Convergentieprobleem (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-06-2022, 16:54 (656 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik ben vele mini/micro kleuren tv-tjes aan het testen die ik in de verzameling heb en verrassend geen problemen behalve bij één van de 2 micro trinitron SONY toestellen die ik heb, het beeld ziet er niet uit.

Als ik een magneet er onder hou perfect beeld maar haal ik de magneet weg weer beroerd beeld kwa kleur.

Als ik mijn FLUKE 54200 test generator op bijvoorbeeld pure blauw zet is het beeld onderin cyaan. Ook de color bar ziet er niet uit.

Heeft iemand tips?

Dank alvast,
Hans

[image]

[image]

--
Hans van Kampen

Convergentieprobleem

door Goldline @, Oranjedorp, 11-06-2022, 17:20 (656 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heb je een demagnetisatie-ring bij je gereedschap?
verwacht dat dat zal helpen.

--
Cees PA1DBA

Convergentieprobleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-06-2022, 17:35 (656 dagen geleden) @ Goldline

Neen Cees, die heb ik niet. Wel een klein apparaatje om gereedschap wat magnetisch is geworden te demagnetiseren zoals m'n schuifmaat waaraan nog wel eens spaantjes blijven kleven afkomstig van mijn draaibank.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Convergentieprobleem

door MarcelvdG @, 11-06-2022, 17:35 (656 dagen geleden) @ Goldline

Gewoonlijk demagnetiseren kleurentelevisies zichzelf bij het aanschakelen, je hoort dan ook even een snel uitdempende zoem als de degauss-spoel werkt. Is daar misschien iets stuk?

Convergentieprobleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-06-2022, 17:37 (656 dagen geleden) @ MarcelvdG

Zou kunnen Marcel. Enkele toestelletjes hebben een degausing knop maar deze niet en inderdaad, grote toestellen die je aan doet hoor je een dsjingg geluitje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Convergentieprobleem

door Cornelisjan @, Lunteren, 11-06-2022, 17:31 (656 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Cornelisjan, 11-06-2022, 17:37

Als je geen ring hebt zoals Cees voorstelt kun je het volgende proberen.

Zet jouw prachtige generator op een rood beeld.
Breng de magneet op ongeveer 10 a 15cm in het midden voor beeldbuis en ga nu met een draaide beweging langzaam van beeldbuis weg tot wel meer dan 2 meter.

Eventueel meerdere keren herhalen totdat het beeld egaal rood kleurt.

Groet,

Cor

Convergentieprobleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-06-2022, 17:35 (656 dagen geleden) @ Cornelisjan

Ga ik vanavond proberen Cor.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Convergentieprobleem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-06-2022, 18:24 (656 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nee, geen vaste magneet, pak een dikke transformator,
vaste magneet gaat niet werken.

Vroeger gebruikte ik het soldeerpistool, heden een org demagnetiseerspoel.

Maar je kunt ook spoel uit oude kleuren TV gebruiken.
NIET te lang onder spanning houden die spoel.

Telkens kort even aanzetten dan naar de buis toe in draaiende bewegen en zo ook weer van de buis af, dan pas uitzetten.

De eigen demagnetisatie in TV is te zwak voor dergelijk grote afwijkingen.

Convergentieprobleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-06-2022, 18:53 (656 dagen geleden) @ Maurice

Dank Maurice voor tip, geen vaste magneet dus. Klopt wel want heb geen resultaat.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Convergentieprobleem

door Cornelisjan @, Lunteren, 11-06-2022, 20:48 (656 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Sorry Hans voor de foute tip:-)

Convergentieprobleem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-06-2022, 21:01 (656 dagen geleden) @ Cornelisjan

Cor,

Sorry hoeft niet, als je mazzel hebt en de magneet juiste polariteit er voor zou houden
evt zou misschien kunnen.

Maar kans bestaat dat dan toch veld weer te sterk wordt de andere kant op.

Vaak probleem met opslag van oude beeldbuizen en de radio hobby,
voor je het weet zet je een luidspreker voor de tv in de opslag.:-D

Convergentieprobleem

door Cornelisjan @, Lunteren, 11-06-2022, 22:35 (656 dagen geleden) @ Maurice

We zijn met elkaar weer een ervaring rijker en daar leren we van.

Veel uitvindingen zijn begonnen met dit soort foutjes of een verkeerde aanname.

Convergentieprobleem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-06-2022, 21:31 (656 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Als de eigen demagnetisatie in orde is, moet het echt zonder externe spoel kunnen.

Begin trouwens als test eens om het toestelletje 90 graden te draaien. Wat doet de vlek dan?

Convergentieprobleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-06-2022, 22:06 (656 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dus op z’n zij leggen. Zal morgen even kijken Maarten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Convergentieprobleem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-06-2022, 12:52 (655 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-06-2022, 12:57

Ik bedoelde 90 graden in windstreek, dus bijvoorbeeld het toestel van noord-zuid naar oost-west draaien. Kleinere draaiingen kunnen ook verschil maken.

Als de vlek dan weg is, is het een aanwijzing dat de degaussing het niet doet. Mogelijk zijn er nog wel andere conclusies te trekken.

Convergentieprobleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-06-2022, 13:02 (655 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het in een andere windrichting draaien gaf geen resultaat Maarten maar ik heb al meer resultaat met de magnetiseer apparaatje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Convergentieprobleem

door soundman2 @, Wouw, 11-06-2022, 21:43 (656 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 11-06-2022, 21:46

Dat is geen probleem met de convergentie, maar met de kleurzuiverheid (purity).
Die vlekken komen erin als het toestel gedraaid wordt, een maneet (luidsprekerbox) te dichtbij staat, o.i.d..
Het schaduwmasker is dan gemagnetiseerd.
Normaal wordt het scherm bij het inschakelen gedemagnetiseerd door een spoel waardoor een stevige wisselstroom loopt. Na een paar seconden wordt die spoel uitgezet. Soms is een handmatige bediening aanwezig en zit er ergens een knopje "DEGAUSS". Dat moet je dan van tijd tot tijd eens even indrukken.
Heb je een modelnummer voor de Manual?

Convergentieprobleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-06-2022, 22:13 (656 dagen geleden) @ soundman2

Die heb ik Henk. Het typenummer is KV-4100
Er zit geen Degauss button op.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Convergentieprobleem

door soundman2 @, Wouw, 12-06-2022, 13:23 (655 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Een schema is ook niet te vinden. Dat zou ook uitsluitsel kunnen geven of er automatische degauss op zit.

Convergentieprobleem

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 11-06-2022, 22:06 (656 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans
Geeft de tv een harde bromgeluid als je hem aanzet
Sony’s geven flimke brom ooooinnnkkk
Ander even bij de spoel kijken ptc eruit misschien
Anders kun je ook proberen met een taperecorder demagnetiseer apparaat
Deed mijn collega ook wel eens op het werk met succes
Grt René

Convergentieprobleem

door Hans van Kampen @, Voorhout, 11-06-2022, 22:17 (656 dagen geleden) @ RenéDaemen

Bij aanzetten hoor ik dat omschreven geluid niet. Ik moet ergens zo’n taperecorder demagnetiseer apparaatje hebben liggen, zo’n plat gebogen stiftje om tegen de recorderkop te houden, ik weet niet of dat lukt.

Ik heb wel zoals eerder omschreven een demagnetiseer apparaatje voor gereedschap te demagnetiseren maar mogelijk is er idd een onderdeeltje defect in het toestel . Ga morgen verder kijken en wordt vervolgd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ik vond hier nog een topic van 11 jaar geleden.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-06-2022, 10:24 (655 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Maar weer even LEZEN

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Convergentie probleem “opgelost”

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-06-2022, 13:24 (655 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik schreef convergentie probleem maar is eigenlijk geen convergentie probleem want alle beelden ( RGB ) vallen mooi over elkaar heen getuige dit testbeeld.

[image]
Hele lichte pillow vertekening maar is niet erg.

Ik heb met onderstaand demagnetiseer apparaatje een draaiende beweging herhaald gemaakt van dichtbij het scherm tot 2mtr. afstand.

[image]

[image]
Kleurenbalken zien er ook beter uit, horizontale verstoring komt door frame scan.

[image]
Alleen in het rood nog lichte magentaverkleuring onderin maar lijkt nu ik de zaak langer aan laat staan minder.

Blauw zag er gisteren niet uit met cyaan verkleuring onderin en onderstaand is nu het resultaat.

[image]

[image]
Ook het groen Ok

Hieronder nog wat plaatjes. Dit beest van een FLUKE54200 generator heeft VEEL MEER in huis tot bewegende testbeelden aantoe en ben er erg blij mee @Kris.

[image]

[image]

Ik ga toch kijken of er een degaussing spoel om de beeldbuis zit, is verder een leuk toestelletje ook met een dicteer cassette recordertje en radio er in.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Convergentie probleem “opgelost”

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-06-2022, 13:48 (655 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maurice, 12-06-2022, 13:52

Als die er zit dan die PTC verdenken, is vaak ook stuk.

PTC zorgt er voor dat de eerste 3sec of zo even de spoel dikke 230V krijgt.
Door de eigen enorme stroom van de spoel wordt PTC opgewarmd en verhoogt de interne
weerstand zodanig dat de demagnetisatie spoel niets meer doet.

Vandaar heeft het géén zin kort achter elkaar TV aan en uit te zetten, weerstand is dan nog heet
en zodoende weinig effect.

Soms kun je na open maken PTC (de ronde of rechthoekige versie) de beide blokjes uitnemen
veertjes reinigen , blokjes reinigen en terug steken.
Let wel op de volgorde blokjes weerstand.
[image]
[image]

Convergentie probleem “opgelost”

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12-06-2022, 13:51 (655 dagen geleden) @ Maurice

Dank je Maurice voor de info:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum