Kijk tip: Vacuum Tube Computer P.22 (Computertechniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-06-2022, 12:22 (678 dagen geleden)

YT Video:
Vacuum Tube Computer P.22

Is toch geweldig hoe creatief mensen kunnen zijn.
Werkelijk een genot dit project te aanschouwen.

Zet dat regulier TV UIT, gooi dat kastje de deur uit, en geniet van zo veel mooie kanalen
van mensen.

Ik heb gister avond hier van genoten.

Ik heb helaas niet genoeg PL21 buizen om het na te bouwen.
Misschien maak ik wel eens een AND of FF.

Maar zo op afstand mee genieten is ook goed genoeg.

Kijk tip: Vacuum Tube Computer P.22

door Piet van der Pol @, 11-06-2022, 21:35 (678 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb het film met genoegen bekeken. Het is eigenlijk een totaal onzinnig project. Om een 1-bit Motorola processor na te bouwen met buizen, in deze tijd. Maar wel heel leuk om te zien, hoe het allemaal is opgebouwd en uitgevoerd. Zo'n 40 jaar geleden zat ik zelf vol in de Motorola processors. Niet deze 1-bit processor, maar de toenmalige 8-bit verzie van Motorola. Samen met een collega hebben we een universeel microprocessor systeem ontwikkeld voor gebruik aan boord van baggerschepen. Het was uitgerust met alles wat toen mogelijk en nodig was:
processor (6802 of 6809), RAM, ROM, EPROM, analoog I/O, digitaal I/O, serieel I/O, videocontroller, Synchro/digitaal omzetters, rekenprocessor enz. Als herinnering heb ik nog 2 kale printkaarten, waar alles op zat. Toen ik ze weer even bekeek, zag ik toch een vergelijk met die buizenprocessor. Wat was er toen toch veel nodig, waar we nu om lachen. Maar het was een mooie tijd.

Piet

Even toch maar 2 foto's gemaakt.

[image]

[image]

Kijk tip: Vacuum Tube Computer P.22

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-06-2022, 08:19 (678 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Piet,
Prachtige printen, moet destijds wat gekost hebben die ontwikkeling.
Kan zomaar zijn dat wel heel erg lang gebruikt is op dat baggerschip.

De integratie van IC's is de laatste jaren heel hard gegaan.
Ook de verkleining van ICs met enorme rekenkracht en complexiteit.

Ik weet nog het bezoek aan Siemens in Duitsland begin jaren 80, we mochten even
in de zaal kijken waar net de presentatie was van de 1 MB geheugen chip.
Een hele mijlpaal dat op 1 IC te krijgen.

In de teken zaal geweest waar ze IC's ontwikkelde, ontwerpen werden geprint op vellen van
3 x 3 meter! Het hele proces gezien van ontwerp tot uiteindelijk productie het IC.

Is inderdaad een onzinnig project van enorme proporties deze 1 bitter, geeft wel helemaal aan
hoe zo'n processor werkt.
Door oplichten van de buizen , zie je ook waar de processor mee bezig is.

powered by my little forum