stroboscooplamp Marantz 2110 tuner (Algemeen)

door Pierre @, 03-06-2022, 13:28 (686 dagen geleden)

Goede middag, forum. Ik heb een probleem met een stroboscooplamp van een Marantz tuner 2110 van eind de jaren zeventig. Dit betreft echter een lamp of "buis" zoals jullie het noemen dus weet ik niet of het hier thuis hoort of op het buizenforum.

In ieder geval, de stroboscoop doet niks meer, schuldige is de hoogspanningstransfo die het begeven heeft. Net voor dat gebeurde was er enkel nog een verlicht puntje te zien, even daarna rook ik plots zoets als brandlucht en ten slotte ging de hoofdzekering eruit.

De transfo heeft duidelijk sluiting zowel in de primaire als secundaire wikkeling en zal naar alle waarschijnlijkheid verloren zijn. Hij draagt het type nr: TS15713050.

Weet iemand op dit forum wat ik kan aanvangen, herwikkelen is voor mezelf geen optie en het zou heel aangenaam zijn mocht deze mooie tuner terug in volledige werking kunnen zijn. Het tunergedeelte wat gevoed wordt door de andere transfo werkt overigens wel nog.

Dank bij voorbaat en groeten uit België, Pierre

stroboscooplamp Marantz 2110 tuner

door Pierre @, 03-06-2022, 13:29 (686 dagen geleden) @ Pierre

Even ter aanvulling: de stroboscooplamp is een Hitachi 50TB31

oscilloscoop Marantz 2110 tuner

door Goldline @, Oranjedorp, 03-06-2022, 14:12 (686 dagen geleden) @ Pierre
Gewijzigd door Goldline, 03-06-2022, 14:22

De oscilloscoop buis werkt op een spanning van 620 volt negatief.
De oorzaak van het defect raken van de trafo is te vinden in kortsluiting van de hoogspanningscondensatoren, Deze zul je dus ook moeten vervangen.
een moderne ringkerntrafo van Amplimo zou het origineel kunnen vervangen.
De buis zelf zal nog wel goed zijn.
[image]
(schema van internet)
Wat ik in de documentatie vindt is een uitgebreide transformator, dat zal moeilijker en kostbaar worden :-(
[image]

--
Cees PA1DBA

oscilloscoop Marantz 2110 tuner

door Pierre @, 03-06-2022, 15:22 (686 dagen geleden) @ Goldline

Uiteraard bedoelde ik een oscilloscooplamp en geen stroboscooplamp, die plotse warmte is nergens goed voor:-D

oscilloscoop Marantz 2110 tuner

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-06-2022, 22:44 (685 dagen geleden) @ Goldline

Typisch dan dat die zekeringen zijn blijven zitten.

Is zeker die trafo echt defect?
Zekeringen er secondair uit en nog eens zien wat trafo doet.

Denk aan oplossingen met meerdere trafo.s of met spannings verdubbelaars
Of andere pwm voedings ontwerpjes bedenken om aan die hoogspanning
Te komen.

Grote stromen zullen het niet zijn.

Zoals aangegeven defecte condensatoren. Dioden enz.

oscilloscoop Marantz 2110 tuner

door Pierre @, 05-06-2022, 18:30 (684 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice, ik vrees dat de transfo wel degelijk de geest gegeven heeft, op sommige wikkelingen (zowel primair als secundair) gaf hij zo goed als 0 ohm aan.

Zelfs met de secundaire zekeringen eruit bleef hij de hoofdzekering (630mA)eruit blazen.

Een originele transfo vinden wordt wellicht de spreekwoordelijke speld dus mocht iemand mij een schemaatje kunnen tekenen waarmee ik aan de benodigde spanningen kan geraken zou mij dat zeer plezieren.

Een eventuele andere transfo hoeft primair niet zoveel wikkelingen te hebben, de spanningscarroussel haal ik er elektrisch gezien van tussen omdat de kans dat de tuner nog op 110 of 130V zou gebruikt worden wel heer erg klein is en doe uiteraard hetzelfde met de voedingstransfo.

powered by my little forum