, (God weet wie die heeft in gebracht), Er zitten op de achterzijde een heleboel BNC aansluitingen en heb hem meteen aangesloten en zie daar:-) :-)

Voor 30 Euro verwisselde hij eventjes meteen van eigenaar.

[image]
Met een zeer fraai super fine pitch crt. 175mm. beeld diagonaal.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke kringloop aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-06-2022, 20:17 (686 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Had toch een videorecorder staan (had net zo goed een HUMAX kastje aan kunnen sluiten en dan een van de vele digitale tv kanalen kunnen weergeven maar goed.

Een tape met nog een fragment ergens jaren 80 uit KRO brandpunt.

[image]

En nu een vraagje over beeld hier onder. De aftiteling heeft een beetje gekleurde randjes (convergentie probleem) is dat bij trinitron buizen te regelen?

[image]

Dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke kringloop aanwinst

door Goldline @, Oranjedorp, 02-06-2022, 20:51 (686 dagen geleden) @ Hans van Kampen

wat bij een niet Sony toestellen de focusregelaar is, werkt bij Sony als statische verticale convergentie potmeter. (draaien kan geen kwaad :-) )

--
Cees PA1DBA

Leuke kringloop aanwinst

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-06-2022, 21:26 (686 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-06-2022, 21:35

Een deel van die gekleurde randjes krijg je al weg door aan de H-STAT te draaien, de horizontale statische convergentie. Op een studiomonitor kan dat misschien zelfs van buitenaf al, anders zit hij waarschijnlijk op de beeldbuisprintplaat en ziet er uit alsof het de G2 of focuspotmeter is.

Wat bij Sony ook nog wel eens gebeurt, is dat het afbuigjuk afzakt, dan krijg je problemen met de dynamische convergentie en de kleurzuiverheid.

P.S. De H-STAT is een soort overgebleven functie van de buis die men oorspronkelijk wilde maken. Men wilde het dradenraster opsplitsen in 2 afwisselende delen en met een hoogfrequent signaal aansturen om zo de straal op het allerlaatste moment op de juiste fosforstreep te laten vallen zodat ze met 1 enkele electronenstraal alle 3 de kleuren konden aanstralen. Dat kregen ze niet goed aan de praat, dus hebben ze daar uiteindelijk maar gewoon een spanningsdeler aangehangen om er een soort convergentierooster van te maken; dat scheelde weer een extra spoeltje of draairing om de hals van de buis. De H-STAT-potmeter zit in oude toestellen als een soort balansregelaar in de hoogspanningslijn en in moderne toestellen via een grote in de buis ingebouwde weerstand aan de 'koude kant' van de spanningsdeler.

Leuke kringloop aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-06-2022, 15:36 (686 dagen geleden) @ Hans van Kampen

@ Cees en Maarten,

Ik zal er eens naar kijken. Is niet storend hoor maar viel me zo op vooral onderin beeld alwaar ook witte ondertiteling is, ben ik van trinitron schermen niet gewend.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Leuke kringloop aanwinst

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-06-2022, 12:21 (685 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Met de H-STAT zet je de verticale lijnen in het midden van het beeld precies op elkaar. Dat houdt in dit geval in dat je zowel boven als onder een kleine afwijking houdt. Dat is te corrigeren met andere convergentie-instellingen. Ik weet niet zeker welke bij jou electronisch zijn, met ringen om de buishals of zelfs door het kantelen van het afbuigjuk of het plaatsen van permalloy inserts "roerstaafjes". In sommige Sony servicemanuals staat dit zeer goed omschreven, dus ik zou dan eerst een manual zoeken.

Leuke kringloop aanwinst

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 02-06-2022, 20:59 (686 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Leuk toestel Hans, mooi scherp plaatje!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Leuke kringloop aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-06-2022, 16:05 (686 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Zeker Leo, zo'n super fine pitch buis is een mooi scherm, je ziet de fosfor stripes nauwelijks als je er met je neus bovenop zit in tegenstelling met gewone tv's van dat formaat.

Had er nu alleen een videorecorder op staan en een testbeeld generator maar zal het HUMAX kastje eens aansluiten die samen werkt met een SONY crt tv in mijn hobby werkplaats

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke kringloop aanwinst

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-06-2022, 23:35 (686 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Leuk toestelletje.
Zal mogelijk komen via nodige media bedrijfjes.
Lokale reporter of zo iets met camera man op pad.
Of de een of andere reclame bureau, film studio enz.

Leuke kringloop aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-06-2022, 16:02 (686 dagen geleden) @ Maurice

Zou zomaar kunnen Maurice, ik ken niemand hier op het dorp maarja, er zit momenteel in het nieuwe plan zoveel import.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke kringloop aanwinst

door franc @, Loosbroek, 03-06-2022, 16:22 (686 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Leuke monitor!
Wel een duur proffesioneel apparaat!
Wij hadden ca 30 jaar geleden op het werk zulke monitoren staan voor de bediening van het proces.
De monitoren waren wel een factor tig groter uiteraard.
En die waren een kilo of 40 schat ik zo.
Erg mooie apparaten!
Hielden het een jaar of 10 uit en werden flatscreens.

Veel plezier ermee!

Mvg Frank

Leuke kringloop aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-06-2022, 23:32 (685 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Hans van Kampen, 03-06-2022, 23:34

Dank je Frank,

Ik ben er heel blij mee dankzij mijn buurvrouw want ik kom zelf niet zo veel in een kringloopwinkel, heeft werkelijk een pracht plaatje door die super fine pitch trinitron buis. Ik heb vele kleinere trinitrons maar met grovere pitch en van deze monitor is die verbluffend fijn.

Zal kijken of er wat te doen is aan niet storend convergentie foutje. Ik had eerst rechts boven een kleurvlak want op testbeeld generator met geheel blauw beeld was ie rechts bovenin met groene vlek, ik hield een klein magneetje in de buurt en vlek werd erger maar magneetje omgekeerd was de vlek weg. Magneetje weg gehaald en vlek weer terug maar later bleef de groene vlek weg.

Ook met andere solid kleuren geen afwijking. Wit, Geel, Cyaan, Groen, magenta, Rood en Blauw geen kleurvlekken. Of ik daarmee de buis heb gedemagnetiseerd weet ik niet maar heb geen afwijking meer.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke kringloop aanwinst

door Frans Hamer @, 04-06-2022, 23:55 (684 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Hans, zo'n monitor heb ik jaren geleden op MP verkocht aan een arts in Amsterdam.
Zijn doel was om zijn studenten te laten zien wat het verschil in resolutie was in
deze monitor en een modernere monitor, operatie beelden waren volgens hem in detail beter te zien en dat klopte volgens hem ook.

Leuke kringloop aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 05-06-2022, 18:46 (683 dagen geleden) @ Frans Hamer

Hallo Frans, was het dan zo dat deze SONY monitor een hogere resolutie had dan een modernere monitor voorzien eveneens van beeldbuis neem ik aan?

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Leuke kringloop aanwinst

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-06-2022, 11:46 (683 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-06-2022, 11:54

Dan was die moderne(re) monitor uit een lagere prijsklasse waarschijnlijk.

HR Trinitron hoorde echter wel bij de betere van zijn tijd. Het aantal beeldlijnen dus de verticale resolutie wordt niet beperkt door het dradenmasker maar slechts door de dikte van de electronenstraal; de reden dat deze monitoren het in principe toch af moeten leggen tegen modernere schaduwmaskerbuizen uit vergelijkbare prijsklasse, is de horizontale resolutie. Je kunt omwille van de mechanische stevigheid het aantal draden in het masker niet onbeperkt verhogen, dus het was een soort haasje-over tussen de dradenmaskerbuizen en schaduwmaskerbuizen om er nog net wat meer uit te wringen.

De beperkingen kunnen ook in de elektronica zitten. Ten eerste de lijnfrequentie die het aantal lijnen per frame bepaalt. Bij het gangbare televisiesysteem B/G is dat 15625kHz waardoor zelfs de beste monitor nooit verder komt dan 625 lijnen (576 effectief). Ik ken de signaalverwerking van de digiale SDI interface niet precies, maar voor analoge monitoren zit de beperking van de horizontale resolutie in de bandbreedte van de RGB versterkers.

Wat is het typenummer van jouw monitor? Daaraan kun je ook zien voor welke doeleinden hij verkocht werd.

P.S. In medische monitoren werden ook nog wel hoge resolutie zwart/wit-buizen gebruikt, dan heb je de limitatie van het masker helemaal niet meer.

Leuke kringloop aanwinst

door Hans van Kampen @, Voorhout, 06-06-2022, 18:34 (682 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Het typenummer van de SONY monitor is BVM-9044D

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum